AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #1 Skrevet 23. desember 2021 Når nesten alle andre i verden feirer jul 25. desember? Anonymkode: 6f523...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når nesten alle andre i verden feirer jul 25. desember? Anonymkode: 6f523...ea5 De feirer jo den 24. I resten av verden også, men de åpner gavene den 25. Det regner jeg har med å gjøre at nissen skal reise hele verden rundt og levere gavene mens barna sover. Vår jul er den eldste og de andre har latt seg inspirere av den. Som ved alle inspirasjoner blir det aldri helt likt. De har 24 luker i kalenderen de også. Julenissen som kommer ned pipa om natta er jo en amerikansk tradisjon. Fjøsnissen er den ekte nissen. Han nisser og hjelper hele desember. Anonymkode: 69381...f21 8
Gjest Albbas Skrevet 23. desember 2021 #3 Skrevet 23. desember 2021 (endret) https://historienet.no/jul/hvorfor-feirer-vi-jul-pa-feil-dag Quote Rundt år 300 bestemte de kristne kirkefedrene at Jesus i sin tid ble født 25. desember. Men Norden skiller seg fra resten av verden ved å markere denne begivenheten 24. desember. Den nordiske skikken stammer fra før det mekaniske uret ble oppfunnet. En ny dag begynte den gangen ved solnedgang i stedet for som nå ved midnatt. Endret 23. desember 2021 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 "Nesten alle andre land". Jaha? Bortsett fra at mange land ikke har juletradisjon i det hele tatt: Det er vel nesten bare England og land de historisk har kolonisert som feirer på den 25. Fra wikipedia: "In Argentina, Austria, Brazil, Colombia, Denmark, Estonia, the Faroe Islands, Finland, France, Germany, Hungary, Iceland, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Norway, Poland, Portugal, French Canada, Romania, Uruguay, Slovakia, Slovenia, Sweden, Switzerland and the Czech Republic, Christmas presents are opened mostly on the evening of the 24th. Italy, the United States, the United Kingdom, Republic of Ireland, Malta, English Canada, South Africa, New Zealand and Australia, this occurs mostly on the morning of Christmas Day. In other Latin American countries, people stay awake until midnight, when they open the presents. In Spain, gifts are traditionally opened on the morning of 6 January, Epiphany day ("Día de Los Tres Reyes Magos"), though in some other countries, like Mexico, Argentina and Uruguay, people receive presents both around Christmas and on the morning of Epiphany day." Anonymkode: b5ae0...58a 10
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 54 minutter siden, AnonymBruker said: De feirer jo den 24. I resten av verden også, men de åpner gavene den 25. Det regner jeg har med å gjøre at nissen skal reise hele verden rundt og levere gavene mens barna sover. Vår jul er den eldste og de andre har latt seg inspirere av den. Som ved alle inspirasjoner blir det aldri helt likt. De har 24 luker i kalenderen de også. Julenissen som kommer ned pipa om natta er jo en amerikansk tradisjon. Fjøsnissen er den ekte nissen. Han nisser og hjelper hele desember. Anonymkode: 69381...f21 Jeg kjøpte kalender i Sverige en gang, den hadde 25 luker. Aner ikke hvor den var produsert da. Anonymkode: a831e...1eb
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #6 Skrevet 23. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: "Nesten alle andre land". Jaha? Bortsett fra at mange land ikke har juletradisjon i det hele tatt: Det er vel nesten bare England og land de historisk har kolonisert som feirer på den 25. Fra wikipedia: "In Argentina, Austria, Brazil, Colombia, Denmark, Estonia, the Faroe Islands, Finland, France, Germany, Hungary, Iceland, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Norway, Poland, Portugal, French Canada, Romania, Uruguay, Slovakia, Slovenia, Sweden, Switzerland and the Czech Republic, Christmas presents are opened mostly on the evening of the 24th. Italy, the United States, the United Kingdom, Republic of Ireland, Malta, English Canada, South Africa, New Zealand and Australia, this occurs mostly on the morning of Christmas Day. In other Latin American countries, people stay awake until midnight, when they open the presents. In Spain, gifts are traditionally opened on the morning of 6 January, Epiphany day ("Día de Los Tres Reyes Magos"), though in some other countries, like Mexico, Argentina and Uruguay, people receive presents both around Christmas and on the morning of Epiphany day." Anonymkode: b5ae0...58a Stemmer ikke helt, i Polen er det lille julaften 24 (som også er helligdag) men nissen kommer med gaver 25 Anonymkode: 10e40...75b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når nesten alle andre i verden feirer jul 25. desember? Anonymkode: 6f523...ea5 Fordi det var da jesus ble født Anonymkode: e5812...fef
