AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Bare hypotetisk, jeg har ikke gjort det enda.... Vi har dårlig råd og lever for tiden på en inntekt (min). Med dårlig råd mener jeg at når vi har betalt alle faste utgifter (huslån, 2 biler, 2 barnehageplasser, etc) og kjøpt normal mat for en måned, så er det bare noen få tusenlapper igjen på konto. Vi kjøper mye brukt (klær, møbler) og lever egentlig greit. Jeg og mannen har diskutert mange ganger i løpet av de siste par årene at han må kutte ned på diverse utgifter. Han kjøper nytt hobbytilbehør nesten månedlig for 500-2000 kr. I tillegg bruker han en god del mer penger på mat (liker å ta seg en god biff i helgene, mens jeg er tilnærmet vegetarianer) og alkohol (1 flask whisky i måneden pluss endel øl). og så sutrer han over at PCen hans er så gammel (den er flere år nyere enn min), og han skulle så gjerne ha bruk 10.000 på en ny... Når jeg får lønn neste gang har han allerede fortalt at han kommer til å kjøpe X og Y for rundt en tusenlapp, ikke store summene, men allikevel noe kun han får glede av. I tillegg har han bestemt at vi må ta en ferietur for å besøke slektninger av ham til sommeren, mens jeg hadde planlagt hjemmeferie for å spare penger. Det må vi spare til PÅ FORHÅND, jeg nekter å bruke kredittkort for å få dratt på ferie. Men nå er det en uke til lønning og på alle kontoene være tilsammen står det rundt 3000 kr. Null buffer. Null sparekonto. Jeg har en hobby jeg har brukt rundt 2000 kr på tilsammen de siste 2-3 årene, der jeg virkelig trenger å "investere" omtrent tilsvarende beløp igjen. Men hvis jeg forteller mannen min at jeg har brukt 2000 kr på hobbyting til meg, når JEG maser om at vi må spare, spare og spare... Han blir ikke sint eller noe, men han kjøper seg bare ting for samme sum og mer til selv, uten å si noe, for vi hadde jo tydeligvis god nok råd til at jeg kunne kjøpe noe. Been there, tried that. Han kommer aldri til å finne ut hvilke summer jeg har brukt på hobbyting hvis jeg ikke sier noe, så jeg kan forsåvidt hevde det var 200 kr isteden og slippe unna med det sånn sett. Antagelig ser han ikke at jeg har kjøpt noe engang. Men er det veldig umoralsk? Anonymkode: 98fb8...63f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Dere oppfører dere som om han er et barn uten grenser, og du er mor. Hvorfor i alleverdens dager gir du ham tilgang til pengene dine? Når han oppfører seg som en unge gir du ham ikke fri bruk av pengene dine?? I alle dager. Du kjøper det dere trenger, gi ham en liten slant i rene kosepenger, du får samme beløp. Spar resten. Stå opp for deg selv da menneske! Anonymkode: b3f79...1af 18
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Attehva? Dere har en inntekt (din) og han bruker masse penger på hobbyting ? Hvorfor jobber han ikke? Om du bruker dine penger på diine hobbyer spiller da ingen rolle.. Dette hadde jeg aldri tolerert. Anonymkode: cc22c...b0c 10
~ m a u d e ~ Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Fader heller, jeg blir så sint når jeg leser om dere som oppfører dere som dørmatter enda dere har barn. Helt i orden å være dørmatte når man ikke har barn, men har man barn så MÅ MAN skjerpe seg. Enig med den over i at du må stå opp for deg selv. Husk, det er ungene dine som blir ødelagt av å vokse opp med en slik destruktiv maktulik konstellasjon som forbilde. 4
kri.star Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 What the fuck!?? Er ikke dere ett team? En felles enhet som kommuniserer og sammen legger planer, tar ansvar og skaper deres felles fremtid? Dere har to barn, en inntekt og ingen buffer eller sparekonto? Alikevel snakker dere begge om å bruke tusenlapper på hobbyting? Her burde det ryddes! Dette er jo totalt galskap og vanvittig uansvarlig av to voksne mennesker! Til sammenligning; vi er to voksne som begge tjener over gjennomsnittet (jobbe begge innen olje - han med IT og jeg med finans). Vi har ett barn. Først betaler vi alle faste utgifter, så fordeler vi avtalte beløp inn på de ulike sparekontoene. Så setter vi over det budsjetterte beløpet til mat og husholdningsartikler (6000,- per mnd) og først etter det, vurderer vi om vi skal ta oss råd til å kjøpe oss noe ekstra. Vi har bestemt oss for at vi hver har 250,- til fri disposisjon i uken.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 Jeg vet ikke en gang hva jeg skal svare til TS etter å ha lest hovedinnlegget. Hva i alle dager er det dere holder på med? Anonymkode: 79031...c01
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Hvis det er dine penger, så hadde jeg bare kuttet tilgangen tvert. Hvilken hobby bruker han 500-2000 kr på ting til HVER måned??? Jeg hadde hest i mange år, jeg brukte ikke 500-2000 kr til nye ting hver måned (utenom faste ting som mat osv), og hest er dyr hobby... Anonymkode: 70855...165 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 Dere er jo ikke enige om økonomien i det hele tatt. Hvorfor har han null i inntekt? Det får han fikse først. Så må dere sette dere ned og ta en grundig prat om prioriteringer. Anonymkode: 2eb47...cfe 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 Dere har EN inntekt, barn, null buffer, og tror at det er en god ide å bruke flere hundre til tusen kr i mnd på hobby og alkohol?? Ser du virkelig ikke hvor tullerusk dette er? Dere MÅ sette dere ned å velge bort luksus altså. Å så får han jobbe hardt for å faktisk tjene penger, om det så betyr at han må ta seg en deltidsjobb på matbutikken. Anonymkode: 4b26e...ddb 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 Hvis han ikke har inntekt kan han ha jobb som barnepasser for ungene deres så dere slipper å betale bhg… Anonymkode: 00593...74d 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis han ikke har inntekt kan han ha jobb som barnepasser for ungene deres så dere slipper å betale bhg… Anonymkode: 00593...74d Problemet kommer jo hvis de sier fra seg plassen for at han skal gå hjemme med de, og han brått får seg en jobb. Anonymkode: 4b26e...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 Hvorfor i alle dager har ikke mannen en inntekt? (Jobb/AAP/uføretrygd) Dersom HAN ikke tjener penger så kan HAN heller ikke bruke penger. Basta bom! Anonymkode: df3c4...59b 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #13 Skrevet 9. januar 2022 Du får skrive HORE på hobbytingene hans da. Anonymkode: cc9ca...d5b 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #14 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får skrive HORE på hobbytingene hans da. Anonymkode: cc9ca...d5b 😂 Anonymkode: 9e559...1c2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #15 Skrevet 9. januar 2022 Mannen er fra en annen kultur og «kan ikke» passe barn? Anonymkode: 3b03d...563
Jokernord Skrevet 9. januar 2022 #16 Skrevet 9. januar 2022 (endret) Dette høres ut som oppskriften på økonomisk ruin. Huslån, 2 biler og 2 barn med null buffer. Har dere fått med dere at renten er på tur opp ? Hva gjør dere når en av bilene må på service, eller enda værre at det oppstår en feil? Hva hvis et av barna trenger briller osv.. Før dere så mye som tenker på å svi av tusenvis på hobby, biff og alkohol så MÅ dere få på plass en buffer, for dere har virkelig ikke råd til å ikke ha en buffer. Men først å fremst må mannen din få en inntekt! Hvordan kan han ha 0 kr i inntekt? Har han ikke i det minste krav på dagpenger ? Endret 9. januar 2022 av Jokernord 1
Million Skrevet 9. januar 2022 #17 Skrevet 9. januar 2022 Jeg hadde klippet i stykker bankkortet hans, så han ikke kunne sløse bort mer av de surt opptjente pengene mine, og for å få bedre kontroll på at det ble igjen nok penger til mat til familien hver måned. Han høres mildt sagt uansvarlig ut. Jeg hadde aldri delt konto med en sånn fyr. Kjenner jeg får nesten nervøst anfall bare ved tanken. Jeg fatter ikke at du klarer å miste kontrollen sånn, og tillate at det pågår mens han sløser i vei? 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #18 Skrevet 9. januar 2022 Hva bidrar han med, egentlig? Per i dag høres han ut som intet annet enn en byrde. Vil han ha biff, hobbyting, dyr drikke og luksusvarer bør han være mann nok til å ikke dyttte regningen over på dama. Anonymkode: 69deb...128 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #19 Skrevet 9. januar 2022 Få dere skikkelig økonomistyring så slipper dere slike problemer. Full åpenhet og kontroll. Anonymkode: 4bf69...5b9 1
nomore82 Skrevet 9. januar 2022 #20 Skrevet 9. januar 2022 Hvorfor er det kun du som har inntekt? Om han er syk får han vel sykepenger? Er han uten jobb får han vel dagpenger? Samtidig så legger du det frem som om dere har fellesøkonomi, men dere snakker ikke felles økonomi og dere behandler ikke hverandre som om dere har felles økonomi. Så hvorfor har dere felles økonomi? Fordi han er lat og/eller du er kontrollerende? Budsjettet deres gjenspeiler heller ikke sparing slik jeg forstår det. Inntil dere har sparing i budsjettet og fått spart opp en god buffer så bør goder som whiskey og hobbyting (og evnt røyk, snus også om det er i bilde her) for dere begge utgå. Bufferen bør være på MINST 2-3 ganger av det som er normal inntekt for dere samlet en måned. Dere har to biler, minst to barn og et hjem som skal håndteres. Hva om ene bilen får et problem dere må fikse neste uke? Eller vaskemaskinen ryker? Eller et av barna skader seg? Selv med det gode tilbudet vi har i helsenorge så vil egenandelen + materiell + medisiner gjøre et stort innhog i det dere har disponibelt. Kredittkort? Dere har ikke kontroll så å tenke på å handle hobbyting i skjul er det minste problemet du bør tenke på. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå