Gå til innhold

ABB skal søke om prøveløslatelse


Gjest SnowBells

Anbefalte innlegg

solmåneogstjerner skrev (På 12.1.2022 den 17.19):

Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik at 21 års fengsel er det strengeste man kan få (i tillegg til forvaring da). 

Drep en person, få 21 års fengsel (eller ti). Drep 70 personer, få 21 år. 

Synes ikke noe om forvaringsstraff heller. Da er det jo slik at man kan løslates når retten mener at det er greit. Burde heller vært slik at man fikk en straff per lovbrudd/offer, uten særlig rabatt. Da ville alle visst hva vi har å forholde oss til. 

Om det så skulle bli at f eks ABB ble dømt til 1500 års fengsel (som høres teit ut men anerkjenner hvert enkelt offer.)

Hele poenget med forvaring er jo at vedkommende kan holdes inne livet ut. Vil du virkelig ha amerikanske tilstander?? Hvis du ser på tilbakefallsprosenten der og her,så er den betraktelig høyere i usa. Hvis folk gjør et lovbrudd som 18-åring,så skal de ha en mulighet til i livet. Det får de i norge,og mange blir gode samfunnsborgere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser poenget i at man skal gi folk en ny sjanse og jeg vet at vi i Norden klarer det ganske bra og har lavere tilbakefallsprosent enn mange andre.  Selv om ABB virkelig angret oppriktig og angeren var troverdig så blir det galt for meg at han skal slippe ut etter så kort tid. Selv med full anger over å ha drept 77 mennesker kan han godt sitte 11 år til. Jeg er for forvaringssystemet og å gi folk en ny sjansen men minimumstiden i tilsvarende tilfeller bør være mye lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnowBells skrev (På 10.1.2022 den 19.58):

Jeg håper du har rett. Jeg fikk litt sjokk når jeg leste at han kan søke om prøveløslatelse allerede.

Han har sonet minstetiden han ble idømt. Han får selvfølgelig ikke innvilget prøveløslatelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AmonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dommeren omtaler han som "Breivik". Heter han ikke Hansen nå? Hvis han har rett til å få saken sin prøvd, så har han vel også rett til å bli omtalt med sitt formelle navn.

https://www.tv2.no/v/1717994/

Det var forsvareren hans som innledningsvis informerte om at terroristen ikke ønsket å bli omtalt med folkeregistrert navn. Retten godtok det ønske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som å gi Hitler prøveløslatelse. Kommer aldri til å skje. Han har ikke forandret seg. Sånne folk fortjener å bli buret inn til de rottner i fengsel. 

Han er shiczo, og kommer mest sannsynlig til å bli helt gal innen 10 år til med isolasjon. Om han ikke tar selvmord innen den tid. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ikke mere enn 10 minutter og tenker at denne personen lever i sin egen lille boble. Ingenting gir mening av det han sier !

Han tenker kun på seg selv og sitt eget ego og hvor mange prosenter i Norge som ser på ham som en helt / martyr  !!

Null tegn til anger og empati . Ser ikke for meg at denne personen slipper ut med det første nei ,og godt er det !! 😱

Det er absolutt ingenting som virker riktig med denne mannen ! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

milla80 skrev (23 minutter siden):

Så ikke mere enn 10 minutter og tenker at denne personen lever i sin egen lille boble. Ingenting gir mening av det han sier !

Han tenker kun på seg selv og sitt eget ego og hvor mange prosenter i Norge som ser på ham som en helt / martyr  !!

Null tegn til anger og empati . Ser ikke for meg at denne personen slipper ut med det første nei ,og godt er det !! 😱

Det er absolutt ingenting som virker riktig med denne mannen ! 

Mannen har i stor grad problemer og store utviklingsforstyrrelser. Han ble betegnet som ond før han ble født av sin egen mor, og led under noe som ble kalt "tredjegenerasjonshypotesen", der både hans bestemor og mor viste tegn på alvorlige psykiske diagnoser. Den gang hadde man ikke den samme kunnskapen som man har i dag ang utviklingspsykologi, og kvaliteten på barnepsykologien var så som så på 80-tallet. Heldigvis vet man mere i dag, og kan fange opp barn som utsettes for den type oppvekst i større grad. Dette beviser bare hvor stor del av både miljø og gener spiller inn på hvordan man blir som voksen.

Mannen kommer nok aldri til å bli frisk og er klart ødelagt for alltid.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (41 minutter siden):

Mannen har i stor grad problemer og store utviklingsforstyrrelser. Han ble betegnet som ond før han ble født av sin egen mor, og led under noe som ble kalt "tredjegenerasjonshypotesen", der både hans bestemor og mor viste tegn på alvorlige psykiske diagnoser. Den gang hadde man ikke den samme kunnskapen som man har i dag ang utviklingspsykologi, og kvaliteten på barnepsykologien var så som så på 80-tallet. Heldigvis vet man mere i dag, og kan fange opp barn som utsettes for den type oppvekst i større grad. Dette beviser bare hvor stor del av både miljø og gener spiller inn på hvordan man blir som voksen.

Mannen kommer nok aldri til å bli frisk og er klart ødelagt for alltid.

Jeg tror også veldig mye av dette er skade han ble påført i tidlig barndom som han er uskyldig i. Jeg synes synd på ham for det. Men selv om han hadde mye dårligere forutsetninger enn oss andre så hadde han fortsatt et valg. Uansett om mye ikke er hans skyld er han en farlig mann som må stenges inne resten av livet. Han må sone delvis for feil som ble gjort rundt ham som barn.

Endret av Gab
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (12 minutter siden):

Mannen har i stor grad problemer og store utviklingsforstyrrelser. Han ble betegnet som ond før han ble født av sin egen mor, og led under noe som ble kalt "tredjegenerasjonshypotesen", der både hans bestemor og mor viste tegn på alvorlige psykiske diagnoser. Den gang hadde man ikke den samme kunnskapen som man har i dag ang utviklingspsykologi, og kvaliteten på barnepsykologien var så som så på 80-tallet. Heldigvis vet man mere i dag, og kan fange opp barn som utsettes for den type oppvekst i større grad. Dette beviser bare hvor stor del av både miljø og gener spiller inn på hvordan man blir som voksen.

Mannen kommer nok aldri til å bli frisk og er klart ødelagt for alltid.

Jeg er ikke så sikker på at man ikke hadde kunnskapen den gang. Mye av problemet for ham var også hvor kunnskapen var plassert  og fordelingen av dominerende personer og uerfarne personer på de forskjellige sidene i avgjørelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (5 minutter siden):

Jeg tror også veldig mye av dette er skade han ble påført i tidlig barndom som han er uskyldig i. Jeg synes synd på ham for det. Men selv om han hadde mye dårligere forutsetninger enn oss andre så hadde han fortsatt et valg. Uansett om mye ikke er hans skyld er han en farlig mann som må strenges inne resten av livet. Han må sone delvis for feil som ble gjort rundt ham som barn.

Helt klart. Alle voksne har et valg. Han kan vel defineres som en person som har blitt hardt skadet på grunn av tapt barndom.

Det finnes ikke ord som kan beskrive det han har gjort, eller følelsen de etterlatte sitter igjen med.

Dessverre finnes det slike foreldre i dag også. Det er sykt trist å tenke på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (3 minutter siden):

Helt klart. Alle voksne har et valg. Han kan vel defineres som en person som har blitt hardt skadet på grunn av tapt barndom.

Det finnes ikke ord som kan beskrive det han har gjort, eller følelsen de etterlatte sitter igjen med.

Dessverre finnes det slike foreldre i dag også. Det er sykt trist å tenke på.

Jeg synes det egentlig er verre at omgivelsene rundt ikke klarte å gjøre noe med det. Hans oppførsel var veldig avvikende fra andre barn og hans situasjonen var godt dokumentert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (36 minutter siden):

Jeg synes det egentlig er verre at omgivelsene rundt ikke klarte å gjøre noe med det. Hans oppførsel var veldig avvikende fra andre barn og hans situasjonen var godt dokumentert.

Man kan jo på en måte si at samfunnet har vært på å skape en slik person til å bli den mannen han er i dag, og det på grunn av blant annet det jeg nevnte tidligere - mangel på kunnskap den gang. Kunnskap går også på at mennesker som skal ta en beslutning rundt foreldre må også inneha faglig kunnskap og erfaring til å se varseltegnene og kunne vurdere ut fra flere forhold.

Bare se på hvordan historien stadig gjentar seg med at man finner avvik hos mennesker, der mennesker som sliter med psykiske diagnoser ikke blir tatt på alvor. Der både hjelpeapparat og rettsapparatet ikke fungerer optimalt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
amz skrev (4 timer siden):

Det som å gi Hitler prøveløslatelse. Kommer aldri til å skje. Han har ikke forandret seg. Sånne folk fortjener å bli buret inn til de rottner i fengsel. 

Han er shiczo, og kommer mest sannsynlig til å bli helt gal innen 10 år til med isolasjon. Om han ikke tar selvmord innen den tid. 

 

Innen 10 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (13 minutter siden):

Breivik høres ikke helt tilregnelig ut for å være helt ærlig..

Akkurat min tanke også. Jeg har en mistanke om at man i 2011/12 lot sinnet og sjokket over handlingene hans overskygge muligheten for at han ikke var strafferettslig tilregnelig.
Brevik som han framsto dag minner om den Breivik Sørheim og Husby beskrev i sin sakkyndige rapport der de konkluderte med at han var psykotisk og paranoid schizofren.

Endret av Bettys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gab skrev (1 time siden):

Jeg tror også veldig mye av dette er skade han ble påført i tidlig barndom som han er uskyldig i. Jeg synes synd på ham for det. Men selv om han hadde mye dårligere forutsetninger enn oss andre så hadde han fortsatt et valg. Uansett om mye ikke er hans skyld er han en farlig mann som må stenges inne resten av livet. Han må sone delvis for feil som ble gjort rundt ham som barn.

Det finnes et flust med mennesker med jævlige barndommer, men de aller fleste går ikke rundt og plaffer ned 77 mennesker.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChaseDurer

Synes det er helt absurd at en terrorist blir sitert i pressen, der han snakker om å kjempe for nasjonalsosialistisk maktovertakelse av Norge og i Vesten. Blir kvalm av å lese norske aviser når det gjelder politikk og dette tar bare kaka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men kan noen fortelle meg hvorfor dette skal TV-sendes? Det er da sikkert mange som søker om prøveløslatelse i løpet av et år uten at man hører et ord om det? Skjønner at denne saken er noe for seg selv, men likevel. Og går alle slike saker gjennom en nærmest fullverdig rettssak som dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det kan da umulig styrke hans sak at han inviterer inn en nynazist av alle, som attpåtil anses som farlig, til å vitne i rettssaken? :blink:

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...