Gå til innhold

Kollega som er overivrig, og kommer til jobben å pisser opp arbeidsplassen på fritiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Apis skrev (1 minutt siden):

Ser dere ikke problemet med at en må jobbe på fritiden, for å få en stjerne i boken til sjefen? Og hva det kan skape av uformelle forventninger fra ledelsen?

En profesjonell sjef vil ikke la folk jobbe gratis (også grunnet arbeidsgivers ansvar hvis det skulle skje noe), men noen sjefer er ikke så nøye på det dessverre. Har tidligere hatt en leder som mente at "dugnad" på jobben skulle vi alle være med på (type opprydning/storvask for å gjøre det "fint"). Selvsagt i betydningen ubetalt. Det gikk heldigvis ingen med på, så det ble med betaling gitt. 

Anonymkode: c8076...f04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At hun gjør det på fritiden viser at hun bryr seg om arbeidsplassen, at hun er lojal. Hvorfor prøver du å svartmale denne personen?

Anonymkode: b84ae...7c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (12 minutter siden):

Ser dere ikke problemet med at en må jobbe på fritiden, for å få en stjerne i boken til sjefen? Og hva det kan skape av uformelle forventninger fra ledelsen?

Hvorfor tror du at hun kommer for å male, fordi hun vil få stjerne i boka? Jeg tror dette er ei jente som ikke vil sitte alene, og som vil gjøre seg selv nyttig. 

Det at du blir så sur og grinete viser jo at heller ikke du takler mennesker, som viser seg å være mer ressurssterk enn deg selv, både når dem er eldre eller yngre. Det er trist :) Kan fint kjenne meg igjen i denne jenta, trist at folk ser "ned" på folk som viser seg å evne mer enn bare seg og sitt. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er sært at du antar at hun er "enkel" fordi hun har masse ressurser, pågangsmot og vil gjøre noe nyttig i fridagene sine. Jeg hadde tenkt det stikk motsatte som deg og beundret henne som heller ville komme å male istedet for å sitte hjemme å visne bort! 

Anonymkode: 60979...c02

 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei ikke når hun er der i fritida.det er kun skade i arbeidstid forårsaket av mangler på arveidsolassen som er arbeidsgiver sitt ansvar. 

Slutt å hat på folk bare fordi de er mer produktive enn deg! 

Anonymkode: 60979...c02

 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det eneste sære her er at du presterer å vri dette til noe negativt 😳 Hun ønsker å gjøre noe som er fint for alle, og du blir «dårlig» av det? 

 

Anonymkode: d60ab...569

 

Rosatoast skrev (47 minutter siden):

Jeg skjønner ikke problemet? Dette har vel ikke du noe med, hvis sjefen og denne unge kvinnen har en enighet om at dette får hun lov til, så burde du heller takke henne. Utrolig ressurssterk og flink syntes jeg hun er, hun ønsker å sette preg på arbeidsplassen som sikkert ellers har helt hvite vegger og er lite "koselig" som alle andre kontorer. Og angående skader eller feil som kan skje, det har ikke dere noe med - hun og sjefen prater om dette og alt annet angår virkelig ikke deg, eller dere andre som kommenterer her på KG. 

Høres ut som at TS er sjalu, denne jenta får nok skryt av sjefen for å være den hun er. Selvfølgelig er det "provoserende" for visse mennesker som også ønsker en stjerne i boka. Ta dere sammen. 

 

Rosatoast skrev (45 minutter siden):

TS er jo tydelig sjalu, denne unge jenta får nok en stjerne i boka av sjefen. Hadde TS også vært like "flink" som henne så hadde kanskje TS også fått sin dose med oppmerksomhet, men det får hun jo her inne akkurat nå. 🤣

Enig!! 

Anonymkode: e542d...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (43 minutter siden):

Hvorfor tror du at hun kommer for å male, fordi hun vil få stjerne i boka? Jeg tror dette er ei jente som ikke vil sitte alene, og som vil gjøre seg selv nyttig. 

Det at du blir så sur og grinete viser jo at heller ikke du takler mennesker, som viser seg å være mer ressurssterk enn deg selv, både når dem er eldre eller yngre. Det er trist :) Kan fint kjenne meg igjen i denne jenta, trist at folk ser "ned" på folk som viser seg å evne mer enn bare seg og sitt. 

Er verken sur eller grinete, bare ser flere potensielle problemstillinger i innlegget til TS, en det du gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert av henne om hun har tid og lyst😊 Vi gikk sammen 4 fra min jobb og malte 2 møterom, hang opp hyller og gjorde det mer trivelig. Vi gjorde det på en søndag. Vi skal ta 2 rom til våren også😊 

Anonymkode: bfab5...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har begynt å jobbe på en arbeidsplass, hvor en ung kollega som jobber åtti prosent spør om å få komme til jobben på fridagene sin for å male vegger. 

Denne damen har ikke familie, og virker kanskje noe enkel som ønsker kjøre en time med tur retur vei for å drive oppussing. Hun sier hun føler seg mye mer vel når hun får satt et personlig preg på arbeidsplassen. Hun sier det med så rolig og harmonisk stemme, som om hun ber om å få lov. 

Jeg føler meg litt dårlig, fordi jeg selv ikke har muligheten til å drive å kjøre til jobb å bruke egen fritid til å pusse opp arbeidsplassen. 

Er det bare meg som synes dette er sært? 

Anonymkode: fbfeb...bdc

Kan du ikke bare godta at dere er forskjellige?

Anonymkode: 1776e...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet en gang på et sted hvor en av de ansatte stadig kom innom når hun hadde fri, hun kom liksom på besøk og ville at vi skulle servere henne kaffe og behandle henne som en gjest. Hun tok ofte med seg barna sine også og hun lot dem løpe rundt og forventet at vi skulle beundre dem og ha den på fanget. Det var veldig forstyrrende og irriterende og sjefen måtte si I fra om at hun ikke kunne gjøre det mer. Da ble hun blodig fornærmet og sluttet. Det var egentlig synd, for hun var veldig flink til å jobbe.

Anonymkode: b1094...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får også lov til å pusse opp på jobben (i kommunen) Hvis hi gjør arbeidet selv. Min fritid er verdifull (jeg har familie, verv og studier), så jeg er ikke begeistret. I tillegg er jeg ikke særlig handy, men slike ordninger skaper et press om at alle må delta. Det er derfor ikke frivillig. Jeg ser det ikke sannsynlig at noen blir skadet underveis, men det kan skje, og det er da et poeng at det skjer på fritiden, i privat regi.

Jeg er ikke for slike ordninger.

Anonymkode: 23853...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi får også lov til å pusse opp på jobben (i kommunen) Hvis hi gjør arbeidet selv. Min fritid er verdifull (jeg har familie, verv og studier), så jeg er ikke begeistret. I tillegg er jeg ikke særlig handy, men slike ordninger skaper et press om at alle må delta. Det er derfor ikke frivillig. Jeg ser det ikke sannsynlig at noen blir skadet underveis, men det kan skje, og det er da et poeng at det skjer på fritiden, i privat regi.

Jeg er ikke for slike ordninger.

Anonymkode: 23853...8a0

Det at det skaper press som er problemet. 

Anonymkode: fbfeb...bdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 30.12.2021 den 12.01):

Ser dere ikke problemet med at en må jobbe på fritiden, for å få en stjerne i boken til sjefen? Og hva det kan skape av uformelle forventninger fra ledelsen?

Enig, det er betenkelig. Godt ment, men lite kollegialt.

Har vært borti at folk kommer en time tidligere enn de skal for å være sikre på at de rekker over alt og kan stenge og gå hjem i rimelig tid, eller rett og slett få bedre tid på åpning. De jobber altså en time gratis.  Det er lett å tenke at det blir deres problem, men saken er jo at sjefen da vil tenke at de andre er noen sløve slabbedasker, siden Per og Pål alltid slutter til oppsatt tid/ trenger en time mindre for å åpne butikken. 

Det har vært flere oppslag i mediene angående gratisarbeid: https://e24.no/naeringsliv/i/wP5Wvd/ansatte-paa-dugnad-nektet-loenn-i-en-tredje-storkjede

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange vegger har dere egentlig?
Du fremstiller dette som at hun bruker en hel dag hver eneste uke på å male vegger, da må det være fryktelig mange vegger, eller så maler hun veldig sakte....

Men ja, det er sært om man føler for å sette sitt personlige preg på hele arbeidsplassen. 
Det er sært å bruke mange mange dager på å male noen vegger.
Det er sært at sjefen tillater at en ansatt skal sette sitt personlige preg på hele arbeidsplassen.
Det er sært å anta at noen er enkel fordi de har mer energi og fritid enn deg selv.
Det er sært å henge seg opp i hva kolleger bruker fritiden sin på.
 

Anonymkode: 40b7c...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 11.41):

Det er sært at du antar at hun er "enkel" fordi hun har masse ressurser, pågangsmot og vil gjøre noe nyttig i fridagene sine. Jeg hadde tenkt det stikk motsatte som deg og beundret henne som heller ville komme å male istedet for å sitte hjemme å visne bort! 

Anonymkode: 60979...c02

Visner du bort når du ikke er på jobb? Jeg ville helle sagt at man visner bort av å male veggene på arbeidsplassen sin uten å få noe igjen for det. Skulle det liksom være høyverdig eller et intellektuelt tidsfordriv som ga noe igjen for det?  For hva skal man med fritid liksom. Det er jo bare tid man kan bruke til å gjøre akkurat hva man vil, enten det er å forme nye bekjentskaper, utvikle seg på hobbyområdene eller bruke mer tid på de man er nære med, mao råtne bort og kaste bort livet sitt. Kom heller på jobb og ta oppvasken og tøm søpla og gjør noe nyttig enn å visne bort ved å leve livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (2 minutter siden):

Visner du bort når du ikke er på jobb? Jeg ville helle sagt at man visner bort av å male veggene på arbeidsplassen sin uten å få noe igjen for det. Skulle det liksom være høyverdig eller et intellektuelt tidsfordriv som ga noe igjen for det?  For hva skal man med fritid liksom. Det er jo bare tid man kan bruke til å gjøre akkurat hva man vil, enten det er å forme nye bekjentskaper, utvikle seg på hobbyområdene eller bruke mer tid på de man er nære med, mao råtne bort og kaste bort livet sitt. Kom heller på jobb og ta oppvasken og tøm søpla og gjør noe nyttig enn å visne bort ved å leve livet.

Så lite innsikt du må ha. Mange er ensomme og har ikke annet nettverk enn jobben, mange er deprimerte og har arbeidsplassen som eneste arena de får mestring, mange har angst og traumer og trives ikke hjemme på fridager. Det er som alle de som jobber frivillig eller går fast til fontenehus, de gjør det fordi det er givende for dem og det er supert. Skal du be de også heller sette pris på fridager og gå å tømme søpla hjemme? 

Anonymkode: 60979...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 9.58):

Forventningene mine til denne tråden var skyhøye 💔

Anonymkode: 04958...7d3

Samme her😭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lite innsikt du må ha. Mange er ensomme og har ikke annet nettverk enn jobben, mange er deprimerte og har arbeidsplassen som eneste arena de får mestring, mange har angst og traumer og trives ikke hjemme på fridager. Det er som alle de som jobber frivillig eller går fast til fontenehus, de gjør det fordi det er givende for dem og det er supert. Skal du be de også heller sette pris på fridager og gå å tømme søpla hjemme? 

Anonymkode: 60979...c02

Det er jo dette som er sært. Ta tak i livet og slutt og slutt og gjør deg til en slave for jobben din. Herregud, litt stolthet skal man da ha, selv om livet er fælt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En tidligere venninne var nyansatt i en barnehage hvor hun fikk lov til å komme inn på kveldstid for å male en vegg. Hun fikk ikke betalt for det og jeg ble med henne. Vi malte et stort slott og tegnefilm karakterer. For oss så var det kjempegøy å få lov til å male på en stor vegg. 
 

I den siste barnehagen barna mine gikk i så var det så mye gulnet treverk på veggene at om jeg hadde jobbet der hadde jeg gladelig spandert både tid, kvistlakk og maling for å kunne ha en bedre arbeidshverdag. 

Anonymkode: e7f1c...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... føler du deg litt truet av henne?

Det er kanskje litt sært, men det kommer veldig an på konteksten. Synest eksempelet over illustrerer fint. Dersom kontoret er skikkelig traust så ser jeg ikke problemet med at hun vil male en vegg så lenge sjefen synest det er ok og dekker materialkostnad, for å gjøre arbeidsplassen litt hyggeligere.

Helt ærlig reagerer jeg mer på at du lager så stor sak av en kollega som vil gjøre noe hyggelig og at du føler det som press. Om det er noen som skal sette grenser for hvor mye man engasjerer seg i jobb på fritida så får det bli en sak mellom henne og sjefen, og ikke noe du skal blande deg borti eller nødvendigvis mene så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...