Gå til innhold

Dere som holder 70ish når dere kjører ut på motorvei med 100-grense


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Når jeg kjører i fartsgrensen i 110, så forventer ikke jeg at folk som legger seg ut skal ha oppnådd 110 på den korte strekka.

Påkjøringsfelt i 110-soner er lange nok til at alle personbiler med mer 80HK kommer seg opp i til 100-110 innen feltet er ferdig, og de aller fleste personbiler i Norge i dag har langt mer enn 80HK.

Dette bunner i egoisme på veien, og det er vi andre som kjører hensynsfullt og aktsomt som hele tiden må passe på at egoistene ikke skaper ulykker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Juninho said:

Påkjøringsfelt i 110-soner er lange nok til at alle personbiler med mer 80HK kommer seg opp i til 100-110 innen feltet er ferdig, og de aller fleste personbiler i Norge i dag har langt mer enn 80HK.

Dette bunner i egoisme på veien, og det er vi andre som kjører hensynsfullt og aktsomt som hele tiden må passe på at egoistene ikke skaper ulykker. 

Hvis man trår klampen i bånn og er sikker på at man kommer seg ut, ja.

Jeg forventer ikke at folk automatisk skal gamble på det, og opplever sjeldent at folk er oppe i 110 når de kommer ut av påkjøringsfeltet. Det gjør heller ikke mesteparten av de andre førerne på E18, de strekkene jeg kjører, slik at de legger seg inn i venstrefeltet.

God flyt og trygg trafikk er et samarbeidsprosjekt. Det betyr også å ta hensyn til realiteten istedenfor å tenke på hva som burde skje.

Havner man jevnlig i farlige situasjoner fordi man ikke tar hensyn til den gjensidige vikeplikten og at den personen mest sannsynlig ligger under fartsgrensen, da er man en dårlig sjåfør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Hvis man trår klampen i bånn og er sikker på at man kommer seg ut, ja.

Jeg forventer ikke at folk automatisk skal gamble på det, og opplever sjeldent at folk er oppe i 110 når de kommer ut av påkjøringsfeltet. Det gjør heller ikke mesteparten av de andre førerne på E18, de strekkene jeg kjører, slik at de legger seg inn i venstrefeltet.

God flyt og trygg trafikk er et samarbeidsprosjekt. Det betyr også å ta hensyn til realiteten istedenfor å tenke på hva som burde skje.

Havner man jevnlig i farlige situasjoner fordi man ikke tar hensyn til den gjensidige vikeplikten og at den personen mest sannsynlig ligger under fartsgrensen, da er man en dårlig sjåfør.

Jeg er ikke uenig i det du sier. Jeg vil bare påpeke at i en teoretisk diskusjon som vi har nå så må det være rom for å påpeke hva man optimalt sett bør gjøre, ikke utelukkende ta stilling til realiteten. Jeg vil også påpeke at jeg meget sjeldent havner i farlige situasjoner, for erfaringen min bak rattet i Oslo-området har gjort så jeg med overraskende høy nøyaktighetsgrad klarer å forutse hva en annen sjåfør kommer til å gjøre. Det har å gjøre med at jeg alltid har tilstrebet å være en defensiv, men effektiv sjåfør. Jeg har en del ekstra kjøreopplæring utover ordinær klasse B nemlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Juninho said:

Jeg er ikke uenig i det du sier. Jeg vil bare påpeke at i en teoretisk diskusjon som vi har nå så må det være rom for å påpeke hva man optimalt sett bør gjøre, ikke utelukkende ta stilling til realiteten. Jeg vil også påpeke at jeg meget sjeldent havner i farlige situasjoner, for erfaringen min bak rattet i Oslo-området har gjort så jeg med overraskende høy nøyaktighetsgrad klarer å forutse hva en annen sjåfør kommer til å gjøre. Det har å gjøre med at jeg alltid har tilstrebet å være en defensiv, men effektiv sjåfør. Jeg har en del ekstra kjøreopplæring utover ordinær klasse B nemlig.

