Gå til innhold

Årsaken til behov for sosial støtte og bostøtte - selvpåført eller uten egen skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt sjokkert nylig, da jeg fikk vite at en nær bekjent av meg hadde gått i fra sin samboer da det plutselig hadde kommet for en dag at han hadde mye gjeld som hun ikke visste om. At fyren er en slask kom ikke som et sjokk, men det som sjokkerte, var at han, som altså er kommet i denne situasjonen fordi han har kastet penger ut av vinduet og vist null ansvarsfølelse, får støtte fra NAV til husleie. Mens hun, som da sitter igjen med den største byrden, fordi hun jobber og dermed fortsatt, med nød og neppe, klarer å betale regningene sine, får ingenting. Og nå får han tillegg pga høye strømpriser. Hun får ingenting.

Er det slik, at bare man tar lite nok ansvar for seg selv, så kommer staten og hjelper til? Jeg ble ihvertfall rasende, både på hennes vegne, men også på velferdsstaten og skattebetalernes vegne.  

Hva tenker dere? Er ordningene slik at det blir for enkelt å kjøre seg selv i grøften og så få hjelp etterpå?

Anonymkode: 20908...dad

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir ikke noe bedre for samfunnet om man ikke hjelper folk, uansett hvorfor de ikke får betalt de viktigste regningene.

Hjemløshet koster også staten mye. Kriminalitet som gjerne følger med om man ikke har penger, koster også staten mye. Så...det er bra de får hjelp på den måten. Det er nok den billigste måten å gjøre det på. 

• Liker 20
Skrevet (endret)

Nja, tja. 

I et snart langt liv har jeg fått erfaring med flere mennesker som ikke klarer ut med A4-livet. Det kan være irriterende nok det, men jeg har lært meg til å leve greit med at vi hjelper slaskene våre med bolig, strøm og mat. 

Det er jo et drittliv, å måtte tigge staten om penger. 

Endret av Rooosa
Skrevet
Rooosa skrev (3 minutter siden):

Nja, tja. 

I et snart langt liv har jeg fått erfaring med flere mennesker som ikke klarer ut med A4-livet. Det kan være irriterende nok det, men jeg har lært meg til å leve greit med at vi hjelper slaskene våre med bolig, strøm og mat. 

Det er jo et drittliv, å måtte tigge staten om penger. 

Hjelpes. Har du en dårlig morgen? 

Skrevet

Jeg er sikker på at samfunnet fungerer bedre hvis slasker tvinges til å sove på gaten, slik at de fristes til å gjøre innbrudd i biler og tommer boliger for å ha et sted å sove for natten, slik at de fristes til å stjele for å kunne få mat i magen, slik at de fristes til å rane folk for å få litt penger til å kunne kjøpe klær eller andre livsnødvendigheter for.

Det høres ut som et drømmesamfunn faktisk!

Anonymkode: 63c25...8e3

• Liker 13
Skrevet
SoWhat? skrev (6 minutter siden):

Hjelpes. Har du en dårlig morgen? 

Hva mener du? Hva reagerte du på? Jeg skjønner ikke. 

Skrevet

Heldigvis har man et system som tar tak i deg om ting går galt. Og at alke har et krav av minimum leveinntekter. Jeg er glad vi ikke har 1000vis av uteliggere og tiggere i dette landet. 

Anonymkode: a692d...2ab

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er sikker på at samfunnet fungerer bedre hvis slasker tvinges til å sove på gaten, slik at de fristes til å gjøre innbrudd i biler og tommer boliger for å ha et sted å sove for natten, slik at de fristes til å stjele for å kunne få mat i magen, slik at de fristes til å rane folk for å få litt penger til å kunne kjøpe klær eller andre livsnødvendigheter for.

Det høres ut som et drømmesamfunn faktisk!

Anonymkode: 63c25...8e3

Så det er 2 alternativer: slasken kan fortsette å sitte i godstolen og ikke gjøre en dritt for pengene, eller ligge på gaten?

Kan raskt tenke meg et 3. alternativ: slasken får økonomisk hjelp, men må faktisk yte noe for å få den. Det kan for så vidt være hva som helst: renhold, assistent i barnehage (ikke denne typen, men andre mer oppegående folk), assistent på sykehus/sykehjem osv osv osv. Det finner mer enn nok av steder som trenger folk. Det kan være det lokale kulturhuset som trenger flere folk for å holde kafeen åpen også på ettermiddag og i helg.

Fantasien til staten må gå lengre enn pengesekken.

Anonymkode: 20908...dad

• Liker 7
Skrevet

Det er ingen som VIL rote det til for seg sjøl. Det er ikke med vilje. 
Godt å få hjelp.

Anonymkode: 06958...0c4

• Liker 5
Skrevet

Ikke alle er like attraktiv som arbeidstakere heller. Jeg sliter med å finne en jobb som passer fordi jeg er 100% alene med barn. 

Anonymkode: 58ac1...635

• Liker 4
Skrevet

Det blir et veldig vanskelig vurderingstema hvis nav skal nekte "slaskene" støtte. Hvis du oppfyller vilkårene kan du få støtte, selv om du er en slask. 

• Liker 4
Skrevet
SoWhat? skrev (3 timer siden):

Det blir ikke noe bedre for samfunnet om man ikke hjelper folk, uansett hvorfor de ikke får betalt de viktigste regningene.

Hjemløshet koster også staten mye. Kriminalitet som gjerne følger med om man ikke har penger, koster også staten mye. Så...det er bra de får hjelp på den måten. Det er nok den billigste måten å gjøre det på. 

Veldig viktige poeng! Vi er alle tjent med å ha en velferdsstat som hjelper de av oss som ikke alltid klarer å ta ansvar for seg selv. Men jeg synes jo at det burde være diverse ordninger for de som sliter økonomisk til tross for stabil inntekt og bolig. Sånn som nå med økte strømregninger.

Anonymkode: bf205...c1a

• Liker 5
Skrevet

Ja, det kan irritere meg!

Men, jeg kan iallefall gå med hevet hodet å vite at ingen andre må ta ansvar for livet mitt og betale for meg. Jeg er voksen og klarer å ta vare på meg selv og min familie. 

Anonymkode: 144fc...2c4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ingen som VIL rote det til for seg sjøl. Det er ikke med vilje. 
Godt å få hjelp.

Anonymkode: 06958...0c4

Pøh. Mange som gir faen pga for stort press i samfunnet.

Anonymkode: 7b977...5ee

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke alle er like attraktiv som arbeidstakere heller. Jeg sliter med å finne en jobb som passer fordi jeg er 100% alene med barn. 

Anonymkode: 58ac1...635

Misstenker lite utdannelse? Min mann hadde lederjobb innen IT med lønn over 1 mill da han var 100% alene med jentungen (fra hun var 2 til hun var 6) ingen familie i samme by/kant av landet. Søsteren min har alltid jobbet selv om hun alltid har vært alene med sin datter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Misstenker lite utdannelse? Min mann hadde lederjobb innen IT med lønn over 1 mill da han var 100% alene med jentungen (fra hun var 2 til hun var 6) ingen familie i samme by/kant av landet. Søsteren min har alltid jobbet selv om hun alltid har vært alene med sin datter. 

Du virker som ei skikkelig skikkelig hyggelig og artig dame. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? said:

Du virker som ei skikkelig skikkelig hyggelig og artig dame. 

Hva du tenker og mener om meg er jo ikke intressant. Det som dog er intressant å diskutere er jo hvorfor folk havner på sosialen og hva som skal til for å komme seg ut av det. Og da er unnskyldninger som "vanskelig å få jobb når man er aleneforsørger" absolutt noe man burde ta tak i.  

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva du tenker og mener om meg er jo ikke intressant. Det som dog er intressant å diskutere er jo hvorfor folk havner på sosialen og hva som skal til for å komme seg ut av det. Og da er unnskyldninger som "vanskelig å få jobb når man er aleneforsørger" absolutt noe man burde ta tak i.  

Ok. Så hvorfor havner folk "på sosialen", og hvordan skal de komme seg ut av det? Du har sikkert noen svar, siden du syns det er et interessant tema. 

Skrevet

Hvorfor setter du alle sosialklienter og alle som får bostøtte i en bås? Fordi dukjenner ett menneske, en historie? Alle som får hjelp av nav og husbanken er slasker? Synes du ikke det er litt vel sneversynt og veldig diskriminerende?

Anonymkode: 32c6a...a16

• Liker 6
Skrevet

Vet du hva, jeg tenker ikke på det. Jeg lever et godt liv med å jobbe og betale regningene mine, og jeg får en god følelse av å være selvstendig og ikke være avhengig av noen. At noen får en minstesats eller dekket en husleie for minimalt med ytelse, fordi de enten er late, har gjort noe dumt eller vært veldig uheldig i livet, det er helt OK. Vi lever i en velferdsstat, og jeg synes det er fint at vi tar vare på de som sliter i livet. Det kan selvsagt være litt urettferdig i noen situasjoner, men det må vi leve med når vi har dette systemet. 

Anonymkode: e8a4e...f92

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...