Gå til innhold

Hvor lang tid tok det før du fikk innvilget uføretrygd?


Anonym2203

Anbefalte innlegg

Jeg var fire år på aap, kom ut i deltidsjobb (mye sykmeldt) i tre år før jeg havnet på aap igjen. Var på aap tre år så ble søknaden sendt og jeg fikk svar etter en måned. Det er viktig å la nav bruke den tiden de trenger på å bygge opp din sak. Sender du søknad for tidlig blir den avslått og da står du på bar bakke.

Anonymkode: 555d0...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym2203 skrev (På 21.12.2021 den 22.11):

For 4 år siden ble jeg diagnostisert med kyssesyken, og etter det har jeg blitt kraftig utmattet og orker nesten ingenting. Mistenker ME eller Fibromyalgi. 
 

Akkurat hatt samtale med legen angående jobb og helsa mi, og hu ville jeg skulle snakke med nav så har nå fått time der for å snakke om det.

jeg vil gjerne får innvilget uføretrygd, da jeg blir ekstremt sliten og dårlig av å jobbe. Men er redd det er en lang vei å gå.

 

hvor lang tid brukte dere for å få uføretrygd innvilget?

Fikk innvilget uføretrygd etter kun 2 måneder fra jeg søkte om det. Men var i NAV systemet der jeg gikk på AAP fra 2013 til 2017. Så det tok «kun» 4 år. Var forresten aldri tanken at jeg skulle ende med uføretrygd i begynnelsen fra hverken meg selv, behandlere, DPS, lege eller NAV. 
Går du på AAP nå? Regner uansett med at man må innom det først før det blir snakk om noe uføretrygd.

Anonym2203 skrev (På 22.12.2021 den 0.15):

Jeg er ganske ung. Ble ferdig med vgs i år, og har ingen form for penger eller støtte foreløpig.
Kjenner flere med ME som har fått det innvilget lenge før de har hatt diagnosen i 7 år.. så det kan vel ikke stemme?

Men da må du jo få søkt om AAP fortest mulig. Du har krav på det. Ville også fått legen til å sende henvisning til DPS, de kan være til god hjelp videre når det gjelder det med å få uføretrygd. Det var en psykiater fra DPS som skrev en sånn sakkyndig rapport (eller hva enn det het) om meg å begrunnet med hvorfor jeg skulle få innvilget uføretrygd eller hva enn det var. Husker ikke alt nå men det var iallefall takket være de at jeg fikk det innvilget. Fastlegen jeg hadde klarte jo ingenting å sa til og med at han ikke hadde noe med dette å gjøre 😓 nå hadde jeg en dritt dårlig fastlege som ikke brydde seg om pasientene sine også da skal sies.

Anonymkode: 32076...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på 7. året med NAV nå, 4 år siden diagnose Fibromyalgi ble satt. I tillegg har jeg en del slitasje i rygg og Noe som heter Scheuermanns.. Jeg har riktignok bedt om å bli godt utprøvd, sånn at jeg VET hvor stor restarbeidevne jeg har. Den ble konkludert med 15% nå før jul, derfor kjører vi nok ett tiltak i 15% jobb nå, for å være sikre, i ca 6 mnd. Etter dét kan vi søke ufør på evt manglende grad :) Gruer meg og gleder meg! Livet med NAV/AAP er uforutsigbart, så en fast inntekt i form av uføretrygd vil komme godt med, samtidig blir det vemodig å si farvel på ordentlig til en stor del av en normal arbeidshverdag! Tenker uansett at mange har det verre enn meg... Så ja, det tar tid! Men det er verdt det! For de er nøye, de jobber grundig. Nå vet jeg at løsningen vi lander på, vil være riktig for nettopp meg.. Ihvertfall enn så lenge, til helsa evt blir dårligere eller til jeg kan ha mulighet til å finne en helt annen jobb der jeg kan klare å ute mer :)

Anonymkode: fcc42...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra første møtet med nav, så tok det 7-8 år. Fra jeg sendte inn søknad, så tok det 4 mnd. 

Anonymkode: 91c7a...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym2203 skrev (På 21.12.2021 den 22.11):

For 4 år siden ble jeg diagnostisert med kyssesyken, og etter det har jeg blitt kraftig utmattet og orker nesten ingenting. Mistenker ME eller Fibromyalgi. 
 

Akkurat hatt samtale med legen angående jobb og helsa mi, og hu ville jeg skulle snakke med nav så har nå fått time der for å snakke om det.

jeg vil gjerne får innvilget uføretrygd, da jeg blir ekstremt sliten og dårlig av å jobbe. Men er redd det er en lang vei å gå.

 

hvor lang tid brukte dere for å få uføretrygd innvilget?

Med en slik forhistorie, spesielt når du er så ung, og uten diagnose men mistanke om ME, vil det sannsynligvis ta lang tid. Hvis du får uføretrygd vil du sannsynligvis forbli ufør for livet, så NAV vil sannsynligvis prøve alt først. 

Anonymkode: 0866f...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...