Gå til innhold

Hjørdis eller Gurine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min synes det er viktig å holde på tradisjoner og kalle opp barna etter slektsnavn. Så da har vi kokt det ned til enten

Hjørdis eller Gurine. Det var et par andre navn involvert og men de var sånne kjedelige etterkrigsnavn så de droppet vi.

Hvilket navn synes dere er finest?

Hjørdis eller Gurine?

Anonymkode: 6d335...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er hyggelig å bruke slektsnavn men jeg synes også at det er viktig at navnet kan fungere utenlands. Slik sett syntes jeg verken Hjørdis eller Gurine er så aktuelle. Jeg gikk på skolen med ei Gurine og ei Guri og det var mye delvis stygge ordspill med navnene så det er jo også en vurdering man må ta. 

Anonymkode: a795a...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er hyggelig å bruke slektsnavn men jeg synes også at det er viktig at navnet kan fungere utenlands. Slik sett syntes jeg verken Hjørdis eller Gurine er så aktuelle. Jeg gikk på skolen med ei Gurine og ei Guri og det var mye delvis stygge ordspill med navnene så det er jo også en vurdering man må ta. 

Anonymkode: a795a...457

Hvorfor det? I dagens globale samfunn er det vel heller sånn at vi er vant med mange ulike navnetradisjoner. Og hva er "utenlands"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? I dagens globale samfunn er det vel heller sånn at vi er vant med mange ulike navnetradisjoner. Og hva er "utenlands"? 

Enig med denne, jeg har ikke helt forstått denne trenden med at navn skal være så internasjonale 🤔

Jeg syns Gurine er fint, men jeg liker Hjørdis også. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns begge navnene er helt hinsides grusome. Du kan ikke kalle ungen din for Hjørdis eller Gurine. Beklager.

Anonymkode: 80a71...1eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott med tradisjoner, men husk at barnet kommer til å vokse opp i dag.

Så svaret mitt er: Det må være tulletråd, så ingen av dem.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns begge navnene er helt hinsides grusome. Du kan ikke kalle ungen din for Hjørdis eller Gurine. Beklager.

Anonymkode: 80a71...1eb

Og jeg synes Kevin og Trym er grusomme, men jeg har ikke noe mot at folk bruker dem på barna sine, siden vi heldigvis har ulik smak. 
Jeg synes Hjørdis er kjempeflott ts😊 

Anonymkode: 41ab4...53b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvilket navn jeg foretrekker, men har positive assosiasjoner til begge. Bestemor het Gurine og en annen nær slektning het Hjørdis. Ville nok gått for det navnet som passer best med etternavnet/etternavnene dere skal bruke. :)

Anonymkode: 37b08...b7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke tenkt på den greia med G urin e 😵

Da blir det Hjørdis. Takk for råd og tips! ☺️

Anonymkode: 6d335...bf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjørdis er jo så fint! 😍 Gurine er fint det også, men det er noe spesielt med Hjørdis.. 😄

Anonymkode: dc386...932

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjørdis. Jeg liker lyden av det og ser at det betyr sverd og kvinne, alle disse moderne "mild kveldsbris over fjellet"-folka er sjanseløse.

Anonymkode: 94572...8ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...