Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min har en konflikt jeg ønsker andres synspunkter på.

Tilfeldigvis så bor det en gutt/mann hun jobber sammen med i området der vi bor. Jeg vil ikke si  at jeg kjenner vedkommende godt, men pleier å hilse og veksle noen ord hver gang vi møtes. Jeg ser vedkommende kanskje 3-4 ganger i uka.

De siste månedene har de pleid å kjøre sammen til jobben de dagene de har lik arbeidstid. Men nå har samboeren min av en eller annen grunn funnet ut at hun ikke vil kjøre sammen med vedkommende lenger. Hun fortalte meg at grunnen var noe hun ikke kunne si til arbeidskollegaen og det hun hadde oppgitt til vedkommende er at jeg er sjalu og ikke vil at de skal kjøre sammen lenger. Dette stemmer overhodet ikke. Jeg er ikke sjalu i det hele tatt.

Er dette greit å gjøre mot meg? Jeg føler at det er dårlig gjort mot meg? Og fra nå av kommer jeg til å føle meg dum hver gang jeg møter arbeidskollegaen. Har jeg grunn til det? Eller bør jeg være lojal mot kjæresten min? Andre synspunkter?

Anonymkode: 1ef21...1aa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som er årsaken til at hun ikke vil kjøre med ham mer. Det kan jo ha skjedd noe ubehagelig og så har hun valgt å støtte seg på at du finnes for å få avstand. 

Du er vel voksen nok til å ikke la dette påvirke deg all verden?

Anonymkode: fd0cd...069

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet grunnen, men kan ikke skrive det her pga mulighet for å kjenne meg igjen. Det er ingen grunn til å tvile på det og er helt sikker på at hun ikke skjuler noe. Grunnen har imidlertid ikke noe som helst med meg å gjøre.

Det som er problemet og som jeg lurer på er om det er feil av meg å reagere på at hun gir meg skylda for at hun ikke vil kjøre med ham lenger?  Jeg tenker at jeg kommer til å føle meg dum hver gang jeg møter vedkommende framover. Har jeg grunn til det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er dette greit å gjøre mot meg? Jeg føler at det er dårlig gjort mot meg? Og fra nå av kommer jeg til å føle meg dum hver gang jeg møter arbeidskollegaen. Har jeg grunn til det? Eller bør jeg være lojal mot kjæresten min? Andre synspunkter?

Det som ikke er greit her, er jo at du ikke bryr deg, og at hun må late som om hun har en mann som bryr seg.

I tillegg ser jeg at du kun beskriver dine egne krenkede følelser her og tilsynelatende ikke en gang bryr deg om hennes.

Helt ærlig?

Det der er et sånt forhold som man hadde tidlig i tyveårene og som man naturligvis ikke gad å holde på med da man ble eldre og fikk sjans på eldre og mer modne menn. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn, hadde grunnen vært at det hadde skjedd noe El, hadde selvfølgelig støttet henne.

Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort av henne å lyve om at du er sjalu på en så vanlig ting som å kjøre sammen på jobb. Det setter deg i et temmelig dårlig lys. 

Jeg går ut fra at du og din samboer kommuniserer om den virkelig grunnen, og at du støtter (og evt. hjelper henne hvis nødvendig) rundt dette.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (1 minutt siden):

Jeg går ut fra at du og din samboer kommuniserer om den virkelig grunnen, og at du støtter (og evt. hjelper henne hvis nødvendig) rundt dette.

Høres det ut som om de kommuniserer, synes du?

Du gjør flere antagelser i ett og samme innlegg. Blant annet antar du at det å fremstille noen som sjalu, er å stille de i et dårlig lys. Men det er jo avhengig av øyet som ser, svært mange ville opplevd det som omsorg, og dermed at hun stiller han i et godt lys. Du antar også at de kommuniserer godt, enda alt tyder på at de ikke kommuniserer stort i det hele tatt.

Anonymkode: b6a66...d92

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres det ut som om de kommuniserer, synes du?

Du gjør flere antagelser i ett og samme innlegg. Blant annet antar du at det å fremstille noen som sjalu, er å stille de i et dårlig lys. Men det er jo avhengig av øyet som ser, svært mange ville opplevd det som omsorg, og dermed at hun stiller han i et godt lys. Du antar også at de kommuniserer godt, enda alt tyder på at de ikke kommuniserer stort i det hele tatt.

Ok - her kommer teskjeen: Mitt svar baserer seg på det premisset at de har en kommunikasjon omkring den virkelige årsaken til at hun ikke lenger ønsker å sitte på med denne kollegaen. Siden TS selv sier at han vet årsaken, har de i hvert fall startet denne kommunikasjonen. I motsatt fall (at de ikke kommuniserer om det), ville jeg ha svart TS at han skulle være mer opptatt av å finne ut av den virkelige årsaken, og om mulig hjelpe og støtte sin samboer på dette. Da er hans bekymring for hvilket lys han blir stilt i, mindre viktig.

Å å fremstille noen som så sjalu at de ikke engang lar sin partner sitte på i en bil til og fra jobb - kommer virkelig ikke an på øyet som ser! Det er ikke "sunn sjalusi" overhodet - det er kontrollbehov! At man er litt "sjarmerende sjalu" ute på byen eller i andre festlige lag, er noe annet.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dersom en kjæreste trengte å bruke det at jeg var sjalu som unnskyldning for noe, så hadde jeg nok sagt værsågod. Kjæresten er viktigere enn hva folk jeg knapt kjenner måtte tro om meg. Selv om jeg har forståelse for at det ikke er kjempekult at andre tenker noe negativt om deg som ikke stemmer altså.

Men jeg tror ikke det føles som en big deal for oss kvinner, jeg sier jo ofte nei til ting menn spør om med begrunnelsen at det hadde nok ikke kjæresten likt. Selv når jeg ikke har kjæreste. Sjalu Skybert, det er typen min. 

Eneste jeg stusser på er at i din sitasjon så hadde det vel vært naturlig å snakke om det først? Bare sånn ut fra at man snakker om ting i hverdagen som par.. at hun hadde fortalt deg på forhånd at nå ville hun ikke sitte på med han mer pga ditt og datt, og så hadde dere sammen funnet en løsning på det.

Anonymkode: c0bee...675

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (1 minutt siden):

Ok - her kommer teskjeen: Mitt svar baserer seg på det premisset at de har en kommunikasjon omkring den virkelige årsaken til at hun ikke lenger ønsker å sitte på med denne kollegaen. Siden TS selv sier at han vet årsaken, har de i hvert fall startet denne kommunikasjonen. I motsatt fall (at de ikke kommuniserer om det), ville jeg ha svart TS at han skulle være mer opptatt av å finne ut av den virkelige årsaken, og om mulig hjelpe og støtte sin samboer på dette. Da er hans bekymring for hvilket lys han blir stilt i, mindre viktig.

Å å fremstille noen som så sjalu at de ikke engang lar sin partner sitte på i en bil til og fra jobb - kommer virkelig ikke an på øyet som ser! Det er ikke "sunn sjalusi" overhodet - det er kontrollbehov! At man er litt "sjarmerende sjalu" ute på byen eller i andre festlige lag, er noe annet.

Ok - her kommer slegga; Poenget mitt er at du ikke overhodet viser evne til tekstforståelse. Selv i dette innlegget fortsetter du med antagelser om at..

- jeg nok ikke er uenig i innlegget ditt, kun at jeg ikke forstod hva du mente, derav teskje

- at TS vet den egentlige årsaken til at dama ikke vil sitte på

- at det er umulig å se på ting helt ulikt slik du ser på det

- at noe er kontrollbehov enten andre er enig med deg eller ei (snakk om kontrollbehov, forresten)

- og sikkert flere ting som jeg i farten ikke har fått øye på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at det framstiller deg i et dårlig lys. Mulig det var den beste løgnen hun kom på i øyeblikket? Men helt ærlig, hun burde vært ærlig med kollegaen sin. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
~ m a u d e ~ skrev (45 minutter siden):

Det som ikke er greit her, er jo at du ikke bryr deg, og at hun må late som om hun har en mann som bryr seg.

I tillegg ser jeg at du kun beskriver dine egne krenkede følelser her og tilsynelatende ikke en gang bryr deg om hennes.

Helt ærlig?

Det der er et sånt forhold som man hadde tidlig i tyveårene og som man naturligvis ikke gad å holde på med da man ble eldre og fikk sjans på eldre og mer modne menn.

Kjenner du dette parret personlig? For du antar voldsomt mye om dette forholdet basert på begrenset informasjon. Nå skal jeg prøve å ikke gjøre akkurat det samme mot deg, men dette høres ut som projeksjon fra din side. Og at TS stoler nok på samboeren sin til å la henne samkjøre til å fra jobb uten bekymring er ikke et tegn på at han ikke verdsetter henne, men et tegn på tillit. Ubegrunnet sjalusi er overhode ikke funksjonelt og bør ikke romantiseres...

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 5
Skrevet

Kunne avklart det med deg først kanskje? Hvis det var en unnskyldning litt i farta hadde jeg ikke tatt det så tungt. Men hun burde kanskje våge å være ærlig om hvorfor hun ikke vil sitte på. Selv om det er ubehagelig, nåværende løsning er jo ubehagelig for deg siden du virker litt vel sjalu. Samtidig Tror jeg de fleste menn kan forstå om man ikke digger at kona henger alene med en annen mann flere ganger i uka 😜

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dersom en kjæreste trengte å bruke det at jeg var sjalu som unnskyldning for noe, så hadde jeg nok sagt værsågod. Kjæresten er viktigere enn hva folk jeg knapt kjenner måtte tro om meg. Selv om jeg har forståelse for at det ikke er kjempekult at andre tenker noe negativt om deg som ikke stemmer altså.

Men jeg tror ikke det føles som en big deal for oss kvinner, jeg sier jo ofte nei til ting menn spør om med begrunnelsen at det hadde nok ikke kjæresten likt. Selv når jeg ikke har kjæreste. Sjalu Skybert, det er typen min. 

Anonymkode: c0bee...675

Jepp! 👍🏻

En av hovedgrunnene for å ha en kjæreste er jo nettopp at da har man en gyldig grunn for å slippe å underholde andre menn.

Sier man nei eller kommer med andre begrunnelser så blir det omtrent alltid sure miner; man er innbilsk; tror du virkelig at dette er noe romantisk over denne koppen kaffe, man er egoistisk; stakkars meg, jeg har ingen andre å snakke med, man har misforstått intensjonene; la meg som er mann forklare deg dette, lille venn, man er ukvinnelig, man er nevrotisk, man er frigid, etc etc etc, mas, mas, mas, til den store gullmedalje 🥇

Sier man at man har kjæreste, derimot, da er det noe helt annet. Åja, det er jo kjempefint, sukk, bra dame, sånn dame vil jeg også ha! 😍

Og så forsvinner disse potensielle masekoppene inn i troen på at det finnes slike kvinner og inn i en drøm om den dagen de selv skal få en slik dame.

Så dette med sjalusi og opplevelse av eierskap er en av de tingene mange kvinner setter svært høyt hos en kjæreste.

Og har de da ikke denne fordelen av sin egen kjæreste, nei, hva skal de da med han?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok - her kommer slegga; Poenget mitt er at du ikke overhodet viser evne til tekstforståelse. Selv i dette innlegget fortsetter du med antagelser om at..

- jeg nok ikke er uenig i innlegget ditt, kun at jeg ikke forstod hva du mente, derav teskje

Feil, du er tydeligvis helt uenig med meg, jeg forklarer bare mitt svar utfra at jeg gikk ut fra at de kommuniserte om den virkelige årsaken.

- at TS vet den egentlige årsaken til at dama ikke vil sitte på

Dette er ingen antakelse - i innlegg #3 skriver TS at han vet årsaken, men ikke ønsker å dele det med oss pga. fare for gjenkjennelse.

- at det er umulig å se på ting helt ulikt slik du ser på det

Nei, det er ikke umulig, men jeg kommer likevel til å forklare hvorfor jeg mener det jeg mener.

- at noe er kontrollbehov enten andre er enig med deg eller ei (snakk om kontrollbehov, forresten)

Det er en ganske gjengs oppfatning at å ikke få lov til å sitte på med motsatt kjønn er i overkant usunn sjalusi - det er vel bare de som er så sjalu at de nekter sin partner dette som mener at dette bare er sjarmerende og fullstendig normalt.

- og sikkert flere ting som jeg i farten ikke har fått øye på.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (54 minutter siden):

Helt ærlig?

