Gå til innhold

Kunne du tilgitt en partner som ga deg f.eks HIV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par år siden var jeg på et foredrag om HIV i det Norske samfunn, og der var flere av foredragsholderne selv hivpositive, som pga. moderne medisiner levde bra med sykdommen. En av dem var en helt ordinær kvinne, som var blitt smittet via ektefelle sitt. Han var vel kaptein på containerskip, og var ofte innom Asia - der han mest sannsynligvis hadde blitt smittet selv, etter usikker sex. Paret hadde levd med det i flere år, før mannen ble utredet pga. symptomer. De ble skilt, og hennes verden raste mer eller mindre sammen. 

Det får meg til å lure...kunne du ha tilgitt en slik partner? 

Anonymkode: 2aeed...748

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tilgitt om det var pga utroskap. 

Hadde det vært gjennom blodoverføring, stukket seg på skitten sprøyte eller noe sånt tror jeg hadde jeg hadde tilgitt. 

Nå er ikke lenger HIV det samme som å få en dødsdom heldigvis! 

Anonymkode: 6fd96...d1b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For et par år siden var jeg på et foredrag om HIV i det Norske samfunn, og der var flere av foredragsholderne selv hivpositive, som pga. moderne medisiner levde bra med sykdommen. En av dem var en helt ordinær kvinne, som var blitt smittet via ektefelle sitt. Han var vel kaptein på containerskip, og var ofte innom Asia - der han mest sannsynligvis hadde blitt smittet selv, etter usikker sex. Paret hadde levd med det i flere år, før mannen ble utredet pga. symptomer. De ble skilt, og hennes verden raste mer eller mindre sammen. 

Nei, fyren burde ha vært bura inne på livstid. Først utroskap og så grov kroppskrenkelse.

Anonymkode: b1756...f91

• Liker 3
Skrevet

Hvis personen vet at den har hiv, og ikke sier i fra om det. Hadde den personen blitt satt inn, og jeg hadde aldri tilgitt det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med dagens medisiner er man ikke smittsom. Absurd at mannen hennes ikke hadde vett til å ta en test, da kunne han fått medisiner og unnlatt å smitte kona. Kunnskapsløshet er en stor utfordring i kampen mot hiv.

Anonymkode: 1f6e2...46b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Morpheus skrev (Akkurat nå):

Hvis personen vet at den har hiv, og ikke sier i fra om det. Hadde den personen blitt satt inn, og jeg hadde aldri tilgitt det. 

Satt inn? Du verden. Hvilken paragraf i straffeloven sikter du til?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får håpe den mannen ikke smittet flere da, om han hadde for vane å være utro og i det minste informerte de evt damene, trist historie. Nei hadde mannen vært utro og gitt meg HIV hadde jeg følt verden gå i grus og ville ikke hatt mer med han å gjøre.

Anonymkode: c88db...fca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Satt inn? Du verden. Hvilken paragraf i straffeloven sikter du til?

Det er straffbart å smitte folk med hiv ja

Anonymkode: e1477...440

• Liker 5
Skrevet

Det avhenger av hvordan han fikk det, og om han bevisst holdt det skjult eller ikke visste det da jeg ble smittet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er straffbart å smitte folk med hiv ja

Anonymkode: e1477...440

Hvilken paragraf i lovverket?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, slikt fortjener ikke tilgivelse.

Har en venninne som har et familiemedlem som opplevde det samme, hun ble smittet av mannen for 15 år siden, hun er død og mannen lever.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri. Det hadde vært kroken på døra. Utroskap og smitte, hadde gått fra han på timen. Om han hadde stukket seg på en sprøyte eller noe så hadde jeg forventet at han straks tenkte i de baner og sørget for å la være å ligge med meg ubeskyttet til han visste at faren var over. Og informert meg selvfølgelig. 

Anonymkode: 882b4...da4

AnonymBruker
Skrevet

Såfremt han ikke hadde vært utro og bare ikke visste om det - kanskje. 

Anonymkode: d955f...8ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hehe for et talentløst svar. Du må jo faktisk lese og forstå loven du henviser til samt vite hvilken lov som eventuelt inneholder bestemmelsen du påstår at finnes. Paragrafen du fabler om ble fjernet fra i 2017 😉

https://hivnorge.no/nyheter/paragraf-155-fjernes/

AnonymBruker
Skrevet
Morpheus skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. Det er kun straffbart å ha ubeskyttet sex uten å informere om hiv status. Man kan fullt lovlig ha sex uten å fortelle om hiv smitte så lenge man bruker kondom. 

Anonymkode: 3621b...1b9

• Liker 1
Skrevet

Om han ikke visste om det selv, og det ikke var pga utroskap, så ja - det kunne jeg tilgitt. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye om, men, hva og hvis. Så jeg snakker nå kun om via sex og seksuelle handlinger, ikke sprøyte og slikt. Da det blir en annen debatt. 

Har han fått HIV grunnet dårlig seksuell adferd, så er svaret nei. Jeg hadde aldri tilgitt. 
Det å bli smittet på grunn av uanstendig oppførsel slik som å ligge rundt uten beskyttelse og å teste seg. Som betyr at han er da totalt blottet for hjerneceller og har en oppførsel som ikke passer meg og mitt liv, det er utilgivelig. Jeg vil bare date menn som ikke oppfører seg som en løs horebukk. Det finnes ikke unnskyldning som gir deg rett til å være løs og dum. 

Utroskap er spikeren i kista for forholdet, utroskap av alle slag og årsaker. HIV smitte grunnet utroskap betyr anmeldelse. 

Det å bli smittet av en partner er ikke greit og ikke noe jeg ville ha tilgitt. Hvordan han ble smittet er en ting, kan jo være han ble lurt eller vært utsatt for utroskap og ikke på grunn av uforsvarlig sex. Men, om jeg blir smittet, så er det mest sannsynligvis fordi han har vært lat og ikke tatt medisinene sine. For de aller fleste kan bli så å si smittefri ved god behandling og oppfølging. For man kan få såpass lave tall, at det ikke en gang slår ut på tester. Men du har jo fortsatt HIV, for så fort du slutter med behandling så stiger tallene og du blir smittsom. 

Dersom du ikke responderer godt nok på medisinene, så sier det seg selv at du ikke har sex ubeskyttet. Da smitter du noen med viten og vilje om risikoen, og det er utilgivelig. 

Det å komme inn i et forhold uten å vite om diagnosen er utenkelig, jeg krever at alle nye partnere tester seg først. 
Det å holde tilbake informasjon, er også utilgivelig. Fordi jeg må jo vite at partner faktisk går på kontroller og tar medisinene sine, slik at vi kan ha et sexliv uten kondom og uten bekymring for smitte. Så det å få vite, er viktig og det å bevist holde det tilbake er utilgivelig. 

Anonymkode: d088f...480

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Aldri i livet .

Anonymkode: 664a4...799

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig an på situasjonen! Hadde han visst det- men unnlatt å fortelle- da hadde det vært  kroken på døra. Hvis han ikke visste hva eller hvor det kom fra, hadde jeg selvfølgelig tilgitt. 

Hiv er heldigvis ingen dødsdom lengre. Det er en sykdom man dør med, og ikke av 😊 det er nok mange ting jeg ville sett på som mye verre. 

Anonymkode: 9ff2e...a28

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...