Gå til innhold

Hvorfor har håret mitt vært kort og tynt i ca. åtte år nå, er det noe galt og hva kan jeg gjøre med det?


FurryKvinne

Anbefalte innlegg

Håret mitt pleide å være mer langt, tykt og fint og minst fortsatt vokste fort ut igjen da jeg var yngre før det bare begynte å kanskje å få hårtap da jeg ble 17 år gammel i 2013 og, selv om jeg minst ganske sjeldent fønet eller rettet det, har ikke brukt børste i lang tid, manglet ikke noen vitaminer og ikke var noe galt med noen av mine hormoner ifølge blodprøven jeg tok for noen få måneder siden, fortsatt hadde langt og tykt hår som vokste ut igjen selv om jeg ikke drakk mye vann da jeg var yngre enn 17 år gammel, tatt Zoloft 50 mg medisin helt siden april nå til å gjøre meg mindre stresset og deppa, tror jeg ikke har alopecia og håper det bare er genene mine som her forårsaket hårtap. Men er usikker på om jeg klippet meg når jeg måtte siden jeg har en type hår som er litt krøllete og ikke spiker hår som sannsynligvis må klippes litt oftere, stresset ganske to eller tre ganger mellom 2013 og 2020, begynte å være mindre ute omtrent helt siden jeg var 12 år gammel, gikk ned 16-18 kilo i vekt i ca. fem måneder i 2016, kan ha hatt litt for mye sjokolade og iskrem sukker mellom 2018-2020 og har ikke klart å bæsje store biter i lang periode om det er en spiseforstyrrelse som kan gjøre hårtap og i de siste 4-5 siste månedene mellom mars og august mistet ca.12 hårdotter i dusjen, selv om man ikke mangler noen vitaminer og ikke var noe galt med mine hormoner ifølge blodprøven og håret mitt allerede var sånn før 2018 før en del sukker mellom 2018 og 2020.

 

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at håret forandrer seg etter puberteten. Noen får litt annen farge på håret, for noe blir håret mer fett eller tørt enn der var før. På samme måte for noen også tynnere eller eventuelt tykkere hår med alderen. Du skriver at disse forandringene begynte da du var ca. 17 og at du har slitt med det i ca. 8 år. Da regner jeg med at du nærmer deg 30 nå? Husk at kroppen er på det «fresheste» i ungdomstiden og frem til ca. 25, deretter går det bare nedover ;). 
 

Siden håret dit har vert slik såppas lenge, så er det ikke noe grunn til å tro at noe er galt, men du kan eventuelt begynne på B-vitaminer som KAN være gunstig for hår, hud og negler 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner mister også hår, det blir bare sjeldent full skallethet over det. Menn begynner også ofte i den alderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minikrølla skrev (På 25.2.2021 den 20.46):

Det er ikke uvanlig at håret forandrer seg etter puberteten. Noen får litt annen farge på håret, for noe blir håret mer fett eller tørt enn der var før. På samme måte for noen også tynnere eller eventuelt tykkere hår med alderen. Du skriver at disse forandringene begynte da du var ca. 17 og at du har slitt med det i ca. 8 år. Da regner jeg med at du nærmer deg 30 nå? Husk at kroppen er på det «fresheste» i ungdomstiden og frem til ca. 25, deretter går det bare nedover ;). 
 

Siden håret dit har vert slik såppas lenge, så er det ikke noe grunn til å tro at noe er galt, men du kan eventuelt begynne på B-vitaminer som KAN være gunstig for hår, hud og negler 

Hva er fresheste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hørt hva frisøren sa, og eventuelt legen.  Du tror ikke bare det er noe du føler selv? Jeg også røyter mye i blant men frisøren min sa at det var helt normalt. 

Anonymkode: fac9d...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 4.04):

Ville hørt hva frisøren sa, og eventuelt legen.  Du tror ikke bare det er noe du føler selv? Jeg også røyter mye i blant men frisøren min sa at det var helt normalt. 

Anonymkode: fac9d...51d

Noen få andre nærme meg sa først at jeg sannsynligvis hadde usunt kosthold før de senere endret til deres meninger her i Kvinneguiden.

Endret av Leasebergfladstad@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Spoiler

 

Jeg har begynt å være bestemt å ha bedre sundt kosthold og ta forskjellige vitaminer og hår tabletter og klippe det når det skal? i minst 18 måneder til å få tilbake min lange tykke hår igjen som jeg ikke har hatt i ca. åtte år nå helt siden jeg var 17 hår gammel. Siden håret mitt har vært kort og tynt i flere år enn før, har ikke mange unge voksne år igjen til å være fornøyd med meg selv som en minst ung voksen med langt tykt hår og spesielt har noe spesielt å se fram til om 18 måneder.

 

Endret av Leasebergfladstad@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ta hår transplantasjon siden håret får du nokk neppe tilbake etter du har mistet det

Anonymkode: 28cdf...306

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor mye næringsstoffer kroppen din mangler. Det er forskjellig fra person til person. Noen mister hår i starten når de begynner å spise sunt, mens de går fra overvektig til normalvektig, andre får tykkere hår med en gang, andre får tykkere hår en god stund senere. De beste næringsstoffene får du fra animalske kilder, og plantelektiner kan faktisk gjøre håret grått. Det er utrolig mange unge veganere med grått hår...

