Gå til innhold

AP gjør en historisk dårlig måling. Aldri før har partiet sett 18-tallet.


nebbete fugl

Anbefalte innlegg

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/01/12/store-synker-som-en-stein

Statsminister Jonas Gahr Støres regjeringsprosjekt er i svært dårlig forfatning akkurat nå.

Dagsavisens ferske måling gir Arbeiderpartiet en oppslutning på 18,9 prosent. Valgresultatet var på 26,3. Dette er en tilbakegang på 5 prosentpoeng fra desember. Måler man mot oppslutningen i november, er tilbakegangen på 7,1 prosentpoeng. Aldri før er partiet målt så lavt på vår måling. Erna Solbergs Høyre fosser forbi og er landets soleklart største parti med en oppslutning på 26,6 prosent. Avstanden mellom de to store har ikke vært større i Høyres favør på 15 år.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4570

bilde.thumb.png.84745338ed094c3dea37250a480108a5.png

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tendensen har jo vart i mange år nå, AP går stadig nedover, de fleste velgerne til AP er gamle folk som har stemt på de i alle år og gjør det av gammel vane.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det avisene skriver er rett, at det er pga strømprisen og koronaoppsving: Mange folk er så dumme, bare ser et problem og klager automatisk på de som styrer akkurat nå. Ingen av disse probleme ville ha blitt håndtert bedre av Høyre og FrP.

Tvert i mot har jo disse, sammen med Ap, ivret for å koble oss mer på utlandsmarkedet for strøm. Hvis kommentatorene har rett i at det er derfor folk velger bort Ap, så burde jo Rødt, SV og Sp sett en stor oppsving. Rødt gjør det riktignok bedre enn noensinne og SV har gode målinger også, men det er små prosenter det er snakk om. Det er økningen til spesielt Høyre som er så lite logisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å forvente når de går totalt imot folkets vilje og interresser. 
 

Dette var varslet før valget men dessverre altfor få som så hva som er på gang.

Nå håper jeg virkelig at det ikke er for sent å endre kurs ved neste valg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare å forvente når de går totalt imot folkets vilje og interresser. 
 

Dette var varslet før valget men dessverre altfor få som så hva som er på gang.

Nå håper jeg virkelig at det ikke er for sent å endre kurs ved neste valg.

Hvilke saker tenker du at de går totalt mot folkets vilje og interesser i? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (35 minutter siden):

Hvis det avisene skriver er rett, at det er pga strømprisen og koronaoppsving: Mange folk er så dumme, bare ser et problem og klager automatisk på de som styrer akkurat nå. Ingen av disse probleme ville ha blitt håndtert bedre av Høyre og FrP.

Tvert i mot har jo disse, sammen med Ap, ivret for å koble oss mer på utlandsmarkedet for strøm. Hvis kommentatorene har rett i at det er derfor folk velger bort Ap, så burde jo Rødt, SV og Sp sett en stor oppsving. Rødt gjør det riktignok bedre enn noensinne og SV har gode målinger også, men det er små prosenter det er snakk om. Det er økningen til spesielt Høyre som er så lite logisk.

Akkurat, man må ikke stemme på globalistene men på nye partier dersom man vil ha en endring i politikken. Alle globalistpartiene ønsker det samme. Er skuffet over SP da, forstår ikke hvordan de kan gå med på dette, det er jo totalt mot deres eget program. De som stemte SP spesielt må føle seg totalt lurt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicathv skrev (Akkurat nå):

Hvilke saker tenker du at de går totalt mot folkets vilje og interesser i? 

Hvilke saker?

Økning av strømprisene kanskje? Med dertil tilhørende konsekvenser??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (Akkurat nå):

Akkurat, man må ikke stemme på globalistene men på nye partier dersom man vil ha en endring i politikken. Alle globalistpartiene ønsker det samme. Er skuffet over SP da, forstår ikke hvordan de kan gå med på dette, det er jo totalt mot deres eget program. De som stemte SP spesielt må føle seg totalt lurt!

Hva mener du på slutten her? Hvilken sak har Sp gått med på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (Akkurat nå):

Hva mener du på slutten her? Hvilken sak har Sp gått med på?

Økning av strømprisene?? Med dertil tilhørende konsekvenser? Prisstigning? Høyere renter? Summen av alt dette? Hva som skjer med Oljefondet vårt? 
 

Som økonomiutdannet er det vanskelig å unngå å se hvordan inflasjonen raserer hele samfunnet nå. 
 

Både bønder, gartnere, småbedrifter, store bedrifter (se Stavanger Aftenblad), sliter voldsomt nå og vil ikke klare å overleve hvis dette fortsetter! 
 

Hva vil dette medføre? Jo massearbeidsledighet. Folk vil måtte selge hus og hytter, men hvem vil kjøpe?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (Akkurat nå):

Hvilke saker?

Økning av strømprisene kanskje? Med dertil tilhørende konsekvenser??

Det er jo ikke noe regjeringen har bestemt nå.

Det er to grunner til prisene:

1. Problemer med levering av nok energi i Europa (og andre land). Det ikke Norge gjøre så mye med.

2. At vi i 2017-2019 koblet oss så på utenlandsmarkedet og ble medlem i ACER. Det ble avgjort den gang og er ikke noe vår nye regjering har hatt mulighet til å gjøre noe med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (Akkurat nå):

Økning av strømprisene?? Med dertil tilhørende konsekvenser? Prisstigning? Høyere renter? Summen av alt dette? Hva som skjer med Oljefondet vårt? 
 

Som økonomiutdannet er det vanskelig å unngå å se hvordan inflasjonen raserer hele samfunnet nå. 
 

Både bønder, gartnere, småbedrifter, store bedrifter (se Stavanger Aftenblad), sliter voldsomt nå og vil ikke klare å overleve hvis dette fortsetter! 
 

Hva vil dette medføre? Jo massearbeidsledighet. Folk vil måtte selge hus og hytter, men hvem vil kjøpe?

Du beskriver langtidstrender. Det er ikke den nye regjeringen som er skyld i noe av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke noe regjeringen har bestemt nå.

Det er to grunner til prisene:

1. Problemer med levering av nok energi i Europa (og andre land). Det ikke Norge gjøre så mye med.

2. At vi i 2017-2019 koblet oss så på utenlandsmarkedet og ble medlem i ACER. Det ble avgjort den gang og er ikke noe vår nye regjering har hatt mulighet til å gjøre noe med. 

Jeg mener ikke at Høyre/FrP er et bedre alternativ. Man må tenke ikke globalistiske partier!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (3 minutter siden):

Du beskriver langtidstrender. Det er ikke den nye regjeringen som er skyld i noe av dette.

Nei enig i det, man må stemme på partier som ikke er globalister!

Edit: Men nåværende regjering kan gjøre noe med dette hvis de VIL. Problemet er at de ikke VIL fordi de har forpliktet seg til EU/FN/Agenda2030.

 

Endret av Agnesjenta
.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor velgere går så mye fra venstre siden til høyre siden og omvendt. Dersom jeg hadde vært misfornøyd med hvordan partien jeg har stemt på har gjort det, så hadde jeg jo ikke stemt på et parti på den andre enden av skalaen.. Hva i alle dager, liksom.

 

Agnesjenta skrev (2 minutter siden):

Nei enig i det, man må stemme på partier som ikke er globalister!

Fortell meg at du stemmer Demokratene uten å fortelle meg at du stemmer demokratene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (1 minutt siden):

Jeg mener ikke at Høyre/FrP er et bedre alternativ. Man må tenke ikke globalistiske partier!

Men det er det jeg synes er så rart. Høyre/FrP går opp når de har like ille eller enda verre politikk enn Ap på dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke helt hvorfor velgere går så mye fra venstre siden til høyre siden og omvendt. Dersom jeg hadde vært misfornøyd med hvordan partien jeg har stemt på har gjort det, så hadde jeg jo ikke stemt på et parti på den andre enden av skalaen.. Hva i alle dager, liksom.

 

Fortell meg at du stemmer Demokratene uten å fortelle meg at du stemmer demokratene.

Jeg har skrevet tidligere at ja, jeg stemte Demokratene ved sist valg.

Jeg hadde jo rett, eller? De så hva som kom til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ost skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt hvorfor velgere går så mye fra venstre siden til høyre siden og omvendt. Dersom jeg hadde vært misfornøyd med hvordan partien jeg har stemt på har gjort det, så hadde jeg jo ikke stemt på et parti på den andre enden av skalaen.. Hva i alle dager, liksom.

 

Tror ikke det er så veldig vanlig at man går fra å stemme Høyre til Rødt eller SV til FrP. Å bytte mellom Høyre og Ap er ikke et så stort bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (Akkurat nå):

Jeg har skrevet tidligere at ja, jeg stemte Demokratene ved sist valg.

Jeg hadde jo rett, eller? De så hva som kom til å skje.

Så ikke det i denne tråden, og jeg har ikke som vane å notere meg hva folk pleier å stemme her inne :P

Hva synes du om punkt 5.1 i partiprogrammet deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (Akkurat nå):

Men det er det jeg synes er så rart. Høyre/FrP går opp når de har like ille eller enda verre politikk enn Ap på dette området.

Ja akkurat!! Folket ser ikke hvilke parti som ønsker det beste for innbyggerene! Og disse partiene blir kneblet av Media.

For min del kunne noen ha startet enda et nytt parti, men Demokratene har fornyet seg og har et veldig godt program! 

Det finnes også andre alternativer som INP feks, men de har noen punkter jeg er mindre enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (2 minutter siden):

Så ikke det i denne tråden, og jeg har ikke som vane å notere meg hva folk pleier å stemme her inne :P

Hva synes du om punkt 5.1 i partiprogrammet deres?

Det er jo langt fra det sprøeste punktet de har. Selv om det er litt sprøtt å bestemme seg for hvem man vil gjøre handel med ut fra hvor kritiske deres nåværende regjering er til EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...