Misforstå meg rett, jeg hadde ikke inntrykket av at du skapte farlige situasjoner/ikke kjører defensivt, men TS og noen få andre i tråden.

Er helt enig i hva man optimalt sett bør gjøre (jeg pleier å holde rundt 100 når jeg kjører ut selv), på samme måte som at tofeltsrundkjøringer burde være enkelt for samtlige bilister i dag (dét er det nemlig ikke), eller å bare bruke det jævla blinklyset når noen venter på deg.

Samtidig klager TS på realiteten, ikke den teoretiske optimale kjørestilen.

Kjører selv svært defensivt. Var i en halvheftig bilulykke for noen år siden (jeg var passasjer, og selv om det ikke var min venn sin skyld så jeg hendelsen før det skjedde og det kunne vært unngått), og behandler samtlige medtrafikkanter som idioter fram til det motsatte er bevist.

Har reddet meg mangt et irriterende forsikringsoppgjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (20 minutter siden):

Misforstå meg rett, jeg hadde ikke inntrykket av at du skapte farlige situasjoner/ikke kjører defensivt, men TS og noen få andre i tråden.

Er helt enig i hva man optimalt sett bør gjøre (jeg pleier å holde rundt 100 når jeg kjører ut selv), på samme måte som at tofeltsrundkjøringer burde være enkelt for samtlige bilister i dag (dét er det nemlig ikke), eller å bare bruke det jævla blinklyset når noen venter på deg.

Samtidig klager TS på realiteten, ikke den teoretiske optimale kjørestilen.

Kjører selv svært defensivt. Var i en halvheftig bilulykke for noen år siden (jeg var passasjer, og selv om det ikke var min venn sin skyld så jeg hendelsen før det skjedde og det kunne vært unngått), og behandler samtlige medtrafikkanter som idioter fram til det motsatte er bevist.

Har reddet meg mangt et irriterende forsikringsoppgjør.

Vi er nok i det store og hele nokså enige, både i tankegang og kjørestil 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juninho skrev (3 timer siden):

Lastebilsjåfører er blant de aller beste på norske veier, spesielt de norske sjåførene, så dette argumentet har jeg liten forståelse for.

poenget var at det er mange grunner til at man ikke kjører så fort hele tiden, ikke at profesjonelle sjåfører kjører dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Klart det er forskjell. Å oppretteholde så stor fart og ha kontroll og oversikt greier jeg ikke. Som sagt ; folk må bare respektere at ikke alle er verdensmestere. Det skal holdes oversikt over mange felt og mer biler , det er stor forskjell. 

Anonymkode: e9d0c...a9f

Hvis du ikke klarer å holde fartsgrenser på motorveier, så burde du ikke kjøre der

Anonymkode: 58115...f0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke klarer å holde fartsgrenser på motorveier, så burde du ikke kjøre der

Anonymkode: 58115...f0d

Så lenge du ikke kjører over fartsgrensen, så holder du fartsgrensen. Du må huske på at fartsgrensen er maksfart. I tillegg er det mange trafikanter som ikke har lov til å kjøre i nærheten av maksfart. Trailere, biler med tilhenger osv. Så du må alltid forvente å møte trafikk i svært forskjellige hastigheter på motorveien. 

Anonymkode: b5b05...547

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge du ikke kjører over fartsgrensen, så holder du fartsgrensen. Du må huske på at fartsgrensen er maksfart. I tillegg er det mange trafikanter som ikke har lov til å kjøre i nærheten av maksfart. Trailere, biler med tilhenger osv. Så du må alltid forvente å møte trafikk i svært forskjellige hastigheter på motorveien. 

Anonymkode: b5b05...547

 

Tror vedkommende siktet til kvinnfolk som ikke klarer å holde fartsgrensen pga. kognitive evner.. i så fall er jeg enig i at man bør holde seg utenfor motorveien.