Anonymkode: 3ae6a...67d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits i å ta vitaminer med mindre blodprøver påviser mangel på noe. Kroppen er ikke i stand til å ta opp mer enn den trenger, så det er fullstendig bortkastede penger, og vil ikke gjøre noe som helst for håret ditt.

Anonymkode: d02d0...14e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta evt en blodprøve og se om du mangler noe, du får ikke tykt hår av å spise masse tabletter. 

Anonymkode: d05c1...6b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det spørs hvor mye næringsstoffer kroppen din mangler. Det er forskjellig fra person til person. Noen mister hår i starten når de begynner å spise sunt, mens de går fra overvektig til normalvektig, andre får tykkere hår med en gang, andre får tykkere hår en god stund senere. De beste næringsstoffene får du fra animalske kilder, og plantelektiner kan faktisk gjøre håret grått. Det er utrolig mange unge veganere med grått hår...

Anonymkode: 3ae6a...67d

Dette!

Jeg hadde tynt og pistrete hår i barne- og tenåra. Spiste "vanlig mat", som kjøpebrød med pålegg, halvfabrikata og snop her og der.

La om til økologisk Paleokosthold da jeg var 20, og det tok 1-2 år før håret mitt var dobbelt så tjukt, og fikk fall. 15 år senere har jeg ikke antydning til grått hår, og får alltid komplimenter fra frisørene om at håret er så sunt og lite slitt selv om jeg bare klipper meg 2 ganger i året. :)

Bruker også kun økologisk sjampo og vasker håret 1 gang i uka. :)

Anonymkode: 84995...044

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette!

Jeg hadde tynt og pistrete hår i barne- og tenåra. Spiste "vanlig mat", som kjøpebrød med pålegg, halvfabrikata og snop her og der.

La om til økologisk Paleokosthold da jeg var 20, og det tok 1-2 år før håret mitt var dobbelt så tjukt, og fikk fall. 15 år senere har jeg ikke antydning til grått hår, og får alltid komplimenter fra frisørene om at håret er så sunt og lite slitt selv om jeg bare klipper meg 2 ganger i året. :)

Bruker også kun økologisk sjampo og vasker håret 1 gang i uka. :)

Anonymkode: 84995...044

Dette er bare tøv.  . Det er genene dine, du hadde fått tykkere hår selv om du fortsatte med kosten du hadde. Ingen får dobbelt så tjukt hår med fall bare fordi de endrer matvaner.. 

Så er det viktig å huske på at folk overdriver veldig når det kommer til hår. Å få DOBBELT SÅ TYKT HÅR er umulig med mindre du setter på løshår

Anonymkode: a6f75...cbc

  • Liker 29
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette!

Jeg hadde tynt og pistrete hår i barne- og tenåra. Spiste "vanlig mat", som kjøpebrød med pålegg, halvfabrikata og snop her og der.

La om til økologisk Paleokosthold da jeg var 20, og det tok 1-2 år før håret mitt var dobbelt så tjukt, og fikk fall. 15 år senere har jeg ikke antydning til grått hår, og får alltid komplimenter fra frisørene om at håret er så sunt og lite slitt selv om jeg bare klipper meg 2 ganger i året. :)

Bruker også kun økologisk sjampo og vasker håret 1 gang i uka. :)

Anonymkode: 84995...044

Og jeg opplever det samme, spiser vegansk, ikke økologisk, er over 40 og ikke grått hår. 

Anonymkode: d05c1...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var liten hadde jeg platinablondt, tynt, standard nordisk hår. Da jeg kom i puberteten ble håret mitt gradvis mørkere og tykkere, og i dag har jeg irriterende tykt hår. Hverken endring av farge eller tykkelse skyldes en magisk pille eller økologisk mat, det er rett og slett genene søm styrer sånt

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at håret blir tynnere med alderen. Som 40- åring kan ikke all verdens kosthold gi deg tilbake håret du hadde som 20- åring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er bare tøv.  . Det er genene dine, du hadde fått tykkere hår selv om du fortsatte med kosten du hadde. Ingen får dobbelt så tjukt hår med fall bare fordi de endrer matvaner.. 

Så er det viktig å huske på at folk overdriver veldig når det kommer til hår. Å få DOBBELT SÅ TYKT HÅR er umulig med mindre du setter på løshår

Anonymkode: a6f75...cbc

Eh nei. Både foreldrene mine og begge søstrene mine har fortsatt det tynne pistrete håret. Er ingen gode hårgener i min familie. 

Anonymkode: 84995...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eh nei. Både foreldrene mine og begge søstrene mine har fortsatt det tynne pistrete håret. Er ingen gode hårgener i min familie. 

Anonymkode: 84995...044

Ja, du får bare fortsette å tro det 😅

Anonymkode: a6f75...cbc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...