Gå til innhold

Hvorfor har ikke formula 1 biler clutchpedal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis ikke de trenger clutchpedal for å gire, hvorfor kan man ikke droppe det på vanlige biler også?

Anonymkode: b4ca6...338

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

tdm900

Nei, fordi slike biler har ei helt anna girkasse. Og den er nok dyrere enn svindyr.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

F1-biler har håndclutch. Den brukes kun når bilen står stille, eks. ved løpsstart eller i depoet.

Kjørte en single seater for noen år siden. Den hadde fotclutch for igangsetting. Er nok verken plass eller noe poeng å ha på en F1-bil.

Anonymkode: 8dd2c...4fb

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
6 minutter siden, Katten.2.0 said:

De har droppet det. Kalles automatgir.

Nei de har ikke automatgir som "vanlige folk" kjenner som automatgir. De har gir på rattet.

Anonymkode: 3fd45...5f2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

F1 bruker avanserte halvautomatiske girkasser. Det har vært forbud mot helautomatiske girkasser, launch control og antispinn siden 00-tallet. ABS og adaptivt chassis ble forbudt på nittitallet.

Ratt fra 2018

Anonymkode: 8dd2c...4fb

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei de har ikke automatgir som "vanlige folk" kjenner som automatgir. De har gir på rattet.

Anonymkode: 3fd45...5f2

stelvio-2.jpg

Eksisterer det óg.

Koster en del.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
5 hours ago, Katten.2.0 said:

stelvio-2.jpg

Eksisterer det óg.

Koster en del.

Kostet da ikke spesielt mye på en Alfa Romeo jeg hadde i 2004

Anonymkode: 3fd45...5f2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SidFernwilter

det er ikke automatgir per se som sitter i F1-biler, clutch er elektrisk drevet og engasjeres ved giring. det er komplisert og det er dyrt, og det har vært forsøkt i vanlige biler også. DSG er en slags variant, selv om det allikevel er annerledes. 
i vanlige biler er det langt mer formålstjenelig med automatgir og converter fordi denne også gir trekk-evne sammen med god levetid og funksjon uansett temperatur eller stigning. en converter i automatkasse gjør også bilen i stand til å bremse selv på girkassen i feks nedoverbakker, samt at den ikke har så inn i helvete med belastning på drivaksler og overføring som en F1-bil må tåle. 
og viktigst av alt; det er lettere å vedlikeholde. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

En F1 sjåfør girer i snitt hver andre sekund under løp. Og de har en helt annen girkasse enn vanlige biler. Kan ikke sammenlignes med noe man har i vanlige biler. De eneste likhetene er antall hjul og at den går fremover. 

Anonymkode: aa8ea...c64

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En F1 sjåfør girer i snitt hver andre sekund under løp. Og de har en helt annen girkasse enn vanlige biler. Kan ikke sammenlignes med noe man har i vanlige biler. De eneste likhetene er antall hjul og at den går fremover. 

Anonymkode: aa8ea...c64

Nå var vel spørsmålet hvorfor ikke disse f1 girkassen har blitt adoptert i vanlige biler.

Det er mye fra f1 som til slutt har havnet i vanlige biler. Det er rart clutchfri giring ikke er blant dem.

Anonymkode: 8b003...394

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Påkrevd
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå var vel spørsmålet hvorfor ikke disse f1 girkassen har blitt adoptert i vanlige biler.

Det er mye fra f1 som til slutt har havnet i vanlige biler. Det er rart clutchfri giring ikke er blant dem.

Anonymkode: 8b003...394

Jo, men så må de også bytte girkasser omtrent like ofte som jeg fyller bensin på min bil. Vet ikke om jeg er så interessert i den utgiften i tillegg. Som nevnt ovenfor her, DSG er jo en form for clutchfri giring. Det, og vanlig automatgir er nok veldig mye mer behagelig enn å sitte i rushen og skulle hakke seg framover med en F1-kasse. 

Det er riktig at mye teknologi fra F1 etterhvert finner veien til vanlige biler, men det er jaggu mye som ikke gjør det også. F1 biler egner seg til korte turer i opp til 350 km/t før en hær av mekanikere og ingeniører hiver seg over bilen før neste tur. Det skjer ikke med din og min bil, så at det er en del relativt store forskjeller er helt nødvendig og naturlig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå var vel spørsmålet hvorfor ikke disse f1 girkassen har blitt adoptert i vanlige biler.

Det er mye fra f1 som til slutt har havnet i vanlige biler. Det er rart clutchfri giring ikke er blant dem.

Anonymkode: 8b003...394

Girkassen er for spesialisert at den kan brukes i vanlige biler. Men det som har blitt adoptert fra F1 er feks knapper på rattet og "girpedalene" bak enkelte biler har bak rattet. 

 

Anonymkode: aa8ea...c64

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

-jk-
AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 18.00):

Hvis ikke de trenger clutchpedal for å gire, hvorfor kan man ikke droppe det på vanlige biler også?

Anonymkode: b4ca6...338

Det har man da i all hovedsak gjort? Det selges knapt biler med manuell girkasse lengre, andelen må være langt under 5% i 2021, uten at jeg har sett en definitiv statistikk på dette. Eneste biler som selges i noe antall med manuell girkasse nå er små varebiler og de aller, aller billigste småbilene.

Kjøreskolene vil nå at alle snart skal kjøre opp med automatgir siden de sliter med å få tak i nye biler med manuell girkasse. Det er ikke mange modeller som leveres med dette lengre. 

Endret av -jk-
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå var vel spørsmålet hvorfor ikke disse f1 girkassen har blitt adoptert i vanlige biler.

Det er mye fra f1 som til slutt har havnet i vanlige biler. Det er rart clutchfri giring ikke er blant dem.

Anonymkode: 8b003...394

Ingen som vil ha en halvautomatisk girkasse med übersensitiv clutchpedal/hendel for igangsetting i gatebilen sin. Stort sett alle fossile superbiler bruker DCT i dag.

F1 var tidlig ute med semiautomatisk girkasse med hendler (80-tallet), adaptivt chassis (80-tallet), launch control (90-tallet), antispinn (90-tallet), m.m. Men det meste har blitt forbudt å bruke for ikke å gjøre det for enkelt for førerne.

Anonymkode: 8dd2c...4fb

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...