Gå til innhold

Hvor lang tid tok det før du fikk innvilget uføretrygd?


Anonym2203

Anbefalte innlegg

For 4 år siden ble jeg diagnostisert med kyssesyken, og etter det har jeg blitt kraftig utmattet og orker nesten ingenting. Mistenker ME eller Fibromyalgi. 
 

Akkurat hatt samtale med legen angående jobb og helsa mi, og hu ville jeg skulle snakke med nav så har nå fått time der for å snakke om det.

jeg vil gjerne får innvilget uføretrygd, da jeg blir ekstremt sliten og dårlig av å jobbe. Men er redd det er en lang vei å gå.

 

hvor lang tid brukte dere for å få uføretrygd innvilget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra prosessen startet, eller fra jeg søkte? Fra første møtet med nav så tok det 7 år. Men fra jeg kunne søke til jeg fikk det innvilget så tok det 3mnd.

Anonymkode: 04e0d...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt som å bare søke, det tar år. 

 

Anonymkode: 78b9f...ae8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ME så er reglene at du må ha hatt diagnosen i 7 år før man åpner for ufør. Er du på AAP?

Anonymkode: 72a26...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, hvor lang tid det tok for NAV å behandle søknaden? De bruke nøyaktig 21 dager.

Hvis du tenker på fra første sykemeldingsdag, så var jeg uføretrygdet ni år etterpå - kjempet lenge for å komme meg på bena og prøvde mye forskjellig.

Anonymkode: ea8f5...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved ME så er reglene at du må ha hatt diagnosen i 7 år før man åpner for ufør. Er du på AAP?

Anonymkode: 72a26...b07

Sikker på det? Kjenner en med kun ME hvor veileder har søkt og prosessen er igang. Han har vært på AAP i 5 år. 

Ja, og ei tidligere studievenninne som har vært syk i 5 år (4 år på AAP) har fått uføretrygd for omtrent 1 år siden. 

Anonymkode: a583c...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikker på det? Kjenner en med kun ME hvor veileder har søkt og prosessen er igang. Han har vært på AAP i 5 år. 

Anonymkode: a583c...ef5

Ja, jeg er sikker. Diagnosen kan jo være satt før han kom på AAP.

Anonymkode: 72a26...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fibromyalgi. Tok 4 år, men det var for ti år siden, tror kanskje det er vanskeligere i dag. Prøvde å jobbe i ett par butikker, barnehage og sykehjem de årene fra jeg søkte først. 

Anonymkode: 60c02...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ved ME så er reglene at du må ha hatt diagnosen i 7 år før man åpner for ufør. Er du på AAP?

Anonymkode: 72a26...b07

Dette stemmer ikke. Man trenger ikke engang diagnose; det er arbeidsevne som betyr noe. Selvfølgelig er det noe annet i praksis og diagnoser er viktig, men om du har vært gjennom all behandling og utprøving uten bedring så må du ikke gå med en diagnose i syv år. Om du mener dette må du nok frem med noe dokumentasjon....

Anonymkode: cbc20...0de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tok det ett år ette innsendt søknad. Jeg var så unhg så de syns det var litt vanskelig å avgjøre.

En venninne fikk etter tre uker. Men hadde da en lang tid med sykdom bak seg. Noe av det medfødt.

Anonymkode: c89c2...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved ME så er reglene at du må ha hatt diagnosen i 7 år før man åpner for ufør. Er du på AAP?

Anonymkode: 72a26...b07

Jeg er ganske ung. Ble ferdig med vgs i år, og har ingen form for penger eller støtte foreløpig.
Kjenner flere med ME som har fått det innvilget lenge før de har hatt diagnosen i 7 år.. så det kan vel ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ,5 mnd

Gikk 1 år på aap før det .

50% ufør ( multippel sklerose)

Anonymkode: 6a99c...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på arbeidsavklaringspenger i litt over 3 år. Da jeg var ferdig utredet og fikk klarsignal fra min veileder på NAV til å søke tok det kjempekort tid. Jeg sendte selve uføresøknaden med alle vedlegg en fredag og fikk vedtaket førstkommende onsdag! 

Anonymkode: 79a68...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har lavt stoffskifte og fibromyalgi. Enda ikke blitt ufør. Søkte første gang for åtte år siden. Vært gjennom hele mølla. Er nå på sosialhjelp siste 6 mnd, jobber litt ved siden av som vaskehjelp hos venninner av mamma. Føler legen min og NAV er lei av meg. Har en del smerter og fatigue på ettermiddagen. Men jeg gir ikke opp, har meldt meg inn i en gruppe på Facebook der det er mange gode råd. Fastlegen lovte å kontakte NAV igjen.

Anonymkode: 60c02...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 år etter at jeg ble syk med ME, og 8mnd etter søknaden ble sendt. Nøyaktig det de anslo behandlingstiden til å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonym2203 skrev (På 21.12.2021 den 22.11):

For 4 år siden ble jeg diagnostisert med kyssesyken, og etter det har jeg blitt kraftig utmattet og orker nesten ingenting. Mistenker ME eller Fibromyalgi. 
 

Akkurat hatt samtale med legen angående jobb og helsa mi, og hu ville jeg skulle snakke med nav så har nå fått time der for å snakke om det.

jeg vil gjerne får innvilget uføretrygd, da jeg blir ekstremt sliten og dårlig av å jobbe. Men er redd det er en lang vei å gå.

 

hvor lang tid brukte dere for å få uføretrygd innvilget?

Min samboer fikk invilget Etter 3 år. Var mye prøvejobbing osv. Han jobbet svært lite under den 3 års perioden og fikk socialhjelp og nokk penger frem til uføretrygd. Er Sikkert ulike for alle. 

Med prøvejobbing mener jeg mange forsjellige kortvarige prøvejobber. Teste arbeidskapasiteten

Anonymkode: de82a...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år. men var først midlertidig ufør. prøvde forskjellige yrker, og så tok jeg en utdannelse men fikk aldri brukt den da jeg ble fysisk svekket. før dette var det kun psyken jeg slet med. var til og fra mange forskjellige utprøvinger opp igjennom tiden, men div stønader som har byttet nav til AAP nå. Fra jeg fikk det som heter AAP og frem til ufør gikk det 7 år. Fikk avslag på en søknad. fikk innvilget på 2 forsøk. men da ba nav meg søke før jeg søkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år fra 1. sykedag. Fra søknaden ble sendt til vedtaket kom gikk det nokså nøyaktig 24 timer.

Anonymkode: a0550...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym2203 skrev (På 21.12.2021 den 22.11):

For 4 år siden ble jeg diagnostisert med kyssesyken, og etter det har jeg blitt kraftig utmattet og orker nesten ingenting. Mistenker ME eller Fibromyalgi. 
 

Akkurat hatt samtale med legen angående jobb og helsa mi, og hu ville jeg skulle snakke med nav så har nå fått time der for å snakke om det.

jeg vil gjerne får innvilget uføretrygd, da jeg blir ekstremt sliten og dårlig av å jobbe. Men er redd det er en lang vei å gå.

 

hvor lang tid brukte dere for å få uføretrygd innvilget?

Når du så vidt har blitt ferdig med VGS bør det være en lang vei å gå, i alle fall når du ikke engang har en diagnose. Du må jo gjennom utprøving av restarbeidsevne. Hva jobber du med nå? 

Datteren til en venninne startet som deg, med kyssesyken, og har fått ME. Men, hun har tatt fagbrev og jobber med ett eller annet innenfor elektro. Og hun sliter med utmattelse, men klarer å jobbe.

Tro meg, et helt liv som ufør er ikke noe stas... 

Anonymkode: 12b23...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...