AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #1 Del Skrevet 16. desember 2021 - "Hvem shirke skal du i på julaften?". - "Skal vi shøpe dette?". - "Hvem vei skal vi shøre til Særp?". Hva tenker dere om voksne folk som snakker sånn? Her i Fredrikstad er det mange av dem. Jeg synes det høres fryktelig merkelig ut. Høres liksom så useriøst ut. Anonymkode: d17ae...382 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #2 Del Skrevet 16. desember 2021 Det høres mindre intelligent ut. Anonymkode: 9838f...af8 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #3 Del Skrevet 16. desember 2021 Høres åndsvakt ut! Anonymkode: 20637...974 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sammy! Skrevet 16. desember 2021 #4 Del Skrevet 16. desember 2021 Shedekollisjon 😂😂😂😂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #5 Del Skrevet 16. desember 2021 2 minutter siden, Sammy! said: Shedekollisjon 😂😂😂😂 Bak Mækkær'n 😛 Anonymkode: d17ae...382 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #6 Del Skrevet 16. desember 2021 De må da være mindre begavet? Har da aldri hørt noen snakke slik Anonymkode: 2add1...9e3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Del Skrevet 16. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: De må da være mindre begavet? Har da aldri hørt noen snakke slik Anonymkode: 2add1...9e3 Har du vært i Fredrikstad før? Anonymkode: d17ae...382 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #8 Del Skrevet 16. desember 2021 Var hos ei venninne tidligere idagmed noen venner,vi hadde fått litt og drikke så var nok litt høyrøstet og sa til henne at hun utstrålte så mye selvsikkerhet og litt seksualitet med skjeden som hun hadde 😀 Hun svarte med og slå meg i ansiktet 😭 Her kommer man med komplimenter, også blir man møtt på den måten. Anonymkode: 091bf...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #9 Del Skrevet 16. desember 2021 Det heter hvilken. Ingen sier hvem for hvilken. Anonymkode: 96ca7...d49 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Del Skrevet 18. desember 2021 Hvem bil skjører du? Anonymkode: 5ae42...b30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #11 Del Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 22.08): Det heter hvilken. Ingen sier hvem for hvilken. Anonymkode: 96ca7...d49 Vi vet det. Dessverre er det mange som sier hvem for hvilken osv.. Og prøver man å rette på de, blir de som regel sure. Anonymkode: 6b4f8...c02 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #12 Del Skrevet 18. desember 2021 Jobber som kjøkkenselger og passer på å si kjøkken og kjøleskap «rett», men på privaten sier jeg shøkken, shøttkake og shøleskap Anonymkode: c2d64...908 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #13 Del Skrevet 18. desember 2021 Kj-lyden er dessverre (i følge meg og mange andre iallfall) på vei ut av språket. Jeg hadde en professor i norsk som skrev doktorgrad om språkets utvikling, og han sa at vi skulle være glad for at språket forenkles. Det er endret veldig mye de siste 1000-årene. Vil du ikle at språket skal utvikle seg får du reise til Island 🤷🏼♀️ Anonymkode: 255ac...827 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hyechu Skrevet 20. desember 2021 #14 Del Skrevet 20. desember 2021 kj-lyden holder dessverre på å forsvinne. forferdelig å høre på folk som sier "schøleskap" og "schino" 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 18.12.2021 den 21.57): Kj-lyden er dessverre (i følge meg og mange andre iallfall) på vei ut av språket. Jeg hadde en professor i norsk som skrev doktorgrad om språkets utvikling, og han sa at vi skulle være glad for at språket forenkles. Det er endret veldig mye de siste 1000-årene. Vil du ikle at språket skal utvikle seg får du reise til Island 🤷🏼♀️ Anonymkode: 255ac...827 Nettopp, sånn er det. Knapt noen av mine venner bruker kj-lyden. De fledte hag master, mange i juss og div annet, så ikke mindre intelligente. Det er bare nærmest utdødd i vår generasjon (28). Har én venninne som er veldog påpasselig med å bruke kj-lyd, og det høres helt malplassert ut i dialekten hennes. Anonymkode: d306d...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Del Skrevet 26. desember 2021 On 12/18/2021 at 9:54 PM, AnonymBruker said: Jobber som kjøkkenselger og passer på å si kjøkken og kjøleskap «rett», men på privaten sier jeg shøkken, shøttkake og shøleskap Anonymkode: c2d64...908 Så da er det bare latskap at du ikke gidder å si det riktig til vanlig da? Anonymkode: 82c50...e94 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #17 Del Skrevet 26. desember 2021 On 12/18/2021 at 9:57 PM, AnonymBruker said: Kj-lyden er dessverre (i følge meg og mange andre iallfall) på vei ut av språket. Jeg hadde en professor i norsk som skrev doktorgrad om språkets utvikling, og han sa at vi skulle være glad for at språket forenkles. Det er endret veldig mye de siste 1000-årene. Vil du ikle at språket skal utvikle seg får du reise til Island 🤷🏼♀️ Anonymkode: 255ac...827 On 12/20/2021 at 7:42 PM, AnonymBruker said: Nettopp, sånn er det. Knapt noen av mine venner bruker kj-lyden. De fledte hag master, mange i juss og div annet, så ikke mindre intelligente. Det er bare nærmest utdødd i vår generasjon (28). Har én venninne som er veldog påpasselig med å bruke kj-lyd, og det høres helt malplassert ut i dialekten hennes. Anonymkode: d306d...7b6 Hvordan uttaler dere: Kjerringa skylte kyllingen? Schærringa schylte schyllingen? I så fall blir det feil, i og med at det ikke går an å skylle en skylling (man foretar en skylling når man skyller ansiktet, skyller av tallerknene osv). I og med det er feil så fremstår dere som idioter som ikke kan snakke norsk. Anonymkode: 82c50...e94 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #18 Del Skrevet 26. desember 2021 Folk snakker sånn her i Moss og. Helt jævlig å høre på. Kjenner irritasjonen langt nedi foten Anonymkode: 633cd...962 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 26. desember 2021 #19 Del Skrevet 26. desember 2021 Når jeg hører voksne si "Sjino, sjosk, sjøpe" osv, tenker jeg at de ikke har lært å snakke ordentlig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykke Li Skrevet 26. desember 2021 #20 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 18.12.2021 den 21.54): Jobber som kjøkkenselger og passer på å si kjøkken og kjøleskap «rett», men på privaten sier jeg shøkken, shøttkake og shøleskap Anonymkode: c2d64...908 Så.. latskap? AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 19.42): Nettopp, sånn er det. Knapt noen av mine venner bruker kj-lyden. De fledte hag master, mange i juss og div annet, så ikke mindre intelligente. Det er bare nærmest utdødd i vår generasjon (28). Har én venninne som er veldog påpasselig med å bruke kj-lyd, og det høres helt malplassert ut i dialekten hennes. Anonymkode: d306d...7b6 Vi er i samme generasjon, og det handler om latskap. Jeg er selv påpasselig med å bruke lyden riktig, ettersom navnet mitt begynner på Kj-lyden og jeg heter faktisk ikke "Shell" eller "Shishti" 🙄 Jeg klarer også fint å få folk som "aldri" har klart å uttale lyden til å uttale den. Det er ikke så utrolig vanskelig som de som ikke gidder skal ha det til. Uansett hvor høy utdanning du har eller hvor høy IQ du har, så høres du teit ut hvis du ikke klarer å høre og uttale forskjellen på de forskjellige lydene. Jeg skjønner at språket utvikler seg, men jeg skjønner ikke hvorfor vi ønsker en utvikling som får oss til å høres dummere ut, og som "forenkler" språket ved å gjøre det vanskeligere å forstå. "Såå nydelig sjede du har" ... den har ikke du sett, så det kan du drite i å uttale deg om 😠 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå