Gå til innhold

Yrno - venter på første bittelille 🧡 ​


Yrno

Anbefalte innlegg

Velkommen til min graviditetsdagbok! 🥰

Jeg tar sjansen på å opprette graviditetsdagbok nå, etter å ha sett verdens fineste bankende lille hjerte på TUL (6+4). Prøvedagboken min finnes her.

Litt om meg: Jeg er 27 år, og giftet meg i høst med verdens beste mann (også 27 år) etter mange år som kjærester. Vi har gode utdannelser, faste jobber, eier leilighet og bil, så da følte vi oss klare til å begynne prøvingen etter bryllupet. Etter en syklus med halvveis prøving (ikke noe EL-testing, og første syklus etter p-pille slutt) satt spira på 2. ordentlige prøveperiode. Vi venter nå på bittelille, og har termin 23.08.2022.

I romjula fikk vi se et bankende fint lite hjerte på TUL, så nå tør vi så vidt å begynne og glede oss til tiden fremover 🧡

 

Endret av Yrno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7+2

Natt til i går sov jeg sammenhengende i over 10t og våknet uthvilt for første gang på evigheter. Ikke var jeg kvalm eller noe, så jeg gikk så klart rett i panikk og tenkte at "Nå! Nå er det noe galt!" Tok et par graviditetstester (som så klart var veldig positive), noe jeg egentlig ikke har gjort på flere uker, og klarte å roe meg litt ned. Hvis jeg hadde tatt et lite steg tilbake hadde jeg jo kjent at puppene fortsatt var ømme som fy, men det er liksom blitt så normalt nå at jeg ikke tenkte over det en gang. :fnise: Mannen bare himlet med øynene av meg, og konfiskerte den ene testen jeg har igjen. 

I dag er formen en helt annen. I løpet av natta har jeg vært oppe rundt 5 ganger for å tisse, og søvnkvaliteten var skikkelig dårlig. Var ikke mer enn det som skulle til før kvalmen har tilbake for fullt, og dagen har til nå vært skikkelig dritt formmessig. Evig takknemlig for at det er hjemmekontor om dagen, for dette skulle blitt vanskelig å holde skjult på kontoret. Det er så rart med det - med en gang formen var fint savnet jeg kvalmen og gikk rett i panikk, mens nå som den er tilbake kunne jeg gått tatt litt mindre av den 😅 Kom faktisk også på at i dag misser jeg min andre menstruasjon! Det er litt gøy å tenke på 😄

Det er uansett veldig verdt det, og jeg gleder meg over hver eneste dag som går. Det er mye spennende å se frem til også, med første svangerskapskontroll neste uke (da er jeg 8+3), og en TUL på sykehuset 12+6. Merker at det er veldig fristende å si hei til lille før februar, kanskje i uke 9, vi får se om jeg klarer å holde meg eller ikke 😊 NIPT-testen driver også og snurrer i hodet på meg om dagen, og jeg er rett og slett kjempe usikker på om vi skal ta den eller ikke. Sjansen for at det er noe er jo veldig liten, samtidig er det godt med den betryggelsen det gir også 🤔 

Endret av Yrno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å finne gravid dagboken din! 😄❤️ Skjønner hva du mener med savn etter symptomer om de tar en pause! Selv om kvalme og andre ubehag er nettopp ubehagelig, så er det voldsomt mye trygghet i å kjenne på det også! 🙈

Spennende med alle kontrollene som kommer på løpende bånd fremover! Hvordan fikk du til TUL på sykehuset? Henviste legen deg? Jeg ble sjokkert over prisen på NIPT!! men det er jo noe med det å kunne trygge seg best mulig på at den lille har det bra :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (2 minutter siden):

Så fint å finne gravid dagboken din! 😄❤️ Skjønner hva du mener med savn etter symptomer om de tar en pause! Selv om kvalme og andre ubehag er nettopp ubehagelig, så er det voldsomt mye trygghet i å kjenne på det også! 🙈

Spennende med alle kontrollene som kommer på løpende bånd fremover! Hvordan fikk du til TUL på sykehuset? Henviste legen deg? Jeg ble sjokkert over prisen på NIPT!! men det er jo noe med det å kunne trygge seg best mulig på at den lille har det bra :hjerte: 

Jeg er med i et forskningsprosjekt faktisk, så da får jeg to ekstra ultralyder i løpet av svangerskapet 😊

Men jeg har også en medfødt sykdom som jeg tipper kommer til å kreve ekstra oppfølging, så veldig spent på hva fastlegen sier om det på første svangerskapskontroll neste uke ☺️

Jeg og steiler greit av prisen på den NIPT-testen! Det er jo helt hinsides dyrt! Så vi er veldig, veldig usikre på om vi synes det er verdt det eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Yrno said:

Jeg er med i et forskningsprosjekt faktisk, så da får jeg to ekstra ultralyder i løpet av svangerskapet 😊

Men jeg har også en medfødt sykdom som jeg tipper kommer til å kreve ekstra oppfølging, så veldig spent på hva fastlegen sier om det på første svangerskapskontroll neste uke ☺️

Jeg og steiler greit av prisen på den NIPT-testen! Det er jo helt hinsides dyrt! Så vi er veldig, veldig usikre på om vi synes det er verdt det eller ikke..

Oi, så spennende! 😄 

Sikkert lurt å få litt ekstra oppfølging da ja, sikre både deg og lille :hjerte: Har hørt at første svangerskapskontroll er spennende men at tiden går fort! Husk å notere ned spørsmål du kommer på før du skal dit! 

Ja… trodde det kostet et par tusen jeg. Her er mannen nesten mer nervøs enn meg, så NIPT blir det uansett pris :ler:

Lykke til hos legen til uka! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å følge deg her!! 💕 Det virker som symptomene henger litt sammen med hvor opplagt man er. Det skal ikke mye til før man bekymrer seg. Godt symptomene dukket raskt opp igjen 😄 Så heldig du er som får et par ekstra ultralyder! Må være gøy å se utviklingen så på nært hold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er nysgjerrig på brukernavnet ditt🙂

Jobber du for nrk værmeldigen? yr.no? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (3 timer siden):

jeg er nysgjerrig på brukernavnet ditt🙂

Jobber du for nrk værmeldigen? yr.no? 

Jeg jobber ikke for nrk værmeldingen nei, men mannen mener jeg er ekstremt opptatt av været så når jeg skulle lage et brukernavn foreslo han det på tull. Jeg hadde ikke noe bedre forslag, så da ble det Yrno 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her vil jeg gjerne følge med videre 🤩 jeg ligger litt bak deg i løypa. det blir spennende å følge med på utviklingen og erfaringene dine fremover  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (På 3.1.2022 den 18.34):

Gleder meg til å følge deg her!! 💕 Det virker som symptomene henger litt sammen med hvor opplagt man er. Det skal ikke mye til før man bekymrer seg. Godt symptomene dukket raskt opp igjen 😄 Så heldig du er som får et par ekstra ultralyder! Må være gøy å se utviklingen så på nært hold.

Ja, veldig heldig! Gleder meg såå mye til å si hei til lille igjen og se hvor mye den har vokst siden 6+3! Ingen fare for at de symptomene skal noen vei med det første kjennes det ut som nei :fnise: Er jammen ikke bare-bare å vokse frem et barn 😅

alilja skrev (På 4.1.2022 den 21.40):

her vil jeg gjerne følge med videre 🤩 jeg ligger litt bak deg i løypa. det blir spennende å følge med på utviklingen og erfaringene dine fremover  

Så koselig at dere vil følge meg videre 🥰 Jeg er så glad jeg fant forumet! Vi ligger litt foran i løypa ift vennene våre, så er ingen andre som i det hele tatt tenker på barn enda, så det er veldig koselig å føle at man har noen å prate med som er i samme situasjon uansett 🥰

Endret av Yrno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+5

Det snur fort om dagen gitt! Fra å være bekymret over lite symptomer på søndag har formen tatt en solid 180-grader, og jeg er blitt skikkelig klein. Det startet på mandag, og har bare fortsatt hele uka egentlig. Ekstrem kvalme med oppkast på morgen og kveld, rævva søvnkvalitet med opp flere ganger for å tisse hver natt, masse kviser (tuller med at jeg har kjempeglød, gløder minst 20 steder faktisk! :fnise:), konstant slapp og trøtt og hodepine.. Så til slutt måtte jeg kaste inn håndkle og be om hjelp, så nå er jeg 50% sykemeldt i noen uker til det verste forhåpentligvis er forbi. Det satt fryktelig langt inne å be om hjelp, men følte til slutt at jeg brant lunta fra begge ender uten å strekke til noen vei og bare kjørte meg selv i grøfta. Jeg var kjemperedd for å bare bli bedt om å ta meg sammen da jeg var hos legen, men ble tvert imot møtt med masse forståelse 🧡 Så blir jeg fulgt opp litt ekstra de neste ukene og kan bli mer eller mindre sykemeldt alt ettersom hvordan kvalmen og formen utvikler seg.

Det satt kanskje langt inne, men jeg kjenner jo i dag at det er helt rett. Det er jo tross alt bare noen få uker i livet man er i første trimester. ☺️

Jeg kjenner at jeg tross alt er veldig takknemlig for at jeg kjenner så godt at jeg er gravid da, så slipper jeg den voldsomme angsten for at noe er galt oppå det hele. Alt sammen er jo verdt det, det er jo helt magisk å tenke på at det er en liten bebis inni der som vokser seg større for hver eneste dag  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj da! Slitsomt å bli så dårlig! 😕 Så fint at du ba om hjelp, tror det er kjempeviktig å huske på at selv om du ikke er syk, så er graviditet en påkjenning og omstilling for kroppen. Ingen skam å måtte ta en liten pause fra alt annet når man lager et nytt menneske :hjerte:

Veldig kjekt med symptomer som ikke levner noen tvil om at det står bra til med bittelille da! Har hørt at kvalme er et veldig positivt tegn 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :hallo: Jeg vil og henge i dagboken din :danse:

Tror jeg har tatt meg på puppene ca 1000 ganger siden jeg ble gravid for å sjekke om de fortsatt er ømme :ler:  Man kan jo bli helt tullete av dette.

Hvor mye koster NIPT? Jeg får den jo siden jeg er gammel (35 år :fnise:).. Må den da sendes til utlandet eller?

Så bra legen var forståelsesfull. Er akkurat slik en lege skal være! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiora skrev (På 7.1.2022 den 16.00):

Usj da! Slitsomt å bli så dårlig! 😕 Så fint at du ba om hjelp, tror det er kjempeviktig å huske på at selv om du ikke er syk, så er graviditet en påkjenning og omstilling for kroppen. Ingen skam å måtte ta en liten pause fra alt annet når man lager et nytt menneske :hjerte:

Veldig kjekt med symptomer som ikke levner noen tvil om at det står bra til med bittelille da! Har hørt at kvalme er et veldig positivt tegn 😊

Helt sant! Nå etter noen dager kjenner jeg jo at det er helt rett ☺️ I går kom jeg meg til og med ut døra på en luftetur, og har ikke kastet opp på et par dager. Virkelig det beste akkurat nå, så er det bare å huske på at de aller fleste blir bedre et sted mellom uke 10-14, så er ikke snakk om mange ukene det skal være sånn ☺️

Kakaoen skrev (På 7.1.2022 den 18.21):

Hei :hallo: Jeg vil og henge i dagboken din :danse:

Tror jeg har tatt meg på puppene ca 1000 ganger siden jeg ble gravid for å sjekke om de fortsatt er ømme :ler:  Man kan jo bli helt tullete av dette.

Hvor mye koster NIPT? Jeg får den jo siden jeg er gammel (35 år :fnise:).. Må den da sendes til utlandet eller?

