Gå til innhold

«Jeg blir beskyldt for skjult rasisme når jeg snakker om lysere tider»


Balian d'Ibelin

Anbefalte innlegg

Balian d'Ibelin skrev (På 9.1.2022 den 15.32):

En lærer på tåhev
Jeg blir beskyldt for skjult rasisme når jeg snakker om lysere tider eller hvite løgner. Det er noe som skurrer.

https://www.nrk.no/ytring/en-laerer-pa-tahev-1.15797173

Er dette galskap ?

Eller er dere enige med elevene, det er rasistisk og snakke om lysere tider og hvite løgner?

Ikke galskap men feiltolkning/overtolkning som er kunnskapsløs og historieløs. Vi bor langt nord, og lysere tider stammer fra det med at dagene blir lengre etter vintersolverv, noe som påvirker oss positivt fysisk og psykisk. Hvite løgner betyr snille løgner. Hvis man tolker inn rase og rasisme i begrep som svart , hvitt , lyst og mørkt, så tolker man noe negativt inn i setninger og sammenhenger som overhode ikke har noe negativt i seg.

Endret av I Grosny
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mulllakrekar skrev (På 9.1.2022 den 16.33):

Jeg er mørk. Hvorfor er lyse tider så mye bedre enn de mørke? er dere bedre en meg? sånn det virker som her dere prater

Fordi man kan gå ut i naturen uten hodelykt, og fordi man kan kjenne mer varme fra solstråler, og fordi mer sollys gir d-vitaminer, og fordi strømregninga blir mindre, og fordi det blir varmere. Mørke tider forbindes med noe tungt og dystert. Jeg gleder meg over at dagene blir noen minutter lengre hver dag.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balian d'Ibelin skrev (På 9.1.2022 den 15.32):

En lærer på tåhev
Jeg blir beskyldt for skjult rasisme når jeg snakker om lysere tider eller hvite løgner. Det er noe som skurrer.

https://www.nrk.no/ytring/en-laerer-pa-tahev-1.15797173

Er dette galskap ?

Eller er dere enige med elevene, det er rasistisk og snakke om lysere tider og hvite løgner?

Fullstendig galskap. 

Det er ekstremt skremmende at lærere underholder og oppmuntrer til galskapen ved å ikke sette skapet på plass. 

Unnskyld meg, men hvor ekstremt tilbakestående barn-tenåringer-unge voksne planlegger vi som samfunn å få om 10-20 år? 

Det er grunn god nok til å aldri få barn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr.Garcon skrev (13 timer siden):

Fullstendig galskap. 

Det er ekstremt skremmende at lærere underholder og oppmuntrer til galskapen ved å ikke sette skapet på plass. 

Unnskyld meg, men hvor ekstremt tilbakestående barn-tenåringer-unge voksne planlegger vi som samfunn å få om 10-20 år? 

Det er grunn god nok til å aldri få barn. 

Foreldrene må satse alt i å lære sine barn riktige verdier og lære dem å gjenkjenne hjernevasking, propaganda og diverse fanatiske aktivister for å unngå dem. Ikke minst lære dem hva lysere vs mørkere tider betyr :) 

 

Da Naomi Campbell var en av de mest berømte modellene i verden og ble kalt for black pearl, var det ingen som kalte dette for rasisme eller ble krenket på hennes vegne. Det ble sett på som noe positivt - perler er jo både vakre og dyrbare og hun er mørkhudet, så det var et kompliment. Da var verden et bedre sted. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns læreren her heller burde forklart elevene sine forskjellen istedenfor å skrive en kronikk. Jeg tror denne eleven, og kanskje elever generelt for tiden, vokser opp i en woke-bølge. Har man vært litt inne på tiktok ser man at folk blir krenka over hver minste lille ting, og at det er det som er kult nå. Dessverre ødelegger dette for viktige og riktige debatter, som feks rasisme. For hvem gidder ta en ordentig rasismedebatt når motparten mener uskyldige ord som mørketid er rasisme? 

Jeg syns kronikken i seg selv er meningsløs og bidrar bare til et kommentarfelt der elever fra Livets harde skole krever å få si n-ordet igjen. Det nører opp følelser fra ytterkantene. 

Og på den andre ytterkanten finner vi Elisabeth Norheim (Liz Nor)  som som vanlig lager storm i et vannglass, misser hele poenget, og bidrar til et fordummende debattklima med latterliggjøring og personangrep. At hun ikke greier se seg selv i speilet er helt merkelig. Tror hun har fjernet posten sin om dette innlegget nå, noe hun ofte gjør om hun ikke utelukkende blir hyllet for å være så jævla badass og on point. Noe hun sjeldent er. 

Poenget mitt er at læreren burde holdt denne debatten i klasserommet sitt og forklart elevene hvordan ord og utrykk kan inneholde svart og hvit uten at det er rasisme. Om det er et gjennomgående problem i den norske skolen bør det kanskje til og med inn i pensum. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så veldig lenge siden kunne dette vært standard sketsjmateriale, fremdtiden ser veldig mørk... ups jeg mener blek ut.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/9/2022 at 10:33 PM, Pippi Lotta said:

Selvfølgelig kan uengasjert ungdom gjøre skade og man må da ikke være hjernevasket bare for de man stiler spørsmål med etablerte «sannheter». Alle gamle generasjoner har rynket på nesen over ungdomen, men det blir da folk av de fleste☺️

Det som kommer frem hos undommen er jo ikke engasjement, men total mangel på begrepsforståelse. Det å være så kørka på ungdomsskolen burde nesten ikke være lov.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker jo begrepene lyst og mørkt om alt.  Skal vi eliminere de utrykkene da fordi svarte mennesker kan bli krenket?  Hvordan skal vi beskrive lys og mørke?   Noe ideer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Peonjenta said:

Vi bruker jo begrepene lyst og mørkt om alt.  Skal vi eliminere de utrykkene da fordi svarte mennesker kan bli krenket?  Hvordan skal vi beskrive lys og mørke?   Noe ideer?

Hele Nord-Norge må avfolkes. Noen kan bli støtt og krenket av mørketida. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (27 minutter siden):

Det som kommer frem hos undommen er jo ikke engasjement, men total mangel på begrepsforståelse. Det å være så kørka på ungdomsskolen burde nesten ikke være lov.

Helt rett. Kritisk tenkning må oppskaleres kraftig på skolen. Ungdommene må lære seg at det finnes en drøss med forskjellige type aktivister som kommer til å sette en svak gruppe foran seg for så å påstå helt urimelige påstander.

Bare fordi du setter en svak gruppe foran deg som skjold, betyr det ikke at du ikke kan utfordres på bullshiten.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig noen av ungdommene bare tuller, men når selv voksne folk reagerer på ordet neger og selv negerku, ja da kan man jo lure...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synet på lys som noe positivt og mørke som noe negativt henger ikke bare sammen med vår/sommer/sol og vinter/natt/kulde, men også den vestlige kulturs verdensbilde og virkelighetsforståelse. 

Dersom begreper som sort, hvit, lys og mørk blir redusert til å handle om rasisme og hudfarge, mister vi tilgangen til en meningsfull forståelse av - og samtale om - hele vår kulturhistorie, det være seg kunst, litteratur, religion, musikk, filosofi og samfunn, fra oldtiden og frem til i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2022 at 5:12 PM, Drizzt said:

Woke er en bl.a. rasistisk bevegelse som sier rett ut at alle hvite er rasister.

Hva da med de hvite som er sammen med folk med mørkere hudtoner? :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (17 minutter siden):

Hva da med de hvite som er sammen med folk med mørkere hudtoner? :blink: 

De er også rasister. Alle hvite er apriori rasister - også de som er skaprasister, altså ikke har skjønt at de er rasister, men de er det, fordi wokebevegelsen har sagt det. 

At disse tullingene skal påberope seg definisjonsmakt og misbruke den så grovt for å skade en hel rase, er virkelig en ... uheldig utvikling i verden.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Drizzt said:

De er også rasister. Alle hvite er apriori rasister - også de som er skaprasister, altså ikke har skjønt at de er rasister, men de er det, fordi wokebevegelsen har sagt det. 

At disse tullingene skal påberope seg definisjonsmakt og misbruke den så grovt for å skade en hel rase, er virkelig en ... uheldig utvikling i verden.

Høres helt høl i hue ut, for å si det på godt norsk  ._.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadet av det store internett (eller bare tiktok) vil jeg si. Er ofte og bare hvite folk som reagerer på såkalte "rasistiske" ting, og ikke de det faktisk gjelder, svarte folk. Altfor mange som blir krenka på andres vegne for ingenting, og det gjør bare at ord og uttrykk blir vanna ut, og at ingen tar ting seriøst når minoriteter osv har faktiske bekymringer eller opplever noe som ikke er greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (På 13.1.2022 den 18.06):

At disse tullingene skal påberope seg definisjonsmakt og misbruke den så grovt for å skade en hel rase, er virkelig en ... uheldig utvikling i verden.

Den er ikke bare uheldig, den er grunnleggende rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjakkbloggeren Agadmator fikk en video blokkert av YouTube fordi han i videoen sa at etter trekk 20 sto hvit bedre enn svart i partiet. Utsagnet var visst rasistisk.  Kanskje man må begynne med grønne og fiolette sjakkbrikker for å ikke krenke noen. Oops, jeg glemte at Marsboerne da kan føle seg støtt.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En dråpe i havet

Skulle av og til ønske jeg ble født i en annen tid. Den greia der er jo helt latterlig og tydeliggjør hvor vi er på vei. Blir bare ferre og ferre ting og ord som ikke folk blir krenket over. Og mindre og mindre som man får lov å ytre for hvert år som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...