AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Del Skrevet 8. desember 2021 For ett år siden begynte jeg med styrketrening. Jeg trente regelmessig i noen uker før jeg falt av. Så på'an igjen. Så av igjen. Det lengste jeg gikk uten trening, var kanskje 3 uker, så det var ikke det lengste oppholdet. Nå har det gått hele 3 måneder. I år hadde jeg som mål å trene 80 styrkeøkter, dessverre har jeg så langt bare klart 45. Jeg lider av depresjon, og har store vansker med min psykiske helse. Jeg har gått til to forskjellige psykologer i år, men av ulike grunner "gitt opp". Livet har vært spesielt tungt nå på høsten, bare det å gå på butikken har vært strevsomt. I de periodene jeg trente følte jeg meg ganske ålreit, sett bort ifra noen uhyggelige opplevelser på senteret som gjorde at jeg gruet meg til å gå tilbake. Jeg er sykelig overvektig, fedme klasse 1, veier omtrent 100 kg. Jeg skjønner at alle starter et sted og at det vil ta tid før jeg mestrer de ulike øvelsene. For eksempel klarer jeg ikke knebøy med stang, men jeg klarer frontbøy med manual. Jeg tør ikke øve på knebøy med stang fordi jeg opplevde at teknikken min ble latterliggjort. Det var ganske åpenlyst og det var helt forferdelig. Jeg føler på et stort selvhat og har dårlig selvtillit, så det prellet ikke akkurat av meg at noen gjorde narr av meg. Begynner å gråte bare jeg tenker på det faktisk. Jeg gruer meg til å dra på trening igjen. Hadde det ikke vært noen der, så hadde saken vært en annen. Jeg vet at folk flest er opptatt med sitt, men jeg vet at jeg som tjukk blir lagt merke til, og spesielt om jeg knoter med øvelser, ikke har perfekt teknikk osv. Spesielt unge menn har en tendens til å glo og håne. Jeg prøver å trene når det er minst mulig folk der. Jeg vil bare ta vare på meg selv. Bli sterk, gå ned i vekt (jeg jobber med kostholdet også og vet at all arbeidet blir gjort på kjøkkenet, trenger ikke råd rundt det), bli kvitt den jævla depresjonen som har ruinert livet mitt de siste årene. Jeg har mål, både store og små, og jeg må på treningssenteret for å nå disse målene. Men jeg er så vanvittig redd for hva andre tenker om meg. Jeg har jo prøvd og feilet flere ganger med tanke på regelmessig trening, og jeg vil ikke at dette skal bli enda en gang hvor jeg holder på i noen uker, og så har et flere ukers langt opphold igjen. Noen som har råd og motiverende ord å komme med? Har satt som mål at jeg skal trene i morgen. Så blir det nok noen dager til neste gang siden jeg trolig blir ganske støl. Har som mål (hatt det hele veien) å trene 2-3 ganger i uken. Jeg har en treningsplan utarbeidet med personlig trener. En annen ting jeg er nervøs for er å møte på han, redd for at han tenker at jeg er lat og udisiplinert. Men når vi satte opp planen så fortalte jeg om drømmene mine og problemene jeg har, og han var veldig forståelsesfull og snill, så han tenker sikkert ikke sånn. Men jeg er redd for det likevel. Anonymkode: 3b972...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #2 Del Skrevet 8. desember 2021 Hva med å bruke denne tråden som en dagbok der du loggfører treningen? Tipper det kan være motiverende for ikke bare deg, men andre også. Anonymkode: 96fe9...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #3 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å bruke denne tråden som en dagbok der du loggfører treningen? Tipper det kan være motiverende for ikke bare deg, men andre også. Anonymkode: 96fe9...c76 Først og fremst må jeg jo komme meg dit. Og jeg merker at jeg gruer meg bare mer og mer for hver time som går, og jeg er redd jeg feiger ut i morgen. Anonymkode: 3b972...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 8. desember 2021 #4 Del Skrevet 8. desember 2021 Jeg var likedan så kjøpte meg wiifit og spinningsykkel, sparte mye penger og er mye mindre tiltak å ta en økt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Del Skrevet 9. desember 2021 Kan du ta kontakt med han treneren, og betale for en enkelt time? Si hva som gjør deg redd for å gå, og få hjelp til å få selvtillit på å mestre noen hovedøvelser? Det er mye bedre enn ingen trening, og hvem vet - kanskje føles det lettere når du har fått noe økter med erfaring på at det går fint? Så kan du utvide etter hvert. Anonymkode: 13fba...511 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Del Skrevet 9. desember 2021 Det som hjelper meg veldig med å begynne å trene/vedlikeholde treningen er å først forandre kostholdet og søvnmønster. Når jeg begynner å spise sunt, så blir søvnen bedre. Når søvnen blir bedre, så står jeg opp tidlig. Når jeg står opp tidlig, så føler jeg meg energisk og gira på å trene. Når jeg har trent, så blir jeg enda mer motivert til å fortsette å spise sunt osv osv. Det blir en god sirkel ut av det. Når jeg trenger å føle meg ekstra god, så rydder og vasker jeg leiligheten. Alt dette hjelper på å komme meg ut av sofaen og ut på trening. Men, kostholdet er absolutt det viktigste. Anonymkode: eed4d...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Del Skrevet 9. desember 2021 Jeg håper du kommer deg avgårde! Jeg har mistet motivasjonen i perioder, men vet jo at jeg alltid føler meg bedre hvis jeg trener. Og for meg er det viktig å holde i gang vanen, f. eks. ha faste dager jeg drar på trening eller faste gruppetimer jeg er med på. Hvis jeg kjenner at jeg kommer til å skippe en økt sier jeg til meg selv "Bare gå til treningssnteret og gå 3 min på mølla, så kan du gå hjem igjen". Da blir terskelen lavere for å dra dit. Og når jeg først er der gjør jeg som regel noen flere øvelser siden jeg uansett har på meg treningstøy og er der. Det må være fælt å bli latterliggjort, men kanskje det kan være en motivasjon? At du ikke skal gi opp, og heller vise dem at du får masse fremgang og blir sterkere og at du ikke lar deg skremme. Jeg har også en greie med å se på før-og-etter bilder av folk som har begynt å trene og har forandret seg totalt. Det syns jeg kan være motiverende. At så lenge man bare fortsetter, så vil man se resultater etterhvert :) Anonymkode: cb325...6c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Del Skrevet 9. desember 2021 Du kan begynne i det enkle, som for eksempel å gå rolig på tredemølla. Sett deg korte mål og øk litt hver gang. Visualiser hva du skal gjøre neste økt. Skaff deg treningstøy som du føler deg komfortabel i. Vurdér å finne en treningspartner. Hør på musikk mens du trener for å blokke de andre ute. Skriv ned målene og øktene dine, progresjon er motiverende. Husk at de andre på senteret er der for sin egen trening, og om noe så heier de på deg fra sidelinja. Det er flott å se overvektige som tar ansvar for helsa og sin egen selvfølelse. Tenk at dette gjør du for deg og ingen andre. Anonymkode: 96fe9...c76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Del Skrevet 9. desember 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Først og fremst må jeg jo komme meg dit. Og jeg merker at jeg gruer meg bare mer og mer for hver time som går, og jeg er redd jeg feiger ut i morgen. Anonymkode: 3b972...7fc Dro du på trening i dag?🙂 Anonymkode: 96fe9...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zooey Skrevet 9. desember 2021 #10 Del Skrevet 9. desember 2021 Hva med å trene hjemme, TS? Synes terskelen er lavere for å gjøre det. Du trenger heller ikke mye utstyr, bare en treningsmatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #11 Del Skrevet 11. desember 2021 Når jeg starte opp etter lange pauser så liker jeg å laste ned 5x5 appen , kjøre 5x5 mandag, onsdag , fredag, tar typ 40-50 minutter , helt greit program får oss som har et liv utenom gymmen. Anonymkode: b4993...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elder Millennial Skrevet 11. desember 2021 #12 Del Skrevet 11. desember 2021 Når du finner ut av det, kan du komme å dra meg ut av sofaen på veien? Det er så dørgende kjedelig, men prøv å fokuser på å få rutine på plass før treningsresultater den første tiden. Rutine rutine rutine. De færreste synes det er gøy å pusse tenner, men vi gjør det likevel. Er litt sånn med trening også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #13 Del Skrevet 11. desember 2021 Man må ha noen mål å jobbe mot, prestasjon hjelper selv om man kanskje vil ned i vekt, som å gå fra 0 til 5 pullups løfte 20 kg mere i knebøy ? løpe x antall km på x antall minutter Anonymkode: b4993...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thie Skrevet 12. desember 2021 #14 Del Skrevet 12. desember 2021 Klem til deg ❤️ Her jeg bor finnes det eget treningssenter for overvektige, hvis du bor i en by så kanskje det finnes hos deg og? Ellers så er det mange treningssentere som har statistikk / graf på når det er mest folk der. Jeg opplever at ulike treningssentere har litt ulikt klientell, så hvis det finnes flere der du bor kan du prøve å bytte. De aller billigste er ofte fylt av ungdom. Uansett - det beste hadde vært om du klarte å fortsette uten å finne metoder for å gjemme det så klart. Kanskje du kan finne deg et "quote" som motiverer deg, som du kan repetere for deg selv og skrive ned et sted? Hvis du først kommer over terskelen for å komme deg tilbake til å trene går det nok lettere. Du har klart det før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #15 Del Skrevet 14. desember 2021 Hva med å starte med noe hjemme og noe lysbetont. Er det en form for trening du liker bedre enn noe annet ville jeg startet der. Jeg danser hjemme i stua når jeg ikke har trent på en stund, fordi det er lavterskel for meg. Anonymkode: 5433e...5cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå