ellapille Skrevet 11. oktober 2002 #1 Skrevet 11. oktober 2002 vil du prøve å lage den selv i år, kjempelett og supergodt. Får litt preg over en gammeldags jul også når man lager litt selv. Jeg har kjøpt i butikk i noen år, men de siste årene har jeg laget selv. mmmmmmmmmmmmmm. Dere bør bare prøve. si i fra så legger jeg ut oppskriften her.
Annie Skrevet 13. oktober 2002 #2 Skrevet 13. oktober 2002 Jeg vi GJERNE ha oppskriften! Har nemlig fått meg en syltepresse så nå trenger jeg bare oppskrifta.
Gjest Brunhilde Skrevet 13. oktober 2002 #3 Skrevet 13. oktober 2002 MÅ jeg bruke grisehode da? For det vet jeg ikke om jeg orker....? Men vil gjerne ha oppskriften!
ellapille Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2002 Hallo igjen dere, her kommer oppskrifta. Jeg bruker det kjøttet som er billigst på butikken. Noen ganger er det billig svinekjøtt, ribba på rema 1000 er veldig billig når julen nærmer seg. Finner du billig skrapekjøtt så bruker du det. Kok kjøtt-og høner i minimum3 timer. Høner er billig og et veldig lyst og pent kjøtt. Kan godt krydre vannet med salt og pepper. Ikke vær redd for at du tar i for mye. Avkjøl kjøttet. Rensk kjøttet og legg det i hver sin bolle. Få tak i spekk som du også koker lenge. spekket tåler ikke mye før det ramler fra hverandre, så vær forsiktig. Legg et bomullsklede på benken, eller i ei langpanne eller hva det måtte være. Krydre duken med grovpepper og salt , for nå skal du legge spekket med oppsiden ned. Se om du kan lage en avlang firkant eller en rett firkant av spekket. Legg et lag med hønebiter oppå, det skal dekke skikkelig. Bare klem kjøttet litt ned. Du kan også bruke brødform( mye lettere)Men husk spekket først. Når det første hønelaget er ferdig så krydrer du igjen med salt og grovpepper. Dekk hele laget med gelantinplater so på forhånd har ligget i vann i 5 minutter. Så bruker du det andre kjøttet og gjør akuratt det samme. Når kjøttet er oppbrukt, så skal du legge et nytt lag på toppen med spekk som du krydrer godt. Klede som nå ligger til alle kanter skal du nå surre rundt, presse og klemme sammen som ei pølse. Surr godt med hyssing på alle kanter. Legg hele greia i kjelen og øs kokekrafta over den i 5 minutter mens du skrur opp varmen. Ta fram langpanna, legg syltepressa oppi der. Ta av overdelen. Løft så sylta over og legg den i pressa. Sett på og skru noen omganger til du tydelig kan se at det renner godt med kjøttkraft ut av den. Skrur du for mye så kan sylta bli for tørr også. Men dette må prøves av den enkelte selvfølgelig. Sett sylta inn på en kald bod eller i kjøleskapet over natten. Om morgenen har du hjemmelaget sylte. Kledet henger godt fast i det stivnede og avkjølte kjøttet. Sylta kan fryses i mange uker. Kok kjøttet og legg det lagvis, husk gelantin , spekk,og krydder. Når julen nærmer seg så kjøper du inn lefser(skogen sine) Skjer en liten bit sylte, litt sennep og rull det inn i lefsa. Noen bruker også en skål med utvannet eddik ved siden av som de dypper dette i. Har du besteforeldre, så er dette en ypperlig julepresang også. Lykke til å vel bekomme.
