Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en samboer som jeg for 3.5 år siden fant ut hadde drevet å chattet med jenter bak min rygg. Jeg kom fra et forhold der jeg allerede var bedratt og syns derfor dette var veldig vanskelig, tross i at det «bare» var prat (ikke vennskapelig). Vi valgte å jobbe oss gjennom det fordi han mente det bare var fordi han var usikker på oss (forholdet var relativt nytt, ca 7 mnd inn). Nå har vi hus og et barn sammen, men jeg er livredd for at han har begynt med det igjen. Sist løy han om det mange ganger selv når jeg «tok» han på det. Jeg har spurt om alt er bra og han sier ja. Likevel er jeg usikker og føler veldig på lysten til å sjekke mobilen hans… hva tenker dere? Hvordan kan jeg bli kvitt denne følelsen? 

Anonymkode: 42a2f...a04

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en samboer som jeg for 3.5 år siden fant ut hadde drevet å chattet med jenter bak min rygg. Jeg kom fra et forhold der jeg allerede var bedratt og syns derfor dette var veldig vanskelig, tross i at det «bare» var prat (ikke vennskapelig). Vi valgte å jobbe oss gjennom det fordi han mente det bare var fordi han var usikker på oss (forholdet var relativt nytt, ca 7 mnd inn). Nå har vi hus og et barn sammen, men jeg er livredd for at han har begynt med det igjen. Sist løy han om det mange ganger selv når jeg «tok» han på det. Jeg har spurt om alt er bra og han sier ja. Likevel er jeg usikker og føler veldig på lysten til å sjekke mobilen hans… hva tenker dere? Hvordan kan jeg bli kvitt denne følelsen? 

Han har også innrømmet å gjort dette i tidligere forhold..

AnonymBruker
Skrevet

Magefølelsen har dessverre oftest rett :(

Anonymkode: f4066...a08

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det. Eneste måten å vite det på. 

Anonymkode: 41fe8...bfd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Følelsen vil alltid være der, og hva hvis han chatter?

Anonymkode: aadeb...5dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Svaret er neppe å begynne å sjekke mobilen iallefall. For all del altså, men det kan fucke opp mye både for han og deg. Det kommer sjelden noe godt utav sånt. 

Jeg forstår usikkerheten altså, men dette handler jo minst like mye om deg. Om du ikke stoler på han så kommer du ikke til å gjøre det noe mer bare fordi du sjekker mobilen en gang. Og ingenting han sier kommer til å hjelpe for det finnes ingen garantier for at det er sant. 

Sikker er man aldri så man må bare bestemme seg for om man skal våge å stole på vedkommende eller ikke. Er svaret ikke så er det lite håp. 

Men hva er det han har gjort? Bare chattet helt vanlig med personer som tilfeldigvis er jenter? Ikke noe flørting osv, bare prat? Eller mener du flørting på chat? For viss han egentlig ikke har gjort noe galt, altså bare snakket med folk som tilfeldigvis er jenter, om helt vanlige ting, så tenker jeg at du bør ha litt tillit, og at problemet er ditt, først og fremst. Altså missforstå meg rett, jeg skjønner at du sliter med tillit og at det sikkert kan være enda vanskeligere at han snakker med jenter, men viss han egentlig ikke gjør noe galt en gang så er det iallefall ikke grunn til å begynne med tillitsbrudd som å sjekke tlf osv. Da må du heller prøve å jobbe litt med din usikkerhet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare sjekk, det er din fulle rett når han har brutt tilliten før. Om han sier nei eller blir sur for at du ber om å få sjekke pronto (uten at han rekker å slette noe) så vet du svaret, da har han noe å skjule igjen... 

PS magefølelsen har som regel rett 

Anonymkode: a32c0...bcc

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare sjekk, det er din fulle rett når han har brutt tilliten før. Om han sier nei eller blir sur for at du ber om å få sjekke pronto (uten at han rekker å slette noe) så vet du svaret, da har han noe å skjule igjen... 

Hvis han sier ja til å la henne sjekke mobilen har han et problem spør du meg...

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk. Men om du spør, så kan han slette spor. 

Anonymkode: 8c9bb...ced

AnonymBruker
Skrevet

hvordan ville du følt deg om han skulle sjekke hva du har på mobilen?

Forholdet er allerede over når du har stoppet og stole på han..

Anonymkode: be37d...dd7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville uten tvil sjekket uten at han visste det. Det var eneste sikre måte jeg ble klar over at min eks var utro. Ikke pent sier noen, nei, men at han har løyet før er mindre pent og da får han ta konsekvensene av at han tidligere har brutt tilliten. Tviler på du får ærlig svar om du spør om han har kontakt med andre hvis han har det. Ikke vær så naiv å tenk Chat med jenter er uskyldig. Det er mental utroskap og svik uansett.

Da kan du slippe å bruke år av ditt liv på en mann som evt ikke er bra for deg. Eller, har han ingenting å skjule kan du legge bort mistankene.

Anonymkode: 1db81...c34

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er en trofast kvinne. Ingen får sjekke mobilen min, ikke kjæresten og ikke snuten. At fjols som deg tror at et nei betyr at man har noe å skjule endrer ikke på faktum: jeg har ingenting å skjule men du får ikke se allikevel.

Anonymkode: a534b...130

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herregud hvor dumt! Hvorfor skal man holde mobilen hemmelig når man er i et forhold?

Anonymkode: 008ce...e51

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en trofast kvinne. Ingen får sjekke mobilen min, ikke kjæresten og ikke snuten. At fjols som deg tror at et nei betyr at man har noe å skjule endrer ikke på faktum: jeg har ingenting å skjule men du får ikke se allikevel.

Anonymkode: a534b...130

Jeg klarer ikke å skjønne dette. Mann og barn har kode til min telefon, og jeg (og barn) har kode (og fingeravtrykk) til hans. Det er praktisk når vi skal hjelpe hverandre med diverse, og noen ganger kan vi se på bilder eller meldinger som angår oss begge på hverandres telefoner. Vi har da ikke noe å skjule, og dette er da mye hyggeligere enn å absolutt skulle være så veldig egen? Jeg er jo ikke interessert i hva han skriver til venner, og jeg går selvfølgelig ikke og ser på jobbmail, men altså, hvorfor skal jeg holde det hemmelig? Han vet til og med hvordan jeg ser ut naken. Det å være sammen om alt gir bare større nærhet. Om vi skulle ønske å skjule noe, hadde vi sikkert klart det med å kjøpe en ekstra telefon eller lagt inn en skjult app eller kontaktet folk på annet vis, så det å ikke finne noe på en telefon er jo aldri garanti nok, men jeg har aldri skjønt hva som er så privat med telefonen at ikke partner kan ha tilgang.

Når det er sagt er mitt inntrykk også at magefølelsen ofte stemmer, men hvordan finne ut av det avhenger veldig av mennesket.

Anonymkode: d3f82...b43

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Magefølelsen min har alltid stemt om sånt. Har bare sjekket mobilen til én eks, fordi han plutselig oppførte seg veldig rart. Han var utro, såklart. Har ellers fått bekreftet utroskap når de har dratt for å være sammen med den nye. Men har jo skjønt det først, menn er vanligvis lett å lese.

Men har han en type adferd som tilsier at han gjør noe sånt? Jeg er ikke sikker på om sjekking av mobil bør gjøres dersom det ikke er noe muffens. 

Anonymkode: 16716...1d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Herregud hvor dumt! Hvorfor skal man holde mobilen hemmelig når man er i et forhold?

Anonymkode: 008ce...e51

Herregud hvor dumt. Hvorfor er man i et forhold med noen man ikke stoler på og må sjekke hva de driver med på mobilen?

Jeg har jobbtelefon med tilgang til taushetsbelagte opplysninger og jeg kan få sparken hvis de kommer på avveie. Er det grunn god nok for deg til å "holde mobilen hemmelig"?

Anonymkode: d50c9...3fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde faktisk ikke gjort meg noenting! Han har både kode og mulighet flere ganger om dagen. 

skjønner hva du mener, men da skulle forholdet mitt vært over før barn og hus for 3,5 år siden, det har ikke skjedd. Vi har greid oss helt fint til nå, så vil på ingen måte si at det er over. 

-ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De eneste i Norge som har rett til å sjekke mobiltelefonen din er politiet med ransakelsesordre. Og selv de kan ikke tvinge deg til å åpne kodelåsen.

Man har selvfølgelig full anledning til å spørre om lov til å sjekke den, man har til og med anledning til å stille det som ultimatum, men rett? Nei, det har man ikke 🙂 

Endret av Juninho
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Følelsen vil alltid være der, og hva hvis han chatter?

Anonymkode: aadeb...5dc

Jeg trodde jeg var kommet over det etter sist, men oppførselen hans i det siste har gjort meg usikker. Så tror jeg kunne kommet over det fint igjen, dersom jeg hadde sett at det ikke var noe. selv om jeg vet det er «feil» og burde ikke være slik, men han visste hva min ex hadde gjort og valgte å gjøre slikt likevel🤷🏽‍♀️ Da er jeg usikker, men det er noe vi måtte finne ut av. Største problemet med hele greia er å være uærlig. 

-ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er jo et av de mest klassiske eksemplene på kontrollerende adferd som finnes, ts. 

Hvor har du det fra at kontrollerende adferd er noe en kan unne seg å "ha lyst til" å drive med uten å oppsøke proff hjelp?

Veien fra kontrollerende adferd til psykisk vold er så kort at de to områdene overlapper kraftig. Er du psykisk voldelig i forholdet? Mot barnet? Oppsøk proff hjelp til å finne ut av dette, og til å lære å kjenne grensene. For du krysser over dem nå, tilsynelatende uten å ense det.

Om han er eller ikke er utro? Det er ikke relevant. I et forhold har en enten tillitt. Da blir en. Eller så har en ikke tillit. Og da plikter en å forlate forholdet før en tyr til kontroll og vold. En sjekker aldri mobiler, dagbøker eller nettbrett. 

Det samme gjelder for øvrig barn. Å tråkke over barns grenser lærer dem intet om samtykke, selvsagt.

Anonymkode: 5b7a8...559

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...