Gå til innhold

Er det mange som er forsiktig med å bruke strøm, pga økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her lever jeg omtrent som før. Vi har ikke tørketrommel eller elbil. Jeg vasker ikke tøy om natten, det er brannfarlig. Nå er ikke strømmen så dyr her som i sør heldigvis.

Det er ikke varmeovn i yttergangen og jeg bruker ikke varme på soverommene. Heller ikke noen ovn på gjesterommet.

Anonymkode: f8f80...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en mill inn, hadde ikke gått konk med storcregning, men sparer allikevel på strømmen. Det er svindyrt! Har andre planer for pengene mine enn å kaste det bort på kjedelige ting.

Anonymkode: 77df2...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt flinkere til å slå av lys der vi ikke oppholder oss. Før kunne lyset på badet stå på hele tiden, men nå slår vi av hver gang vi går ut derfra. Tidligere har vi også hatt en nattlampe (en bordlampe) stående på om natten i gangen, sånn at vi ser hvor vi går om natten om vi må på do. Den har vi nå begynt å slå av om natten.

Ellers er det ikke så mye jeg får gjort med strømforbruker, føler jeg. Det er oppvarming med fjernvarme via radiatorer i leiligheten, så bruker ikke strøm på oppvarming. Unntatt på badet, der er det varmekabler i gulv, drevet av strøm. Men jeg nekter å ha et iskaldt bad. Det skal være lunt og godt der inne når vi dusjer etc.

Uansett, mine strømregninger har ikke blitt vanvittig store hittil. Siste var fremdeles under tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Million said:

Har blitt flinkere til å slå av lys der vi ikke oppholder oss. Før kunne lyset på badet stå på hele tiden, men nå slår vi av hver gang vi går ut derfra. Tidligere har vi også hatt en nattlampe (en bordlampe) stående på om natten i gangen, sånn at vi ser hvor vi går om natten om vi må på do. Den har vi nå begynt å slå av om natten

Har du ledpærer så bruker de nesten ikke strøm, så ikke noe å spare på å skru av det

Anonymkode: e0713...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du ledpærer så bruker de nesten ikke strøm, så ikke noe å spare på å skru av det

Anonymkode: e0713...81e

Har man mange så blir det vel litt totalt?

Anonymkode: 64543...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du ledpærer så bruker de nesten ikke strøm, så ikke noe å spare på å skru av det

Anonymkode: e0713...81e

Ja, jeg vet, vi testet ut det en måned. Satt i mørke i ukesvis, bare for å oppdage at neste strømregning kun hadde sunket med usle 70 kr i forhold til forrige.... 😛 Ikke mye å spare på å slå av lys overalt, nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sparer fornuftig på strømmen, vi har det godt og varmt i huset.  Har sparer litt hver mnd,det viser seg at en har brukt mere strøm eller en har trengt før, Sparta 10000 kwh 21 kontra 20.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2022 at 2:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg forsøker å være veldig forsiktig. Hadde en diskusjon om dette med en kollega i går. Hun synes at jeg burde bare bruke den strøm jeg trenger. Kunne ikke forstå hvorfor jeg er så forsiktig med det. . Jeg jobber kun 60 prosent. Hun jobber jo 100 prosent, har ingen gjeld og god egenkapital. 

Jeg er forsiktig. Forsøker å ikke fryse. Har både varmeflaske og ullklær på meg ofte på fridager. Jeg har fri 3 til 4 dager hver uke, og prøver å være forsiktig slik at jeg ikke får meg en sjokkregning. 

Kollegaen min synes jeg var rar som holder på med varmeflasker og sparing av strømmen.  Men regningen for januar kan jo bli stor selv om vi får kompensasjon? 

Hva med dere? Sparer dere på strømmen ? 

Anonymkode: 342c3...db0

Hvorfor jobber du ikke 100% når du har så dårlig økonomi?

Anonymkode: 734ce...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 11-12 grader inne, men dusjer hver dag da.

Anonymkode: 2c81b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker strøm som vanlig. Nå ble ikke regningen for desember på mer enn 2200 uansett da.

Anonymkode: 734ce...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker strøm som vanlig, men passer på å ikke sette på tørketrommel når det er en strømtopp. Siste regning kom på snaue 1400 kroner - på spotpris. 

Bandt strømprisen for litt mer forutsigbarhet i vinter (etter jul) men med mitt forbruk så sparer jeg neppe så mye på det. Lys bruker jeg som vanlig (stort sett LED) og varmen står på sine 22 grader (varmepumpe) og dusje gjør jeg uansett kjapt og om kvelden. Middag spiser jeg ofte i kantina på jobb så dermed bruker jeg moderat med strøm til både komfyr og oppvaskmaskin. Skjønner selvsagt at det er verre for folk med dårlig inntekt og/eller større hus, men ser ingen grunn til å fryse selv så lenge jeg har både moderat forbruk og råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi sparer på strømmen. Har ikke råd til regninger på flere tusen. 

Anonymkode: 9c857...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor jobber du ikke 100% når du har så dårlig økonomi?

Anonymkode: 734ce...e75

Er ikke alle som får seg fulltidsjobb. Mange som jobber ufrivillig deltid! 

Anonymkode: 9c857...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi sparer litt og er bevisste på forbruk. Ikke fordi økonomien veltes av en høy regning, men fordi strømmen er dyr, og vi ønsker å bruke pengene på andre ting. Bruker mer ull inne enn før. Er bevisst på å dusje kort og ikke for ofte, og temperaturen på badet er skrudd ned. Hadde strømprisen vært som i fjor, hadde vi hatt mer varme på badet. Vi har litt lav grunnvarme på panelovnen, og bruker ved som viktigste varmekilde.

Samtidig brukes oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel omtrent som normalt. Det må vi for å få hverdagen til å gå opp. Lager også mat som normalt, men dekke trekker også ganske lite strøm. Det som tar mest er oppvarming og varmtvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 15.04):

Ja, vi er bevisste selv om vi har råd til å dekke en høy strømregning. Selv om vi har råd, så er det jo ikke det jeg drømmer om å bruke pengene mine på. Ville heller spart dem til reiser eller brukt dem på noen klær av god kvalitet. Vi sliter ikke med økonomien, men sparer altså på strømmen likevel i den grad det er mulig. Men vi reduserer ikke livskvaliteten for oss og barna med å senke temperaturen inne feks. Men vi skrur ned temperatur i rom som ikke brukes, unngår å dusje så lenge, kjører tørketrommel sjeldnere enn før. 

Anonymkode: 9daef...69a

Samme her. Selv om vi har råd, så betyr ikke det at jeg har lyst til å betale 11 tusen kroner i strøm. Så her skrur vi av lys og varme i rom vi ikke bruker, vi senker varmen i huset og fyrer med ved (så det er litt kjølig da vi står opp, men etter en halvtime er det varmt). Vi bruker tørketrommelen sjeldnere, vi vasker ikke klær da det koster 3-4 kroner, og vi tar heller ikke lange dusjer. Og vi lader elbil på natt. Det går ikke utover livskvaliteten og ingen fryser og alle dusjer selvfølgelig selv om det ikke blir 15 min per person, og vi sparer ganske mye på det.

Hvis jeg kan spare 5-6000 kroner i strøm per måned så gjør jeg det. Vi har ikke dårlig inntekt, men jammen skulle jeg hatt veldig god råd hvis jeg ikke brydde meg om å spare 6 tusen kroner per måned i flere måneder.

Anonymkode: 7b385...be3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her. Selv om vi har råd, så betyr ikke det at jeg har lyst til å betale 11 tusen kroner i strøm. Så her skrur vi av lys og varme i rom vi ikke bruker, vi senker varmen i huset og fyrer med ved (så det er litt kjølig da vi står opp, men etter en halvtime er det varmt). Vi bruker tørketrommelen sjeldnere, vi vasker ikke klær da det koster 3-4 kroner, og vi tar heller ikke lange dusjer. Og vi lader elbil på natt. Det går ikke utover livskvaliteten og ingen fryser og alle dusjer selvfølgelig selv om det ikke blir 15 min per person, og vi sparer ganske mye på det.

Hvis jeg kan spare 5-6000 kroner i strøm per måned så gjør jeg det. Vi har ikke dårlig inntekt, men jammen skulle jeg hatt veldig god råd hvis jeg ikke brydde meg om å spare 6 tusen kroner per måned i flere måneder.

Anonymkode: 7b385...be3

Det er jo der flesteparten av oss er, vil jeg tro. 

Anonymkode: 77df2...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 hours ago, AnonymBruker said:

Har man mange så blir det vel litt totalt?

Anonymkode: 64543...a10

Da må du ha veldig mange, en gammeldags pære bruker ca 10 ganger mer enn en led pære

Anonymkode: e0713...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Million said:

Ja, jeg vet, vi testet ut det en måned. Satt i mørke i ukesvis, bare for å oppdage at neste strømregning kun hadde sunket med usle 70 kr i forhold til forrige.... 😛 Ikke mye å spare på å slå av lys overalt, nei.

Nei skal man spare strøm så er det andre steder en lyset man må spare på

Anonymkode: e0713...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

, vi vasker ikke klær da det koster 3-4 kroner

Er ikke akkurat en kjempesum det det da, selv med 3 vask i uka blir det ikke mer enn 48 kr på en måned

Anonymkode: e0713...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke akkurat en kjempesum det det da, selv med 3 vask i uka blir det ikke mer enn 48 kr på en måned

Anonymkode: e0713...81e

Koster ca 1 kr pr vask.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/dette-koster-dusjen-mobilladinga-tv-tittinga-kaffekoppen-klesvasken/74412425

Anonymkode: a7a28...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...