mingus Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 Synes vi burde åpnet pakker neste dag her og, blir mye baluba med julebrus, julekaker og pakker til langt på natt med små barn i hus. 5
Gjest Linny111 Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: De feirer jo den 24. I resten av verden også, men de åpner gavene den 25. Det regner jeg har med å gjøre at nissen skal reise hele verden rundt og levere gavene mens barna sover. Vår jul er den eldste og de andre har latt seg inspirere av den. Som ved alle inspirasjoner blir det aldri helt likt. De har 24 luker i kalenderen de også. Julenissen som kommer ned pipa om natta er jo en amerikansk tradisjon. Fjøsnissen er den ekte nissen. Han nisser og hjelper hele desember. Anonymkode: 69381...f21 Typen min er irsk og alt av feiring skjer den 25. Det er da de åpner gaver, får familie på besøk og har julemiddag, det gjør alle mine britiske venner også (jeg bor i Skottland). Så hva er det de egentlig feirer den 24.? Men det stemmer med 24 luker i kalenderen
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: De feirer jo den 24. I resten av verden også, men de åpner gavene den 25. Det regner jeg har med å gjøre at nissen skal reise hele verden rundt og levere gavene mens barna sover. Vår jul er den eldste og de andre har latt seg inspirere av den. Som ved alle inspirasjoner blir det aldri helt likt. De har 24 luker i kalenderen de også. Julenissen som kommer ned pipa om natta er jo en amerikansk tradisjon. Fjøsnissen er den ekte nissen. Han nisser og hjelper hele desember. Anonymkode: 69381...f21 3 hours ago, Linny111 said: Typen min er irsk og alt av feiring skjer den 25. Det er da de åpner gaver, får familie på besøk og har julemiddag, det gjør alle mine britiske venner også (jeg bor i Skottland). Så hva er det de egentlig feirer den 24.? Men det stemmer med 24 luker i kalenderen Nei? Mange britiske og amerikanske kalendere har 25 luker. Iallfall britiske, feks Body Shop sin. Og de feirer vel ikke så mye den 24. såvidt jeg vet. Antar vi feirer 24. pga tradisjon, vi feiret jo jul før kristendommen også så er vel den gamle feiring slått sammen med den nye blitt til julaften. Anonymkode: a4f67...e58 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #11 Skrevet 24. desember 2021 Linny111 skrev (3 timer siden): Typen min er irsk og alt av feiring skjer den 25. Det er da de åpner gaver, får familie på besøk og har julemiddag, det gjør alle mine britiske venner også (jeg bor i Skottland). Så hva er det de egentlig feirer den 24.? Men det stemmer med 24 luker i kalenderen Det er vanlig med middag og familiebesøk den 24. så åpner man pakker på morgenen den 25. Mulig det finnes variasjoner, men det var slik det var vanlig i USA i følge min eks. Anonymkode: 69381...f21 3
Gjest Linny111 Skrevet 25. desember 2021 #12 Skrevet 25. desember 2021 On 12/23/2021 at 11:33 PM, AnonymBruker said: Nei? Mange britiske og amerikanske kalendere har 25 luker. Iallfall britiske, feks Body Shop sin. Og de feirer vel ikke så mye den 24. såvidt jeg vet. Antar vi feirer 24. pga tradisjon, vi feiret jo jul før kristendommen også så er vel den gamle feiring slått sammen med den nye blitt til julaften. Anonymkode: a4f67...e58 Jeg har tre britiske kalendere i år og alle har 24 luker. Om jeg søker på Amazon, får jeg bare opp kalendere med 24 luker. Om Body Shop har 25, er de i så fall unntaket. On 12/24/2021 at 12:05 AM, AnonymBruker said: Det er vanlig med middag og familiebesøk den 24. så åpner man pakker på morgenen den 25. Mulig det finnes variasjoner, men det var slik det var vanlig i USA i følge min eks. Anonymkode: 69381...f21 Ja, jeg vet ikke så mye om jul i USA, men i Storbritannia/Irland feirer de alt den 25. I Irland åpner de først gaver, så drar de i kirken, så spiser de julemiddag rundt klokka to, sier typen min. På 24. bestiller man som oftest take-away for å spare all den gode maten til den 25. Flere av hans irske og britiske venner sendte bilder av takeaway-maten sin.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #13 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 12/23/2021 den 15.27): Stemmer ikke helt, i Polen er det lille julaften 24 (som også er helligdag) men nissen kommer med gaver 25 Anonymkode: 10e40...75b Hvor i Polen skjer dette? Jeg er fra Mazowszeområdet, og der åpner vi alltid pakker den 24. Tror det er det samme i resten av landet? Anonymkode: b5ae0...58a 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #14 Skrevet 25. desember 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor i Polen skjer dette? Jeg er fra Mazowszeområdet, og der åpner vi alltid pakker den 24. Tror det er det samme i resten av landet? Anonymkode: b5ae0...58a Samme her - er polsk selv, og ifølge tradisjonen foreldrene mine holder på, begynner man å spise om kvelden den 24. etter at mørket har falt på, så er det gaveutdeling og julesang; har aldri hørt om noe annet. Mens den kristne julen først begynner natten til den 25; i kirken er midnattsmessen den første "virkelige" julemessen - som man har det i Roma, selv om man også har fått flere julemesser tidligere på kvelden etter hvert her i landet; det er en grunn til at 24. bare kalles "juleaften", mens 25. er "1. juledag". Men gaveutdeling i Polen har, så vidt jeg vet, alltid vært om kvelden den 24. Anonymkode: 9f3bc...e35 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #15 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Samme her - er polsk selv, og ifølge tradisjonen foreldrene mine holder på, begynner man å spise om kvelden den 24. etter at mørket har falt på, så er det gaveutdeling og julesang; har aldri hørt om noe annet. Mens den kristne julen først begynner natten til den 25; i kirken er midnattsmessen den første "virkelige" julemessen - som man har det i Roma, selv om man også har fått flere julemesser tidligere på kvelden etter hvert her i landet; det er en grunn til at 24. bare kalles "juleaften", mens 25. er "1. juledag". Men gaveutdeling i Polen har, så vidt jeg vet, alltid vært om kvelden den 24. Anonymkode: 9f3bc...e35 Ja, nettopp! Sant det med de religiøse greiene, men som du sier, feiringen med familie, julemiddagen med 12 retter og alt det er jo på den 24. Anonymkode: b5ae0...58a 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #16 Skrevet 25. desember 2021 mingus skrev (På 23.12.2021 den 16.53): Synes vi burde åpnet pakker neste dag her og, blir mye baluba med julebrus, julekaker og pakker til langt på natt med små barn i hus. Det kan dere vel bare bestemme dere for selv? Anonymkode: d7d24...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #17 Skrevet 25. desember 2021 On 12/23/2021 at 5:29 PM, AnonymBruker said: Fordi det var da jesus ble født Anonymkode: e5812...fef Det stemmer jo faktisk ikke. Det er ikke nevnt noen dato i bibelen og julas feiringer har faktisk røtter fra paganisme! Mithra, solguden, var født den 25 desember og var det viktigste dagen i hele året. Anonymkode: eae8f...81f 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #18 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 12.08): Når nesten alle andre i verden feirer jul 25. desember? Anonymkode: 6f523...ea5 Dumt spørsmål,alle skjønner jo at julenissen ikke rekker hele jordkloden på en og samme kveld......gavene må deles ut dagen etter på de plassene han ikke rekker den 24. Logisk! Anonymkode: cd4c8...d29 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #19 Skrevet 25. desember 2021 Dersom man åpner gavene på morgen den 25. må man ha overnattingsbesøk eller det blir fordelt utover dagen og sannsynligvis ingen felles greie. Vi liker også sove lengre enn kl 5 når høygira barn ikke klarer vente lengre. Anonymkode: fe328...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #20 Skrevet 26. desember 2021 Vi feirer med middag og selskap den 24. men åpner gaver i pysjen på morgenen den 25. Anonymkode: dbe24...e44 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå