Gå til innhold

Ble kjent med nytt begrep i dag. Cis-kvinne eller cis-kjønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke engasjert meg så mye i diskusjoner rundt det å være født kvinne og føle seg som mann  og visa versa. 

Det er da 0 problem å få lov til å være kjønnet du føler deg uavhengig av om du er født med xx eller xy kromosom 

Men i dag ble jeg kjent med utrykket cis-kjønn. Dvs du er det føler du er det kjønnet du er født med. Og her ble jeg faktisk litt provosert. Holder det ikke med å være mann og kvinne iht å bare være det kjønnet man er født som. 

Hvorfor skal de dras inn i merkelapp verden. Jeg er kvinne. Punktum. 

Det er også forsåvidt en mann som opplever seg som kvinne også. Men her får det fra biologien ikke bare vært et punktum bak. Da det i noen settinger pga kromosomene man er født med være biologiske forskjeller. Uansett om du har tatt kjønnskifte operasjon eller ikke, og uansett hvor mye hormoner du har tatt. Utover det helt uproblematisk. Men da mener jeg at i feks medisinsk forstand får heller sette en merke lapp på de menn som har blitt kvinner.

I den settingen. Så blir det veldig problematisk å diskutere kvinnehelse som ikke gjelder damer med xy kromosom. 

Jeg syntes også det er gått litt for langt hvis noen føler seg støtt av å snakke om kvinnehelse for xx kvinner.. Fordi xy kvinner har ikke de samme biologiske utfordringene. Da drukner jo kvinnehelse i feil diskusjobsretning. Hva kan xy kvinner bidra med i endomerise utfordringer fek?? annet enn å støtte opp at søstrene deres bør bli tatt på alvor og få den hjelpa de trenger. 

Man må da klare å skille kortene litt her, så man i visse situasjoner kan holde tunga rett i munnen. 

Feks jeg kan forstå ønsket om at det skal stå kvinne i passet selv om du har penis. Men hva er passet ditt til liksom? Det er å identifisere deg, som deg. Og du ville nok ha fått problemer om det står K i passet ditt, og du må kle av deg, og de finner en penis. Da kommer du nok ikke videre på den reisen og i verstefall bli stilt for retten. Der blir det jo mer riktig at en mann får K i passet sitt, når man evnt har tatt en kjønnskifte operasjon. 

For pass kontrollørene så spiller der jo ingen rolle hva du oppfatter deg selv som. De skal bare  vite kjennetegnene for at du er du. Har du feks et fødseksmerke eller en tatoering. Blir som regel også der oppgitt i passet. 

Skal vi ha det sånn da at man ikke skal snakke om det å få barn, fordi noen som ikke kan få barn (biologisk kvinne) ikke skal føle seg støtt. 

Hva folk lever som er jo helt uproblematisk og der gjør selvfølgelig alle som de selv ønsker. Da er det vel bedre å sette en lapp på de kvinnene og mennene som er i feil kropp da. Kan faktisk være viktig på et lege møte det også. Da jeg vil tro biologien på en mann som har tatt kvinnelige hormoner også er forskjellig fra en mann som ikke har det. 

Men uansett når man diskuterer kvinnehelse. Så forventer jeg at man holder seg da til biologisk kvinnehelse og absolutt ingenting annet. 

Og at er du kvinne født i kvinne kropp så er du kvinne punktum. Så får vennene dine sette merkelapper som maskulin eller femininkvinne evnt. 

Hva med xy kvinne og xx mann? Da kan det vel ikke bli galt. 

Og xx kvinner heter kvinne og xy mann heter mann. Inne hos legen iallefall. 

 

Anonymkode: dec43...d7f

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det mye forvirring, lite spørsmål og tilfeldig hopping fra den ene tanken til den andre.

Man behøver ordet cis når man diskuterer kjønn. That's it. Skal du ikke diskutere kjønn så mye? Da trenger du ikke egentlig å forholde deg til dette ordet eller provoseres av det.

Du får fortsette å lese om temaet, så kanskje det blir bedre.

Anonymkode: 8b27c...8cd

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man behøver ordet cis når man diskuterer kjønn.

Det gjør man så visst ikke. 

Anonymkode: 49557...094

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er mann når man er transmann. Man er kvinne når man er en transkvinne. Det er et viktig poeng for meg - man er fullverdig kvinne eller mann selv om det ikke er det kjønnet man fikk definert ved fødsel, og selv om man er per definisjon «unormal».

For meg handler cis-begrepet om det. Det er et begrep som stort sett bare brukes når man snakker om kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Da er det fint å ha et eget utrykk for dem som føler seg som det kjønnet man ble født som - fordi de har ett sett med erfaringer og opplevelser som ikke nødvendigvis deles av de som ikke er cis. 

Kan vi ikke bare kalle det «mann» og «kvinne» da, stedet for cis? Nei, for da sier du jo på en måte at de som ikke er cis ikke er ekte/fullverdige kvinner og menn. Hvis vi mener at transpersoner er fullverdige som det kjønnet de identifiserer seg som (og det gjør i hvert fall jeg), så trenger vi er eget ord når vi snakker om de som føler seg som kjønnet de ble født som. 

«Mann» og «kvinne» inkluderer både de som identifiserer seg med det kjønnet de fikk definert ved fødsel, og de som ikke gjør det. I diskusjoner om kjønn blir det derfor upresist, å si «menn» hvis du egentlig mener «menn som ble født som menn og alltid har identifisert seg som menn». 

Anonymkode: 5db0a...df3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil at de som er trans skal respektere at jeg ønsker å bli omtalt som "kvinne", ikke "cis-kvinne".

Anonymkode: feba0...7b6

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ordet heteroseksuell? Det blir jo på en måte litt det samme. Et ord vi kanskje egentlig kunne ha klart oss uten. Men nå sitter vi her med disse konstruerte ordene, og jeg tenker at det går nok helt fint. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil at de som er trans skal respektere at jeg ønsker å bli omtalt som "kvinne", ikke "cis-kvinne".

Anonymkode: feba0...7b6

Men det blir man jo, i de aller, aller fleste tilfeller? Jeg har aldri blitt omtalt som cis eller kalt meg selv cis i noe andre anledninger enn der vi snakker om kjønn og vi trenger å differensiere med de som identifiserer seg med det kjønnet de fikk definert ved fødsel og de som ikke gjør det. Da kan «mann» og «kvinne» være for upresist, fordi transmenn og transkvinner også er menn og kvinner. 

Å si noen er cis-mann er jo mye enklere og kortere enn å si at noen er en «mann som alltid har identifisert seg med kjønnet man fikk definert ved fødsel». Det er en praktisk definisjon som brukes der man faktisk trenger å skille mellom de to. 

Anonymkode: 5db0a...df3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt gøyalt at du ble kjent med begrepet i dag og allerede har rukket å opparbeide deg bestemte meninger om at det er tøysete.

Nevermind forhøre seg litt med åpent sinn, lese litt mer om det osv.

(Jeg er for så vidt enig med deg i at det i mange kontekster er et dustete begrep og at verden har blitt komisk woke, men likevel). 

Anonymkode: f891f...d98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man er mann når man er transmann. Man er kvinne når man er en transkvinne. Det er et viktig poeng for meg - man er fullverdig kvinne eller mann selv om det ikke er det kjønnet man fikk definert ved fødsel, og selv om man er per definisjon «unormal».

For meg handler cis-begrepet om det. Det er et begrep som stort sett bare brukes når man snakker om kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Da er det fint å ha et eget utrykk for dem som føler seg som det kjønnet man ble født som - fordi de har ett sett med erfaringer og opplevelser som ikke nødvendigvis deles av de som ikke er cis. 

Kan vi ikke bare kalle det «mann» og «kvinne» da, stedet for cis? Nei, for da sier du jo på en måte at de som ikke er cis ikke er ekte/fullverdige kvinner og menn. Hvis vi mener at transpersoner er fullverdige som det kjønnet de identifiserer seg som (og det gjør i hvert fall jeg), så trenger vi er eget ord når vi snakker om de som føler seg som kjønnet de ble født som. 

«Mann» og «kvinne» inkluderer både de som identifiserer seg med det kjønnet de fikk definert ved fødsel, og de som ikke gjør det. I diskusjoner om kjønn blir det derfor upresist, å si «menn» hvis du egentlig mener «menn som ble født som menn og alltid har identifisert seg som menn». 

Anonymkode: 5db0a...df3

Her er vitenskapen svært uenig med deg.. 

Anonymkode: 28937...fcf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Konfirmerer said:

Dette er ord og uttrykk oppfunnet av den politisk korrekte woke bevegelsen som sier at menn kan ha mensen???

Det er kun biologiske kvinner som kan ha mensen, dvs transmenn og kvinner. 
Biologiske menn, dvs transkvinner og menn kan ikke ha mensen. 
Sånn. Oppklart. 

Anonymkode: b2ba5...6a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk tullebegrep. Håper det snart forsvinner. 

Anonymkode: b8819...565

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper det forsvinner av seg selv når disse kjønnsforvirra unge blir tørre bak øra og frontallappene er ferdig utviklet. 

Anonymkode: b8819...565

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er problemet?. Jeg er en transkvinne og er det så vanskelig og bruke cis-kvinne eller cis-mann hvis det kan få meg og andre i min situasjon til og føle oss bedre?. Herregud for noe småtteri og henge seg opp i... Jeg er transkvinne, du er en cis-kvinne men vi begge 2 er kvinner. 

Anonymkode: 90f75...3cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her er vitenskapen svært uenig med deg.. 

Anonymkode: 28937...fcf

Jeg bryr meg så lite om hva vitenskapen sier og hva som foregår inne i kroppene deres. Jeg bryr meg i denne sammenhengen kun om hva de selv opplever. Føler de seg som kvinner er de kvinner for meg. Føler de seg som menn er de menn for meg. Det er ikke opp til meg å definere eller sette i bås. Jeg synes vi kan bruke begreper som cis og trans når det er relevant for saken å skille på det det av feks biologiske eller helsemessige grunner. Det er det noen ganger, og da har vi ord for det. Det er bra. 

Men for alle andre tilfeller og i dagliglivet skal selvsagt transkvinner få si at de er kvinner, bli oppfattet som kvinner og bli behandlet som kvinner. Transmenn skal få si de er menn, bli oppfattet som menn og bli behandlet som menn. Disse menneskene skal naturligvis få slippe å hele tiden måtte brette ut til gud og hvermann hva de har eller har hatt mellom beina, hva slags gener de har, sin helsehistorikk osv. Det kan de få dele når de eventuelt selv ønsker det. Men det er ikke informasjon vi har krav på. Vi har ikke krav på å vite om noen er trans eller ei. De er kvinner eller menn - og det er nok for meg. 

Anonymkode: 5db0a...df3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jmen vi begge 2 er kvinner. 

Anonymkode: 90f75...3cb

Har du XX, en vagina og kan få mens? Nei, da er du ikke kvinne.

Anonymkode: b2ba5...6a6

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tipper det forsvinner av seg selv når disse kjønnsforvirra unge blir tørre bak øra og frontallappene er ferdig utviklet. 

Anonymkode: b8819...565

Tviler. Det har vært med oss i 27 år allerede. Oppstod i 1994.

Anonymkode: ecd9b...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tipper det forsvinner av seg selv når disse kjønnsforvirra unge blir tørre bak øra og frontallappene er ferdig utviklet. 

Anonymkode: b8819...565

Tviler. Det har vært med oss i 27 år allerede. Oppstod i 1994.

Anonymkode: ecd9b...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Var ganske nytt begrep for meg også, helt til i fjor. Ikke et begrep jeg kommer til å bruke selv, men greit å kjenne til, så jeg vet hva andre snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...