Gå til innhold

Lett-rømme eller gresk yoghurt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste at gresk yoghurt er bedre å bruke enn rømme, men når jeg sammenligner de i Lifesum så får jeg ikke det til å stemme. 

Det er jo mye mer karbohydrater i yoghurten

Noen som vet? Prøver å gjøre noen grep i kostholdet. 

Anonymkode: d0497...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det spørs jo hva du er ute etter. Fullfetts meieriprodukter er forbundet med mindre vektøkning. Muligens fordi fett, og spesielt mettet fett, gjør deg mettere. Typen fett virker sannsynligvis også inn på hva kroppen bruker fettet til (lagring eller energi). Rømme har mer fett, begge har veldig lite karbohydrater (i hvert fall yoghurt naturell).

Anonymkode: c8b83...5d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det spørs jo hva du er ute etter. Fullfetts meieriprodukter er forbundet med mindre vektøkning. Muligens fordi fett, og spesielt mettet fett, gjør deg mettere. Typen fett virker sannsynligvis også inn på hva kroppen bruker fettet til (lagring eller energi). Rømme har mer fett, begge har veldig lite karbohydrater (i hvert fall yoghurt naturell).

I typ taco osv.. har det noe å si da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ville gått for det som smaker best, personlig orker jeg ikke å være så detaljert når det gjelder noe jeg spiser noen ganger i måneden :)

Når det gjelder lavkarbo er det jo litt forskjellig om folk trives best med mye eller lite fett. Anekdotisk kan det se ut til at mye protein og lite av både fett og karbs er best hvis man har kraftig overvekt, mens mer fett og dermed litt mindre protein kan funke bedre når man er slankere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holder ikke på med vektnedgang nå, men ville uansett valgt rømme over jogurt. Jeg synes fete meieriprodukter smaker bedre, og holder meg mett lengre. 

Hvis jeg kan, velger jeg fet mat. Har ikke gått opp i vekt av det. Selvfølgelig, man kan sikkert gjøre det, fordi det blir så veldig mye kalorier. En boks med seterrømme er vel 900 kalorier! Smaker godt da! 

Anonymkode: abb44...a82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvilken lettrømme og hvilken variant av gresk yogurt du sammenligner. Tine har vel for eksempel lettrømme med både 10 og 18% fett, og ulike typer yogurt har ulikt innhold av karbohydrater. 

Hvis du sammenligner Tines "vanlige" lettrømme (18%) med Synnøve Findens lett-yogurt (gresk variant) så er kaloriinnholdet ganske forskjellig (188 pr 100 gr for lettrømmen og 64 pr 100 gr for den greske yogurten), men om du tar den letteste varianten av lettrømme og sammenligner med en vanlig gresk yogurt så blir forskjellen motsatt igjen. 

Ellers er en fordel med gresk yogurt at den inneholder mer protein, noe som i teorien gjør den mer mettende. 

Men som tilbehør til f.eks. taco ville jeg bare tatt det som du synes smaker/passer best. Den reelle forskjellen blir ganske liten og maten blir heller ikke like god. 

Anonymkode: 3af24...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville variert. Så blir du ikke så lett lei og sprekker.

Anonymkode: 6aad6...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker alltid mager kesam som erstatning for rømme. Smaker helt likt synes jeg.

Anonymkode: 1172a...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1/6/2022 den 9.21):

Til taco er det mer å vinne på å endre fra lefser (som har ca 100kcal pr lefse) til shell, enn å velge bort rømmen - såfremt du ikke dynker alt i rømmen da :)

Anonymkode: e3350...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...