AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Fikk et brev fra NAV i går, der det står siste nytt vedr. forslaget fra forrige regjering om å kutte fribeløpet på 0,4 G som uføre kan tjene ved siden av uføretrygden. Det forslaget ble ikke godkjent og derfor ikke tatt med videre av ny regjering. Man kan som uføretrygdet fortsatt få tjene 0,4 G (ca 42 500 kr) pr år uten avkortning i uføretrygd. Anonymkode: 20aef...60f 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 *Forslaget ble ikke vedtatt Anonymkode: 8de27...d85
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 Skulle bare mangle. Alle vi andre kan jo også tjene på en hobby uten å skatte av det, så da burde det være slik for uføre og. Anonymkode: 4a3f5...fa0 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skulle bare mangle. Alle vi andre kan jo også tjene på en hobby uten å skatte av det, så da burde det være slik for uføre og. Anonymkode: 4a3f5...fa0 Hæ? Uføretrygdede skatter selvfølgelig av det de tjener ved å jobbe ved siden av uføretrygden. Hvorfor tror du uføretrygdede ikke skatter av jobb? Jeg har tjent 20 000 i året en stund, og det skatter jeg av som alle andre. Anonymkode: 20aef...60f 8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 Ja. Og så? Du vet det ikke er veldig stort beløp? Og at det ikke betyr at alle hverken kan eller klarer å jobbe så mye, men for dem som klarer og får til er det godt å ha en liten for inn i arbeidslivet også. For noen er det veien ut av trygd. Du vet også at de som har minstesats ufør knapt har råd til å leve? Får selv utbetalt ca 17000 i mnd. Husleie og strøm på 13000. Det sier seg selv at det ikke er fett. Anonymkode: 3311b...d58 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Og så? Du vet det ikke er veldig stort beløp? Og at det ikke betyr at alle hverken kan eller klarer å jobbe så mye, men for dem som klarer og får til er det godt å ha en liten for inn i arbeidslivet også. For noen er det veien ut av trygd. Du vet også at de som har minstesats ufør knapt har råd til å leve? Får selv utbetalt ca 17000 i mnd. Husleie og strøm på 13000. Det sier seg selv at det ikke er fett. Anonymkode: 3311b...d58 Hvorfor svarer du så nebbete og surt? Hovedinnlegget er ment som info. Bare skrev hva som sto i brevet. Ikke noe annet. Jeg er uføretrygdet selv, og skrev dette som info bare. TS Anonymkode: 20aef...60f 17
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #7 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Og så? Du vet det ikke er veldig stort beløp? Og at det ikke betyr at alle hverken kan eller klarer å jobbe så mye, men for dem som klarer og får til er det godt å ha en liten for inn i arbeidslivet også. For noen er det veien ut av trygd. Du vet også at de som har minstesats ufør knapt har råd til å leve? Får selv utbetalt ca 17000 i mnd. Husleie og strøm på 13000. Det sier seg selv at det ikke er fett. Anonymkode: 3311b...d58 Det er vel samme summen som en minstepensjonist får, pensjonisten er ferdig i arbeidslivet, en ufør kan i mange tilfeller komme seg tilbake i arbeidslivet. Dette bare som en faktaopplysning. Anonymkode: b3d75...a5f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor svarer du så nebbete og surt? Hovedinnlegget er ment som info. Bare skrev hva som sto i brevet. Ikke noe annet. Jeg er uføretrygdet selv, og skrev dette som info bare. TS Anonymkode: 20aef...60f Snilt av deg å ønske å orientere andre. 😊 Anonymkode: c9fff...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #9 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skulle bare mangle. Alle vi andre kan jo også tjene på en hobby uten å skatte av det, så da burde det være slik for uføre og. Anonymkode: 4a3f5...fa0 1: uføre må selvfølgelig skatte av de 0,4. Poenget er at de slipper å få trekk i uførestønaden. 2: nei, alle vi andre kan ikke tjene på hobby uten å skatte av det. Hvis vi begynner å tjene penger på en hobby (stabilt over tid) så må man skatte av det. Det er kun skattefri inntekt hvis totalen går i minus, og da er det jo skattefritt fordi man ikke egentlig har tjent noe Anonymkode: b635a...c74 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #10 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): 1: uføre må selvfølgelig skatte av de 0,4. Poenget er at de slipper å få trekk i uførestønaden. 2: nei, alle vi andre kan ikke tjene på hobby uten å skatte av det. Hvis vi begynner å tjene penger på en hobby (stabilt over tid) så må man skatte av det. Det er kun skattefri inntekt hvis totalen går i minus, og da er det jo skattefritt fordi man ikke egentlig har tjent noe Anonymkode: b635a...c74 Både og. Jeg er ufør og jobber for 40000 i året. En liten deltidsstilling i en bokhandel. I tillegg gjør jeg diverse småjobber for andre i nabolaget. Dette blir også rundt 40000 men jeg verken skatter av det eller kommer i konflikt med uføretrygden. Anonymkode: 5ea0f...94a
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #11 Skrevet 8. desember 2021 Supert at dette forslaget fra høyresida ikke ble vedtatt. Anonymkode: 77b07...772 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #12 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Både og. Jeg er ufør og jobber for 40000 i året. En liten deltidsstilling i en bokhandel. I tillegg gjør jeg diverse småjobber for andre i nabolaget. Dette blir også rundt 40000 men jeg verken skatter av det eller kommer i konflikt med uføretrygden. Anonymkode: 5ea0f...94a All arbeidsinntekt i Norge beskattes, så da er det muligens noe du har fylt ut feil? Anonymkode: ca0e2...b54 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #13 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): All arbeidsinntekt i Norge beskattes, så da er det muligens noe du har fylt ut feil? Anonymkode: ca0e2...b54 Langt ifra. Fenomenet "skattefrie småjobber" her i landet gir meg rett til å tjene opp til ca 60000 skattefritt i året. Dette forutsetter at arbeidet jeg utfører foregår i betalers hjem og ikke overstiger 6000 kr pr år. Det skal heller ikke bære preg av næring. Anonymkode: 5ea0f...94a 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #14 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Langt ifra. Fenomenet "skattefrie småjobber" her i landet gir meg rett til å tjene opp til ca 60000 skattefritt i året. Dette forutsetter at arbeidet jeg utfører foregår i betalers hjem og ikke overstiger 6000 kr pr år. Det skal heller ikke bære preg av næring. Anonymkode: 5ea0f...94a Man kan ha 10 ulike oppdrag x 6000kr årlig? må vel være ulike tjenester? Men noe må vel rapporteres inn av oppdragsgiver? husker ikke helt hva. Anonymkode: 2be13...a5b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #15 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan ha 10 ulike oppdrag x 6000kr årlig? må vel være ulike tjenester? Men noe må vel rapporteres inn av oppdragsgiver? husker ikke helt hva. Anonymkode: 2be13...a5b Ca-ish. Helst så ulike tjenester som mulig og ingen innrapportering av noe slag. Anonymkode: 5ea0f...94a
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #16 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Langt ifra. Fenomenet "skattefrie småjobber" her i landet gir meg rett til å tjene opp til ca 60000 skattefritt i året. Dette forutsetter at arbeidet jeg utfører foregår i betalers hjem og ikke overstiger 6000 kr pr år. Det skal heller ikke bære preg av næring. Anonymkode: 5ea0f...94a Det kan gi deg rett til å ikke betale skatt ja. Reglene er ment som forenkling for arbeidsgiver og ikke deg som utfører det, så alle de du er hos kan innrapportere det. Selv om jobbene ikke er helt det samme, kan det likevel selvfølgelig være næring og det er opp til skattekontoret å avgjøre. Så om "småjobbene" er type div. vaktmestertjenester som ordner litt av hvert, vil det jo kunne være næring. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/ Anonymkode: ca0e2...b54
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #17 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan ha 10 ulike oppdrag x 6000kr årlig? må vel være ulike tjenester? Men noe må vel rapporteres inn av oppdragsgiver? husker ikke helt hva. Anonymkode: 2be13...a5b Kan ikke ha 10. 3 -4 max Anonymkode: 0c846...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #19 Skrevet 8. desember 2021 Fint med informasjon forsåvidt, men alle som har uføretrygd har allerede fått nøyaktig det samme brevet. 😊 Er også glad for at dette ikke ble vedtatt. Hadde kommet en god del dårligere ut av den ordningen som var foreslått, da jeg ikke greier å jobbe særlig mye og har relativt store utgifter til transport til og fra jobb. Anonymkode: 38043...af6 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #20 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fint med informasjon forsåvidt, men alle som har uføretrygd har allerede fått nøyaktig det samme brevet. 😊 Er også glad for at dette ikke ble vedtatt. Hadde kommet en god del dårligere ut av den ordningen som var foreslått, da jeg ikke greier å jobbe særlig mye og har relativt store utgifter til transport til og fra jobb. Anonymkode: 38043...af6 Det er bare de som allerede har jobb ved siden av uføretrygden som har fått melding. Anonymkode: 0f34e...221
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå