Gå til innhold

Hva er det jeg ikke skjønner?


pavlin

Anbefalte innlegg

Nå har alle som vil ha vaksine, fått vaksine. Ja, ikke bare det, det blir pushet på vaksine. En del har tatt valget om å ikke ta vaksine.

De fleste som blir alvorlig syke, er uvaksinerte.

I tillegg er det omikron som holder på å ta over, som all erfaring viser at gir mye mindre alvorlig sykdom.

Selv om man har tatt vaksine, skal man fortsatt bruke munnbind, følge regler osv osv. Hvorfor det? Hvorfor skal samfunnet som helhet holdes som gisler av de som har valgt å ikke ta vaksina? Jeg skjønner en del av disse har medisinske gode grunner til ikke å ta, men jeg regner med disse er i et massivt mindretall og ikke dem som dikterer reglene. 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsatt skal drive med alle disse tiltakene. For meg er det logiske brister i øst og vest samme hvordan jeg vrir og vender på det. Forklar meg hva jeg ikke skjønner, de som evt skjønner det.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som Erna Solberg sa helt i begynnelsen av pandemien: Norge er et samfunn som ikke ofrer folk. 
 

Vi har alle disse tiltakene fordi vi har ingen å miste. Ved høye smittetall blir det automatisk flere innlagte på sykehus. Vi må sørge for at sykehusene ikke blir for fulle, fordi da risikerer vi at noen dør på grunn av manglende behandling.

Det er jo allikevel folk i Norge også som har dødd og dør av korona, men disse dødsfallene skal ikke skyldes at vi ikke forsøker! Det handler rett og slett om hva slags nasjon vi ønsker å være, og vi ofrer ingen.

Endret av Anonymsis
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Tiltakene er for at det ikke skal bli for mange syke på en gang og for at det ikke skal bli mange innlagte på en gang så det blir overbelastet sykehus/helsevesen. Vi må ta hensyn til alle :) Det er bra vi har tiltak enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymsis skrev (8 minutter siden):

Som Erna Solberg sa helt i begynnelsen av pandemien: Norge er et samfunn som ikke ofrer folk. 
 

Vi har alle disse tiltakene fordi vi har ingen å miste. Ved høye smittetall blir det automatisk flere innlagte på sykehus. Vi må sørge for at sykehusene ikke blir for fulle, fordi da risikerer vi at noen dør på grunn av manglende behandling.

Det er jo allikevel folk i Norge også som har dødd og dør av korona, men disse dødsfallene skal ikke skyldes at vi ikke forsøker! Det handler rett og slett om hva slags nasjon vi ønsker å være, og vi ofrer ingen.

🤣🤣🤣

Vi ofrer mange. Men så lenge folk ikke dør av corona bryr vi oss ikke. Mental helse, anstendig eldreomsorg, arbeidsplasser, utdannelse - pytt! Så lenge ikke et par hundre pleiepasienter og allerede alvorlig syke mennesker dør av akkurat corona, kan vi klappe oss selv på skulderen over at vi er et fantastisk samfunn som ikke, eh, ofrer noen.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått boosterdosen, men har allikevel sittet hjemme denne uka med covid. Har ikke vært veldig syk, men siden vi er to som er smittet på jobb, og et par som sitter i karantene så skaper jo det problemer for arbeidsplassen. 

Blir alt for mange syke på en gang, selv uten sykehusinnleggelse, så stopper jo mye opp. Hvem skal stå i kassa på Rema, kjøre bussene, vaske osv. Det er ikke bare lærere og sykepleiere det er behov for liksom... Jeg jobber på dyreklinikk, funker dårlig med hjemmekontor da... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymsis skrev (8 minutter siden):

Som Erna Solberg sa helt i begynnelsen av pandemien: Norge er et samfunn som ikke ofrer folk. 
 

Vi har alle disse tiltakene fordi vi har ingen å miste. Ved høye smittetall blir det automatisk flere innlagte på sykehus. Vi må sørge for at sykehusene ikke blir for fulle, fordi da risikerer vi at noen dør på grunn av manglende behandling.

Det er jo allikevel folk i Norge også som har dødd og dør av korona, men disse dødsfallene skal ikke skyldes at vi ikke forsøker! Det handler rett og slett om hva slags nasjon vi ønsker å være, og vi ofrer ingen.

Ofrer ingen? Hva med dem som er syke av andre ting enn korona, som dør pga utsatt behandling og utsatte operasjoner?

Jeg synes dette er en helt rar tankegang nå. Det må engang være nok. Jeg synes ingen skal presses til å ta vaksine, jeg synes det skal være helt fritt og ingen skal føle skyld og skam for at de tar det valget. Men de kan heller ikke forvente at samfunnet fortsetter å følge deres pipe. For det er jo det som skjer. Det har ikke noe med et "varmt, medmenneskelig samfunn der ingen skal ofres lenger, dette har blitt idioti ut av alle proporsjoner.