Herregud og fader... Hvordan fikk du det for deg at ts ikke bryr seg? Samboeren hans kan ha tusen dårlige grunner til å ikke ville kjøre med kollegaen lenger. Han lukter vondt, han kjører ubehagelig, han lar henne vente for lenge, han kjeder henne med pjatt mens hun foretrekker å synge eller sitte i egne tanker.... Og dette tør hun ikke kommunisere til ham, DERFOR kom det en nødløgn. Og det er litt dårlig gjort overfor ts, jeg hadde ikke likt det om jeg var ham. Samtidig hadde jeg nok ikke laget noe stort problem ut av det heller. 

Anonymkode: 94085...0ed

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vet grunnen, men kan ikke skrive det her pga mulighet for å kjenne meg igjen. Det er ingen grunn til å tvile på det og er helt sikker på at hun ikke skjuler noe. Grunnen har imidlertid ikke noe som helst med meg å gjøre.

Det som er problemet og som jeg lurer på er om det er feil av meg å reagere på at hun gir meg skylda for at hun ikke vil kjøre med ham lenger?  Jeg tenker at jeg kommer til å føle meg dum hver gang jeg møter vedkommende framover. Har jeg grunn til det?

Hvis hun har opplevd noe ubehagelig med han , men ikke tør konfrontere han , tenker jeg det er «innafor « å bruke sjalusi som argument . Forstår det er ubehagelig for deg, men her ville jeg muligens valgt å heve hodet å late som ingenting når du møter han . Tenk på at du beskytter din kjæreste mot en ubehagelig situasjon . ( men jeg skjønner det er kjipt for deg altså ) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan jo legge til at det samme gjelder naturligvis motsatt vei.

Dersom min kjæreste liker at jeg bryr meg, så bryr jeg meg - fordi det er viktig for HAN.

Det er tross alt han som er kjæresten min, og da hjelper det fint lite hva som er viktig for alle andre, eller for meg.

Men, siden dette med sjalusi tilsynelatende ikke er så viktig for mange, så kan man jo godt bruke noe annet som eksempel.

Hva med sex?

Svært mange mener jo at sex ikke er så viktig, særlig ikke etter at man har fått de barna man vil ha, og de kan sikkert mobilisere noen hundre på KG som er enig med de i dette.

Er det dermed kurant at disse pensjonerer seg fra sexlivet etter en stund i et forhold, fordi de selv oppfatter det slik og fordi mange på KG er enig?

Nei, selvfølgelig ikke.

Og så finnes det sikkert noen som verken synes at eiesyke eller sex er noe å trakte etter - men det betyr ikke at de ikke har noe som helst som betyr noe.

Faktisk vil jeg si at hvis man ikke har noe som betyr noe her i verden, så må man ha et nokså tomt liv og være et nokså lite tiltalende kjæresteemne. 

Det er jo dette som skiller mennesker fra dyr, det at vi finner mening i ulike ting, og at vi har følelser og at ting betyr noe for oss. 

Og det å ta hensyn til den andre, og det som betyr noe for den andre, er det man omtaler som modenhet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er 100% sikker på at han har begynt å oppføre seg som litt mer enn en kollega og hun syns dette er ubehagelig. Hun hadde ikke brukt unnskyldningen om at du var sjalu om han oppførte seg greit og ingen grunn til sjalusi. Han har gjort flørtende eller seksuelle fremstøt og som mann vil du ikke skjønne hvor ubehagelig selv "vennlig flørt" er. Hun måtte dra inn deg fordi han tydeligvis ikke har respektert det når hun har satt grenser. Det er helt vanlig at menn fortsetter å prøve seg og prøve seg selvom jenta sier nei og viser at hun ikke vil og da er boyfriend-kortet det eneste som funker. 

Støtt kjæresten din. Du er vel mer opptatt av at hun skal føle seg trygg enn hva denne fyren tror om deg. Bare hils som vanlig men ikke driv å stopp opp å småprat, ha solidaritet med dama di! 

Anonymkode: 346cd...b10

• Liker 6
Skrevet

Kjæresten din vil ikke kjøre med kollegaen lenger, det bør være det viktige er. Hvorfor er det viktig for deg å ivareta en relasjon til en person du knapt vet hvem er, fremfor å stå støtt med dama di? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...