AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Jeg og mitt barn skal flytte inn til kjæresten og hans barn om en stund. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt litt innspill på dette med eksen, altså mor til barna hans, sine ting. Huset er nemlig overrepresentert av hennes ting. Alt fra pynteting i stua, gjenstander det står hennes navn på, møbler hun har pusset opp/malt, bilder på veggene som hun har malt +++ I tillegg kommer alle andre ring som hun fremdeles oppbevarer på loft og kjeller, og selvsagt fargevalg på alle vegger, da det er hun som har stått for oppussing. Overalt hvor jeg går, ser jeg henne, i form av tingene hennes. Jeg er litt usikker på hva jeg kan kreve her. Aller helst ønsker jeg at ALT som er hennes skal bort, for jeg syns det er vanskelig å skulle føle seg hjemme i et hus som innehar så mange av hennes ting. Vi kommer godt overens, og omgås regelmessig sammen med barna, spiser middag sammen osv, men tingene hennes, i et hus som snart skal være mitt hjem, har jeg et anstrengt forhold til. Er det riktig av meg, mtp barna hans, å kreve at alt hennes skal ut? Eller bør jeg klare å leve med en del av det, pga barna? Vi kan kjøpe nytt sammen, og jeg spør ungene hva de liker og syns er fint, slik at de også føler de deltar i avgjørelser. Anonymkode: 17226...0d8 1
Tvist Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Hva med å finne en annen bolig? Synes du kan kreve at tingene hennes som lagres på loft og kjeller skal ut, og en del av møblene som hun har laget. Kanskje bør dere også male vegger, så du får litt eierskap. Du skal ikke føle at du er på besøk i ditt eget hjem. 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Jeg tror det er enklest å vente med flytting til dere kjøper nytt. Da begynner alle med samme forutsetninger. Å flytte inn i deres hjem er en helt annen sak. Hvis du går rundt å krever at barnas mors saker skal fjernes da så får du en helt unødvendig tung start på dette familielivet. Anonymkode: 3d425...ab0 25
solmåneogstjerner Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 I dette tilfellet så ville jeg helst skaffet en ny felles bolig. Så kan dere begge ta med dere omtrent halvparten av møblene deres hver (evt at dere blir enige om noe annet). Ting som barna bryr seg om kan de i hovedsak ha på egne rom, eller levere det til eksen. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 Det høres litt underlig ut at hun oppbevarer tingene sine hos eksmannen, men antar at de har et så godt forhold at dette er ukomplisert for dem, og den ordningen de har funnet som grei. Det er jo også veldig godt for barna at mor og far har et såpass bra forhold. Så, nei, jeg synes faktisk ikke du kan kreve noe som helst. Det er ditt valg å flytte inn der. Hvis du ikke føler seg komfortabel med det, må dere fortsette med å bo hver for dere frem til dere kjøper noe felles. Anonymkode: 4aebe...00f 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 Jeg hadde ikke flyttet inn i et hjem der exdama «fremdeles» var tilstede . Hvorfor har ikke de to ryddet opp mellom seg og delt mitt og ditt ? Eller har han kjøpt henne ut sånn at hun forlot hjemmet kun med det hun stod og gikk i? Det virker ikke som at mannen forstår hvordan han skal begynne på nytt. Hvis det er av hensyn til barna at det står som det står, så er det vel for tidlig å flytte sammen ? Anonymkode: 15bd1...386 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 Det lureste er vel å ta opp dette med han, og legge frem at det er helt fint at du og ditt barn skal flytte inn i det som før var deres felles hjem. Men ved å være den som slipper å flytte inn i nytt hjem, har han et særlig ansvar for å hjelpe dere å føle at dette også er deres hjem. Dere skal ikke føle at dere er på besøk. Snakk godt gjennom hvordan dere skal ivareta dette før dere flytter sammen. Ta gjerne opp dette med at du kanskje kunne tenkt deg å satt ditt preg noen steder, Male litt, bytte ut pynteting med dine pynteting. Kanskje kjøpe noen møbler som bare er deres. Spesielt når det er barn involvert. Det er synd om ditt barn flyttes ut av eget hjem, for å havne i et hjem der det føler det kun er på besøk, og ikke har like mye verdi som barna som bodde der først. På et tidspunkt må dere sikkert innom det at hun har mye ting hos "han" (eller dere, som det egentlig vil bli) og at det ikke kommer til å bli uproblematisk hvis det vedvarer. Hvis hun har lagret mye i kjeller og på loft, så kanskje det gjør at de tingene du ønsker å lagre ikke får plass. (I det som er ditt hjem.) Jeg ville ikke flyttet inn hos en som ikke var villig til å "flytte ut" ex'en altså. Jeg ville opplevd dem som ikke helt ferdige med hverandre, om de ikke hadde flyttet skikkelig fra hverandre, som ved at hennes personlige ting fortsatt sto fremme i deres tidligere felles bolig. Anonymkode: ff681...d0d 6
Liljerød Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det høres litt underlig ut at hun oppbevarer tingene sine hos eksmannen, men antar at de har et så godt forhold at dette er ukomplisert for dem, og den ordningen de har funnet som grei. Det er jo også veldig godt for barna at mor og far har et såpass bra forhold. Så, nei, jeg synes faktisk ikke du kan kreve noe som helst. Det er ditt valg å flytte inn der. Hvis du ikke føler seg komfortabel med det, må dere fortsette med å bo hver for dere frem til dere kjøper noe felles. Anonymkode: 4aebe...00f Jeg regner med at denne mannen også har tatt et valg om at TS skal flytte inn? Dermed har også han noe av ansvaret for at TS skal føle seg velkommen og ha det bra i sitt nye hjem. Et forhold handler om kompromisser. Ja, du kan absolutt kreve at spøkelset av eksen skal bort. Hennes ting med hennes navn på, bilder hun har malt og slike ting bør bort. En felles sofa som de kjøpte kan du kanskje leve med, ettersom det blir dyrt å bytte ut absolutt alt? Jeg synes ikke du er urimelig. 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #9 Skrevet 10. januar 2022 Liljerød skrev (4 minutter siden): Jeg regner med at denne mannen også har tatt et valg om at TS skal flytte inn? Dermed har også han noe av ansvaret for at TS skal føle seg velkommen og ha det bra i sitt nye hjem. Et forhold handler om kompromisser. Ja, du kan absolutt kreve at spøkelset av eksen skal bort. Hennes ting med hennes navn på, bilder hun har malt og slike ting bør bort. En felles sofa som de kjøpte kan du kanskje leve med, ettersom det blir dyrt å bytte ut absolutt alt? Jeg synes ikke du er urimelig. Men som jeg skriver, det virker underlig. Nesten som om han har valgt å sette ting på vent for å se om forholdet kan starte på ny. Så får heller ts fremme noen tanker om å fjerne ting. Det vil bli en god test på hvor ferdig kjæresten faktisk er med eksen. Anonymkode: 4aebe...00f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 Huset du skal flytte inn i er jo også hans barns hjem. Hadde jeg vært barnet hans, og det flytta inn ei ny dame som begynte å male og hive ut møbler jeg var glad i hadde jeg blitt både lei meg og sannsynligvis fått et unødvendig anstrengt forhold til deg. Her må du sette barna først, og heller svelge noen kameler. Du er voksen, og tar et aktivt valg om å bli en del av familien. Selvfølgelig kan ting i huset endres etterhvert for at også du skal få sette ditt preg på det, men det er lurt å trå litt forsiktig her. Anonymkode: f0512...278 6
Crazydoglady Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og mitt barn skal flytte inn til kjæresten og hans barn om en stund. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt litt innspill på dette med eksen, altså mor til barna hans, sine ting. Huset er nemlig overrepresentert av hennes ting. Alt fra pynteting i stua, gjenstander det står hennes navn på, møbler hun har pusset opp/malt, bilder på veggene som hun har malt +++ I tillegg kommer alle andre ring som hun fremdeles oppbevarer på loft og kjeller, og selvsagt fargevalg på alle vegger, da det er hun som har stått for oppussing. Overalt hvor jeg går, ser jeg henne, i form av tingene hennes. Jeg er litt usikker på hva jeg kan kreve her. Aller helst ønsker jeg at ALT som er hennes skal bort, for jeg syns det er vanskelig å skulle føle seg hjemme i et hus som innehar så mange av hennes ting. Vi kommer godt overens, og omgås regelmessig sammen med barna, spiser middag sammen osv, men tingene hennes, i et hus som snart skal være mitt hjem, har jeg et anstrengt forhold til. Er det riktig av meg, mtp barna hans, å kreve at alt hennes skal ut? Eller bør jeg klare å leve med en del av det, pga barna? Vi kan kjøpe nytt sammen, og jeg spør ungene hva de liker og syns er fint, slik at de også føler de deltar i avgjørelser. Anonymkode: 17226...0d8 Greit nok at du føler som du gjør, det er jo en ærlig sak, men dette er jo hans ting og, regner jeg med iallefall siden de står der enda (altså møbler, kunst osv). Vi er jo alle et resultat av vårt tidligere liv og selv om vi tilfeldigvis delte noe eller eide noe sammen med noen andre så er det vårt også. Det er også minner og ting som kanskje betyr noe for oss, utover at det ble laget av x eller kjøpt av y eller pusset opp sammen eller satt i stand mens man bodde sammen. Skal man flytte sammen så bør man forvente litt plass til seg og sitt og til en viss grad få være med på å sette sitt preg på stedet osv, men ikke flytte inn i noens barnehjem og skulle fjerne alle spor av det som har vært pga egen usikkerhet/bitterhet eller hva det skyldes, nei. Men alt sånt er sikkert lettere om man ikke flytter inn i noens hjem, men heller flytter til nøytral grunn hvor begge sammen kan sette sitt preg og være med å bestemme og det blir en blanding av nytt og gammelt/personlig. Og man slipper jo uansett å føle at minnet av noen andre overdøver en selv siden det er en ny start for begge. Eller flytte inn også kan dere jo bli enig om at dere tar en oppussingsrunde om en stund, hvor dere sammen kan sette et litt nytt preg på boligen 🙂 2
MizzVic Skrevet 10. januar 2022 #12 Skrevet 10. januar 2022 Hadde ikke brydd meg om veggfarge. At dere har barn med andre bør vel holde ang å se tegn til tidligere ekser 😛 Enten må dere flytte inn i noe nytt sammen, eller så får dere bo dere litt til, og kanskje etterhvert pusse opp sammen. 2
Drizzt Skrevet 10. januar 2022 #13 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og mitt barn skal flytte inn til kjæresten og hans barn om en stund. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt litt innspill på dette med eksen, altså mor til barna hans, sine ting. Huset er nemlig overrepresentert av hennes ting. Alt fra pynteting i stua, gjenstander det står hennes navn på, møbler hun har pusset opp/malt, bilder på veggene som hun har malt +++ I tillegg kommer alle andre ring som hun fremdeles oppbevarer på loft og kjeller, og selvsagt fargevalg på alle vegger, da det er hun som har stått for oppussing. Overalt hvor jeg går, ser jeg henne, i form av tingene hennes. Jeg er litt usikker på hva jeg kan kreve her. Aller helst ønsker jeg at ALT som er hennes skal bort, for jeg syns det er vanskelig å skulle føle seg hjemme i et hus som innehar så mange av hennes ting. Vi kommer godt overens, og omgås regelmessig sammen med barna, spiser middag sammen osv, men tingene hennes, i et hus som snart skal være mitt hjem, har jeg et anstrengt forhold til. Er det riktig av meg, mtp barna hans, å kreve at alt hennes skal ut? Eller bør jeg klare å leve med en del av det, pga barna? Vi kan kjøpe nytt sammen, og jeg spør ungene hva de liker og syns er fint, slik at de også føler de deltar i avgjørelser. Anonymkode: 17226...0d8 Nei, det er ikke riktig av deg å kreve at alt eller en gang mesteparten av henne skal bort. Husk at det er du som er fremmed og det er du som flytter inn i boligen hun har bodd i. Du kan kreve opprydning i loft og kjeller med tanke på oppbevaringsplass, du kan male veggene og kanskje ha noen malerier oppe som du har valgt, men du kan ikke viske henne ut av denne boligen. Husk også at hennes barn bor fortsatt der og for dem er det huset mamma bodde i, de ser mamma overalt. Så enten aksepterer du at du ikke kan fjerne like mye som du ønsker, eller flytter dere sammen i en annen bolig som er deres. Jeg ville valgt det siste og hvis det ikke var mulig, ville jeg akseptert at jeg ikke kan og bør kreve å fjerne henne fra huset. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #14 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Huset du skal flytte inn i er jo også hans barns hjem. Hadde jeg vært barnet hans, og det flytta inn ei ny dame som begynte å male og hive ut møbler jeg var glad i hadde jeg blitt både lei meg og sannsynligvis fått et unødvendig anstrengt forhold til deg. Her må du sette barna først, og heller svelge noen kameler. Du er voksen, og tar et aktivt valg om å bli en del av familien. Selvfølgelig kan ting i huset endres etterhvert for at også du skal få sette ditt preg på det, men det er lurt å trå litt forsiktig her. Anonymkode: f0512...278 Hva med hennes barn da? Skal de komme sist? TS: Her må du bare kreve din plass med det samme. Jeg regner med du har mye ting og møbler selv? Jeg hadde insistert på å fylle huset minst 50 prosent om jeg hadde møbler/tinger til det. Så da måtte noe av hans ut. Sånn er det bare når man flytter samme. Om han ikke gikk med på dette kunne ha fortsette å bare bo med barna. Ja og med X`n sine møbler da 😂 Anonymkode: 11e75...a87 1
Era Vulgaris Skrevet 10. januar 2022 #15 Skrevet 10. januar 2022 Må dere flytte inn nå? Det er litt rart å flytte inn i et hus hvor eksen ikke engang har fjernet tingene sine enda. Hvor lenge har dere vært sammen? 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #16 Skrevet 10. januar 2022 Da jeg og eksen gikk fra hverandre, flyttet vi begge to. Vi delte møbler, og begge måtte skaffe noen nye ting. Det var ikke mye "pynteting", men litt smånips har man alltid. Han bodde i huset sitt i fem år før han fikk ny kjæreste som flyttet inn. Huset var ganske slitt og trengte sårt oppussing, å kort tid etter at hun flyttet inn, gikk de i gang. Fra ungenes sted virket dette som at hun kom inn og skulle gjøre om på "alt" i hjemmet deres. Dette var på ingen måte relatert til meg som eks, så viser at store endringer kan tolkes negativt selv uten en eks som gjenganger. Eksen min er overhodet ikke interessert i interiør, møbler, farger osv. Ikke evner han å se hva som er fint heller. Det var derfor objektivt sett glimrende at hun tok styringen og det er blitt veldig fint der. Samtidig har jeg jobbet hardt i kulissene. Ungene mener at hun er for dominerende, at hun overkjører faren deres, at det ikke lenger føles som hjemme. Vi har hatt utallige samtaler der jeg forklarer at faren ikke liker å ta disse avgjørelsene og at han ikke blir overkjørt og overhørt. De har aldri villet ta dette opp med ham, og heller bare mistrives i stillhet mens de klager til meg. Støtter 100% rådet om at dere finner noe nytt sammen, og snakker mye med alle ungene på forhånd om hvilke forventninger hver person har til både huset og rutiner. Og eksen hans må asap få hentet alle tingene hun har lagret der. Anonymkode: 6a539...72a 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #17 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva med hennes barn da? Skal de komme sist? TS: Her må du bare kreve din plass med det samme. Jeg regner med du har mye ting og møbler selv? Jeg hadde insistert på å fylle huset minst 50 prosent om jeg hadde møbler/tinger til det. Så da måtte noe av hans ut. Sånn er det bare når man flytter samme. Om han ikke gikk med på dette kunne ha fortsette å bare bo med barna. Ja og med X`n sine møbler da 😂 Anonymkode: 11e75...a87 Er det en motsetning mellom å anerkjenne at dette huset betyr mye for barna hans, og å ta egne barn på alvor? Jeg tenker at hennes barn ikke får det noe verre eller bedre i det nye huset enten veggene er grønne eller hvite, eller om det er bordet eksen hans har pusset opp som står i stua. Men barnet hennes må selvfølgelig få eget rom som det får sette sitt eget preg på, og hun må anerkjenne den enorme omveltingen et er også for henes barn Anonymkode: f0512...278 1
Carrot Skrevet 10. januar 2022 #18 Skrevet 10. januar 2022 Har du og partneren snakket om denne problemstillingen da TS, i forkant av avgjøreslen om å flytte sammen? Hva sier han om dette? 2
Gjest Adobyen Skrevet 10. januar 2022 #19 Skrevet 10. januar 2022 (endret) Drizzt skrev (40 minutter siden): Nei, det er ikke riktig av deg å kreve at alt eller en gang mesteparten av henne skal bort. Husk at det er du som er fremmed og det er du som flytter inn i boligen hun har bodd i. Du kan kreve opprydning i loft og kjeller med tanke på oppbevaringsplass, du kan male veggene og kanskje ha noen malerier oppe som du har valgt, men du kan ikke viske henne ut av denne boligen. Husk også at hennes barn bor fortsatt der og for dem er det huset mamma bodde i, de ser mamma overalt. Så enten aksepterer du at du ikke kan fjerne like mye som du ønsker, eller flytter dere sammen i en annen bolig som er deres. Jeg ville valgt det siste og hvis det ikke var mulig, ville jeg akseptert at jeg ikke kan og bør kreve å fjerne henne fra huset. Jeg forstår godt at hun er betenkt. Jeg ville aldri flyttet inn i et hus hvor jeg måtte tilpasse meg en fremtid som fremmed. Da kunne jeg ikke ansett det som mitt hjem. At noen gjør det likevel, ender ofte opp med uoverkommelige problemer hvor en av partene ikke har lov å bestemme noe for familien. Skriver de innlegg på KG og spør om noe angående husregler og stebarn, så får de ofte beskjed om at de bør holde kjeft og ikke har noe å si. Her begynner det med bekymringer om eksens hjem, og verre blir det. Ikke gjør dette mot deg selv og barnet ditt, sa jeg… Endret 10. januar 2022 av Adobyen
tangent Skrevet 10. januar 2022 #20 Skrevet 10. januar 2022 Jeg skjønner godt at han kanskje bare har latt ting være som det var hvis han er av den typen som ikke er spesielt opptatt av interiør og sånn. Men jeg håper dere kan snakke om det? Det må jo være et minstekrav at du kan lufte følelsene dine rundt det og at han kan høre på deg slik at dere kan finne et kompromiss. Jeg synes det er urimelig hvis du sier at alt skal ut, men det burde være en løsning der hvor ting hun skal ha bør pakkes sammen og faktisk gis til henne og at dere kan bytte ut et par ting som er viktige for deg til å begynne med, også kan resten tas etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå