Gå til innhold

Dere som liker litt unike/spesielle navn: Hva er deres favoritter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmm, jeg tror også det kan slå begge veier, og at barnet gjerne ikke tenker så mye over navnet sitt (og at det de spesielt), nettopp fordi det har hatt det helt siden det ble født. Jeg tror altså ikke at barnet engang nødvendigvis tenker at det er spesielt, med mindre det blir påpekt av andre (noe det selvfølgelig kan bli), men nå tror jeg også at «spesielle» navn kanskje ikke blir så spesielle for den generasjonen som vokser opp, nettopp fordi det er flere med slike navn. 

Ts

Anonymkode: 0d8b4...8d0

Jeg kan love det at Esmeralda Marguerite garantert forstår at navnet hennes er svært spesielt, helt uten at noen trenger å påpeke det. Et uvanlig navn gjør deg jo ikke automatisk tungnem, og når jevnaldrende heter Emma, Nora, Ada og Ella sier det seg vel selv. 

Jeg er ikke enig med deg i forutsetningen om at spesielle navn ikke blir så spesielle for den generasjonen, heller. Det ligger liksom i "spesielt navn" sin natur at det skiller seg ut. Ellers hadde det ikke vært spesielt. Hege, Monika, Ronny og Geir ville derfor vært spesielle navn på et nyfødt barn i dag. ;) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Novalie

Selmer

Anonymkode: 36584...c50

Ser Novalie er et navn som flere benytter nå, men lurer på hvordan det skal uttales? Trykk på "v" og stum "e" til slutt, eller sies det rett fram, som det skrives?

Det er mitt største problem med tanke på såkalt unike navn, at barna hele livet må fortelle hvordan navnet skal uttales og staves. Ida har ikke det problemet. 

Anonymkode: c4577...33b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Novalie

Selmer

Anonymkode: 36584...c50

Jeg lurer også på uttalen til Novalie. Blir det med samme trykk som når en nordmann uttaler Cecilie (noVAlie, altså trykk på va)?  Eller blir det som om en fransktalende uttaler Nathalie (nataLI, altså stum e og trykk på li)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer også på uttalen til Novalie. Blir det med samme trykk som når en nordmann uttaler Cecilie (noVAlie, altså trykk på va)?  Eller blir det som om en fransktalende uttaler Nathalie (nataLI, altså stum e og trykk på li)?

Jeg tenker at det uttales likt som Amalie, med fire stavelser og trykk på andre stavelse.

Anonymkode: 182ef...bca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (1 time siden):

Jeg kan love det at Esmeralda Marguerite garantert forstår at navnet hennes er svært spesielt, helt uten at noen trenger å påpeke det. Et uvanlig navn gjør deg jo ikke automatisk tungnem, og når jevnaldrende heter Emma, Nora, Ada og Ella sier det seg vel selv. 

Jeg er ikke enig med deg i forutsetningen om at spesielle navn ikke blir så spesielle for den generasjonen, heller. Det ligger liksom i "spesielt navn" sin natur at det skiller seg ut. Ellers hadde det ikke vært spesielt. Hege, Monika, Ronny og Geir ville derfor vært spesielle navn på et nyfødt barn i dag. ;) 

Men nå er ikke Esmeralda Marguerite på lista mi, det var «spesielt» på et litt annet nivå… 🤔😅 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker jo ikke spesielle navn, du liker stygge navn. Lyser harry, ung mor av samtlige. 

Anonymkode: b0799...8b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du liker jo ikke spesielle navn, du liker stygge navn. Lyser harry, ung mor av samtlige. 

Anonymkode: b0799...8b5

Det er vel smak og behag 😉 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Cornelia og Darius

Anonymkode: 186e3...9db

Cornelia er fint ☺️ Liker også Nelia, men da får jeg for mye fotballfrue-vibber. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Abel 

Jackson 

Isolde 

Anonymkode: d81e3...ea8

Liker Abel!

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selv elsker jeg navn litt utenom det vanlige, og hadde elsket å fått litt inspirasjon 😍 

Mine favoritter er: 

Naomi 
Aurelia
Savannah 
Filippa  
Aria  
India 
Alba 
Noelle

Olander   
Emilian
Nathaniel  
Timoteo  
Lionel   
Nero
Zacharias
Luca

Hva er dine favoritter?

Oj. Fytti katta her var det mange fremtidige nav klienter. Kanskje en eller to eventmanagere også...

Jeg synes vi har sjeldne navn som en del av norsk navnekultur. Torwald. Roskva. Siv. Slik navn.

Anonymkode: 5b791...935

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...