Lula Skrevet 16. oktober 2002 #5 Skrevet 16. oktober 2002 Skikkelig julesylte må krydres med "julekrydder" for å få den riktige smaken: Malt ingefær, allehånde og nellik Hm...lurer på om jeg skal være litt ekstra "husmoderlig" i år og lage julesylte selv. Tipper samboeren min hadde blitt superglad :-) og jeg hadde hatt en haug med aksjer inne for nyåret
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #6 Skrevet 16. oktober 2002 Skikkelig julesylte må krydres med "julekrydder" for å få den riktige smaken: Malt ingefær, allehånde og nellik Hm...lurer på om jeg skal være litt ekstra "husmoderlig" i år og lage julesylte selv. Tipper samboeren min hadde blitt superglad :-) og jeg hadde hatt en haug med aksjer inne for nyåret Jeg har prøvd sylter i åresvis som er blitt krydret på den måten og smaken blir nesten borte. Oppskrifta mi kommer fra bøndene oppi gudbrandsdalen og er en gammel oppskrift. De kjøpte syltene er også krydret på din måte og da blir kjøttsmaken nesten borte, krydderet dominerer for mye. Så jeg råder folk til å holde seg unna alt annet enn salt og grov pepper. Prøv i alle fall. Dere vil ikke angre.
delilah_ Skrevet 14. november 2004 #7 Skrevet 14. november 2004 Jeg bare lurer på når dere lager sylta.. Er det for tidlig å gjøre det nå allerede? Tenkte det hadde vært greit med enda en ting til som er unnagjort..
Ottine Skrevet 14. november 2004 #8 Skrevet 14. november 2004 Jeg lager sammen med mor og bestemor. Vi styrer også unna en del krydder - bruker salt og pepper. Det skal jo smake kjøtt... Vi pleier lage sylte allerede i november, slik mot slutten!
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #9 Skrevet 14. november 2004 Jeg bare lurer på når dere lager sylta.. Er det for tidlig å gjøre det nå allerede? Tenkte det hadde vært greit med enda en ting til som er unnagjort.. Neida, det er flott å lage den nå. Den skal jo uansett i fryseren, så noen uker fra eller til spiller liten rolle. Jeg gjorde imidlertid kål på siste rest av julesylta fra i fjor i forrige uke, og den hadde tapt seg.... så det er nok alltid lurt å ta produksjonen på denne siden av fellesferien
Ugla Skrevet 17. november 2004 #10 Skrevet 17. november 2004 Den skal jo uansett i fryseren..../quote] Jeg har lært at den ikke bør fryses, p.g.a. gelantinen. Da vil den lett gå i stykker når man skjærer i den. Derfor bruker jeg å lage den ca. midten av desember, og jeg (og min familie) liker den best når den har ligget i lake noen dager (bortimot en uke).
Lille Bø Skrevet 18. november 2004 #11 Skrevet 18. november 2004 Jeg bare lurer: MÅ man ha spekk...? Jeg er aldeles ikke kresen i matveien, men spekk gjør meg faktisk litt uvel... :oops: Og må man bruke presse? Jeg har ikke det, men kunne gjerne tenkt meg å lage et lite stykke sylte til jul. Andre kreative forslag til presse?
Ugla Skrevet 19. november 2004 #12 Skrevet 19. november 2004 Jeg bare lurer: MÅ man ha spekk...? Andre kreative forslag til presse? Jeg bruker familieribbe, og det kjøttet og spekket (fettet) som er på den, + høne. Presse: Jeg finner en (plast-)bolle (som jeg legger kjøtt/flesk/høne/krydder/gelantin i) og et lokk/talerken som passer, og legger på toppen av kjøttet. Så "stabler" jeg div. opp-på, til passe press (t.d. melkekartong, hermetikkboks, en sten e.l.). Det går utmerket! Har gjort det på den måten i mange år! Har ikke tenkt å anskaffe syltpresse, det er jo bare en gang i året jeg trenger den... Kan nevne at kjøttet er ferdig oppskåret, og "kokende varmt" fra kjele, når det legges i bollen. På den måten slipper jeg å varme sylta igjen. Og jeg har faktisk laget en god del sylter opp gjennom årene... Både til meg og andre...
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #13 Skrevet 20. november 2004 Vil bare nevne at ICA (og sikkert mange andre butikker) har en gratis minikokebok om julemat for tiden. Det står endel om diverse sylter med oppskrifter, fremgangsmåte og noen 1-2-3 bilder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå