Gå til innhold

Beskjed til dyreeiere på nyttårsaften!


Sommeren2021

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep. I tillegg er tråden ryddet for siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hellokitty
Sommeren2021 skrev (1 time siden):

Jeg svarer ikke på innlegg som omfatter personangrep når det er sagt.

Da er det løsningen. Det er synet av fyrverkeri som er spekulert. Så slipper vi utfordringene med dårlige dyreeiere, som ikke gidder å legge til rette for at dyrene deres ikke takler lyden av fyrverkeri. Det finnes dessverre en del av dem i denne tråden.

Kilde: NRK Dagsreyven

Er dårlige dyreeiere de eneste ordene du kan?  Og hvem er denne « eksperten» som mener det? Har du et navn eller bare finner du på ting? Dagsrevyen er ikke en reell kilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hellokitty skrev (1 time siden):

Er dårlige dyreeiere de eneste ordene du kan?  Og hvem er denne « eksperten» som mener det? Har du et navn eller bare finner du på ting? Dagsrevyen er ikke en reell kilde. 

Du mener at NRK ikke er en troverdig kilde, og derfor gidder jeg ikke diskutere med deg.

Anonymkode: e4109...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 16.49):

Fortell meg gjerne hvilket dyrehotell jeg kan sende mine 200 vinterfôra sau til..?

Anonymkode: 4c86f...a5c

Clarion Hotell Bergen Airport. De har plass til hunder om du har det.

Anonymkode: e4109...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hellokitty
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du mener at NRK ikke er en troverdig kilde, og derfor gidder jeg ikke diskutere med deg.

Anonymkode: e4109...fd6

Men alvorlig talt. Hva er navnet på denne eksperten? Er det en veterinær, hundetrener, dyrepleier? Hvem er dette mennesket som har uttalt seg på Dagsrevyen på NRK? Det er klart det har noe å si om det skal være troverdig. Har ingenting å si om det er NRK. Og dessuten skrev jeg Dagsrevyen ikke var e troverdig kilde. Slutt å påstå at jeg mener noe annet en det jeg gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kun minutter igjen til skogens dyr skal rives ut av søvnen og løpe  livredde og vettskremte for å komme bort fra faren de ikke skjønner hva eller hvor er. Fugler på kvist med nebbet under vingen skal med hjertebank i frykt trykke seg inn mot kvist.

Det mens vi skrålende idioter spretter champagnen, hojer begeistret over rakettene, og ønsker hverandre et godt nytt år. 

Tenk så fin kloden vår hadde vært hvis mennesket ikke hadde funnets.

Anonymkode: a1fa2...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt katt og hund i alle mine leveår . Aldri har jeg opplevd at de har vært hysterisk på nyttårsaften. Kom nettopp hjem til min katt og hund, de lå og sov i hver sin kurv i stuen.

Anonymkode: 44154...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at man skal ha fyrverkeri når alle dyrene blir så redde.❤️

Det er jo ikke ALLE dyr som blir redde

Anonymkode: 44154...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 12/29/2021 at 2:36 PM, Sommeren2021 said:

Da kan vi også forby røyking og snus. Det er heller ingen grunn til å ha det. Gjør vi det? Nei.

Fyrverkeri er det mest spennende som finnes. De fleste i Norge vil ha fyrverkeri, og det er en grunn til det.

Har du noen statistikk som faktisk viser dette?

Anonymkode: 0b94f...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke ALLE dyr som blir redde

Anonymkode: 44154...647

Nei er sikkert et og annet som ikke blir det.

Er også mange mennesker som er redde for det også

Anonymkode: 0b94f...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi andre må plages med gneldrebikkjer og hundedritt under skoene 364 dager i året. At hundeeiere syter litt på nyttårsaften bryr meg fint lite. Omtrent like lite som elgen i skogen bryr seg om at det skytes opp raketter i boligfeltet flere mil unna. Den merker det ikke engang. For et duste "argument". 

Anonymkode: 50136...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi andre må plages med gneldrebikkjer og hundedritt under skoene 364 dager i året. At hundeeiere syter litt på nyttårsaften bryr meg fint lite. Omtrent like lite som elgen i skogen bryr seg om at det skytes opp raketter i boligfeltet flere mil unna. Den merker det ikke engang. For et duste "argument". 

Anonymkode: 50136...7ac

Snakk om å skjære alle over én kam! Jeg har aldri i hele mitt liv latt hundedritt ligge igjen der folk kan få det under skoene. Men du mener virkelig likevel hunden(e) mine fortjener å bli livredd, selv om de aldri har gjort deg noen slags skade? For en egoistisk og korttenkt holdning.

Du glemmer også at vi er mange i Norge som ikke bor midt i boligfelt. Fyrverkeri er lov å skyte opp over hele landet. Bor man landlig til i et område med flere hus, vil det skytes opp masse fyrverkeri fra alle kanter. De aller fleste her skyter opp noe fra sin egen gårdsplass. I tillegg vil lyder høres fra svært langt borte når det ikke finnes hus/andre ting som blokkerer de lydene. Her har vi både elg og rådyr i området, i tillegg til veldig mye smått, både firbeinte og fugler. De blir nok like redd som hunden min hver gang det eksploderer.

Så når du sier duste "argument",  mener du da ditt eget?

Anonymkode: 1462a...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angst for smell kan trenes bort. Hvordan i alle dager tror dere jakthunder blir trent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren2021 skrev (På 29.12.2021 den 14.11):

I stedet for å irritere seg over fyrverkeri på nyttårsaften, så bør dere heller lære opp dyra til å takle dette. Om det ikke er mulig, så kjøper dere en plass på dyrehotell. Det er nettopp derfor man har dyrehotell.

Jeg oppfordrer alle til å kjøpe ekstra mange fyrverkerier for å feire at folk er vaksinert, og at vi er på vei ut av pandemien. 

Godt nyttår!

Er ikke på grunn av nyttårskveld vi har dyrehotell nei- så stemmer ikke!  

Vi er heller ikke på vei ut av pandemien enda- dessverre...  

Håper ellers det blir litt mindre "troll" i det nye året, men tviler... 

 

Anonymkode: a8a47...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 14.14):

Ja, for det finnes jo virkelig ingen bedre måte å feire på enn å fyre opp mediokert fyrverkeri 🤷‍♀️

Hva med bønder som har titalls kyr eller hester for eksempel, hvordan foreslår du de skal trene dyra? 

Anonymkode: 9a269...bf2

Mesteparten av budskap er relativt skjermet inne i fjøset på denne tiden av året. Der kan man gjøre tiltak som å dekke til vinduer, ha lyset på og evt spille musikk for å dempe inntrykkene utenfra. Har aldri hørt at noen av bøndene jeg kjenner har hatt mye trøbbel rundt rakettoppskyting.
 

Hester er gjerne litt mer kinkig, da mange av de er vare og nervøse typer i utgangspunktet i tillegg til at de fra naturens side er fluktdyr. Mange av de verdt mye penger også, så skader kan være fatalt økonomisk. Vi tok de inn tidlig på nyttårsaften, dekket til vinduer, hadde lyset på og musikk + at vi var der under hovedoppskytingen. Noen av hestene ble dopet ned.

Men akkurat når det kommer til hest så syns jeg at den ulovlige oppskytingen før og etter selve nyttårsaften er det verste, fordi de er man helt uforberedt på.

Jeg syns faktisk at folk med hund kan gjøre en større egeninnsats for å gjøre hundene sine vant med eller i alle fall mindre redde for inntrykk som fyrverkeri. M.a jakthunder vennes med skudd og kaos og tåler slikt bra. Når man ikke eksponerer hunden sin for slike inntrykk annet enn én gang i året og i tillegg er på tuppa selv rundt situasjonen så er det naturlig at hunden blir ekstra redd, og da må eier nesten bare finne seg i å feire nyttår i en tunell eller andre skjermede steder.

Anonymkode: 08dde...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi andre må plages med gneldrebikkjer og hundedritt under skoene 364 dager i året. At hundeeiere syter litt på nyttårsaften bryr meg fint lite. Omtrent like lite som elgen i skogen bryr seg om at det skytes opp raketter i boligfeltet flere mil unna. Den merker det ikke engang. For et duste "argument". 

Anonymkode: 50136...7ac

Har du ikke fått med deg at det bor folk utenfor byer og tettsteder? Vi bor i skogen, vi er omringet av elg, rev, ugler, ulv, rådyr m.m. Du er ganske ego som tenker at det er greit å være en jævel mot dyr en gang i året. 

Anonymkode: 8b4a4...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 1/1/2022 at 1:38 AM, Minmorsbarn said:

Angst for smell kan trenes bort. Hvordan i alle dager tror dere jakthunder blir trent?

Lykke til med å trene 50 kuer...

Anonymkode: 62d77...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...