Gå til innhold

Typen skal igjennom avrusning hjemme, hva kan jeg gjøre? Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen har røyket hasj i 10 år. Vi har kun vært sammen i et halvt år, men vi har kjent hverandre veldig lenge. Han ønsker nå å slutte med røykinga. Han går til psykolog for dette. 

Er litt usikker på hva min rolle blir i dette. Skjønner jeg må gi støtte og mye kjærlighet. Forstår det kan bli en lang prosess, hvor man kan feile og må reise seg på bena igjen. 

Forstår jeg må kanskje se på relasjoner som abstinensene. I en periode hvor det er verst.

Noen her med erfaring, eller noen med tips? 

Anonymkode: a707b...0a5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sitter for det meste psykisk. Fysisk så er det svetting i 14 dager,og litt søvnproblemer,og når man først sover så drømmer man helt vilt. Lykke til! 🤞🏼

Anonymkode: 88599...a30

• Liker 12
Skrevet

Avrusning hjemme? Han skal slutte på egenhånd, uten hjelp fra profesjonelle, etter å ha røyka i 10 år? 

Ikke for å være frekk, men det her kommer ikke til å gå. Har vært med ganske mange "stoners" og felles for dem alle er at de er glad i å lyve, glad i å røyke og de klarer ikke å legge fra seg hasjen uten å prøve og feile på avrusningsklinikker først. Lykke til, for det trenger du. 

Anonymkode: ce629...5ec

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Typen har røyket hasj i 10 år. Vi har kun vært sammen i et halvt år, men vi har kjent hverandre veldig lenge. Han ønsker nå å slutte med røykinga. Han går til psykolog for dette. 

Er litt usikker på hva min rolle blir i dette. Skjønner jeg må gi støtte og mye kjærlighet. Forstår det kan bli en lang prosess, hvor man kan feile og må reise seg på bena igjen. 

Forstår jeg må kanskje se på relasjoner som abstinensene. I en periode hvor det er verst.

Noen her med erfaring, eller noen med tips? 

Du er ikke sykepleieren hans. 

Anonymkode: d4fb6...446

• Liker 15
Skrevet

Det sitter for det meste psykisk. Fysisk så er det svetting i 14 dager,og litt søvnproblemer,og når man først sover så drømmer man helt vilt. Lykke til! 🤞🏼

Anonymkode: 88599...a30

Ja det tenker jeg også! Godt han er til behandling hos en profesjonell psykolog. Fint at du forteller om de drømmene, det var jeg ikke klar over 😊 

ts

• Liker 1
Skrevet

Det er bare hasj, abstinensene er relativt milde. Litt økt svetting, kjedsomhet og irritabilitet pluss milde søvnproblemer i noen dager, og så avtar alt gradvis.  Litt økt risiko for depressive tanker. Ikke finne ting interessant.

Ikke så mye for deg å gjøre annet enn å være forståelsesfull og tålmodig egentlig.

Det er ikke noen unntakstilstand sånn som når man avruses fra heroin, alkohol, benzoer (valium osv) eller andre tunge stoffer..Da har man det jævlig, og man kan til og med dø av benzo eller alkoholavrusning.

Anonymkode: 00a35...9ae

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare hasj, abstinensene er relativt milde. Litt økt svetting, kjedsomhet og irritabilitet pluss milde søvnproblemer i noen dager, og så avtar alt gradvis.  Litt økt risiko for depressive tanker. Ikke finne ting interessant.

Ikke så mye for deg å gjøre annet enn å være forståelsesfull og tålmodig egentlig.

Det er ikke noen unntakstilstand sånn som når man avruses fra heroin, alkohol, benzoer (valium osv) eller andre tunge stoffer..Da har man det jævlig, og man kan til og med dø av benzo eller alkoholavrusning.

Skriver "litt" og "milde", i forhold til tunge stoffer. I forhold til en normal, frisk dag så er det så klart litt tungt i blant.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har selv gjennomgått abstinenser av tyngre stoffer hjemme et par ganger og hadde ei god venninne til å passe på meg flere av gangene. Jeg ville helst bare være i fred mesteparten av tiden, men det var godt å ha noen som kunne handle for meg, hente vann til meg når jeg lå inne på badet i timesvis og noen som kunne snakke meg igjennom de stundene hvor jeg aller helst bare ville stikke ut å ruse meg. Vil tro abstinensene til hasj er langt mildere enn de jeg måtte gjennomgå, men vil tenke du kan bidra til mye av det samme uansett om intensiteten ikke er like høy. Ha tålmodighet og vis forståelse.

Ellers håper jeg at han har slettet alt av dealere og kuttet kontakten med venner som kan bidra til tilbakefall. Det skal godt gjøre å bli rusfri generelt, men enda vanskeligere er det om man forblir i rusmiljøet. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan selvsagt ikke sammenlignes med benzo- og alkoholavhengighet, men når man har hatt for vane å ruse seg på et rusmiddel (i dette tilfellet hasj) i mange år så sier det seg selv at kroppen vil reagere sterkt. Det er lite sannsynlig at abstinensene vil gå over på kort tid, og mannen må nok stå i et helvete ganske lenge, da tenker jeg på det mentale. Og det er virkelig ingenting å spøke med. Depresjon og angst er ganske vanlige "bivirkninger" når man slutter med hasj og det varer lenge også. De fleste orker ikke stå i det over lengre tid.

• Liker 3
Skrevet

Avrusning hjemme? Han skal slutte på egenhånd, uten hjelp fra profesjonelle, etter å ha røyka i 10 år? 

Ikke for å være frekk, men det her kommer ikke til å gå. Har vært med ganske mange "stoners" og felles for dem alle er at de er glad i å lyve, glad i å røyke og de klarer ikke å legge fra seg hasjen uten å prøve og feile på avrusningsklinikker først. Lykke til, for det trenger du. 

Han får hjelp av en psykolog. Og jeg vil være der å hjelpe han. 

Det er helt greit at du har din mening om det :) Jeg har også kjent en del stoners som sier de skal slutte, hver gang jeg møter på de tilfeldigvis nede i sentrum…

Jo, takk, tar all den lykken jeg kan få 😅 Vet det er en stor oppgave som hviler på meg…. Men han virker så bestemt! Uansett om han får det til eller ei, så skal jeg være der for han. 

Han har satt en dato, og laget en detaljert plan sammen med psykolog, om hvordan håndtere de forskjellige situasjonene som kan oppstå. Han skal regelmessig dra på timer hos psykologen for tips, råd og samtaleterapi

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tåpelig kommentar. Hun er kjæresten hans og vil støtte og hjelpe han på best mulig måte. Og gode partnere blir "sykepleiere" for kjæresten sin når de trenger hjelp, støtte, omsorg og trøst. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, absolutt ikke 🙈 Har vært pårørende i en helt annen situasjon, og min rolle nå er å være en forståelsesfull og støttende kjæreste. En han kan snakke om hva som helst til, eller bare sitte å ikke prate i det hele tatt heller om han vil det. Han har sagt han vil finne på ting, så vi skal gå masse turer i skogen 😊

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har vært depressiv selv, og sagt ifra at han må gjerne dele tanker med meg om han føler seg langt nede eller generelt nummen, om han ønsker selv da. Han vet muligheten er der hvertfall. 

Men ja, mine viktigste roller i det her er å være forståelsesfull og tålmodig

Jeg har trappet ned på medisiner før, og vet litt hvordan det føles, men det blir noe helt annet igjen føler jeg… 

ts

• Liker 1
Skrevet
Miranda Bailey skrev (13 minutter siden):

Jeg har selv gjennomgått abstinenser av tyngre stoffer hjemme et par ganger og hadde ei god venninne til å passe på meg flere av gangene. Jeg ville helst bare være i fred mesteparten av tiden, men det var godt å ha noen som kunne handle for meg, hente vann til meg når jeg lå inne på badet i timesvis og noen som kunne snakke meg igjennom de stundene hvor jeg aller helst bare ville stikke ut å ruse meg. Vil tro abstinensene til hasj er langt mildere enn de jeg måtte gjennomgå, men vil tenke du kan bidra til mye av det samme uansett om intensiteten ikke er like høy. Ha tålmodighet og vis forståelse.

Ellers håper jeg at han har slettet alt av dealere og kuttet kontakten med venner som kan bidra til tilbakefall. Det skal godt gjøre å bli rusfri generelt, men enda vanskeligere er det om man forblir i rusmiljøet. 

Takk for at du delte! 

Jeg har også tenkt på at han til tider vil være i fred, og at det skal jeg respektere. Hente vann, re opp senga hver natt, lage yndlingsmaten hans i håp om at han kanskje kan ta en bit. Få han ut på tur og i bevegelse om han blir rastløs. Han har sagt at han håper jeg kan være med på korte turer ute, og det skal jeg selvfølgelig gjøre 😊

Skal væte tålmodig og vise forståelse!❤️

Han fikk beskjed av psykologen om å holde seg langt unna røyke kompiser på en god stund, og det håper jeg at han klarer. Han kjenner heldigvis ingen dealere her han bor nå, alltid skaffet gjennom venner

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan selvsagt ikke sammenlignes med benzo- og alkoholavhengighet, men når man har hatt for vane å ruse seg på et rusmiddel (i dette tilfellet hasj) i mange år så sier det seg selv at kroppen vil reagere sterkt. Det er lite sannsynlig at abstinensene vil gå over på kort tid, og mannen må nok stå i et helvete ganske lenge, da tenker jeg på det mentale. Og det er virkelig ingenting å spøke med. Depresjon og angst er ganske vanlige "bivirkninger" når man slutter med hasj og det varer lenge også. De fleste orker ikke stå i det over lengre tid.

Takk, det var godt skrevet! Når det kommer til det mentale,  Er jeg så glad for at han går til en psykolog. Og jeg har litt erfaring med å ha slitet litt psykisk selv (depresjon og angst). 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tåpelig kommentar. Hun er kjæresten hans og vil støtte og hjelpe han på best mulig måte. Og gode partnere blir "sykepleiere" for kjæresten sin når de trenger hjelp, støtte, omsorg og trøst. 

Hun er fremdeles ikke sykepleieren hans, terapeuten hans eller noe annet.

Jeg har ruset meg i tjue år. Tror jeg vet vet bedre enn deg hvor dumt dette er og hvor ufattelig naiv TS fremstår.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, absolutt ikke 🙈 Har vært pårørende i en helt annen situasjon, og min rolle nå er å være en forståelsesfull og støttende kjæreste. En han kan snakke om hva som helst til, eller bare sitte å ikke prate i det hele tatt heller om han vil det. Han har sagt han vil finne på ting, så vi skal gå masse turer i skogen 😊

ts

Du er ikke terapeuten hans.

• Liker 1
Skrevet

Tålmodighet. 

Anonymkode: a2951...239

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har også tenkt på at han til tider vil være i fred, og at det skal jeg respektere. Hente vann, re opp senga hver natt, lage yndlingsmaten hans i håp om at han kanskje kan ta en bit. Få han ut på tur og i bevegelse om han blir rastløs. Han har sagt at han håper jeg kan være med på korte turer ute, og det skal jeg selvfølgelig gjøre 😊

Herregud. Får vondt av deg.

Finn deg heller en rusfri fyr som du ikke trenger å ta deg av.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er ikke terapeuten hans.

Hva mener du at jeg som kjæreste skal gjøre da? Konkret?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...