Gå til innhold

Ser "alle" jeg kjenner som jobber offshore har lønn på 1 - 1.5 millioner

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er dette som er essensen i det hele. Hvis det virkelig blir sykepleiermangel, vil arbeidsgiverne være nødt til å konkurrere på lønn og andre vilkår. Da vil lønna gå opp. Men per nå er det bare noe få kommuner som faktisk må det, og søkningen til sykepleierstudiet er stor, hvert eneste år. 

Anonymkode: f61dc...184

Det er stor sykepleiermangel. Kommunene og sykehusene TILSETTER ikke så mange som de trenger, og erstatter vakante sykepleiervakter med fagarbeidere eller assistenter. Det er sannheten. 

Bemanningen i helsevesenet er så marginal, at man setter ikke inn tiltak før pasienter dør eller ansatte ender opp uføre pga ødelagt helse. Da hjelper det ikke med mange nyutdannede sykepleiere, heller ikke når mye av behovet er spesialsykepleiere.

Anonymkode: b191b...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du noen gang snakket med en lege som har bokstavelig løpt fra seng til seng i 19 timer gjennom natta om at det ikke er ekstremt fysisk og psykisk krevende? Det er nok mer historiske årsaker til at leger har mye lengre vakter enn sykepleiere - og at leger i teorien skal ha mulighet til å sove underveis i så langt vakter, noe de i praksis ofte ikke har.  
Jeg sier ikke at sykepleiere har lite ansvar, på ingen måte, men det er klart at i alle fall på sykehus har leger mer ansvar, for hvem er det sykepleierne går til når de er usikre eller en pasient blir dårligere? Det er legen som sitter med det overordnede ansvaret. På sykehjem har sykepleierne mer den samme rollen som leger på sykehus har, med ansvar for et stort antall pasienter, og (i praksis) begrenset mulighet til å be om råd/få hjelp. 

Jeg tror også du overvurderer kraftig hvor mye man tjener på vakansvakter, og du tar heller ikke med tapt arbeidsinntekt under utdanning i betraktningen. Det er helt vanlig at man ikke får betalt for overtid, for man «har ikke lov til å skrive overtid», men må likevel jobbe utover avtalt arbeidstid for å bli ferdig. Undervisning som må planlegges på kveld/helg for å rekke det, får man heller ikke betalt for. 

Men jeg er helt enig i at både sykepleiere og leger først og fremst trenger mindre arbeid. I forhold til utdanningslengde har også sykepleiere en helt ok lønn, hvis bare arbeidsmengden hadde gått ned. 

Anonymkode: f61dc...184

Jeg er helt enig med deg i siste avsnitt. Det andre mener jeg er mer nyansert enn du skisserer. Jeg har leger som arbeidskollegaer, og vet hvilken innsats som legges ned. Helsevesenet er ikke en arbeidsplass for skjøre sjeler.

Skrevet

Jeg har fagskoleutdannelse, grunnlønn på ca. 500k og tjener 900k-1,2m avhengig av hvor mye ekstra jeg gidder å jobbe. Jobber jeg ingenting ekstra havner jeg vel ned mot 800k tipper jeg. Får en del tillegg for mye nattarbeid, annenhver helg osv. Overtid betales med ca. 4-8k brutto per gang, avhengig av lengde på vakt og om det er natt eller helg. 

Anonymkode: f8e10...ec4

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er stor sykepleiermangel. Kommunene og sykehusene TILSETTER ikke så mange som de trenger, og erstatter vakante sykepleiervakter med fagarbeidere eller assistenter. Det er sannheten. 

Bemanningen i helsevesenet er så marginal, at man setter ikke inn tiltak før pasienter dør eller ansatte ender opp uføre pga ødelagt helse. Da hjelper det ikke med mange nyutdannede sykepleiere, heller ikke når mye av behovet er spesialsykepleiere.

Jo, men da er det ikke sykepleiermangel. Det ansettes for få sykepleiere. Det er to forskjellige ting.

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 23.55):

Altså - leger får godt betalt for alle timene de jobber. Om det kniper på, kan de ta en legevakts-vakt eller to, og tjene mer enn en sykepleiers månedslønn på det. Sykepleiere har ikke denne muligheten. Og om du tror arbeidsmengden er mindre og mindre belastende for sykepleiere enn den er for leger - da trenger du en reality check. Det er to helt ulike yrker. Den fysiske (mest den) og psykiske belastningen i sykepleieryrket, er ekstremt krevende, og ødelegger helsa di. Det er med god grunn at sykepleiere ikke kan gå 18-timersvakter, som legene. Ikke kommer du lønnsmessig godt ut av det heller. Helt latterlig. Og ansvar? Tror du legene står og holder sykepleieren i hånden? Provoserende å høre sånt piss. 

Det legene trenger, er mindre arbeidsmengde. Ikke mer penger. Sykepleiere trenger begge deler.

Det er jo merkelig at man i alle andre bransjer lokker med gulrøtter i hodet og ræva for å få de beste til jobben, mens i helsevesenet er det rake motsetningen. Det er bare å styre unna, for helsevesenet er en råtten bransje.

Hva ? Så legejobben er ikke krevende, derfor kan de gå 19 timers vakter ?

og nei, de tjener ikke så mye som du tror her 

Anonymkode: f4bdb...54b

• Liker 1
Skrevet

merk at de har 12 timers skift da - ofte mer så timelønnen er ikke noe å skryte av når du regner på det.... 

Anonymkode: b9a2c...da7

• Liker 1
Skrevet

Offshore er det ingen sommerferie, juleferie, påskeferie eller bevegelige helligdager.

Alle ferieturer tas ut på de 4 ukene fri som er Avspasering etter 168 timer i løpet av 14 dager. 

Anonymkode: af3e4...8c5

• Liker 2
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva tjener dere som jobber offshore nå? Og hva er stillingen deres?

Anonymkode: 3116b...407

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...