Gå til innhold

Strømprisen kan bli hele 35 kr pr kwt! Ja 35 KRONER ikke ØRE


trafikkdirigenten

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (31 minutter siden):

Kanskje vi bør bli kvalifisert? Satse akademisk?

Det var jo det vi trodde vi hadde gjort. Hjalp jo ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lacuna skrev (47 minutter siden):

Dette gjør meg helt svett. Det er så naivt å tro at lille Norge kan redde verden og at resten av stornasjonene vil følge etter fordi Norge er et "godt forbilde". Nei, det som skjer den dagen oljekrana stenges er at Saudi-Arabia overtar. Nå må folk våkne. Er helt uhørt at et at verdens beste land å bo i skal sørge for at ens egen fryser ihjel. 

Alt handler om prestisje og om toppstillinger i internasjonale organisasjoner om noen år. For de utvalgte.

Det er jo mye prestisje i å synke eget skip for å gi andre muligheten å holde seg på overflaten litt til (før deres skip også synker). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (1 time siden):

Nei, det var et forslag som ble fremmet av Einar Reiten (SP) som var Olje- og Energiminister i Jan P. Syse (H) sin regjering i 1989-90 (Energiloven). Skjønner ikke hvorfor alle tror at det var Gro som begynte dette opplegget. Kan nevnes at Høyre var den største pådriveren for Energiloven, samt de fleste kabler i ettertid - men det var også relativt bred enighet om dette fra begge sider av politikken.

Det er det som er så fint med KG, stadig en lærer noe nytt, 1990 gikk Syse regjeringen av, og Gro regjeringen videreførte energiloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hero1 skrev (Akkurat nå):

Bryr meg ikke. Bor på 70kvm. Forrige regning kom på litt over kr. 1000.

Du er klar over om det blir slik at du må betale 35kr kwt, så vil regningene dine bli på langt mer enn 1000kr.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (28 minutter siden):

Ah, det er politiker versjonen. Det er nødvendig for dem at det de forplikter seg til gir dem arbeidsrom. Det er det samme som Kina gjør. 

2030 er ambisjonen deres, og på samme måte som at det ikke er noen som helst mulighet til å nå FN-målene lenger, kommer ikke de til å nå dette heller. 

Men poenget er at de faktisk har ambisjoner for hva de skal gjør etter oljen. Det har ikke vi. Det ligger ingenting på bordet for hvordan vi skal løse fremtiden. Stort sett handler det om å sitte stille, gjøre som vanlig  og la andre løse det for oss. Så handlingsplanen er stort sett å spare inn på samfunnets CO2 kostnader og late som om det er bærekraftig over tid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en genial idè. I stedet for å elektrifisere sokkelen kan vi bruke gasskraft der. Kortreist! Gass vil jo uansett brukes til kraftproduksjon eller fyring ett eller annet sted på kloden, og det å bruke den kortreist der den kommer opp  er jo nødt til å være den grønneste måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hero1 skrev (9 minutter siden):

Bryr meg ikke. Bor på 70kvm. Forrige regning kom på litt over kr. 1000.

Men bryr det deg om gartneren og store deler av næringslivet går konkurs?  Bryr det deg om pensjonister i gamle eneboliger fryser? At du ikke bryr deg gir meg en mistanke om at du er politiker i Ap, Sp eller et av de blå  partiene som heller ikke bryr seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (2 timer siden):

Enig. Det er vel noe som heter med hensyn til allmenne hensyn, som gjør at en slik avtale kan brytes.. ?. Er vel ikke riktig at avtalen skal ødelegge store deler av folket i Norge sin økonomi? Her bør politikerne gjøre noe. 

Vi bør ikke bryte avtalen, men det bør gjøres en del tekniske endringer i den.

Avtalen  har mekanismer til å takle det vi har opplevd i høst, men de er feiljusterte ,  som har skadet alle, så alle er interesert i å justere på på disse. Og i Acer HAR vi politisk styringsrett, selv om vi ikke er EU medlem.

Bryter vi avtalen, er vi på rene markedspriser, og da blir vi veldig sårbare og prisene blir enda høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (16 minutter siden):

Det er det som er så fint med KG, stadig en lærer noe nytt, 1990 gikk Syse regjeringen av, og Gro regjeringen videreførte energiloven.

Jeg har fått med meg at strømpolitikken kom fra Høyre, og tror Høyrepartiene støtter AP/SP regimet fullt ut i jakten på penger via strømregninga, men det er dagens regjering som har ansvaret NÅ. De har det fulle og hele ansvaret , et ansvar som de nekter for å ha, siden de står beinhardt på at markedet har ansvaret.

Å gi fra seg ansvaret til marked og eu-byråkrater er mindre ambisiøst enn jeg kan akseptere. Politikerne er valgt av folket, og de har ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Druid skrev (3 timer siden):

Ikke bare det, hun klart antyder at prisnivået vi har sett i høst var ekstremt, men at gjennomsnittsprisen vil øke framover i forhold til historisk nivå.

Og kan man slutte å drone om at kostprisen er 7 øre. Det er tull. Hadde det vært riktig, hadde vi sett en massiv oppgradering av alle vannkraftverk.

Faktum er at kapasitetsmessige og livstid kostnader er ikke i den prisen: vi beregner en pris basert på at vi skal kjøre dem til levetiden er over, og da har vi ikke behov for energi lenger.

Vi har ett enormt behov for å fornye og øke utnyttelsen av vannkraftinstalasjonene våre, og det har ikke vært økonomisk bærekraftig de siste 20 årene, fordi strømprisen har vært for lav.

Nå, med klimaendringene, skal vi ta en pause, og avklare scenarioer for fremtiden for magasinene våre. Det er ikke fornuftig å bruke et statsbudsjett på å oppgradere annlegg som ender opp med mindre kapasitet.

Det er visst ikke så enkelt det heller.  Skal ikke være for folk å forstå.

https://www.tu.no/artikler/skatteregler-stopper-oppgradering/245158?fbclid=IwAR1jGOWV9vPpC0f2YOis2YIpvXMIyiqdKeZlEGg5KGKUqZok3ilECsAiWkQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 minutter siden):

Vi bør ikke bryte avtalen, men det bør gjøres en del tekniske endringer i den.

Avtalen  har mekanismer til å takle det vi har opplevd i høst, men de er feiljusterte ,  som har skadet alle, så alle er interesert i å justere på på disse. Og i Acer HAR vi politisk styringsrett, selv om vi ikke er EU medlem.

Bryter vi avtalen, er vi på rene markedspriser, og da blir vi veldig sårbare og prisene blir enda høyere.

Markedpriser på kraft vi kjøper inn fra utlandet antar jeg. Dersom vi ikke tømmer magasinene og selger mindre ut tror jeg vi vil være bortimot  selvforsynt med produksjonskostnader på langt under 50 øre, kanskje ned mot 8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (34 minutter siden):

Det er det som er så fint med KG, stadig en lærer noe nytt, 1990 gikk Syse regjeringen av, og Gro regjeringen videreførte energiloven.

Stortinget vedtok loven i juni 1990 med Reiten (SP) som energiminister. I Norge vedtas lover i god tid før de trer i kraft.

Loven trådte i kraft 1.1.91 med Brundtland som statsminister i en ren AP-regjering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Druid said:

Vi bør ikke bryte avtalen, men det bør gjøres en del tekniske endringer i den.

Avtalen  har mekanismer til å takle det vi har opplevd i høst, men de er feiljusterte ,  som har skadet alle, så alle er interesert i å justere på på disse. Og i Acer HAR vi politisk styringsrett, selv om vi ikke er EU medlem.

Bryter vi avtalen, er vi på rene markedspriser, og da blir vi veldig sårbare og prisene blir enda høyere.

Leste rykter om at noen tror at vi i sør-Norge må betale såpass mye pga det skal opprettes vindmøller osv pga utenlandskablene , og det koster. 😇. Jeg vet ikke om det er fake rykter eller ikke. Men betale det gjør vi i massevis ihvertfall. 

Leste en positiv nyhet, og det er at FRP vil fremme forslag om makspris på 50 øre per kWh. Det ville jeg ha vært fornøyd med selv om jeg kunne tenke meg enda lavere pris  :)

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

I så fall få svenskene til å gjøre det. Vi bør ikke røre kjernekraft igjen. Vi har demonstrert at vi ikke er kvalifisert. 

Og svenskene har interessant forskning på mindre kjernekraftverk med mye kortere bygge tid, og mye mindre risiko.

Ja og slutt å piss off kina bare fordi vi ikke liker politikken deres. De er snart klare med fisjonskraftverk. 

Så vi skal lukke øynene til hvordan landet behandler uigurer, bryter internasjonale avtaler, benytter seg av herketeknikker med mer? Bare fordi Kina gjør fremskritt på fusjonskraft?

Er enig at det er utrolig mange kule og dyktige entreprenører i Kina og Shenzhen, men CCP regimet kan sammenliknes med naziregimet i Tyskland og for min del pisse off så det holder. Så lenge CCP styrer Kina er det grunn til bekymring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 time siden):

Vel, det er ikke vanskelig å forstå : der ligger ingen politisk incentiver til å øke produksjonen, hvilket gjør administrativ stabilitet viktigere enn de mest basale utredningene.

Det er lett å se ut av den artikkelen, at man ikke ønsker bedre utnyttelse av ressursene.

Og journalister, neste gang noen prøver seg på bullshitting om «EU-regler» , krev at de navngir dem. «EU-regler» har blitt standard unnskyldning når det offentlige ikke vil noe. Det er ikke en sjangse i havet for at det er EU-regler som stopper dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TwoFace skrev (45 minutter siden):

Så vi skal lukke øynene til hvordan landet behandler uigurer, bryter internasjonale avtaler, benytter seg av herketeknikker med mer? Bare fordi Kina gjør fremskritt på fusjonskraft?

Jeg er imponert over hvilken stormende sympati vi har med nasjonalistiske muslimer når de er i et annet land.

