Gå til innhold

Spetalen-familien


SoWhat?

Anbefalte innlegg

totti_1 skrev (10 timer siden):

 

Frisk pust, men tror ikke han har alle svarene

 

Det sier jeg meg enig i, men så tror jeg ingen egentlig har alle svarene.

Det som gjør Spetalen interessant og gjør at han får en stemme i debatten er at han er en av de få menneskene som ikke er 100% forutsigbar. Og som regel har han gode momenter for de tingene han sier.

I en tid hvor forutsigbare idealister har så mye plass river dette litt i folk. Den klassiske idealisten / ideologen hvor man kan vite alt de står for etter første mening er ytret er ikke så veldig interessant for mange. Når en næringslivsmann plutselig kommer med argumentasjon man hørte sist fra Rødt i ene øyeblikket (nasjonalisering/hjemflagging av næring) til blåblå argumenter om skatt i det neste gjør det at man faktisk blir litt nysgjerrig.

Den norske samfunnsdebatten trenger de som klarer å skape litt røre synes jeg. Spesielt i en tid hvor mange er så fastgrodd i egen politisk skyttergrav at enhver meningsmotstander skal stemples, stilnes og/ eller ignoreres.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grandidosa83 skrev (På 12/12/2021 den 23.52):

Det sier jeg meg enig i, men så tror jeg ingen egentlig har alle svarene.

Det som gjør Spetalen interessant og gjør at han får en stemme i debatten er at han er en av de få menneskene som ikke er 100% forutsigbar. Og som regel har han gode momenter for de tingene han sier.

I en tid hvor forutsigbare idealister har så mye plass river dette litt i folk. Den klassiske idealisten / ideologen hvor man kan vite alt de står for etter første mening er ytret er ikke så veldig interessant for mange. Når en næringslivsmann plutselig kommer med argumentasjon man hørte sist fra Rødt i ene øyeblikket (nasjonalisering/hjemflagging av næring) til blåblå argumenter om skatt i det neste gjør det at man faktisk blir litt nysgjerrig.

Den norske samfunnsdebatten trenger de som klarer å skape litt røre synes jeg. Spesielt i en tid hvor mange er så fastgrodd i egen politisk skyttergrav at enhver meningsmotstander skal stemples, stilnes og/ eller ignoreres.

Bra innlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke sånn kjempeseriøs når jeg skrev HI, men nå har jeg nesten blitt fan av fyren. Oppriktig og ærlig. 

 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lupisnor skrev (På 11.12.2021 den 23.37):

Et vikting poeng er at Spetalen er Sivilingeniør og ikke økonom eller lignende, og derfor har større forståelse for tall enn de fleste politikere og andre finansfolk han diskuterer med.

Veldig enig. Bedre tallforståelse enn politikere tror jeg ikke krever så mye da.. 😉

Jeg synes mannen er forfriskende som sier det han mener uten å legge noe i mellom. Foretrekker langt på vei hans ærlighet og måte å debattere på, i motsetning til de eviglange korrekte politiker-uttalelsene som egentlig ikke sier så mye.

Harry-betegnelsen har jeg sett blitt brukt noen ganger (på jodel) om han og familien. Er man automatisk harry fordi man er rik og bruker penger? 🤷‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

acna skrev (23 timer siden):

Veldig enig. Bedre tallforståelse enn politikere tror jeg ikke krever så mye da.. 😉

Jeg synes mannen er forfriskende som sier det han mener uten å legge noe i mellom. Foretrekker langt på vei hans ærlighet og måte å debattere på, i motsetning til de eviglange korrekte politiker-uttalelsene som egentlig ikke sier så mye.

Harry-betegnelsen har jeg sett blitt brukt noen ganger (på jodel) om han og familien. Er man automatisk harry fordi man er rik og bruker penger? 🤷‍♀️

Jeg tenker på "harry" som at en kanskje overdriver seg selv litt. At det er harry på sin måte. Nå syns jeg ikke at det er noe feil å være hverken harry eller rednecks for den del ( bare eks). De som syns det er feil og blabla, er ofte snobber. Syns det er hakket verre, selv om det også kan ha sin sjarm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Første gang jeg tror jeg har vært tilnærmet enig med Stray Spetalen. Bortsett fra at det er forrige regjering som åpnet kablene, da blir det litt søkt å legge all skyld på nåværende regjering.

https://klassekampen.no/utgave/2021-12-03/vi-har-dessverre-fatt-inn-en-kunnskapslos-gjeng?fbclid=IwAR3cKbTzsgQpTcwJzBbCdfL3XgVQQR97v1uK3R44fdDDLV4NzMboOPswnL4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Sofie og Jenny. Er det døtrene? Silikon, trutmunn og poseringer pryder instagram der. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har de bodd der borte eller?

 

Spør for en venn🙈

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel reist veldig mye gjennom hele barndommen og føler tenåringer/unge voksne snakker slik. Hører det hver dag når jeg tar tog, og både unge voksne, tenåringer og tilogmed barn snakker slik. Er selv 30 år, og synes det høres så dumt ut.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knottogtott skrev (19 minutter siden):

Hun har vel reist veldig mye gjennom hele barndommen og føler tenåringer/unge voksne snakker slik. Hører det hver dag når jeg tar tog, og både unge voksne, tenåringer og tilogmed barn snakker slik. Er selv 30 år, og synes det høres så dumt ut.

Fra jeg var 19 og frem til jeg var 30 bodde jeg i England, Danmark og Italia men bruker ikke hverken engelske, danske eller italienske ord og uttrykk når jeg snakker, men jeg er ikke 20 år da.

Ja det er teit 😃

Endret av Tough cookie
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt henne snakke.  Men utfra egen erfaring med en «haug» unge mennesker rundt meg, så er det helt vanlig. Eksempler på ord som har glidd helt inn i det norske dagligspråket deres er: basically, of course, legit, fake, for real, sorry. Og dette er bare noen av dem. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun snakker som en gjennomsnittlig fjortis.

Vi har en datter som i kronologisk alder er 20, men pga diverse utfordringer er mentalt mer som en 14-15-åring. Hun snakker også likt som dette. Spesielt på tiktokene hun legger ut. Hun leker jo amerikansk. 🙈

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenhouse skrev (På 15.12.2023 den 12.15):

Har ikke hørt henne snakke.  Men utfra egen erfaring med en «haug» unge mennesker rundt meg, så er det helt vanlig. Eksempler på ord som har glidd helt inn i det norske dagligspråket deres er: basically, of course, legit, fake, for real, sorry. Og dette er bare noen av dem. 

Hun snakker ofte hele setninger med California knirkestemme

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (1 time siden):

Hun snakker ofte hele setninger med California knirkestemme

Californiadialekten er forferdelig 😵

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er alt så perfekt som det virker utad mon tro? 
Far en av Norges rikeste. To nydelige jenter som er tett i alder og sikkert har et godt forhold. En mor som er nydelig. De bor i et stort hus, reiser på dyre ferier.. Ene datteren gikk ut med topp karakterer. 
 

Er litt sjalu på livet deres ja.. selv om jeg skjønner de og har problemer og hverdager, men det har jo sannelig jeg som er blakk og stygg og 😅

 

Hun Sophie er jo veldig aktiv på SoMe, så regner med denne får stå, slik som alle andre poster..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det hun Sophie spiser, siden hun er så tynn, fit og perfekt? Skulle gjerne hatt sånn kropp som henne. 

Og den ferien deres ser fantastisk ut, jeg har ikke råd til å dra på ferie dsv. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun er så slank og veltrent. Har fulgt henne på snap, og de har jo PT og treningsstudio hjemme…

Føler de er definisjonen på å bli født med gulskje i (begge!!) hendene…. Alt kommer gratis til de, utseende etter modell-mammaen, pengene etter rike pappaen, og alle godene som følger med.. Og nå slår hun ene seg opp i influencer verden og, kun pga navnet. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...