Gå til innhold

Er det vanskelig å få jobb som jurist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da ville jeg nok kanskje heller vurdert advokatsektretær eller advokatassistent, mye korter utdanning og gjennomsnittslønna ligger på 530.000 uten tillegg. Men er dette drømmen din så må du for all del kjøre på! Men du må nok belage deg på å kanskje ikke få jobb så lett der heller, kommer vel ann på karakterene dine! Jusstudiet er vel et av de vanskeligste og tøffeste slik jeg har intrykk av. Jeg skulle studere juss selv, men det er jo 7 år utdanning om man vil bli fullmektig. Som sektretær eller assisten kan du også jobbed ved domstoler og i politiet, men med litt mindre ansvar og oppgaver såklart. Blir vel mer papirarbeid og ikke klienter eller rettsaker du skal være i.

Anonymkode: 9f497...e38

Det er ikke lett å få jobb som advokatsekretær. I tillegg bryr kanskje trådstarter deg om mer enn lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er en jurist med D-snitt, nyansatt og har ingen relevant erfaring. Tjener 620.000 i kommunen. Hvor mye tjener en sykepleier? I tillegg er det en ekstremt tung jobb som sykepleier. Jeg har fleksitid, sommertid, hjemmekontor, trening i arbeidstiden og utallige kaffepauser. 

Anonymkode: 4355b...924

Det stemmer det altså.

Jeg har vært sykepleier og omskolerte meg til jurist. Lønna er omtrent den samme, men livet er jo en million ganger bedre.

Anonymkode: 258de...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2022 at 1:35 AM, AnonymBruker said:

Jeg er en jurist med D-snitt, nyansatt og har ingen relevant erfaring. Tjener 620.000 i kommunen. Hvor mye tjener en sykepleier? I tillegg er det en ekstremt tung jobb som sykepleier. Jeg har fleksitid, sommertid, hjemmekontor, trening i arbeidstiden og utallige kaffepauser. 

Anonymkode: 4355b...924

Ja, man får greit betalt i det offentlige selv med dårlige karakterer. Samtidig så kunne man jo tjent det samme med en bachelor i IT og da sparer man to år. Arbeidsmarkedet for programmerere er ekstremt godt nå. 

 

Anonymkode: ad1d6...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2022 at 4:00 PM, AnonymBruker said:

 

- Man har hull i CVen før jus-studiene begynte.

Anonymkode: 795f3...0c2

Er du i jobb nå eller er det snakk om en omskolering for å komme inn i arbeidslivet? Om du skal jobbe fulltid samtidig som du studerer så bør du vite at juss er et fag de fleste må jobbe veldig mye med for å få gode karakterer. Det gjelder spesielt utover i studiet når pensum blir større og større. 

Ønsker ikke å skremme deg fra å følge drømmen din.

Anonymkode: ad1d6...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (På 14.1.2022 den 1.57):

D? I kommunen? Endelig et svar på en av livets store frustrasjoner! Takk........Og så forklarte du budskjettunderskuddet også

Jeg jobber i bygningsavdelingen og vi økte 40% fra da jeg ble ansatt. Min E i strafferett og familierett har ingenting å si for hvordan jeg tolker plan- og bygningsloven. De fleste med høyere utdanning skjønner heldigvis at hvordan man presterer på en eksamen på fire timer uten hjelpemidler, ikke har noen ting med hvordan de presterer på jobb. 

Anonymkode: 4355b...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (På 14.1.2022 den 9.03):

Det krever faktisk ganske mye for å stå på eksamen på jusen. D er selvfølgelig ingen toppkarakter, men det viser at man har et visst kunnskaps- og metodikknivå, og man kan være en svært verdifull arbeidstaker i mange jobber.

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 9.09):

Jepp, i tillegg selv om man ikke presterer bra på eksamen så kan man gjøre en god jobb i arbeidslivet. I arbeidslivet så er det ikke samme krav for å lære mye på kort tid. 

Anonymkode: fff46...fc3

Nettopp :) og med D-snitt har jeg også noen B-er på vitnemålet. Gjennomsnittskarakteren på jussen ligger mellom C og D, så jeg er en helt alminnelig jusstudent sånn sett. 

Anonymkode: 4355b...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest June1996
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber i bygningsavdelingen og vi økte 40% fra da jeg ble ansatt. Min E i strafferett og familierett har ingenting å si for hvordan jeg tolker plan- og bygningsloven. De fleste med høyere utdanning skjønner heldigvis at hvordan man presterer på en eksamen på fire timer uten hjelpemidler, ikke har noen ting med hvordan de presterer på jobb. 

Anonymkode: 4355b...924

Enig. For øvrig burde slike historier komme bedre frem til jusstudentene slik de slipper å stresse så mye over karakterene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber i bygningsavdelingen og vi økte 40% fra da jeg ble ansatt. Min E i strafferett og familierett har ingenting å si for hvordan jeg tolker plan- og bygningsloven. De fleste med høyere utdanning skjønner heldigvis at hvordan man presterer på en eksamen på fire timer uten hjelpemidler, ikke har noen ting med hvordan de presterer på jobb. 

Anonymkode: 4355b...924

Det var bare en vittighet på bekostning av en mann som viste en liten svakher. Jeg vet godt hva som er rimelig og hva som er snobberi. Kort sagt: jeg prøvde å være morsom. Ikke noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (5 timer siden):

Det var bare en vittighet på bekostning av en mann som viste en liten svakher. Jeg vet godt hva som er rimelig og hva som er snobberi. Kort sagt: jeg prøvde å være morsom. Ikke noe mer. 

Ikke meg du siterer og ærlig sak å slå en spøk. Men mange skjønner ikke at man kan gjøre en god jobb selv om man ikke har gode karakterer. 

Anonymkode: ba8f7...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (6 timer siden):

Det var bare en vittighet på bekostning av en mann som viste en liten svakher. Jeg vet godt hva som er rimelig og hva som er snobberi. Kort sagt: jeg prøvde å være morsom. Ikke noe mer. 

Jeg reagerte litt fort. Tydeligvis traff det du skrev og jeg tok ikke vitsen.

Anonymkode: 4355b...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke meg du siterer og ærlig sak å slå en spøk. Men mange skjønner ikke at man kan gjøre en god jobb selv om man ikke har gode karakterer. 

Anonymkode: ba8f7...8e0

Folk tror at karakterer fra Vgs betyr noe for hvordan man gjør det på universitetet. Det teller nesten ingenting. Det er mange med skyhøy IQ som aldri får gjort  en dritt. Og så er det mange som bruker det de har godt, og får til nesten alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke meg du siterer og ærlig sak å slå en spøk. Men mange skjønner ikke at man kan gjøre en god jobb selv om man ikke har gode karakterer. 

Anonymkode: ba8f7...8e0

Nettopp, og det er helt ærlig litt sårt. Jeg vet jeg er veldig god i jobben min, og de fleste jeg snakker med er enig i at hvordan man presterer på en eksamen ikke gjenspeiler arbeidslivet. Likevel sitter følelsen av å ikke være god nok godt igjen fra studietiden. 

Anonymkode: 4355b...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp, og det er helt ærlig litt sårt. Jeg vet jeg er veldig god i jobben min, og de fleste jeg snakker med er enig i at hvordan man presterer på en eksamen ikke gjenspeiler arbeidslivet. Likevel sitter følelsen av å ikke være god nok godt igjen fra studietiden. 

Anonymkode: 4355b...924

Juss er nok litt spesielt der siden det er så mye fokus på karakterene. Karakterpresset på jussen knakk meg. Så all respekt til deg som fullførte selv med dårlige karakterer. 

Anonymkode: ba8f7...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...