Gå til innhold

Hva er det jeg ikke skjønner?


pavlin

Anbefalte innlegg

Gjest Villfisker

Det du ikke skjønner, er at det er myndighetene som holder befolkningen som gissel med tiltak. Ikke oss uvaksinerte. Så enkelt faktisk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Villfisker skrev (1 minutt siden):

Det du ikke skjønner, er at det er myndighetene som holder befolkningen som gissel med tiltak. Ikke oss uvaksinerte. Så enkelt faktisk. :) 

Ja, jeg er helt enig - se ovenfor. Men praksis blir at det er uvaksinerte som gjør det, for at "det er deres skyld". Jeg er til opplysning helt uenig i myndighetenes politikk.

Ts

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pavlin skrev (23 minutter siden):

Jeg var litt upresis der - jo, jeg synes, satt det på spissen, at uvaksinerte holder resten som gissel. MEN - ja, helt enig med deg - ikke for at uvaksinerte ber om det, men for at staten legger opp en slik politikk! Altså det er dette som blir realiteten.

Bare så det er sagt; at du ikke har vaksinert deg, synes jeg er helt greit! Og til forskjell fra de fleste andre kanskje; jeg er ikke ironisk. Jeg synes det er en skam at uvaksinerte får så mye hat, at det er et så stort press mot å vaksinere seg osv. De sier "vaksine er frivillig, men vi oppfordrer sterkt til å ta den". Ja, men når de har oppfordret sterkt en million ganger blir det jo ikke noe annet enn et gigantisk press. 

Alle skal få velge fritt, det er absolutt ikke noe galt med det. MEN igjen - når alle har fått tilbud om vaksine, må samfunnet igjen gå sin gang som om alle var vaksinerte. Man tar det valget man tar, og må også ta konsekvensene av det, uansett hva disse er. Som alle valg i livet. Det er staten sin politikk er feil. Hva var poenget med å starte dette storstilte vaksinasjonsopplegget til å begynne med, når resultatet blir det samme som om folk var uvaksinerte? 

Jeg heier veldig på deg som gjør det du vil, uten å la deg presse til å gjøre noe du ikke vil! (Ja, jeg mener det!) Jeg mener at måten vi slenger menneskerettigheter så lett over bord i denne situasjonen, er mye, mye mer bekymringsfullt enn korona. Og å kunne bestemme over egen kropp er en veldig fundamental menneskerettighet. 

Ts

Joda, da er vi nok enige om det meste :)

Men syns allikevel jeg måtte korrigere formuleringen, for det blir litt å rette baker for smed, som det heter....

Problemet med å gi etter for utpressing er at når utpressere får det som de vil, gir de seg aldri. Mange ser ut til å tro at om de bare gir etter blir alt bra, men det kommer jo stadig nye krav. Først skulle man vaksinere risikogrupper, så alle voksne over en viss alder, så alle voksne, deretter ungdom og i andre land hae de også begynt med barn. Og først var det to doser, nå er det tre, noen land har begynt med fjerde og det er allerede snakk om fem. Hvem vet hvor det vil ende.  Og samme hvor mange som vaksineres hvor mange ganger, kjøres det fortsatt på med diverse tiltak. Metoden kan sikkert benyttes på andre områder enn vaksinering også, hvis den viser seg å være så vellykket.

Som i både barneoppdragelse og mishandlingsforhold er det en ting som gjelder: Man må sette grenser, ellers sklir alt helt ut.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Villfisker skrev (54 minutter siden):

Det du ikke skjønner, er at det er myndighetene som holder befolkningen som gissel med tiltak. Ikke oss uvaksinerte. Så enkelt faktisk. :) 

Det er ingen som holder noen som gissel.

Vi lever fortsatt som normalt men med noen tiltak. Uten tiltak så blir alle syk samtidig og det er det som må bremses. Tenk hvis mange blir innlagt samtidig. Alle andre pasienter får ikke komme til på grunn av sykehusene blir full i koronapasienter. Operasjoner må utsettes. Er det bedre? Nei. 
Det ble flere lettelser i går så jeg skjønner ikke hva folk er så misfornøyd med nå? På grunn av det ikke ble full gjenåpning? Det er uansett myndighetene som bestemmer. Det må vi alle godta :) Det er ingen som må isolere seg, selv om vi har tiltak enda, med mindre man får korona selvfølgelig. Folk må ikke sitte hjemme selv om det ikke ble full gjenåpning. Jeg gjør i alle fall ikke det :)  Vi må gjøre det beste ut av situasjonen og ta hensyn til hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neverland skrev (2 timer siden):

Jeg har tatt tre vaksiner. Er kreftsyk. Fikk nettopp svar på en blodprøve; har ingen antistoffer etter vaksinen. Det har cellegiften spist opp.

Men fordi om dette selvsagt er veldig trist og skaper usikkerhet for deg, så kan ikke din situasjon, eller tilsvarende for andre, brukes som argument for å opprettholde tiltak som for de aller fleste etterhvert er unyttig og samfunnsøkonomisk totalt ødeleggende.

