AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Del Skrevet 8. januar 2022 Hei! Jeg vil kjøpe meg et par fjellski, men er usikker på hvilke jeg bør velge. Har fått anbefalt Åsnes Tonje- ski, med Alfa vista- sko og Rottefella explore binding. Det ble litt over budsjett, 8000 kroner. Noen som har gode alternativer? Hvordan svinger man egentlig med fjellski? Blir det som på Telemark eller som på randonnéski? Jeg er 1.63 og under 50 kg et sted. Er ikke spesielt god på ski, men glad i fart😊 Blir glad for alle svar! Anonymkode: f3b87...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeg har lest et sted at om man kjøper randoneeski kan de brukes til slalom også, bare uten feller, men kan ikke garantere at det stemmer! Anonymkode: f40eb...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Del Skrevet 8. januar 2022 Kanskje du finner brukte Åsnes ski? Jeg fant mye da jeg så etter det i fjor!☺️Man svinger slik som på Telemark. Veldig artig!!🤩 Anonymkode: 994a2...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Del Skrevet 8. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg vil kjøpe meg et par fjellski, men er usikker på hvilke jeg bør velge. Har fått anbefalt Åsnes Tonje- ski, med Alfa vista- sko og Rottefella explore binding. Det ble litt over budsjett, 8000 kroner. Noen som har gode alternativer? Hvordan svinger man egentlig med fjellski? Blir det som på Telemark eller som på randonnéski? Jeg er 1.63 og under 50 kg et sted. Er ikke spesielt god på ski, men glad i fart😊 Blir glad for alle svar! Anonymkode: f3b87...c0d Tonje-Skien er helt fin. Mange av modellene til Åsnes og Fischer er fin allround-fjellski. For eksempel Åsnes Tonje, Cecilie, Ingstad og Nansen er fine allround-fjellski. Jo bredere de er, med mer innsving mot midten, jo lettere er de å styre med. Fischer har også også fjellski, for eksempel E99 og E109 er en fin allround-fjellski. Fischer har hatt mindre reklamasjoner på stålkant enn Åsnes. Åsnes har hatt mye problem med stålkantene sine tidligere. Du kan velge mellom BC eller 75 mm-binding (telemark). Til vanlig hobbybruk så er begge bindingen, med varianter, like gode. Anbefaler å først finne en god sko, prøv gjerne flere, og deretter velge binding. Anonymkode: f9dcd...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Del Skrevet 8. januar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har lest et sted at om man kjøper randoneeski kan de brukes til slalom også, bare uten feller, men kan ikke garantere at det stemmer! Anonymkode: f40eb...36c Det går… men det blir som å dra på joggetur med converse. Det går, men det er ikke noe man anbefaler til folk. Dessuten spør TS om fjellski, verken randoneeski eller slalåm. Anonymkode: f9dcd...7c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lest et sted at om man kjøper randoneeski kan de brukes til slalom også, bare uten feller, men kan ikke garantere at det stemmer! Anonymkode: f40eb...36c Hei! ja, det kan man🙂 Jeg har randonnéski, men er ute etter turski som ligger et sted mellom langrennski og randonnéski. TS Anonymkode: f3b87...c0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du finner brukte Åsnes ski? Jeg fant mye da jeg så etter det i fjor!☺️Man svinger slik som på Telemark. Veldig artig!!🤩 Anonymkode: 994a2...b6e Jeg har lett litt, men ikke hatt hellet med meg enda. Ja, det vil jeg tro! Så bra😊 TS Anonymkode: f3b87...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tonje-Skien er helt fin. Mange av modellene til Åsnes og Fischer er fin allround-fjellski. For eksempel Åsnes Tonje, Cecilie, Ingstad og Nansen er fine allround-fjellski. Jo bredere de er, med mer innsving mot midten, jo lettere er de å styre med. Fischer har også også fjellski, for eksempel E99 og E109 er en fin allround-fjellski. Fischer har hatt mindre reklamasjoner på stålkant enn Åsnes. Åsnes har hatt mye problem med stålkantene sine tidligere. Du kan velge mellom BC eller 75 mm-binding (telemark). Til vanlig hobbybruk så er begge bindingen, med varianter, like gode. Anbefaler å først finne en god sko, prøv gjerne flere, og deretter velge binding. Anonymkode: f9dcd...7c7 Tusen takk for svar og tips! Ja, er usikker på det med bindinger. Han på sportsbutikken anbefalte de bindingene jeg nevnte, som skulle være så bra. Kjører man Telemark med mm- binding og mer skrensesvinger med BC- bindingene? Tusen takk for svaret ditt😀 Anonymkode: f3b87...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå