Gå til innhold

Flere med barn som var Sen å prate?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er så bekymret for min 19 mnd gamle sønn som ikke sier et eneste ord. Han synger og nynner og har begynt å få mye bedre språkforståelse (men henger langt etter). For eksempel kan han alle bevegelser til riktig vers av hjulene på bussen både på norsk og engelsk, men kan ikke si et eneste ord uten om «hysj» fra hjulene på bussen. Han babler mye og sier mye eh eh eh og IH IH IH for å kommunisere. 
Hn har vann i ørene, men hører greit. Det skal avgjøres om han skal ha dren på nyåret. 

vil gjerne høre deres historier om barn som var sen til å prate og hvordan det gikk. Når begynte de å snakke? Startet de plutselig en dag? Trengte de noe form for hjelp? Hva har dere gjort for å stimulere språket som har hjulpet?

Anonymkode: 9ac94...725

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi, som er fem år nå, hadde veldig få ord når hun var halvannet. Ordene var korte og av type "hei", "ma" (mamma) og "mø". Jeg syntes at hun var sen og var litt stresset. Det løsnet i dagene rundt toårsdagen. Da begynte hun å si mange ord, og å sette sammen to ord - "mamma sitte". Jeg har ikke gjort noe spesielt for å stimulere språk, tror jeg. Hun har alltid vært glad i å lese bøker, hun liker tullerim, og vi synger en del. Jenta prater helt fint i dag, og jeg har aldri fått noen kommentar fra helsestasjon eller barnehage på at hun ligger etter. Sier r i noen ord, og ikke i andre. Stokker om bokstavene i noen av de mer avanserte ordene. "Nå må jeg konstantere meg mamma, ikke forstyrr meg" i stedet for konsentrere, men det er vel ikke så unormalt. jeg er ingen ekspert men tror du kan slappa av en stund til, siden gutten din viser god språkforståelse.  🙂 

Anonymkode: cf8b9...1e3

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke så uvanlig at et barn rundt 1,5 år har få ord. Jeg jobber i småbarnsavdeling i barnehage og kjenner dermed mange det gjelder. Man kan nok bli stresset av at det er så store forskjeller i den alderen, men normalområdet er også stort. 

Jeg har selv et barn som snakket tidlig og en nevø som snakket sent (noen få enstavelsesord ved toårsdagen, og ble fulgt opp av helsestasjonen for å se at det løsnet). Og ved fireårsalder er det liten forskjell på de to. Språket kom i full fart for nevøen min mellom 2 og 3 år, og han trengte ikke noe videre oppfølging. 

Anonymkode: a5221...459

• Liker 2
Skrevet

Det var likt her, ved 2 år kunne gutten min svært få ord. Mamma, ball og bil tror jeg var de eneste. Ved 2,5 var det mye bedre, og nå ved nesten 3 snakker han korte setninger selv om det ofte må tolkes litt. Han lager noen egne ord på ting, og der bables fortsatt mye, men barnehagen er ikke bekymret 😊

Anonymkode: 8c99b...55a

• Liker 1
Skrevet

Min gutt på 2,5 år har nettopp begynt å uttale tydlige ord. Men han har god språkforståelse (altså han forstår beskjeder og kommuniserer med kroppen) så er ikke bekymret. 

er selv pedagog, og på jobb vil jeg si at et barn er treigt ute med språk hvis barnet er 3 år og enda ikke snakker. Mitt råd ville være å slappe av. Syng, les og snakk masse med barnet. Det kommer etterhvert! 

Anonymkode: e4b9b...889

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

er så bekymret for min 19 mnd gamle sønn som ikke sier et eneste ord. Han synger og nynner og har begynt å få mye bedre språkforståelse (men henger langt etter). For eksempel kan han alle bevegelser til riktig vers av hjulene på bussen både på norsk og engelsk, men kan ikke si et eneste ord uten om «hysj» fra hjulene på bussen. Han babler mye og sier mye eh eh eh og IH IH IH for å kommunisere. 
Hn har vann i ørene, men hører greit. Det skal avgjøres om han skal ha dren på nyåret. 

vil gjerne høre deres historier om barn som var sen til å prate og hvordan det gikk. Når begynte de å snakke? Startet de plutselig en dag? Trengte de noe form for hjelp? Hva har dere gjort for å stimulere språket som har hjulpet?

Vel, da han fikk lagt inn dren løsnet det med både snakking og balanse. Han begynte å gå og snakke ganske raskt etterpå. Var 13 mnd da han fikk lagt inn dren. Han brukte ca 6 mnd på å ta igjen det språklige.

Anonymkode: 073ad...e4c

• Liker 2
Skrevet

sønnen min sa ikke ett ord omtrent før han var 2 år og 8 måneder. Da ble ppt kontaktet. Plutselig begynte han bare å prate. Begynte rett på å prate setninger og alt var fullt forståelig. Han hadde veldig god språkforståelse da. Helt merkelig, de ansatte i barnehagen trodde det knappt😂 Vi hadde ikke bruk for ppt for å si det slik😂

Anonymkode: c1e8f...11d

• Liker 3
Skrevet

Min sønn var rimelig treig med pratinga. Var enkle ord i 1 år. Han prata ikke setninger før han var 3.  Nå som 10 åring skravler han hele tiden, både natt og dag. 

Anonymkode: 27ec1...ccd

• Liker 2
Skrevet

Har et barn på nesten 5 år. Henger etter språklig. Følges opp av PPT grunnet språkvansker. Det skjer en positiv utvikling, selvom det virker til å gå tregt. Barnet snakket ikke med mer enn ett ord om gangen frem til barnet var 3 år. Nå kan det være ca 8-9 ord i setningen. Språkforståelsen er også litt lav, men å få frem og ut ordene er det vanskeligste for mitt barn. 

Anonymkode: 11946...61c

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi var vel rundt samme alder og ropte bare "den" og ugle og masse bakbakabak og laklaklak. Ropte altså. 

Men plutselig endrer det seg og det kommer nye ord hver dag😊

Anonymkode: 37897...2c5

• Liker 1
Skrevet

Barnet mitt startet sent i barnehagen, tror hun var rundt 2-2,5år. Før dette var språket dårlig, og i ettertid har jeg tenkt at det er fordi jeg kanskje ikke snakket nok med henne. Etter hun startet i barnehagen, var språket på plass i løpet av de første 6 mnd'ene, det gikk fort. 

Anonymkode: 1f345...7ad

• Liker 1
Skrevet

Min eldste sa "mamma", første ord når han var 24 mnd. Hadde sikkert kun 20 ord ved 3 års alder. Hverken barnehage eller helsestasjon utrykte noe bekymring.

I 3,5 klarte han å si enkle setninger som bedtod av tre ord maks.

Nå er han 4,5 år og er pratsom av seg, men veldig utydelig, mange lyder mangler.

Så lenge jeg ser stadig fremgang og at han menralt henger med aldersgruppen, så er det helt greit for meg. 

Anonymkode: df288...dcb

• Liker 1
Skrevet

Hvis han har vann i ørene så hører han jo ikke greit? Dvs det kommer og går, som jeg har forstått. Prøv å dykk i et basseng og hør hva de andre sier 🤔

Vår hadde vann i ørene og hadde da selvsagt nedsatt hørsel pga det. Og forsinket språk. Han måtte ha logoped etterpå. 19 mnd er for tidlig å bekymre seg. Vent ihvertfall til han har fått dren.

Anonymkode: 3b8c0...a60

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis han har vann i ørene så hører han jo ikke greit? Dvs det kommer og går, som jeg har forstått. Prøv å dykk i et basseng og hør hva de andre sier 🤔

Vår hadde vann i ørene og hadde da selvsagt nedsatt hørsel pga det. Og forsinket språk. Han måtte ha logoped etterpå. 19 mnd er for tidlig å bekymre seg. Vent ihvertfall til han har fått dren.

Joda forstår han ikke hører optimalt, men vi vet han hører relativt greit og han består hørselstestene. Han reagerer på de minste lyder men språklig reagerer han dårlig på tiltale og kommandoer og generelt å herme etter lyder og ord. Kan jo såklart henge sammen med at han HØRER men at alt man hører er grøtete. Så joda, vi vet han hører «greit», men hvor stor del av det har påvirket språket? Håper det kan forklare hvorfor! Spent på om det blir dren på nyåret.

Skrevet

Min yngste var rundt 3 før hun pratet ordentlig, måtte flytte til Norge med bare ett språk for å få språket igang, men det som gjorde at barnehagen og helsesøster ikke ville sette igang noe tiltak var at de merket at hun forsto alt og hadde et kroppsspråk som var så lesbart og nyansert at hun ikke egentlig behøvde si noe for at de forsto hva hun ville. (Hun forsto begge språkene) Hun var aldri frustrert over manglende språk.  Et halvt år etter hun begynte å prate ordentlig hadde hun tatt igjen de andre barna i barnehagen.   

Anonymkode: 229a7...9ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda forstår han ikke hører optimalt, men vi vet han hører relativt greit og han består hørselstestene. Han reagerer på de minste lyder men språklig reagerer han dårlig på tiltale og kommandoer og generelt å herme etter lyder og ord. Kan jo såklart henge sammen med at han HØRER men at alt man hører er grøtete. Så joda, vi vet han hører «greit», men hvor stor del av det har påvirket språket? Håper det kan forklare hvorfor! Spent på om det blir dren på nyåret.

Tenker at han hører hva dere sier, men at han ikke hører lydene RIKTIG og at det derfor påvirker språkutviklingen. Det påvirket ihvertfall språket på vår gutt veldig. Grøtete, som du sier, kan gjerne stemme. Håper dere får dren. Se etterpå om det går seg til. Tror min fikk vann i ørene på en kritisk tidspunkt og derfor trengte logoped. Han har i tillegg "lett autisme"

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tenker at han hører hva dere sier, men at han ikke hører lydene RIKTIG og at det derfor påvirker språkutviklingen. Det påvirket ihvertfall språket på vår gutt veldig. Grøtete, som du sier, kan gjerne stemme. Håper dere får dren. Se etterpå om det går seg til. Tror min fikk vann i ørene på en kritisk tidspunkt og derfor trengte logoped. Han har i tillegg "lett autisme"

Ja; ikke sant.

vi mistenker autisme hos vår også. Er jo omdiskutert om vann i ørene påvirker språkutviklingen i det hele tatt, så vet ikke hva jeg skal tro lenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei,

min snakket ikke sikkelig før 2,5 år, da skravlet han som en foss, før det sa han bare mamma,pappa, se , her, der, bamse, smokk og bass ( bestefar ) , jeg var også veldig beskymret,men det var hvis bare jeg, ingen andre reagerte på det

Anonymkode: 2ec68...781

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 20.15):

Hei,

Hei,

Hvordan har det gått med din gutt?

Anonymkode: f64f4...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Var omtrent ingen som forsto datteren min før hun nærmet seg fire år. Ikke mye vi klarte å tyde heller. Var bekymret, men plutselig løsnet det. Siden har hun ikke stoppa å prate. Er nå 9 år og ligger ikke etter.

Anonymkode: a2b4b...f98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...