Men vi skal kritisere handlingene deres, samtidig skal vi huske hvorfor vi kan kritiserer dem : at vi gjorde det samme før, det feilet, og vi derfor faktisk har kunnskap å formidle

Men det betyr en form for servilitet: vi betyr ikke en dritt for Kina.

Og vi skal godt holde kjeft om å bryte internasjonale avtaler, og skal huske at i forhold til våre allierte, som også bryter avtaler, og som aktivt prøver å fremme diplomatisk konflikt, så er vi ikke unødvendig rene i forhold til dem.

Men igjen, selvfølgelig skal vi kritisere dem. Men da bør vi ikke være mer hykleriske enn at vi kritiserer oss selv og vennen våre også.

Eneste likheten med hitler Tyskland, er at det er en despotisk diktatur, men antall land rundt omkring i verden som forkaster de grunnleggende demokratiske prinsippene, er stadig økende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (1 time siden):

Leste rykter om at noen tror at vi i sør-Norge må betale såpass mye pga det skal opprettes vindmøller osv pga utenlandskablene , og det koster. 😇. Jeg vet ikke om det er fake rykter eller ikke. Men betale det gjør vi i massevis ihvertfall. 

Leste en positiv nyhet, og det er at FRP vil fremme forslag om makspris på 50 øre per kWh. Det ville jeg ha vært fornøyd med selv om jeg kunne tenke meg enda lavere pris  :)

En 50 øre makspris, vil effektivt legge lokk på investeringer i kraftmarkedet, og vil sikre oss at vi ikke får nok strøm i fremtiden. Og den vil nok flate ut prisspekteret, så det ble en minimumspris.

Det er alltid vondt når FrP kommer med populistiske sosialist/ egentlig kommunistiske forslag.

Vi har hatt en haug med sammenfallende problemer i år, og utenlandskablene er det minste problemet. Mangelen av innlandskabler er mye viktigere.

Det som bekymrer, er regjeringens manglende forståelse av problemet og hvor ekstremt tilbakestående de prøver å løse det. 

(Det er unnfallenhet at man ikke tok tak i justeringene i leveranseplikten i september når man oppdaget prisutviklingen og problemene i Tyskland og England. Prisene hadde økt, men ikke på dette nivået. Og Ingen av regjeringene gjorde jobben.

 Og etter det har det bare blitt værre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (14 minutter siden):

En 50 øre makspris, vil effektivt legge lokk på investeringer i kraftmarkedet, og vil sikre oss at vi ikke får nok strøm i fremtiden. Og den vil nok flate ut prisspekteret, så det ble en minimumspris.

Det er alltid vondt når FrP kommer med populistiske sosialist/ egentlig kommunistiske forslag.

Vi har hatt en haug med sammenfallende problemer i år, og utenlandskablene er det minste problemet. Mangelen av innlandskabler er mye viktigere.

Det som bekymrer, er regjeringens manglende forståelse av problemet og hvor ekstremt tilbakestående de prøver å løse det. 

(Det er unnfallenhet at man ikke tok tak i justeringene i leveranseplikten i september når man oppdaget prisutviklingen og problemene i Tyskland og England. Prisene hadde økt, men ikke på dette nivået. Og Ingen av regjeringene gjorde jobben.

 Og etter det har det bare blitt værre.)

Nå har AS Norge bevist at vi ikke er modne for markedsøkonomi i kraftmarkedet, så da kan vi liksågodt bite i det sure eplet og la staten ta seg av investeringene dersom 50 øre ikke er nok. At staten blir investoren i kraftmarkedet er naturlig, og staten har jo også så sykt mye penger at vi har måttet investere mye av de i utlandet.

Vi kan eventuelt se på om prisen må noe opp, feks til 55 eller 56 øre for å bli bærekraftig, men uansett må en makspris spikres og f.eks indeksreguleres. Som hastetiltak synes jeg vi skal spikre den på en rund sum, 50 øre fra og med 15. Januar, og heller komme tilbake med en korreksjon når vi har fått tid til å regne mer på prisen.

Det gjør litt vondt når Frp er dobbelt så sosialdemokratiske som Ap og Sp til sammen, og det er et signal på at Ap/Sp er på ville markedsliberalistiske veier , veier som egentlig ikke er kledelig for dem. Det er skremmende når Ap beveger seg så langt vekk fra solidaritetslinja og  sine sosialdemokratiske røtter at det åpner opp for kommunister. Rødt har plutselig over 6% nå, og selv om det partiet er overveiende sosialdemokratisk så har de kommunistiske elementer.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Markedpriser på kraft vi kjøper inn fra utlandet antar jeg. Dersom vi ikke tømmer magasinene og selger mindre ut tror jeg vi vil være bortimot  selvforsynt med produksjonskostnader på langt under 50 øre, kanskje ned mot 8. 

Nei, av flere grunner.

Problemet i år har vært en ubalanse i fyllingsgrad. Vest og Øst har vært nærmest tomt, mens nord og midt har vært mer normalt.

Kunne vi transportere strøm fra nord til alle andre soner, ville vi hatt en relativt normal vinterpris for landet totalt sett og kunnet eksportert for høyere verdi med samme volum over utenlandskablene.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...