Gå til innhold

Er det vanskelig å få jobb som jurist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye trekker det ned at: 

- Man har hull i CVen før jus-studiene begynte.
- Er ferdigutdannet i tidlig førtiårene. 
- At grunnen til at man er ferdig så sent med jus-studiet er at man har en master og andre ikke relevante studieår fra før som ikke førte til interessant jobb.
 

Jeg vet jeg da ikke vil ligge i toppen av bunken blant søkere. Men er prognosene så dårlige at det ikke er noe poeng å i det hele tatt prøve?

Jeg får som regel A i alle emner jeg studerer.
Jeg fikk også A på den masteren jeg allerede har. 

 

Anonymkode: 795f3...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du studert juss eller skal du studere juss?

Anonymkode: d02d2...b77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det offentlige. Der går det fint. Selvfølgelig er det noen vits! :) 

Anonymkode: af403...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 16.36):

Har du studert juss eller skal du studere juss?

Anonymkode: d02d2...b77

Jeg har ikke studert det ennå men har veldig lyst.

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 16.40):

Ikke i det offentlige. Der går det fint. Selvfølgelig er det noen vits! :) 

Anonymkode: af403...a5b

Godt å høre. Takk for svar😊

Anonymkode: 795f3...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg får som regel A i alle emner jeg studerer.
Jeg fikk også A på den masteren jeg allerede har. 

Anonymkode: 795f3...0c2

Du kommer til å gå på en smell om du forventer A i alle fag i juss. Det er såpass mange flinkiser som studerer juss at det kan godt være du finner ut at du ikke lenger er "best i klassen". 

Det er også knallhard kamp om toppjobbene. Om du skal studere juss bør du også trives om du ikke får toppjobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nimbus2000 said:

Du kommer til å gå på en smell om du forventer A i alle fag i juss. Det er såpass mange flinkiser som studerer juss at det kan godt være du finner ut at du ikke lenger er "best i klassen". 

Det er også knallhard kamp om toppjobbene. Om du skal studere juss bør du også trives om du ikke får toppjobbene.

Jeg regner ikke med å få A i alle fag. 

Jeg har heller ikke noe behov for å få en av de beste jobbene innen faget. Men av nysgjerrighet, hva vil du si regnes som toppjobbene?

Anonymkode: 795f3...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg regner ikke med å få A i alle fag. 

Jeg har heller ikke noe behov for å få en av de beste jobbene innen faget. Men av nysgjerrighet, hva vil du si regnes som toppjobbene?

Anonymkode: 795f3...0c2

Er ikke jurist så vet ikke hvilke jobber som er vanskelig å få, vet bare at det er hard kamp om dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg regner ikke med å få A i alle fag. 

Jeg har heller ikke noe behov for å få en av de beste jobbene innen faget. Men av nysgjerrighet, hva vil du si regnes som toppjobbene?

Anonymkode: 795f3...0c2

Toppjobber som nyutdannet jurist er vel som dommerfullmektig eller politifullmektig og som advokatfullmektig i de store advokatfirmaene (eller i alle advokatfirmaene), samt i de mest attraktive departementene som justis, finans og utenriks.

Endret av Alauda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Har en i familien som er forsvarsadvokat. Mange av klientene man kan forvente  sliter med rus og psykiske problemer. Det kan være greit å huske på om man ønsker å bli forsvarsadvokat. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):



Jeg får som regel A i alle emner jeg studerer.
Jeg fikk også A på den masteren jeg allerede har. 

 

Anonymkode: 795f3...0c2

Hva har du studert tidligere?

Anonymkode: fff46...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (På 12.1.2022 den 17.07):

Toppjobber som nyutdannet jurist er vel som dommerfullmektig eller politifullmektig og som advokatfullmektig i de store advokatfirmaene (eller i alle advokatfirmaene), samt i de mest attraktive departementene som justis, finans og utenriks.

Samtidlig som en middelmådig jurist i det offentlige ikke tjener stort mer enn en sykepleier med full ansiennitet . Bare sånn til ettertanke. Du er 40 pluss når du er ferdig. Tror neppe du får en kremjobb med mindre du har et eksepsjonelt godt jushode

Anonymkode: e5d2c...f07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samtidlig som en middelmådig jurist i det offentlige ikke tjener stort mer enn en sykepleier med full ansiennitet . Bare sånn til ettertanke. Du er 40 pluss når du er ferdig. Tror neppe du får en kremjobb med mindre du har et eksepsjonelt godt jushode

Anonymkode: e5d2c...f07

Det er riktig, og det bør du ta til etterretning ts.  

Anonymkode: b60a9...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samtidlig som en middelmådig jurist i det offentlige ikke tjener stort mer enn en sykepleier med full ansiennitet . Bare sånn til ettertanke. Du er 40 pluss når du er ferdig. Tror neppe du får en kremjobb med mindre du har et eksepsjonelt godt jushode

Anonymkode: e5d2c...f07

Jeg er en jurist med D-snitt, nyansatt og har ingen relevant erfaring. Tjener 620.000 i kommunen. Hvor mye tjener en sykepleier? I tillegg er det en ekstremt tung jobb som sykepleier. Jeg har fleksitid, sommertid, hjemmekontor, trening i arbeidstiden og utallige kaffepauser. 

Anonymkode: 4355b...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er en jurist med D-snitt, nyansatt og har ingen relevant erfaring. Tjener 620.000 i kommunen. Hvor mye tjener en sykepleier? I tillegg er det en ekstremt tung jobb som sykepleier. Jeg har fleksitid, sommertid, hjemmekontor, trening i arbeidstiden og utallige kaffepauser. 

Anonymkode: 4355b...924

D? I kommunen? Endelig et svar på en av livets store frustrasjoner! Takk........Og så forklarte du budskjettunderskuddet også

Endret av Michaelhe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er en jurist med D-snitt, nyansatt og har ingen relevant erfaring. Tjener 620.000 i kommunen. Hvor mye tjener en sykepleier? I tillegg er det en ekstremt tung jobb som sykepleier. Jeg har fleksitid, sommertid, hjemmekontor, trening i arbeidstiden og utallige kaffepauser. 

Anonymkode: 4355b...924

https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/ks/

Se på 3årig utdanning så finner du det. Grunnlønn i 100% u-tillegg.

Anonymkode: 767ed...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Michaelhe said:

D? I kommunen? Endelig et svar på en av livets store frustrasjoner! Takk........Og så forklarte du budskjettunderskuddet også

Det bedre for budsjettene at de med D i snitt får jobb enn at de ikke får jobb. 

Anonymkode: d02d2...b77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Michaelhe skrev (7 timer siden):

D? I kommunen? Endelig et svar på en av livets store frustrasjoner! Takk........Og så forklarte du budskjettunderskuddet også

Det krever faktisk ganske mye for å stå på eksamen på jusen. D er selvfølgelig ingen toppkarakter, men det viser at man har et visst kunnskaps- og metodikknivå, og man kan være en svært verdifull arbeidstaker i mange jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (2 minutter siden):

Det krever faktisk ganske mye for å stå på eksamen på jusen. D er selvfølgelig ingen toppkarakter, men det viser at man har et visst kunnskaps- og metodikknivå, og man kan være en svært verdifull arbeidstaker i mange jobber.

Jepp, i tillegg selv om man ikke presterer bra på eksamen så kan man gjøre en god jobb i arbeidslivet. I arbeidslivet så er det ikke samme krav for å lære mye på kort tid. 

Anonymkode: fff46...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg nok kanskje heller vurdert advokatsektretær eller advokatassistent, mye korter utdanning og gjennomsnittslønna ligger på 530.000 uten tillegg. Men er dette drømmen din så må du for all del kjøre på! Men du må nok belage deg på å kanskje ikke få jobb så lett der heller, kommer vel ann på karakterene dine! Jusstudiet er vel et av de vanskeligste og tøffeste slik jeg har intrykk av. Jeg skulle studere juss selv, men det er jo 7 år utdanning om man vil bli fullmektig. Som sektretær eller assisten kan du også jobbed ved domstoler og i politiet, men med litt mindre ansvar og oppgaver såklart. Blir vel mer papirarbeid og ikke klienter eller rettsaker du skal være i.

Anonymkode: 9f497...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...