Gå til innhold

AP gjør en historisk dårlig måling. Aldri før har partiet sett 18-tallet.


nebbete fugl

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Alterego666 said:

Vi skal spise aluminium og drikke olje, og ei fjøl fra Moelv er den nye iPaden?

Hvor i EU produseres iPaden?

Jeg kan være enig i at å melde seg ut av disse avtalene vil være nesten umulig. EU ville gjort alt i sin enorme makt for å straffe oss.  Det er grelt når folk støtter slikt.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Å gå ut av EØS-avtalen ville ikke utviklet oss, det ville innviklet oss.

https://www.bbc.com/news/business-59761292

Ja det har blitt konsekvenser i England pga Brexit. Nå er det i tillegg en energikrise som ikke gjør det bedre.

Orker ikke å lage en lang avhandling. Men en av grunnene til at jeg alltid har vært mot EU og ‘fri flyt’ er dette med at konsekvensen blir sosial dumping. Dette presser lønningene ned i yrker som feks sjåfør/håndverkere. Dette igjen medfører at disse yrkene får lavere status og til slutt er det bare importert arbeidskraft igjen. Ved Brexit var plutselig den importerte arbeidskraften borte og dermed kan kanskje statusen til disse yrkene ‘ingen vil ha’ øke igjen. Lønningene må selvfølgelig opp. Mastersyken må bort. Det bør vært godt nok å jobbe som sjåfør/mekaniker/i butikk. Og man skal kunne overleve på en vanlig lønn i hverdagen.

Ang klimahysteriet, man kan tenke annerledes. Rydde opp plasten fra havet. Forsøple mindre, shoppe mindre. Jeg klarer meg med lite selv, handler lokalt, prøver å kjøpe fra nærområdet, forsøpler ikke, kjøper lite klær og tenker meg om før jeg handler på nett. Ønsker å støtte de lokale mest mulig. Jeg har også bundet strømprisen så pr nå får jeg penger igjen, men tenker jo på alle de som sliter nå, og ikke minst på framtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (4 minutter siden):

Alt du nevner i første avsnitt vil bli uendelig mye verre om vi ikke stanser klimaforandringene. Har du lest noe om hvor alvorlig det egentlig er på vei til å bli?

Tar gjerne litt vond medisin i dag for å slippe å bli dausjuk av mangelsykdommer om et år. Samme konseptet. Putter man litt smakstilsetning i medisinen er den ikke så vond heller.

På slutten flakser du av sted til konspiland igjen. "Noen sier at".. hvorfor leser du ikke bare Agenda 2030 selv? Den ligger tilgjengelig på FNs nettsider.  ..men noe sier meg at du kommer til å feiltolke det som står der uansett.

Jeg har lest Agenda 2030 og The great Reset..

Så du mener at det er greit dette med å ikke eie noenting da? Eller tror du det er en konspirasjonsteori? WEF sier det jo selv?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (10 minutter siden):

Jeg har lest Agenda 2030 og The great Reset..

Så du mener at det er greit dette med å ikke eie noenting da? Eller tror du det er en konspirasjonsteori? WEF sier det jo selv?

 

 

Da kan du peke på nøyaktig hvilke avsnitt som er så katastrofale?

Dette med å ikke eie noe som helst tror jeg er en konspirasjonsteori, ja. Det har for øvrig ikke noe med Agenda 2030 å gjøre. 

 

Et kjapt googlesøk viser hvor konspirasjonsteorien kommer fra. Og den første artikkelen jeg fant peker ut noe du gjør i dette innlegget, det var litt morsomt.

https://www.reuters.com/article/idUSKBN2AP2T0

"The WEF does not have a ‘stated goal’ to remove everyone’s private property by 2030. [..], these claims likely originated from a WEF social media video from 2016 that stated eight predictions about the world in 2030, including: “You’ll own nothing. And you’ll be happy. What you want you’ll rent, and it’ll be delivered by drone.” (here)

Danish politician Ida Auken, who wrote the prediction in question (here), said it was not a “utopia or dream of the future” but “a scenario showing where we could be heading - for better and for worse.”

In a written update, she clarified that the piece aimed to “start a discussion about some of the pros and cons of the current technological development. When we are dealing with the future, it is not enough to work with reports. We should start discussions in many new ways. This is the intention with this piece.”

In the past, false claims about the WEF have been conflated with conspiracy theories about the United Nation’s ‘Agenda 30’ framework [..]"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Agnesjenta skrev (1 time siden):

Ja det har blitt konsekvenser i England pga Brexit. Nå er det i tillegg en energikrise som ikke gjør det bedre.

Orker ikke å lage en lang avhandling. Men en av grunnene til at jeg alltid har vært mot EU og ‘fri flyt’ er dette med at konsekvensen blir sosial dumping. Dette presser lønningene ned i yrker som feks sjåfør/håndverkere. Dette igjen medfører at disse yrkene får lavere status og til slutt er det bare importert arbeidskraft igjen. Ved Brexit var plutselig den importerte arbeidskraften borte og dermed kan kanskje statusen til disse yrkene ‘ingen vil ha’ øke igjen. Lønningene må selvfølgelig opp. Mastersyken må bort. Det bør vært godt nok å jobbe som sjåfør/mekaniker/i butikk. Og man skal kunne overleve på en vanlig lønn i hverdagen.

Ang klimahysteriet, man kan tenke annerledes. Rydde opp plasten fra havet. Forsøple mindre, shoppe mindre. Jeg klarer meg med lite selv, handler lokalt, prøver å kjøpe fra nærområdet, forsøpler ikke, kjøper lite klær og tenker meg om før jeg handler på nett. Ønsker å støtte de lokale mest mulig. Jeg har også bundet strømprisen så pr nå får jeg penger igjen, men tenker jo på alle de som sliter nå, og ikke minst på framtiden.

Det er fullt mulig å gjøre noe med lønnsdumping innenfor EØS. Mye er allerede gjort med å allmenngjøre tariffer innenfor mange områder, og derfor er situasjonen vesentlig bedre i Norge enn i UK.

Men likevel kan og bør mye mer gjøres, særlig innenfor transport og deler av bygge- og renholdsbransjen.

Nå er disse tiltakene nettopp en sentral del av valgløftene til den nye regjeringen, så det er kanskje grunn til å være forsiktig positiv?

Arbeids- og administrasjonsministeren virker å være på ballen. Jeg vil gi henne litt mer enn 3 måneder før jeg avsier dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Utsiden skrev (1 time siden):

Hvor i EU produseres iPaden?

Jeg kan være enig i at å melde seg ut av disse avtalene vil være nesten umulig. EU ville gjort alt i sin enorme makt for å straffe oss.  Det er grelt når folk støtter slikt.. 

 

EU straffer jo ikke UK. De bare holder fast ved at utenfor betyr utenfor når UK vil shoppe de friheten de liker uten å ta med de frihetene de ikke liker. Det er et solidaritetsprinsipp innenfor avtalen som er viktig for EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicathv skrev (1 time siden):

Da kan du peke på nøyaktig hvilke avsnitt som er så katastrofale?

Dette med å ikke eie noe som helst tror jeg er en konspirasjonsteori, ja. Det har for øvrig ikke noe med Agenda 2030 å gjøre. 

 

Et kjapt googlesøk viser hvor konspirasjonsteorien kommer fra. Og den første artikkelen jeg fant peker ut noe du gjør i dette innlegget, det var litt morsomt.

https://www.reuters.com/article/idUSKBN2AP2T0

"The WEF does not have a ‘stated goal’ to remove everyone’s private property by 2030. [..], these claims likely originated from a WEF social media video from 2016 that stated eight predictions about the world in 2030, including: “You’ll own nothing. And you’ll be happy. What you want you’ll rent, and it’ll be delivered by drone.” (here)

Danish politician Ida Auken, who wrote the prediction in question (here), said it was not a “utopia or dream of the future” but “a scenario showing where we could be heading - for better and for worse.”

In a written update, she clarified that the piece aimed to “start a discussion about some of the pros and cons of the current technological development. When we are dealing with the future, it is not enough to work with reports. We should start discussions in many new ways. This is the intention with this piece.”

In the past, false claims about the WEF have been conflated with conspiracy theories about the United Nation’s ‘Agenda 30’ framework [..]"

Se punkt 1 her feks:

https://www.weforum.org/agenda/2016/11/8-predictions-for-the-world-in-2030/

Hvordan kan du si at dette ikke har noe med Agenda 2030 å gjøre?

Dessuten: Når alle i verden skal ha det like godt/dårlig (stryk det som ikke passer), bortsett fra eliten selvsagt, tror du vi i Norge går opp eller ned i levestandard? Tror svaret sier seg selv.

At alle våre bevegelser blir sporet er heller ikke så fristende, syns nå jeg da.

Endret av Agnesjenta
Sorry, feil link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (44 minutter siden):

Det er fullt mulig å gjøre noe med lønnsdumping innenfor EØS. Mye er allerede gjort med å allmenngjøre tariffer innenfor mange områder, og derfor er situasjonen vesentlig bedre i Norge enn i UK.

Men likevel kan og bør mye mer gjøres, særlig innenfor transport og deler av bygge- og renholdsbransjen.