Så bra legen var forståelsesfull. Er akkurat slik en lege skal være! :) 

Så koselig at du vil følge meg! 🥰

Haha, de puppene får gjennomgå de stundene kvalmen lettet gitt, men nå er de blitt så ømme at jeg omtrent bare trenger å bevege på kroppen før jeg kjenner at jeg er gravid :fnise: 

NIPT koster 9200kr, og prøven sendes til Sverige så vidt jeg har skjønt ☺️ Er også en TUL inkludert i prisen da de vil fastslå et bankende hjerte før de tar prøven ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi over 9000 kr 😳 Det er stiv pris! Jeg får være glad jeg er gammel og får den 🙈

Men forstår at noen velger å betale for den. Har dere familiehistorie som gjør at det er lurt å ta testen? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (34 minutter siden):

Oi over 9000 kr 😳 Det er stiv pris! Jeg får være glad jeg er gammel og får den 🙈

Men forstår at noen velger å betale for den. Har dere familiehistorie som gjør at det er lurt å ta testen? 🙂

Ja, greit stiv pris der gitt 😬 Ingen familiehistorie eller noe nei. Vi er jo også bare 27, så etter mange samtaler og overveiinger har vi bestemt oss for å ikke ta testen og heller ta en ekstra ultralyd eller to ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Yrno skrev (1 minutt siden):

Ja, greit stiv pris der gitt 😬 Ingen familiehistorie eller noe nei. Vi er jo også bare 27, så etter mange samtaler og overveiinger har vi bestemt oss for å ikke ta testen og heller ta en ekstra ultralyd eller to ☺️

Tror jeg også hadde gjort det samme. Det har ihvertfall ikke vært noe i mine tanker da jeg var gravid de andre gangene.

Men det er jo ikke lett. Jeg må ofte si til meg selv at dette må jo gå bra. Oddsen er jo på min side.. :sjenert: Kampen mot bekymringene :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8+3

Første svangerskapskontroll overstått, det føles som en liten milepæl 😊 

Jeg er mye bekymret av meg som person, så har vært bekymret før denne svangerskapsuka da det er den siste i embryo-stadiet for bittelille og morkaka overtar mer og mer for plommesekken. Vipps var jeg halvveis i uka, og det er ingen tegn til at noe galt enda. Blir helt oppgitt over meg selv, best å ta alle sorger på forskudd så jeg ikke går glipp av noen liksom :fnise:

Jeg var faktisk ganske nervøs før svangerskapskontrollen. Både mtp prøvesvar, men mest for å ikke bli tatt seriøst mtp ekstra oppfølging. Da jeg var hos gynekolog i august anbefalte hun ekstra oppfølging hvis jeg ble gravid en gang, da jeg har en hjertefeil. Heldigvis var legen helt enig i det, så det var visst heller ingenting å være nervøs for. Alle prøvene var også kjempefine, så det var heller ingen grunn til bekymring der 🙄 Tror jeg må begynne å tvinge meg selv til å tenke positivt på en eller annen måte.

Mannen var også med på svangerskapskontrollen, og det var så fint! Vi fikk masse nyttig info om kosthold, videre løp, osv. så var veldig glad for at mannen også fikk med seg alt sammen. Jeg er dessuten litt tilbakeholden, mens han har ingen problemer med å si det han må for å være sikker på at jeg får hjelp. Var både takknemlig og flau da han fortalte at jeg hadde gått ned 4kg, hadde jo aldri kommet til å fortelle det selv, men er jo samtidig fint at legen vet det så jeg blir fulgt opp mtp kvalme og sånn. Alt i alt en veldig fin opplevelse, og et steg til på veien mot at det føles virkelig 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at første svangerskapskontroll er overstått. Koselig å dele det sammen med mannen 🥰 Veldig bra at du får ekstra oppfølging. Godt å høre at du er halvveis i denne uken. Krysser fingrene for at alt holder seg bra fremover! 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått kontroll :hoppendeglad:

Veldig bra at du får ekstra oppfølging, det er viktig at man føler seg så trygg som mulig. Det er jo noen nervepirrende måneder! Tror det er bra man fortrenger hvor tungt disse første ukene er. Jeg har i hvertfall fortrengt det fra de forrige gangene :ler: 

Så bra du har en så flott man som stiller opp for deg. Må være gull verdt :hjerter: Jeg tror alle forhold må ha en person som stikker nesa si frem og en som er mer tilbakeholden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...