Du må ta hensyn til din helse uansett. Du vil ikke tåle så veldig godt en omgang med sesonginfluensa heller. Et brukket bein vil også kunne være fatalt, siden immunforsvaret ditt er langt nede i kjelleren. Men dette er hensyn du må ta. Hele samfunnet kan ikke stoppe opp fordi noen er mer utsatt enn andre. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (1 time siden):

Da hadde vi sluppet nedstengingene!

Vi hadde jo også slippet nedstengningene hvis myndighetene lot være å stenge ned.

Warrior skrev (38 minutter siden):

Det er ingen som holder noen som gissel.

Jo, det er det.

Vi lever fortsatt som normalt men med noen tiltak.

Si det til de permitterte og arbeidsledige. Sinnsykt egoistisk tankegang! 

Uten tiltak så blir alle syk samtidig og det er det som må bremses. Nei, for de færreste blir syke av covid. Du tenker nok på smittet, ikke syke.

Tenk hvis mange blir innlagt samtidig. Alle andre pasienter får ikke komme til på grunn av sykehusene blir full i koronapasienter. Operasjoner må utsettes. Er det bedre?

Ja, for samfunnet er det bedre at et par hundre dør enn at kanskje 200 000 mister jobben med alt negativt det medfører, i form av at man ofte ender opp som ufør, dårlig mental helse, etter hvert dårlig fysisk helse pga psykosomatikk etc. 

Nei. 
Det ble flere lettelser i går så jeg skjønner ikke hva folk er så misfornøyd med nå? På grunn av det ikke ble full gjenåpning? Det er uansett myndighetene som bestemmer. Det må vi alle godta :) Hvorfor det? Er da lov å være uenige med myndightene.

 Det er ingen som må isolere seg, selv om vi har tiltak enda, med mindre man får korona selvfølgelig. Folk må ikke sitte hjemme selv om det ikke ble full gjenåpning. Jeg gjør i alle fall ikke det :)  Vi må gjøre det beste ut av situasjonen og ta hensyn til hverandre. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

esk skrev (2 timer siden):

8% av befolkningen er uvaksinert, men likevel utgjør denne gruppen over halvparten av de som er innlagt på sykehus. Min mening er at det er politikerne som er hovedansvarlige for sykehuskrisen og at det snakkes alt for lite om, MEN når vi først har havnet i denne elendigheten, så har vanlige folk også et ansvar for å holde tallet på sykehusinnleggelser nede ved å vaksinere seg. Om du har isolert deg i to år fordi du har valgt å ikke ta vaksine så er mitt inntrykk at det nok er unntaket heller enn regelen.

Ja, men vi snakker forsatt bare om noen få mennesker, som overhodet ikke kan få skylda for å velte helsevesenet! Tenk hvor mange folk som ligger inne med livsstilsykdommer til enhver tid! Som i alle tider har gitt blaffen i å ta vare på helsa si, og så kommer en pandemi, og vi som alltid har passet på helsa vår blir plutselig syndebukker fordi vi ikke vil ta risikoen med en ny vaksine. At det kommer 108 stk av uvaksinerte på intensiven av 5,5 mill mennesker utgjør ingen trussel i seg selv, det er fordi alle plasser allerede er fylt opp av folk som ikke tar vare på seg selv. Det er ikke sånn at alle som ligger på sykehuset har kreft, slag eller brukket foten, og så kommer det 180 stk og ødelegger for alle!

Dessuten har det vært 2000 mennesker med vaksineskader på sykehusene, men de snakker nesten ingen om. Nei, la oss heller vaksinere barna, de som ikke blir særlig syke uansett. Det er skikkelig bra bruk av resurser og kost/nytte.

Fy faen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det er tullete å skylde på de uvaksinerte. Det er en ganske liten gruppe som slett ikke vil beskyttes eller at noen skal ofre noe for dem. Får de ikke dra på arrangement så lar de vel være med det da, men de kommer ikke til å sitte hjemme å isolere seg, de kommer bare til å møtes andre steder ettersom de ikke bryr seg om smitte. 

Først skyldte vi på de gamle og syke og nå er de beskyttet. Da må det finnes på ny unnskyldning som er de uvaksinerte. Kan ikke huske å ha lest at disse ønsker at vi skal ha tiltak pga dem. Med alle milliarder satt av til tiltak så ville det faktisk vært billigere om alle de 300000 ble innlagt. Og det vil ikke engang kunne skje ettersom alvorlig sykdom langt derifra har 100% odds 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
velociraptor skrev (22 minutter siden):

Vi hadde jo også slippet nedstengningene hvis myndighetene lot være å stenge ned.

 

Selvfølgelig er det lov å være uenig, men det er myndighetene som bestemmer. Det er det vi må godta mente jeg. Det er ikke folket som bestemmer. Myndighetene gjør det som er best nå og det beste er ikke at alle blir syk på en gang men bremser det litt. Det hadde gått utover skolene, og jobbene til folk også hvis alle ble syke på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
pavlin skrev (3 timer siden):

Ja, jeg er helt enig - se ovenfor. Men praksis blir at det er uvaksinerte som gjør det, for at "det er deres skyld". Jeg er til opplysning helt uenig i myndighetenes politikk.

Ts

Det kan framstilles slik ja. I realiteten er det myndighetene som holder folket som gisler, og skylder på oss uvaksinerte.
 

Var forresten ute i dag:

Så mange folk med «kaffifiltre» og «bleier» i ansiktet i dag også. Både alene i bilen, og ute på gata, der det nesten ikke var folk. Men å sitte på en full kafe, ved bordene uten maske gikk visst helt fint. Akkurat det syns jeg er merkelig. Er glad jeg ikke har noen form for tvangstrøye i ansiktet selv :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke folk med? Les dere opp på hvem som blir omtalt som innlagte uvaksinerte. De som ligger inne ligger heller ikke innlagt pga korona, men med korona. 
 

hvis folk slutter å teste seg, og gjør som vi gjorde for ca 3 år siden, altså: holde seg hjemme om man er syke! Så er pandemien over på dagen…

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er det lov å være uenig, men det er myndighetene som bestemmer. Det er det vi må godta mente jeg. Det er ikke folket som bestemmer. Myndighetene gjør det som er best nå og det beste er ikke at alle blir syk på en gang men bremser det litt. Det hadde gått utover skolene, og jobbene til folk også hvis alle ble syke på en gang. 

Hele poenget med et demokrati er faktisk at folket bestemmer. Det du beskriver heter diktatur.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, theTitanic said:

Det er tullete å skylde på de uvaksinerte. Det er en ganske liten gruppe som slett ikke vil beskyttes eller at noen skal ofre noe for dem. Får de ikke dra på arrangement så lar de vel være med det da, men de kommer ikke til å sitte hjemme å isolere seg, de kommer bare til å møtes andre steder ettersom de ikke bryr seg om smitte. 

Først skyldte vi på de gamle og syke og nå er de beskyttet. Da må det finnes på ny unnskyldning som er de uvaksinerte. Kan ikke huske å ha lest at disse ønsker at vi skal ha tiltak pga dem. Med alle milliarder satt av til tiltak så ville det faktisk vært billigere om alle de 300000 ble innlagt. Og det vil ikke engang kunne skje ettersom alvorlig sykdom langt derifra har 100% odds 

Jeg er ganske sikker på at denne lille gruppen uvaksinerte nordmenn egentlig er mindre en vi tror. Personlig kjenner jeg minst to norske statsborgere som for tiden ikke bor i Norge og som er vaksinert i utlandet, og vil tro det finnes noen flere... Hvordan regnes disse? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MorTil2 skrev (11 timer siden):

Men det er jo ikke sykdommen som er problemet, men alle de som faktisk ikke er syke, men som må bli hjemme, som er hovedproblemet. Og de som blir smittet, kunne fint gått tilbake i jobb før de teoretiske reglene sier at de kan, for de føler seg frisk og fungerer fint før den tid. Det er det som er så sprøtt!

 

samma det. Jeg svarte bare på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Lovis Fenja said:

Dessuten har det vært 2000 mennesker med vaksineskader på sykehusene, men de snakker nesten ingen om.

Kilde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, siteringer av dette og brudd på opphavsrett.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

fro skrev (12 minutter siden):

Kilde?

4528 meldte alvorlige bivirkninger så langt, og 52% av tilfellene har resultert i sykehusinnleggelse. Tallene finner du på Legemiddelverket sine sider.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pavlin skrev (18 timer siden):

Eller for å spørre dem som ikke er vaksinert: forventer du at resten av samfunnet skal legge til rette for akkurat det, nå som du har tatt det valget du har tatt?

NEI! Jeg, og ingen av de andre uvaksinerte jeg kjenner, har aldri noensinne bedt om dette. Og jeg kjenner en god del uvaksinerte faktisk, blant annet flere av mine venninner, flere familiemedlemmer og flere i omgangskretsen. Alle mellom 15-30 år uten underliggende sykdommer. Jeg har hatt korona, og hadde kun forkjølelsessymptomer.

Det er så ulogisk å skylde på oss, at jo mer press det er, jo mer motvilje får jeg egentlig...

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (9 timer siden):

Det du ikke skjønner, er at det er myndighetene som holder befolkningen som gissel med tiltak. Ikke oss uvaksinerte. Så enkelt faktisk. :) 

Er vel ikke bare myndighetene sin feil, hysterikere i øst og vest skrek jo etter tiltak. Regjeringen forsøkte jo først å stå imot presset, det skal de i det minste ha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (19 timer siden):

Skjønner at det var nødvendig i starten, men nå er det på tide at ungdommen settes foran den lille gruppen vaksinenektere, som med full viten og vilje har valgt å ta risikoen det medfører. 

Jeg tror at ganske mange av de uvaksinerte, også er imot tiltakene😂 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...