Nå er disse tiltakene nettopp en sentral del av valgløftene til den nye regjeringen, så det er kanskje grunn til å være forsiktig positiv?

Arbeids- og administrasjonsministeren virker å være på ballen. Jeg vil gi henne litt mer enn 3 måneder før jeg avsier dommen.

Det er mye som er mulig. Men gjøres det? Blir vi med i Eu er det nok heller vi som må ned i lønn slik at vi nærmer oss sjåførene i Eu. Eller i hvilket land har levestandarden økt blandt EU’s medlemmer? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (1 time siden):

Da kan du peke på nøyaktig hvilke avsnitt som er så katastrofale?

Dette med å ikke eie noe som helst tror jeg er en konspirasjonsteori, ja. Det har for øvrig ikke noe med Agenda 2030 å gjøre. 

 

Et kjapt googlesøk viser hvor konspirasjonsteorien kommer fra. Og den første artikkelen jeg fant peker ut noe du gjør i dette innlegget, det var litt morsomt.

https://www.reuters.com/article/idUSKBN2AP2T0

"The WEF does not have a ‘stated goal’ to remove everyone’s private property by 2030. [..], these claims likely originated from a WEF social media video from 2016 that stated eight predictions about the world in 2030, including: “You’ll own nothing. And you’ll be happy. What you want you’ll rent, and it’ll be delivered by drone.” (here)

Danish politician Ida Auken, who wrote the prediction in question (here), said it was not a “utopia or dream of the future” but “a scenario showing where we could be heading - for better and for worse.”

In a written update, she clarified that the piece aimed to “start a discussion about some of the pros and cons of the current technological development. When we are dealing with the future, it is not enough to work with reports. We should start discussions in many new ways. This is the intention with this piece.”

In the past, false claims about the WEF have been conflated with conspiracy theories about the United Nation’s ‘Agenda 30’ framework [..]"

Det hadde kanskje vært en god ide å fjerne dette fra nettsidene til WEF da hvis dette ikke skal skje? Slik jeg ser det er vi på god vei allerede nå med de økte prisene og inflasjonen. Folk vil ikke lenger ha råd til å beholde boligene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Agnesjenta skrev (16 minutter siden):

Det er mye som er mulig. Men gjøres det? Blir vi med i Eu er det nok heller vi som må ned i lønn slik at vi nærmer oss sjåførene i Eu. Eller i hvilket land har levestandarden økt blandt EU’s medlemmer? 

I nær sagt alle, om ikke alle. I tillegg har innbyggernes demokratiske rettigheter og ytringsfrihet, frihet til å organisere seg og friheten til å bevege seg blitt vesentlig bedre i nesten hele området. 
I tillegg er det aldri blitt utkjempet kriger innenfor EU sitt område som ligger midt i  verdens mest krigsherjede kontinent.
 

Jeg er glad for at du bringer opp dette for å gi EU-diskusjonen det rette perspektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (2 minutter siden):

I nær sagt alle, om ikke alle. I tillegg har innbyggernes demokratiske rettigheter og ytringsfrihet, frihet til å organisere seg og friheten til å bevege seg blitt vesentlig bedre i nesten hele området. 
I tillegg er det aldri blitt utkjempet kriger innenfor EU sitt område som ligger midt i  verdens mest krigsherjede kontinent.
 

Jeg er glad for at du bringer opp dette for å gi EU-diskusjonen det rette perspektivet.

Dette stemmer da ikke… Hva skjedde med vest Tyskland? Og hva tror du vil skje med levestandarden VÅR ved enda nærmere Eu tilknytning? Sammenlignet med FØR denne strømkrisen. Vil levestandarden vår bli høyere eller lavere i EU?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP har utviklet seg til å bli et brorskap mer enn politikere, og det har folk naturligvis lagt merke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Alterego666 said:

EU straffer jo ikke UK. De bare holder fast ved at utenfor betyr utenfor når UK vil shoppe de friheten de liker uten å ta med de frihetene de ikke liker. Det er et solidaritetsprinsipp innenfor avtalen som er viktig for EU.

Selvsagt var målet og straffe GB , å statuere et eksempel for andre land. Å benekte at dette er en del av dynamikken vi har lært å akseptere er bare fjollete.  Men det var også målet å ikke destabilisere et stort land i Europa. 

Solidaritet slik som med Hellas? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Agnesjenta skrev (44 minutter siden):

Dette stemmer da ikke… Hva skjedde med vest Tyskland? Og hva tror du vil skje med levestandarden VÅR ved enda nærmere Eu tilknytning? Sammenlignet med FØR denne strømkrisen. Vil levestandarden vår bli høyere eller lavere i EU?

Alle balterstatene, Polen, Østtyskland, Ungarn, Polen, Slovakia, Tsjekkia, Slovenia, Kroatia, Bulgaria, Romania, Hellas, Italia, Portugal, Spania…. Listen er nok lenger….

Alle disse landene var også diktaturer etter 2. verdenskrig og fram til de ble EF/EU-medlemmer. 
 

Mange av disse landene har nok -sett med norske øyne- utfordringer med tanke på inntektsfordeling, men den generelle levestandarden har økt betraktelig. Å fordele inntektene bedre innenfor EU-medlemskap er fullt mulig, se på Finland og Sverige.

Jeg har en sterk mistanke om at gamle Vest-Tyskland også har høyere levestandard i dag enn i 1990, men kanskje skjevere fordeling.

Igjen: Dette kan Tyskland selv rette opp, akkurat som Storbritannia ville kunne klart.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Utsiden skrev (47 minutter siden):

Selvsagt var målet og straffe GB , å statuere et eksempel for andre land. Å benekte at dette er en del av dynamikken vi har lært å akseptere er bare fjollete.  Men det var også målet å ikke destabilisere et stort land i Europa. 

Solidaritet slik som med Hellas? 
 

Nei. EU var klare på at Storbritannia måtte akseptere alle fire friheter, eller de fikk ingen. Storbritannia har akkurat samme status som Sveits, som må stå alene og forhandle et helt batteri av uavhengige avtaler. Eneste forskjellen er at Storbritannia hadde to år på seg. Det visste de ved avstemmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Agnesjenta skrev (1 time siden):

Se punkt 1 her feks:

https://www.weforum.org/agenda/2016/11/8-predictions-for-the-world-in-2030/

Hvordan kan du si at dette ikke har noe med Agenda 2030 å gjøre?

Dessuten: Når alle i verden skal ha det like godt/dårlig (stryk det som ikke passer), bortsett fra eliten selvsagt, tror du vi i Norge går opp eller ned i levestandard? Tror svaret sier seg selv.

At alle våre bevegelser blir sporet er heller ikke så fristende, syns nå jeg da.

Du leste ikke noe av det jeg limte inn fra artikkelen, gjorde du? Vet du hva som er forskjellen på en spådom og noe man har som mål og jobber for?

Spådom: "Statsministeren i 2030 kommer til å være fra Høyre." Mål: "Alle må melde seg inn i Høyre! Høyre er best! De har den beste politikken!" Ser du forskjellen?

Sånn kan jeg si at det ikke har noe med Agenda 2030 å gjøre:

- Agenda 2030 er et dokument laget av FN.

- Det du babler om her er basert på en reklamesnutt fra WEF.

- WEF er ikke FN

- FN er ikke WEF

Hvor har du fått ideen om at alle skal ha det like godt fra? Så vidt jeg vet er det bare kommunister som ønsker det, og jeg tviler på at mange i eliten er kommunister. Hvorfor er eliten unntatt i fantasien din? Hvorfor tror du det er garantert at vi må gå ned i levestandard for å oppnå fantasien din? Se på år 1900. Hvis noen hadde sagt at alle måtte ha samme levestandard...meh jeg gidder ikke, dette blir for dumt.

Alle dine bevegelser blir allerede sporet, hvis du har en mobiltelefon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (1 time siden):

Dette stemmer da ikke… Hva skjedde med vest Tyskland? Og hva tror du vil skje med levestandarden VÅR ved enda nærmere Eu tilknytning? Sammenlignet med FØR denne strømkrisen. Vil levestandarden vår bli høyere eller lavere i EU?

Den største utfordringen for Vest-Tyskland har vært sammenslåingen med Øst-Tyskland.

Når det gjelder Norsk levestandard, er det et litt åpent spørsmål. Det store bildet er at Norsk levestandard er ubalansert i forhold til resten av verden, hvilket gir grunn for veldig stor varians i resultatene: Vi vet ikke hvilke mekanismer som drar mest , og hva som betyr mest. 

Min fortolkning av 2014, er at vi ikke kan bli EU medlem før Oljealderen er over: Verdisettingen av Norge i utlandet er ekstremt overvurdert, fordi den settes på reservene og oljemarkedet, og ikke på verdiskapningen. Det gjør at det er alfor stor samfunnsøkonomisk trusler ved ordinære variasjoner av oljeprisen. 

Etter oljealderen, når vår verdisetting er mer normal, vil selvfølgelig et EU medlemskap øke levestandarden vår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Agnesjenta said:

Ja FN, ser ikke noe problemer med det! FN er jo for Agenda 2030 som nå allerede medfører katastrofale konsekvenser for Norges innbyggere.

Hva er Agende 2030? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...