Gå til innhold

Foreldrene mine vil ha betalt for at vi bruker hytta. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mooza skrev (4 timer siden):

Med de strømprisene som feks er nå, så skjønner jeg at foreldre gjerne vil ha dekket noe av disse. De fleste slår av strømmen nå hjemme når den er høy, og da blir det gjerne sånn at hvis du vet barna er på hytta og fyrer opp stampen., så blir du urolig. Jeg tipper det er strømprisen og/eller en regning som har utløst dette. 

Dere tar ikke utgifter til lån, til vedlikehold osv. Alt det som det koster å eie en hytte. Dere bare deler på strøm, siden dere sikkert bruker mye mer strøm enn dem med alle ungene osv., Det er foreldrene deres sin hytte, og dere er heldig som får bruke den. Det skulle bare mangle at ikke de skulle bestemme over sin egen hytte, hvis ikke må dere jo kjøpe dere inn i hytta. Her er det snakk om å dele på utgifter til strøm...kommunale utgifter kunne de jo holdt utenfor, men regner ikke med at det uansett utgjør noe særlig. 

 

 

Nå har TS skrevet at de tar en del vedlikehold på hytten. Mener du helt alvorlig at TS skal betale for dyr strøm nå på vinteren når hun kun får disponere hytten en uke i løpet av sommeren?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bettsa skrev (23 timer siden):

At dere betaler litt for strøm og spleiser på vedlikehold er rettferdig. 

Enig i strøm, men ikke i vedlikehold hvis man ikke går inn for en spesiell avtale mht. fordeling/arv osv. Man har ikke så mye å rutte med som pensjonist, så jeg kan jo forstå at de kan synes 25.000 er mye og det som trengs for å få den til å gå rundt og for å kunne beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier, kommer det an foreldrenes økonomi tenker jeg, i vår familie hadde det ikke skjedd. Foreldrene mine er pensjonister, har hytte i Drøbak som de bruker mye. De har grei økonomi og hadde blitt veldig overrasket om de hadde bedt om penger. De tilbyr oss å låne hytta valgfri uke hver sommer og sier ifra om den er ledig helger i løpet av sesongen. Om min far går bort først kan det bli tøft for mor å sitte igjen med utgiftene på hytta, da må vi jo hjelpe henne om det blir aktuelt. 

Anonymkode: 18a5b...48d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, nå som du har fått så mange svar, hva tenker du nå du gjør? 

Anonymkode: 06e77...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 000 / 3 i året tilsvarer jo ca 700 kr i måneden, og er jo egentlig ikke så mye. Dere har jo et sted å reise nå og da. Men jeg mener det er helt feil å betale 1/3 når den ene parten disponerer som de vil og er «snille» som går med på å gi dere en uke og noen helger på våren. Om dere er 3 som betaler, så synes jeg det er rett og rimelig at dere som har små barn får dele juli (du og søsteren), så kan foreldrene deres som er pensjonister nyte sommeren i juni og august. Påsken og langhelger i mai bør gå på rulleringer. 

Så det er ikke betalingen og summen jeg synes er det sjokkerende, men derimot at noen er villig til å la andre ta lik del av regningen, men når det kommer til bruk så er det plutselig diktatur av 1 part.

Anonymkode: 5d439...fda

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt innafor å betale for seg når man låner hytta til foreldrene. Jeg har tre barn, altså er vi 5 personer som dusjer, jacuzzi, vasker/tørker klær, lager mat og alt annet. 
 

Men det går kanskje ann å bli enige om en litt mindre sum, siden foreldrene deres er der mest? Eller en døgnpris eller noe sånt? Strømmen er jo helt vanvittig om dagen. 

Anonymkode: 67e99...c45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil de at hytta skal brukes eller ikke?

strømregninga er greit nok, men dere bidrar med mye annet også.

Da hadd eget heller brukt pengene på å leie andre hytter, så kan man oppleve andre områder når man uansett må punge ut for å være der

Anonymkode: 351c5...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vil de at hytta skal brukes eller ikke?

strømregninga er greit nok, men dere bidrar med mye annet også.

Da hadd eget heller brukt pengene på å leie andre hytter, så kan man oppleve andre områder når man uansett må punge ut for å være der

Anonymkode: 351c5...c52

Hvor mye bidrar de rent faktisk med? Jeg synes det er relevant.

Anonymkode: af838...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 19.53):

Jeg har ikke hørt at det er vanlig. Har dine foreldre dårligere råd enn før? Mine foreldre har tre hytter, vi har aldri betalt for å låne de. Har mange venner som har foreldre som har hytter - de betaler heller ikke. Og vi har heller ikke betalt leie til de hvis vi har vært med på deres hytte.

Har selvfølgelig med mat og drikke til oss selv og gjerne en vin og snack til de som eier hytter dersom de er der samtidig og vi er invitert dit

Anonymkode: 5e348...73b

Foreldrene dine har altså fire hus? Ikke rart naturen bygges ned her i landet!

Anonymkode: 76005...402

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvis dere ikke har tilgang på en familiehytte vil det se ca slik ut:

Dere må leie en hytte, en uke hver sommer og noen helger på våren. En liten hytte på et uatraktivt sted kan fort koste 3000 kroner en helg. En attraktiv sommeruke kan det bli 10000 kroner.

🤷🏻‍♀️

 

Anonymkode: af838...387

 

Evt - så gjør man noe helt annet enn hyttetur i ferien…?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Uten denne hytta må dere nok betale langt mer for "ferieturen". Så jeg vil anta at dere uansett sitter bedre i det enn uten tilgang på hytta. Antar jeg

Anonymkode: af838...387

Det er ikke sånn at alternativet til å låne en hytte trenger å være å leie en hytte. Hadde aldri falt meg inn å bruke penger på å leie en hytte, og drar kun på hyttetur når jeg presses av andre.

Svigers vil fryktelig gjerne at vi skal bruke hytta deres. For noen år siden innførte de at mannen og hans søsken måtte betale 500 i måneden for den hytta. Da sa vi nei takk, vi er ikke interessert, dere kan heller selge den.

Det med betaling ble ikke noe av og det mases fortsatt om at vi må låne den hytta.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men det skal sies: hadde noen krevd leie av meg for hytta, så hadde jeg heller brukt de pengene på hotell eller andre hytter. Om familie skal begynne å ta betalt for noe sånt, kan jo jeg ta betalt for all hobbypsykologien jeg stadig vekk yter til diverse familiemedlemmer (de ringer meg og legger ut i timesvis om det ene og de andre). For å ikke snakke om hvor ofte min mann må være teknisk support for familiene våre. Om alle tjenester skal lønnes, kunne vi tjent rimelig godt på familiene våre.

Anonymkode: 3b92e...ea9

Dette!!

Anonymkode: 8aa39...32a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Evt - så gjør man noe helt annet enn hyttetur i ferien…?

Det er ikke sånn at alternativet til å låne en hytte trenger å være å leie en hytte. Hadde aldri falt meg inn å bruke penger på å leie en hytte, og drar kun på hyttetur når jeg presses av andre.

Svigers vil fryktelig gjerne at vi skal bruke hytta deres. For noen år siden innførte de at mannen og hans søsken måtte betale 500 i måneden for den hytta. Da sa vi nei takk, vi er ikke interessert, dere kan heller selge den.

Det med betaling ble ikke noe av og det mases fortsatt om at vi må låne den hytta.

Dette!!

Anonymkode: 8aa39...32a

Enig. Jeg eier hytte, og ville aldri tatt betalt for at barn, foreldre eller søsken skulle lånt hytta. Å låne bort hytta til nærmeste familie er ikke det samme som å leie den ut til totalt fremmede mennesker. Jeg skjønner ikke at så mange setter likhetstegn mellom låne til barn og å leie ut til fremmede. Det er jo en hel annen risiko, og renhold etc. er av en helt annen kaliber.  Hytta eier vi og betaler vi på uansett, det blir ikke særlig dyrere for oss at noen bruker den i stedet for at den står tom. Hvor mye penger til strøm går egentlig med på at noen låner hytta en helg? Det er viktig for his og hytter at de brukes og ikke står tomme. Plenen blir slått og hytta får tilsyn. Jeg har absolutt ingen interesse av å få penger av familie, og det selv om vi ikke har overflod av penger. Hytta må jeg betale på uansett om den står tom. 

Anonymkode: 91234...47e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rimelig å betale for noe av strøm og faste utgifter, tenker jeg, særlig nå som strømmen er så dyr. Og spesielt hvis de har ganske dårlig økonomi, dvs lav inntekt - å ha høy formue bundet opp i eiendom hjelper dem jo ikke hvis de ikke har så mye midler tilgjengelig for å betale regninger. Men å betale leie for hvert døgn dere er der tenker jeg er litt drøyt å kreve av egne barn. 

Anonymkode: 8b786...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (15 timer siden):

Nå har TS skrevet at de tar en del vedlikehold på hytten. Mener du helt alvorlig at TS skal betale for dyr strøm nå på vinteren når hun kun får disponere hytten en uke i løpet av sommeren?

Men strømmen må jo stå på på vinteren for at TS skal ha en hytte å bruke om sommeren. 
De er jo der dessuten i endel helger.

Anonymkode: 8b786...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O.G. skrev (På 14.1.2022 den 5.16):

Ville betalt, men sluttet å gjøre det som jeg gjorde før med enkel vedlikehold, gressklipping, kjøpe inn til hytta og lignende. Hadde det blitt spørsmål om hvorfor disse tingene hadde blitt gjort, så hadde jeg svart med at "er du grådig? ", "skal du ha penger i tilegg til hjelp også?"- Ble det krangel, hadde jeg sluttet å bruke hytta. 

Uansett, jeg hadde ikke gitt i pose og sekk når jeg ikke stod som eier, fordi jeg kunne aldri ha drømt om å kreve penger når familien brukte hytta mi, når jeg selv ikke skulle være der.

For et sært svsr!! Hva er det med folk? 

Anonymkode: 20dba...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 6.37):

En slik ordning er ikke vanlig. Vi har aldri måttet betale for lån av hytta, men etter at mamma ble enslig pensjonist, pleier vi likevel å betale litt for strømmen når vi er der. Andre ganger tar vi med take away som takk (siden hun egentlig ikke vil ha pengene).

Snakk med foreldrene dine. Om den økonomiske situasjonen deres har blitt dårlig, tenker jeg at dere bør bidra med økonomisk. Sånn ellers bør man betale for strømforbruket når man selv er der.

Anonymkode: 1bcb4...40f

Jo det er helt vanlig ordning 

Anonymkode: 20dba...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere betale 8000 kroner i året for å være der en uke? 

Da hadde jeg heller lagt pengene i en utenlandsreise.

 

Anonymkode: 59d46...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det er helt vanlig ordning 

Anonymkode: 20dba...74e

Eh, nei…

Anonymkode: 8aa39...32a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/13/2022 den 22.35):

De sier at de ber om at vi deler på utgiftene fordi vi nå er i 30-årene og har inntekt, og at det er rimelig at vi deler på de løpende utgiftene.

Det som er litt morsomt, er at jeg tror at de har glemt at de aldri ville klart den utgiften selv i 30-årene. Med utgifter til barnehage, SFO, boliglån osv var det så vidt de fikk det til å gå rundt. Men det er klart, det var andre tider da enn det er nå. Søsteren min og jeg vil klare disse utgiftene, men da på bekosting av å kunne gjøre andre hyggelige ting med familiene våre. Vi sitter ikke «fett» i det, noen av oss. Så dette er helt klart en avveining. 

Til spørsmål om når foreldrene mine bruker hytta- de bor der tre måneder hele sommeren, fra rundt 01. juni til 01. september. Som sagt får jeg og søsteren min én uke hver med våre familier. 

Anonymkode: 2c3f6...634

At dere skal betale 1/3 av kostnaden hver kan dere jo argumentere med at blir litt mye når dere får 1uke hver + noen få helger i løpet av året. Men det kommer så klart an på om det er mange flere kostnader ved hytten som ikke er medberegnet og som dine foreldre tar helt på egen hånd.

Men dere kan jo se på hvor mye dere kan betale pr. mnd. for å få bruke hytten uten at det går ut over familieøkonomien. Med en 3 deling blir det 695kr pr mnd, hva med en sum mellom 200 og 500kr pr mnd?

Finn ut om dere gjerne vil fortsette å feriere på hytten, om det er verdt det. 

Vi har hytte som vi betaler for og som svigermor, svoger, svigerinne og tantebarn får disponere fritt. Men den er det heller ikke så store årlige kostnader på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2022 at 6:16 PM, oxycodone said:

Det er smålig av foreldre å kreve penger for noe familien bruker som et samlingssted. De hjelper jo til med vedlikeholdet når de er der. 

Hadde ikke falt meg inn å kreve noe av mine barn for å bruke ei hytte 

det burde være helt uproblematisk at alle som bruker hytta betaler inn en sum, hvor mye og hvordan det gjøres for være opp til dem. vedlikehold som TS beskrev burde uansett være en selvfølge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...