Gå til innhold

Fikk A på eksamen - men gjorde det dårlig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde eksamen i desember (universitetsfag, 15stp). Fikk av en eller annen merkelig grunn A på denne. Etter å ha lest gjennom eksamenen igjen, har jeg funnet endel feil osv. Snakket med studievenner og ingen av dem har fått A, heller. 
Kan de ha gjort en feil? Er ikke kravet om A spesielt høyt lenger?? 

Anonymkode: a56f6...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel spørre sensor om begrunnelse.

Anonymkode: c40fe...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De KAN ha gjort feil. Ei studievenninne fikk så bra karakter en gang at hun skjønte det måtte være feil. Tok det med foreleseren, og det viste seg faktisk at de hadde byttet karakter på to stk. 

Anonymkode: e6b46...5a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo sikkert ha gjort feil? Ikke si noe. Ikke spør. Bare ta karakteren og gå videre. Det er lov å ha flaks. 

Anonymkode: 12fe0...393

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at man trenger ikke 100% riktig for å få ha. Kravet kan ligge på 98 eller 95% eller noe sånt. 

Anonymkode: e6b46...5a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde holdt kjeft, og levd lykkelig videre. Man må jo kunne forvente at en sensor gir en karakter på riktig grunnlag. Gode som dårlige. 

Be om en begrunnelse for D eller C, er en ting, men begrunnelse for A? 

Anonymkode: 2e3fb...f1f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalfordelingen gjør at du kan ende med A uten at alt er riktig. Karakteren din er alltid relativ til hvordan resten av kullet gjør det på eksamen.

Anonymkode: 470b3...73a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du svar på eksamen? Venter fortsatt på min!! 😩 tok eksamen i november. 

Anonymkode: f1ee1...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Normalfordelingen gjør at du kan ende med A uten at alt er riktig. Karakteren din er alltid relativ til hvordan resten av kullet gjør det på eksamen.

Anonymkode: 470b3...73a

Ikke i alle emner eller på alle studier, nei. Det er nok av fag hvor det etterhvert er bare 7-15 studenter som tar eksamen. Da må man se på normalfordelingen over tid, og ikke hvert semester.

Hva slags fag er dette, TS? Har du skrevet en semesteroppgave på 10 sider, en mappe, eller var det avkryssing? Om det er en lengre besvarelse ville jeg bedt om begrunnelsen - fordi det kan være nyttig å vite akkurat hva som gjorde at sensor vurderte den til en A. Det kan være veldig verdifullt å ta med seg videre. Om det var rene riktig/feil-svar, og du har flere feil enn andre som har fått dårligere karakter enn deg ville jeg latt det forbigå i stillhet - da har det nok skjedd en feil. Flaks for deg.

Anonymkode: 395a9...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Normalfordelingen gjør at du kan ende med A uten at alt er riktig. Karakteren din er alltid relativ til hvordan resten av kullet gjør det på eksamen.

Anonymkode: 470b3...73a

Man bruker ikke Gauskurven på et kull! Det brukes kun på nasjonalt nivå. 

Anonymkode: 1832d...6f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man bruker ikke Gauskurven på et kull! Det brukes kun på nasjonalt nivå. 

Anonymkode: 1832d...6f4

På noen studier gjør de det, bruker normalfordelingen på kull altså. Men det gir lite mening, spør du meg. En A skal være en A. Noe annet utvanner jo hele karaktersystemet. 

Anonymkode: 395a9...e84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde holdt kjeft, og levd lykkelig videre. Man må jo kunne forvente at en sensor gir en karakter på riktig grunnlag. Gode som dårlige. 

Be om en begrunnelse for D eller C, er en ting, men begrunnelse for A? 

Anonymkode: 2e3fb...f1f

For noen er en ufortjent A nok til at man kan leve med det, men for andre handler det om egen integritet og at man kan være stolt av den jobben man gjør og at en slik karakter er veldig fortjent når man legger mye arbeid bak det. Da vil det handle om at rett skal være rett. Føles det feil er det en god idé å be om en vurdering, bare slik kan man bli enda bedre. Men forstår jo at ikke alle har tanker om at man skal gjøre seg fortjent til noe som helst.

Anonymkode: 3a7d2...098

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få en A selv om det er mindre feil osv i besvarelsen. Dersom feilene tilsynelatende er småplukk, og sensor er av den oppfatning av at du har forstått pensum eksepsjonelt bra (mer enn grunnleggende forståelse), kan man få en A. Jeg har fått A i matematikk, selv med feil svar i slutten av regnestykket. Rett og slett en feilskrivelse der et pluss ble til et minus. Jeg spurte sensor den gang hvorfor jeg fikk A når svaret faktisk var feil, og da fikk jeg beskjed om at jeg hadde vist svært god forståelse, og at en liten slurvete feil ikke var avgjørende. I virkeligheten ville man jo ikke hatt det samme tidsjaget og høye skuldre som mange har på eksamen, og det hadde da blitt oppdaget under egenkontroll eller sidemannskontroll.

Stol på sensor du, og nyt at du fikk en A😊

Anonymkode: 0b746...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For noen er en ufortjent A nok til at man kan leve med det, men for andre handler det om egen integritet og at man kan være stolt av den jobben man gjør og at en slik karakter er veldig fortjent når man legger mye arbeid bak det. Da vil det handle om at rett skal være rett. Føles det feil er det en god idé å be om en vurdering, bare slik kan man bli enda bedre. Men forstår jo at ikke alle har tanker om at man skal gjøre seg fortjent til noe som helst.

Anonymkode: 3a7d2...098

Jeg skjønner hva du mener, og jeg oppfordrer ikke til juks. Samtidig 15 stp er 1/4 årsstudie, og sannsynligvis er karakteren riktig og besvarelsen svarer på det som det er spurt etter.

Man kan selvfølgelig gå etter i sømmene alt, eller er det dårlig selvtillit som er greia her. 

Ønsker ts og få et svar så tipper jeg det moralske kompasset er såpass at ts spør. Eller lever lykkelig videre og godtar at h*n har gjort det bra. 

Anonymkode: 2e3fb...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke i alle emner eller på alle studier, nei. Det er nok av fag hvor det etterhvert er bare 7-15 studenter som tar eksamen. Da må man se på normalfordelingen over tid, og ikke hvert semester.

Anonymkode: 395a9...e84

 

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Man bruker ikke Gauskurven på et kull! Det brukes kun på nasjonalt nivå. 

Anonymkode: 1832d...6f4

 

24 minutter siden, AnonymBruker said:

På noen studier gjør de det, bruker normalfordelingen på kull altså. Men det gir lite mening, spør du meg. En A skal være en A. Noe annet utvanner jo hele karaktersystemet. 

Anonymkode: 395a9...e84

De gjorde det for hver eksamen på arkeologi på UiO. Helt høl i hue. 
Noen emner hadde få studenter, så da ble de rangert fra A til E selv om det kanskje med andre sensorer hadde vært fra A til C. De presset Gausskurven gjennom for hver eksamen. Burde ikke vært lov.

Anonymkode: 80951...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en A på min skoleeksamen i et annet emne men jeg fikk akkurat det jeg ønsket og kunne da skrive. 27 sider på 6 timer. Håpet på B men ble overlykkelig av resultatet. Hadde pugget som en gal. (Jeg var for øvrig en sånn som begynte på nytt ark om jeg skrev for mange feil.)

Anonymkode: 80951...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde eksamen i desember (universitetsfag, 15stp). Fikk av en eller annen merkelig grunn A på denne. Etter å ha lest gjennom eksamenen igjen, har jeg funnet endel feil osv. Snakket med studievenner og ingen av dem har fått A, heller. 
Kan de ha gjort en feil? Er ikke kravet om A spesielt høyt lenger?? 

Anonymkode: a56f6...aa9

Du sier jo selvsagt ikke noe om dette. 

Anonymkode: fb4fe...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

De gjorde det for hver eksamen på arkeologi på UiO. Helt høl i hue. 
Noen emner hadde få studenter, så da ble de rangert fra A til E selv om det kanskje med andre sensorer hadde vært fra A til C. De presset Gausskurven gjennom for hver eksamen. Burde ikke vært lov.

Anonymkode: 80951...3c8

Ehm, når? Akkurat arkeologi ved UiO har jeg faktisk ganske god kjennskap til. Det var ikke sånn da jeg var student. Og det er ikke sånn nå. 

Anonymkode: 395a9...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehm, når? Akkurat arkeologi ved UiO har jeg faktisk ganske god kjennskap til. Det var ikke sånn da jeg var student. Og det er ikke sånn nå. 

Anonymkode: 395a9...e84

2006 – 2010 sånn ca. Jeg så det hver gang de la ut resultatene. Ingen karakter var utelatt for å si det sånn. Og det var ikke bare meg som nevnte det. Flere av de jeg gikk sammen med så dette. Så jo. Det var sånn. 

Anonymkode: 80951...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

2006 – 2010 sånn ca. Jeg så det hver gang de la ut resultatene. Ingen karakter var utelatt for å si det sånn. Og det var ikke bare meg som nevnte det. Flere av de jeg gikk sammen med så dette. Så jo. Det var sånn. 

Anonymkode: 80951...3c8

Javel. Det var ihvertfall ikke sånn de årene vi overlappet (som ikke var så mange).

Og, fra interne retningslinjer for sensur ved HF, vedtatt i 2004:

Quote

IV.

C) Den graderte karakterskalaen er en absolutt skala der alle som tilfredsstiller kravene til en karakter i karakterbeskrivelsen, skal få denne karakteren. Ingen sensor skal tenke normalfordeling/Gauß-kurve ved karaktersetningen for et enkelt emne/kull. F.eks. skal karakteren A gis til alle prestasjoner som er fremragende og klart utmerker seg ved at kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet - uansett hvor mange det er i et enkelt kull.

Men ser de ble revidert i f.eks. 2008, så kanskje dette var en presisering som kom inn da. Jeg ble alltid fortalt at karakterene var det de var, altså var en A en A. Uavhengig av nivået det året. Og det var gjenspeilet i kurvene for hvert emne, noen ganger fordelte de seg ganske fint. Andre ganger fikk ingen A, eller ingen D eller E.

Anonymkode: 395a9...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...