Gå til innhold

Jogging, fart i km/t

anonym 4545

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Minste anbefalte fart ved jogging? 

Bevegelse med beina som får opp pulsen er vel anbefalt uansett, uavhengig av farten?

Anonymkode: 954a4...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lurere å tenke puls fremfor fart. :) For at du skal få trent hjertet/kondisjonen bør du prøve å ligge på minimum 60% av makspuls, hvis det er intervaller du trener bør du ligge høyere i hvert drag. 

Ellers tror jeg nok at det er vanskelig å jogge saktere enn 7kmt i snitt, med mindre det er snakk om bratte oppoverbakker, da er det nok like greit å gå raskt. 

Anonymkode: 280c3...18d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Minste anbefalte fart ved jogging? 

Bevegelse med beina som får opp pulsen er vel anbefalt uansett, uavhengig av farten?

Forstår det med pulsen og bevegelse. Er det da slik at f eks raks gange 6 - 6,5 km/t  har samme virkning på kroppen som jogging i samme tempo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (3 minutter siden):

Forstår det med pulsen og bevegelse. Er det da slik at f eks raks gange 6 - 6,5 km/t  har samme virkning på kroppen som jogging i samme tempo?

Det kommer vel an på pulsen din. Er pulsen som viser hvor mye joggingen påvirker kroppen og feks hvor mange kcal man forbrenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg ikke har løpt på en stund pleier jeg å starte på 8 km. Så øker jeg bare når jeg blir bedre trent. Synes det er greit å kunne løpe hvertfall 1/2 time sammenhengende så da er det greit å starte sakte😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er din alder, kjønn, BMI og nåværende fysiske form?

Anonymkode: aab4b...14f

48, mann, BMI 26, form: coopertest 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, anonym 4545 said:

48, mann, BMI 26, form: coopertest 40

Hva betyr coopertest 40 da? Antar du ikke sprang 40km på 12 minutter :)

Jeg vil si at du bør jogge over 10 km/t. Feks på tredemølle med 1 grads helling. Løp 5 km feks. Blir dette lett øker du tempoet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fart for jogging er avhengig av blant annet høyden din. En med lange ben kan gå i raskere tempo enn en med korte ben. Dette gjelder også jogging.

Dersom du er over 170 cm høy ville jeg startet å jogge på iallefall 9 km/t. Følg med på pulsen, og dersom den nærmer seg makspuls av den hastigheten, så tar du noen minutter gange før du fortsetter jogging på 9 km/t. Etterhvert trenger du ikke pauser og da kan du feks. Starte med intervaller. Bør kunne jogge 30 minutter sammenhengende før du begynner med tyngre intervaller for å redusere risiko for skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva betyr coopertest 40 da? Antar du ikke sprang 40km på 12 minutter :)

Jeg vil si at du bør jogge over 10 km/t. Feks på tredemølle med 1 grads helling. Løp 5 km feks. Blir dette lett øker du tempoet

Takk for svar. Coopertest: 2300 m (formnivå 40).

TooLate skrev (7 minutter siden):

Fart for jogging er avhengig av blant annet høyden din. En med lange ben kan gå i raskere tempo enn en med korte ben. Dette gjelder også jogging.

Dersom du er over 170 cm høy ville jeg startet å jogge på iallefall 9 km/t. Følg med på pulsen, og dersom den nærmer seg makspuls av den hastigheten, så tar du noen minutter gange før du fortsetter jogging på 9 km/t. Etterhvert trenger du ikke pauser og da kan du feks. Starte med intervaller. Bør kunne jogge 30 minutter sammenhengende før du begynner med tyngre intervaller for å redusere risiko for skade.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, anonym 4545 said:

Takk for svar. Coopertest: 2300 m (formnivå 40).

Da er du jo sprek! Jeg ville holdt 11-12 km/t om jeg var deg. Trenger jo ikke være langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er du jo sprek! Jeg ville holdt 11-12 km/t om jeg var deg. Trenger jo ikke være langtur.

Ikke sprek, men evner å ta ut maksimalt. Var "totalt" ødelagt etter Coopertest i sommer. Har til tider "litt vondt i høyre kne - sikkert på grunn av for høy vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør jo variere! Jeg "kan" løpe på 12,5 km/t eller 4:48 i minuttet da dette er rekorden min på 5k. Men da er pulsen i taket, det er ikke en komfortabel fart å holde på langtur hvor jeg skal holde meg i sone 1-2. Så jeg jogger rett under 10 km/t, jeg, på langtur over 12 km. Disse turene er vel så viktige for utholdenheten, selv om de ikke trener oksygenopptaket. 

Anonymkode: 07631...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du bør jo variere! Jeg "kan" løpe på 12,5 km/t eller 4:48 i minuttet da dette er rekorden min på 5k. Men da er pulsen i taket, det er ikke en komfortabel fart å holde på langtur hvor jeg skal holde meg i sone 1-2. Så jeg jogger rett under 10 km/t, jeg, på langtur over 12 km. Disse turene er vel så viktige for utholdenheten, selv om de ikke trener oksygenopptaket. 

Anonymkode: 07631...829

Takker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...