Anonymkode: 5bb49...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge du ikke kjører over fartsgrensen, så holder du fartsgrensen. Du må huske på at fartsgrensen er maksfart. I tillegg er det mange trafikanter som ikke har lov til å kjøre i nærheten av maksfart. Trailere, biler med tilhenger osv. Så du må alltid forvente å møte trafikk i svært forskjellige hastigheter på motorveien. 

Anonymkode: b5b05...547

Men tør man ikke å kjøre mer en 70 i 110 sonen så kan man være til skade for medtrafikanter og kan vel til og med bli bøtelagt 

Anonymkode: 58115...f0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Så vi skal ikke få ta oss en tur til f.eks slektninger vi da?( kan ikke bruke hverken tog eller fly dit)  Makan! Er du verdensmester? Livet er slik at folk har forskjellige evner og det må vi respektere. Tar alle hensyn så går det. 100 er MAKS hastighet ikke PÅBUDT hastighet. 

Og jeg kommer til å ta den årlige turen med god samvittighet. Jeg har kjørt i 30 år uten en skade hverken på bil eller meg. Aldri hatt godt som et uhell i trafikken. Å det man gjør kun en gang i året får man ikke trening i. Slik er det nok med enkelte ting for deg også. 

Anonymkode: e9d0c...a9f

Det er er sikkert mulig å unngå motorveier

Anonymkode: 58115...f0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge du ikke kjører over fartsgrensen, så holder du fartsgrensen. Du må huske på at fartsgrensen er maksfart. I tillegg er det mange trafikanter som ikke har lov til å kjøre i nærheten av maksfart. Trailere, biler med tilhenger osv. Så du må alltid forvente å møte trafikk i svært forskjellige hastigheter på motorveien. 

Anonymkode: b5b05...547

Man kan både miste lappen og bli heftig bøtelagt for å kjøre for sakte. Det samme med for ujevn kjøring da dette også er uaktsom kjøring, og det gjelder også for unødvendig kødannelse.

Det er forbudt å kjøre med mopeder/scootere  på motorvei nettopp fordi de går for sakte til at det er forsvarlig.

Legg merke til at en elbil som har lite strøm ikke er en gyldig grunn til å kjøre for sakte. 

https://www.tv2.no/a/10489094/

https://www.tv2.no/a/9705811

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/under-fartsgrensen-kan-vaere-ulovlig

«Som bilfører plikter du nemlig å vise hensyn til omgivelsene, blant annet ved å holde en fart som ikke hindrer andre trafikanter, eller ved å slippe andre frem hvis du ikke kan kjøre fortere selv.»

https://www.smp.no/nyheter/2019/04/25/Politiet-stoppet-bil-som-kjørte-for-sakte-18905679.ece

https://www.rb.no/elbilist-fikk-kjeft-av-politiet-for-a-kjore-for-sakte-sa-hun-gjorde-det-for-a-spare-batteriet/s/5-43-1480830

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Juninho skrev (5 timer siden):

Hvorfor hisser du deg opp på denne måten? Jeg forsøker å ha en saklig diskusjon med deg. Man må ikke være verdensmester for å kunne følge trafikken i Norge. På en skala fra 1 til 10 der 10 er Petter Solberg, så kreves det knapt en 2er for å kunne si at du er en trygg sjåfør.

Dere må gjerne ta dere en tur til slektninger, men da må du nesten unngå motorveien om du sliter med å følge trafikken i 100/110-sona. Om du mener det er umulig å unngå motorveien, og det ikke går tog eller fly dit kan du jo alltids ta buss og/eller drosje. Siden det bare er en gang i året, så kan det neppe være rare utgiften.

Jeg er fullstendig klar over at skiltingen er maks hastighet. Det er likevel et brudd på veitrafikklovens § 3 å kjøre altfor sakte på en motorvei.

At du har unngått skade i 30 år kan like gjerne skyldes at sjåførene rundt deg har avverget ulykkene

Fordi du er så frekk at du foreslår at jeg skal droppe tur fordi jeg ikke er så god på fart. Jeg er såpass våken at jeg hadde merka hvis det var nesten ulykker/uhell som bare flaks/ande redda meg fra . Og det er ikke overalt i kriker og kroker det går an å komme fra A til B på grei måte. Motorveien er eneste mulighet så det fortsetter jeg med. Hvis jeg møter deg så skal jeg hilse pent :P

Anonymkode: e9d0c...a9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 21.49):

Kan dere forklare tankegangen? Er det fordi dere er engstelige for å kjøre fort? Det er jo mye farligere å lunke utpå i 70 når bilene rundt holder 100 eller mer😨 Fatter ikke at dere tør, jeg blir redd og forbanna hver gang jeg havner bak dere på påkjøringsrampen, for jeg kan jo ikke kjøre noe fortere.

Anonymkode: 7b762...24f

Er det ikke noe gammelt fossilt ræl de kjører da? Noen av de gamle  dieselbilene er jo så treige at de skulle vært forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ABM skrev (2 minutter siden):

Er det ikke noe gammelt fossilt ræl de kjører da? Noen av de gamle  dieselbilene er jo så treige at de skulle vært forbudt!

Sammen med elbiler med nesten tomt batteri! Dieselbiler holder tross alt fartsgrensen, selv om det tar litt tid med noen. 

Anonymkode: 2e084...9ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (14 minutter siden):

 

«Som bilfører plikter du nemlig å vise hensyn til omgivelsene, blant annet ved å holde en fart som ikke hindrer andre trafikanter, eller ved å slippe andre frem hvis du ikke kan kjøre fortere selv.»

https://www.smp.no/nyheter/2019/04/25/Politiet-stoppet-bil-som-kjørte-for-sakte-18905679.ece

https://www.rb.no/elbilist-fikk-kjeft-av-politiet-for-a-kjore-for-sakte-sa-hun-gjorde-det-for-a-spare-batteriet/s/5-43-1480830

Og da løser jo en flerfeltsvei, som de fleste motorveier er her i landet, problemet ganske effektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sammen med elbiler med nesten tomt batteri! Dieselbiler holder tross alt fartsgrensen, selv om det tar litt tid med noen. 

Anonymkode: 2e084...9ea

Hvorfor skulle batteriet være tomt? Får håpe dieselen ikke er tom for drivstoff da...i tillegg til å være syykt treig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sammen med elbiler med nesten tomt batteri! Dieselbiler holder tross alt fartsgrensen, selv om det tar litt tid med noen. 

Anonymkode: 2e084...9ea

Elbiler med nesten tomt batteri trenger bare finne seg en lastebil de kan ligge bak. Da seiler de på turbulens og luftdrag og bruker nesten ingenting.

Anonymkode: 3ee6e...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 23.37):

Ja absolutt en case ved lavere hastigheter også, var bare på rampen til 100-sonen jeg fikk dødsangst nå nylig. 

Ts

Anonymkode: 7b762...24f

Men hvorfor ligger du i innerste felt (påkjøringsfeltet) når du ser at det nærmer seg påkjøring? I gamle dager lærte jeg at det var vanlig å gjøre plass til de som skal kjøre inn på motorveien, så sant det er mulig.

Altså du flytter deg over i midtfeltet når du ser det nærmer seg påkjøring. 

Anonymkode: b719f...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 3.01):

Ja, er det noen som klarer å gi en logisk forklaring på dette? 🤷‍♀️

Anonymkode: fd499...00c

Fordi- i tillegg til at det finns trafikkfarlig sinker,så finns det også nok av egoister som kun tenker "jeg skal frem, og slipper faen ingen andre frem!!!" 

Anonymkode: 8d242...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...