Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå tredje året på en bachelor, noe som betyr at jeg er ferdig utdannet til sommeren. Kommer til å ha alle karakterer innen normert tid, men har dessverre noen D og E, noe som gjør st jeg kommer til å ta et ekstra år for å ta opp disse karakterene og finpusse slik st jeg kommer inn på master.

Har noen erfaring med arbeidsgivere angående dette, da det jo på vitnemålet mitt kommer til å være synlig at jeg har brukt fire år istedenfor tre.

Er bare redd fremtidige arbeidsgivere skal få negativt inntrykk. Skal sies at årsaken til karakterene som er dårlig er at jeg ikke har vært strukturert nok fordi jeg har jobbet 70% gjennom hele studietiden

Anonymkode: 1eb02...7d5

Skrevet

Aldri blitt spurt om det, men kan sikkert variere fra yrke til yrke. Jeg brukte fem år, pga deltidsstudium og en fødselspermisjon. 

Anonymkode: 8b06d...154

Skrevet

Det er ganske vanlig å bruke litt lengre tid, det tror jeg de fleste arbeidsgivere ikke engang vil legge merke til. Det er stor forskjell på å bruke fire år og å bruke åtte år.

Anonymkode: d4aa8...bfc

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte 4 år, og har aldri blitt spurt om det av potensiell arbeidsgiver. Har man gått videre på master og fullført denne relativt greit er min inntrykk av arbeidsgiver er mest opptatt av dette, og ikke bachelor.

Anonymkode: 1acbc...5d1

Skrevet

Tror ikke mange bryr seg om bare en bachelor. Master er en annen ting

Anonymkode: 9535c...ecf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 17.55):

Jeg går nå tredje året på en bachelor, noe som betyr at jeg er ferdig utdannet til sommeren. Kommer til å ha alle karakterer innen normert tid, men har dessverre noen D og E, noe som gjør st jeg kommer til å ta et ekstra år for å ta opp disse karakterene og finpusse slik st jeg kommer inn på master.

Har noen erfaring med arbeidsgivere angående dette, da det jo på vitnemålet mitt kommer til å være synlig at jeg har brukt fire år istedenfor tre.

Er bare redd fremtidige arbeidsgivere skal få negativt inntrykk. Skal sies at årsaken til karakterene som er dårlig er at jeg ikke har vært strukturert nok fordi jeg har jobbet 70% gjennom hele studietiden

ikke verdt å bruke et helt år på å rette på noen d-er og e-er. Vær heller ærlig med at du har jobbet. Få spør om vitnemål fra en bachelor.

Anonymkode: 20e8a...3fb

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke utdanning engang og har fortsatt en ok+ jobb så tviler på at det er noe noen tenker over. 

Anonymkode: cb09b...8e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ikke verdt å bruke et helt år på å rette på noen d-er og e-er. Vær heller ærlig med at du har jobbet. Få spør om vitnemål fra en bachelor.

Anonymkode: 20e8a...3fb

Klart det er verdt det, om målet er å komme inn på masterstudie.

Jeg brukte 7 år på mitt masterstudie, det har ikke spilt noen rolle for arbeidsgivere. Har aldri kommet opp en gang (selv om det står på cv'en). 

Anonymkode: 09821...86c

• Liker 5
Skrevet

Kan du ikke jobbe siste året samtidig som du forbedrer karakterene?

Anonymkode: c3481...c31

Skrevet

Start heller på master om du kan. Ingen har spurt om karakterer fra universitet.

Hadde A og B på alt fra bacheloren men ingen har spurt. Startet master på deltid rett etter bachelor samtidig som jeg fikk 100% jobb. Tar seg fint ut på cv og viser faglig interesse og vilje for jobbsøking :)

Anonymkode: cda79...aff

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Start heller på master om du kan. Ingen har spurt om karakterer fra universitet.

Hadde A og B på alt fra bacheloren men ingen har spurt. Startet master på deltid rett etter bachelor samtidig som jeg fikk 100% jobb. Tar seg fint ut på cv og viser faglig interesse og vilje for jobbsøking :)

Anonymkode: cda79...aff

Tror TS mener at h*n ikke kommer inn på en master med mindre h*n forbedrer karakterene sine :) 

Anonymkode: fe9f1...a9c

• Liker 1
Skrevet

Brukte også fire år på bachelor. Har aldri blitt spurt og aldri vist frem noen formelle papirer på utdanningen min noen gang… (jeg har fast jobb)

Anonymkode: 376c6...b86

Skrevet

Det er veldig vanlig at studenter bruker et ekstra år for å forbedre karakterene. Noen tar i tillegg noen ekstra emner for å bygge på kompetansen.

Hilsen studieveileder.

Anonymkode: e8f80...053

Skrevet

Det er vanlig å bruke mer enn normert tid.

Jeg gjorde det, ingen av de som intervjuet meg til jobber etter studiene spurte om det i det hele tatt. 

Anonymkode: 03ecc...e4f

Skrevet

TS her igjen.

Takk for svar :) Betryggende å høre at det ikke er krise. 

Men hva skriver dere på CV?

Skriver dere da normert tid eller 4 år?

Skrevet

Vi ansatte dessverre en som brukte fire år. Aldri igjen. Det er en grunn til at han har gått fire år, for å si det slik. Av og til lurer vi på om han i det hele tatt har gått på skolen. 🤪

Anonymkode: e781c...a3f

Skrevet

Jeg ville sjekket ut at det faktisk går an å forbedre karakterer etter at man har fått vitnemål. Kan godt hende de kommer på et ekstra skriv så arbeidsgiver ser de dårligere karakterene og.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her igjen.

Du skriver jo som det er, fullført etter tre men brukt et år på å forberede. 

Anonymkode: 6e217...c68

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS her igjen.

Du skriver bare hvilket år du ble uteksaminert, ikke hvilket år du begynte.

Anonymkode: 2af5b...40b

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (6 timer siden):

Jeg ville sjekket ut at det faktisk går an å forbedre karakterer etter at man har fått vitnemål. Kan godt hende de kommer på et ekstra skriv så arbeidsgiver ser de dårligere karakterene og.

Ganske normalt at man kan utsette utskrift av vitnemålet i inntil ett år slik at man kan forbedre karakterene.

Anonymkode: e8f80...053

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...