Eller for å spørre dem som ikke er vaksinert: forventer du at resten av samfunnet skal legge til rette for akkurat det, nå som du har tatt det valget du har tatt?

Hadde jeg valgt å ikke vaksinere meg - ja, jeg var i tvil - så hadde jeg absolutt ikke forventet at samfunnet ellers skulle fortsette å sy puter under armene på meg. Da hadde jeg tatt den risikoen med å bli syk. Og var det ikke plass til meg på sykehuset, neivel, men det var den risikoen jeg tok. Alle må få ta sine frie valg, men også konsekvensene av dem.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (6 minutter siden):

🤣🤣🤣

Vi ofrer mange. Men så lenge folk ikke dør av corona bryr vi oss ikke. Mental helse, anstendig eldreomsorg, arbeidsplasser, utdannelse - pytt! Så lenge ikke et par hundre pleiepasienter og allerede alvorlig syke mennesker dør av akkurat corona, kan vi klappe oss selv på skulderen over at vi er et fantastisk samfunn som ikke, eh, ofrer noen.

Nettopp. 

Ting er helt ute av all logikk.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (4 minutter siden):

🤣🤣🤣

Vi ofrer mange. Men så lenge folk ikke dør av corona bryr vi oss ikke. Mental helse, anstendig eldreomsorg, arbeidsplasser, utdannelse - pytt! Så lenge ikke et par hundre pleiepasienter og allerede alvorlig syke mennesker dør av akkurat corona, kan vi klappe oss selv på skulderen over at vi er et fantastisk samfunn som ikke, eh, ofrer noen.

Sant - de som skal ha ungdomstiden sin nå har jo blitt ofret på covids alter siden starten av pandemien. Skjønner at det var nødvendig i starten, men nå er det på tide at ungdommen settes foran den lille gruppen vaksinenektere, som med full viten og vilje har valgt å ta risikoen det medfører. Og så må vi ikke glemme å stille politikerne til ansvar, det er de som kan klandres for at helsevesenet kneler med knappe 300 mennesker innlagt på intensivavdelinger.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Marble skrev (5 minutter siden):

Jeg har fått boosterdosen, men har allikevel sittet hjemme denne uka med covid. Har ikke vært veldig syk, men siden vi er to som er smittet på jobb, og et par som sitter i karantene så skaper jo det problemer for arbeidsplassen. 

Blir alt for mange syke på en gang, selv uten sykehusinnleggelse, så stopper jo mye opp. Hvem skal stå i kassa på Rema, kjøre bussene, vaske osv. Det er ikke bare lærere og sykepleiere det er behov for liksom... Jeg jobber på dyreklinikk, funker dårlig med hjemmekontor 

Hadde du dratt på jobb med den graden av sykdom du fikk, om det hadde vært vanlig forkjølelse? Det kunne sikkert veldig mange gjort, og folk hadde ikke vært borte fra jobb, og ting kunne gått som vanlig. 

Men dette hysteriet med å være hjemme, stopper alt ja. Hadde man tolerert det, hadde ting vært mye mer ok.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pavlin skrev (12 minutter siden):

Hadde du dratt på jobb med den graden av sykdom du fikk, om det hadde vært vanlig forkjølelse? Det kunne sikkert veldig mange gjort, og folk hadde ikke vært borte fra jobb, og ting kunne gått som vanlig. 

Men dette hysteriet med å være hjemme, stopper alt ja. Hadde man tolerert det, hadde ting vært mye mer ok.

Jeg hadde nok være hjemme 2-3 dager pga feber og konstant hodepine... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pavlin skrev (1 time siden):

Nå har alle som vil ha vaksine, fått vaksine. Ja, ikke bare det, det blir pushet på vaksine. En del har tatt valget om å ikke ta vaksine.

De fleste som blir alvorlig syke, er uvaksinerte.

I tillegg er det omikron som holder på å ta over, som all erfaring viser at gir mye mindre alvorlig sykdom.

Selv om man har tatt vaksine, skal man fortsatt bruke munnbind, følge regler osv osv. Hvorfor det? Hvorfor skal samfunnet som helhet holdes som gisler av de som har valgt å ikke ta vaksina? Jeg skjønner en del av disse har medisinske gode grunner til ikke å ta, men jeg regner med disse er i et massivt mindretall og ikke dem som dikterer reglene. 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsatt skal drive med alle disse tiltakene. For meg er det logiske brister i øst og vest samme hvordan jeg vrir og vender på det. Forklar meg hva jeg ikke skjønner, de som evt skjønner det.

for å bremse litt, så ikke alle blir syke samtidig og viktige samfunnsfunksjoner blir lammet av sykefravær. Støre var jo ganske tydelig på at alle bedrifter og etater må legge planer for veldig høyt sykefravær nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (5 timer siden):

for å bremse litt, så ikke alle blir syke samtidig og viktige samfunnsfunksjoner blir lammet av sykefravær. Støre var jo ganske tydelig på at alle bedrifter og etater må legge planer for veldig høyt sykefravær nå.

Men det er jo ikke sykdommen som er problemet, men alle de som faktisk ikke er syke, men som må bli hjemme, som er hovedproblemet. Og de som blir smittet, kunne fint gått tilbake i jobb før de teoretiske reglene sier at de kan, for de føler seg frisk og fungerer fint før den tid. Det er det som er så sprøtt!

Vi har nettopp hatt sterk forkjølelse/influensa i hjemmet. Hoster, harker, feber, slapp osv osv. Men fordi vi tester negativt for Covid, så kan vi gjøre akkurat som vi selv vil - gå i butikken, gå tilbake i jobb når vi føler oss i stand til det, gå på trening osv osv. Men faktum er, folk dør av vanlig sesonginfluensa og. Men de dødsfallene er liksom ikke så bekymringsfulle?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pavlin skrev (8 timer siden):

Ofrer ingen? Hva med dem som er syke av andre ting enn korona, som dør pga utsatt behandling og utsatte operasjoner?

Jeg synes dette er en helt rar tankegang nå. Det må engang være nok. Jeg synes ingen skal presses til å ta vaksine, jeg synes det skal være helt fritt og ingen skal føle skyld og skam for at de tar det valget. Men de kan heller ikke forvente at samfunnet fortsetter å følge deres pipe. For det er jo det som skjer. Det har ikke noe med et "varmt, medmenneskelig samfunn der ingen skal ofres lenger, dette har blitt idioti ut av alle proporsjoner.

Eller for å spørre dem som ikke er vaksinert: forventer du at resten av samfunnet skal legge til rette for akkurat det, nå som du har tatt det valget du har tatt?

Hadde jeg valgt å ikke vaksinere meg - ja, jeg var i tvil - så hadde jeg absolutt ikke forventet at samfunnet ellers skulle fortsette å sy puter under armene på meg. Da hadde jeg tatt den risikoen med å bli syk. Og var det ikke plass til meg på sykehuset, neivel, men det var den risikoen jeg tok. Alle må få ta sine frie valg, men også konsekvensene av dem.

 

esk skrev (8 timer siden):

Sant - de som skal ha ungdomstiden sin nå har jo blitt ofret på covids alter siden starten av pandemien. Skjønner at det var nødvendig i starten, men nå er det på tide at ungdommen settes foran den lille gruppen vaksinenektere, som med full viten og vilje har valgt å ta risikoen det medfører. 

Men vi uvaksinerte vil jo ikke at ting skal tilrettelegges for OSS! Dette blir bare brukt for å legge skylda et sted, hvis dere følger med på tallene fra FHI så ser dere det!

Jeg har omtrent ikke hatt noe sosialt liv på to år, fordi jeg tar konsekvensene, og så får jeg SÅ mye hat og dritt fordi helsevesenet sliter. ABSURD!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt tre vaksiner. Er kreftsyk. Fikk nettopp svar på en blodprøve; har ingen antistoffer etter vaksinen. Det har cellegiften spist opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovis Fenja skrev (14 minutter siden):

 

Men vi uvaksinerte vil jo ikke at ting skal tilrettelegges for OSS! Dette blir bare brukt for å legge skylda et sted, hvis dere følger med på tallene fra FHI så ser dere det!

Jeg har omtrent ikke hatt noe sosialt liv på to år, fordi jeg tar konsekvensene, og så får jeg SÅ mye hat og dritt fordi helsevesenet sliter. ABSURD!

8% av befolkningen er uvaksinert, men likevel utgjør denne gruppen over halvparten av de som er innlagt på sykehus. Min mening er at det er politikerne som er hovedansvarlige for sykehuskrisen og at det snakkes alt for lite om, MEN når vi først har havnet i denne elendigheten, så har vanlige folk også et ansvar for å holde tallet på sykehusinnleggelser nede ved å vaksinere seg. Om du har isolert deg i to år fordi du har valgt å ikke ta vaksine så er mitt inntrykk at det nok er unntaket heller enn regelen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pavlin skrev (9 timer siden):

Nå har alle som vil ha vaksine, fått vaksine. Ja, ikke bare det, det blir pushet på vaksine. En del har tatt valget om å ikke ta vaksine.

De fleste som blir alvorlig syke, er uvaksinerte.

I tillegg er det omikron som holder på å ta over, som all erfaring viser at gir mye mindre alvorlig sykdom.

Selv om man har tatt vaksine, skal man fortsatt bruke munnbind, følge regler osv osv. Hvorfor det? Hvorfor skal samfunnet som helhet holdes som gisler av de som har valgt å ikke ta vaksina? Jeg skjønner en del av disse har medisinske gode grunner til ikke å ta, men jeg regner med disse er i et massivt mindretall og ikke dem som dikterer reglene. 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsatt skal drive med alle disse tiltakene. For meg er det logiske brister i øst og vest samme hvordan jeg vrir og vender på det. Forklar meg hva jeg ikke skjønner, de som evt skjønner det.

"Uvaksinerte holder samfunnet som gissel" ??

Ærlig talt. Uvaksinerte har ikke innført tiltak. Uvaksinerte som gruppe har ikke bedt om tiltak, selv om enkeltpersoner blant dem kan ha jgjort det, akkurat som enkeltpersoner blant vaksinerte, men det har vel i så fall lite med egen vaksinestatus å gjøre. Det eneste uvaksinerte i sin alminnelighet har bedt om er å kunne ha et reelt valg og kunne si nei uten sanksjoner til noe som heter seg å være frivillig.

Et gisseldrama består av en gisseltaker, et gissel, og en tredjepart som gisseltakingen brukes som pressmiddel ovenfor.
Ja samfunnet er gisselet, men det er de uvaksinerte som utsettes for press her, altså den utpressede tredjeparten, mens de som står for utpressingen er myndighetene, altså er de gisseltakeren.

Personlig syns jeg det er bekymringsfullt at myndighetene både her til lands og ikke minst andre steder tyr til metoder man forbinder med terrorister og andre grovt kriminelle.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er i en situasjon nå hvor det ikke finnes en «logisk» løsning. Uansett hva vi gjør, så vil noen lide. I tillegg har man valgt seg bestemte suksessparametere og et av parameterne er tall på antall døde og tall på antall innlagte, og man styrer skuta deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye å be om at du bruker munnbind? Hva er det egentlig du klager over? Vi skal aldri mer leve som før. Hvorfor skal vi det? Den måten vi levde på før gjorde oss dårlige i utgangspunktet, men vi vet nå at den også øker faren for nye pandemier drastisk. Derfor skal vi ha tiltak, enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (8 minutter siden):

"Uvaksinerte holder samfunnet som gissel" ??

Ærlig talt. Uvaksinerte har ikke innført tiltak. Uvaksinerte som gruppe har ikke bedt om tiltak, selv om enkeltpersoner blant dem kan ha jgjort det, akkurat som enkeltpersoner blant vaksinerte, men det har vel i så fall lite med egen vaksinestatus å gjøre. Det eneste uvaksinerte i sin alminnelighet har bedt om er å kunne ha et reelt valg og kunne si nei uten sanksjoner til noe som heter seg å være frivillig.

Et gisseldrama består av en gisseltaker, et gissel, og en tredjepart som gisseltakingen brukes som pressmiddel ovenfor.
Ja samfunnet er gisselet, men det er de uvaksinerte som utsettes for press her, altså den utpressede tredjeparten, mens de som står for utpressingen er myndighetene, altså er de gisseltakeren.

Personlig syns jeg det er bekymringsfullt at myndighetene både her til lands og ikke minst andre steder tyr til metoder man forbinder med terrorister og andre grovt kriminelle.

Jeg var litt upresis der - jo, jeg synes, satt det på spissen, at uvaksinerte holder resten som gissel. MEN - ja, helt enig med deg - ikke for at uvaksinerte ber om det, men for at staten legger opp en slik politikk! Altså det er dette som blir realiteten.

Bare så det er sagt; at du ikke har vaksinert deg, synes jeg er helt greit! Og til forskjell fra de fleste andre kanskje; jeg er ikke ironisk. Jeg synes det er en skam at uvaksinerte får så mye hat, at det er et så stort press mot å vaksinere seg osv. De sier "vaksine er frivillig, men vi oppfordrer sterkt til å ta den". Ja, men når de har oppfordret sterkt en million ganger blir det jo ikke noe annet enn et gigantisk press. 

Alle skal få velge fritt, det er absolutt ikke noe galt med det. MEN igjen - når alle har fått tilbud om vaksine, må samfunnet igjen gå sin gang som om alle var vaksinerte. Man tar det valget man tar, og må også ta konsekvensene av det, uansett hva disse er. Som alle valg i livet. Det er staten sin politikk er feil. Hva var poenget med å starte dette storstilte vaksinasjonsopplegget til å begynne med, når resultatet blir det samme som om folk var uvaksinerte? 

Jeg heier veldig på deg som gjør det du vil, uten å la deg presse til å gjøre noe du ikke vil! (Ja, jeg mener det!) Jeg mener at måten vi slenger menneskerettigheter så lett over bord i denne situasjonen, er mye, mye mer bekymringsfullt enn korona. Og å kunne bestemme over egen kropp er en veldig fundamental menneskerettighet. 

Ts

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...