AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #21 Del Skrevet 8. desember 2021 3 hours ago, Eric_B said: Merkelig konstruert opplegg. Eldre elbiler takler sånt helt fint om den har nok strøm En Leaf fra 2016 har et varmeapparat på rundt 4,5 kWh og en batteripakke på 24 kWh. Bruker maks 1 kW for å varme kupeen opp, deretter fra 500W til 900W for å holde temperaturen, alt avhengig av hvor kaldt det er ute og hvor varmt man tillater seg å ha det inni bilen. Å stå stille i kø i seg selv med elbil bruker ikke strøm. En fulladet Leaf fra 2016 kan stå mye lengre enn 10 timer med jakkeløs lunk inni bilen. Antar de som gikk tom her har kjørt langt først og møtt på køen med lite drivstoff, det er jo problem for alle typer kjøretøy. Også går det jo an å ta på seg jakke og lue og ha litt lavere temperatur også. Anonymkode: e5ee1...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 8. desember 2021 #22 Del Skrevet 8. desember 2021 Skulle tro en diesel- eller bensinbil aldri har hatt problemer før vett... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #23 Del Skrevet 8. desember 2021 Var flere fossilbiler som havarerte og. Ingen har laget tråd om det her riktignok. Kanskje fordi elbileiere bryr seg mindre om hva andre kjører enn enkelte fossilbileiere her gjør.. Anonymkode: 5342f...b46 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #24 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Elbil er bare ræl og oppskrytt. Kanskje om 10 år så er det verdt å vurdere elbil, men slik det er nå? Næh, Har en kompis som har kjøpt seg ny Tesla Model 3 i oktober, og siden da har han hatt bare problemer med den. En gang kunne han ikke starte den pga. lav nivå på spylervæske. Ryggekamera er allerede ubrukelig, ser omtrent ingenting. Utrolig kjedelig bil uten sjel. Modellen han har skal i teorien ha en rekkevidde på 510 km, men da vi var på tur greide den kun 300 km. Anonymkode: 105a6...e10 Starter ikke pga spylervæske? Stemmer ikke. Om det er det tekniske nivået deres, er det ikke noe rart i bilen ikke lever opp til forventningene 😂 Anonymkode: 5342f...b46 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #25 Del Skrevet 8. desember 2021 Med forbehold om at jeg ikke var der, så vil jeg likevel påstå at dette skyldes mer de som satt i bilene enn bilene. Jeg er fra nord i landet, og har derfor lært fra tidlig hvordan man forholder seg til vinter. I bilen finnes det alltid tepper, ytterklær til alle, inkludert hansker, litt mat og litt vann. Om vinteren skal tanken alltid holdes halvfull, i tilfelle man blir stående eller må ta en omvei. Dette gjelder også elbilen, selv om den noen ganger må blir tommere pga avstand mellom ladestasjoner. Tvedestrand ligger i et område der det er tettere mellom ladestasjoner, så om jeg skulle kjørt der i snøvær ville jeg ladet litt på første ladestasjon om batteriet begynte å bli tomt. Jeg følger med på værmeldingen, og om det er meldt kraftig snøvær eller storm tar jeg hensyn. Det har vært ganger jeg har dratt fra besøk tidligere enn ønsket eller reist fra hytta grytidlig fordi det har vært meldt dårlig vær. Jeg har også vært nødt til å avlyse ting pga været. Det er kjipt, men det er kjipere å sitte fast i timesvis. Det kan virke som om enkelte bilister er for komfortable. Moderne biler blir fort varme, så man trenger ikke egentlig varme klær. Om noe skulle skje har man mobil og kan få hjelp. Veiene brøytes og saltes, så man bare kjører, uten å ta hensyn til føret. Så går det galt, men da er det elbilene sin feil, som ikke tåler vinter, eller myndighetene, som ikke har nok brøytemannskap, eller tungtrafikken som ikke vet å sko seg. Og ja, elbiler kan være dårligere om vinteren, og ja, vinterbudsjettene er ofte for små, og ja, alt for mange vogntog er dårlig egnet for vinter, men det fratar ikke den enkelte bilist fra sitt ansvar om å være forberedt. Anonymkode: 74547...ea6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilletrille79 Skrevet 8. desember 2021 #26 Del Skrevet 8. desember 2021 Jeg har ikke el-bil men jeg har alltid med meg masse vintertøy til meg og barnet mitt i bilen. Uansett om vi bare skal en liten tur på butikken. Vet aldri hva som kan skje på veien. Er det sommer har vi alltid med vann😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 8. desember 2021 #27 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er fra nord i landet, og har derfor lært fra tidlig hvordan man forholder seg til vinter. I bilen finnes det alltid tepper, ytterklær til alle, inkludert hansker, litt mat og litt vann. Om vinteren skal tanken alltid holdes halvfull, i tilfelle man blir stående eller må ta en omvei. Dette gjelder også elbilen, selv om den noen ganger må blir tommere pga avstand mellom ladestasjoner. Slik tenker jeg også. Det skal ikke mer til enn at man må hjelpe til ved en ulykke, og da er det kjipt å ikke ha lue, votter osv. når man må stå ute i -15. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #28 Del Skrevet 9. desember 2021 Sist gang det var snøkaos på Sørlandet og biler sto i kø, var det mest utenlandske trailere. Det så også mest trailere denne gangen, ut fra bildene. De er ikke elbiler. Forrige gang døde også noen trailersjåfører i kalde diesel bilene sine fordi de gikk tom for drivstoff. Så verken ny problem eller har noe med elbiler å gjøre. Mer at Sørlandet får sjeldent mye snø på engang, og er like uforberedt hver eneste gang. Det tar jo ikke mer enn 5-6 timer å kjøre snømåking-biler FRA OSLO i slike tilfeller. Ingen skal måtte dø fordi sørlandinger er litt for treige. Anonymkode: a6dc2...a13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 10. desember 2021 #29 Del Skrevet 10. desember 2021 Nå skal det sies at de fleste trailerne hadde gode dekk i følge hva jeg leste på Agderposten. Problemet startet fordi en ikke kom seg av avkjørselen ved Lunde, hvor det ikke var brøytet godt nok. En (norsk) trailersjåfør etter hadde visstnok nevnt for politet at de skulle slippe bilene som stod bak forbi, men valgte å ignorere denne sjåføren. Problemet oppstod også fordi utenlandske sjåfører aner ikke hvordan skal kjøre på norsk vinterføre. Jeg snakket med pappa som har jobbet i posten i mange, mange år, kjørt trailere og vært borte i slike tilfeller. De norske sjåførene vet hvordan de skal styre akslingene, hvilket gir osv. Vi valgte å kjøre opp til Oslo dagen etterpå, møtte da kun på norske trailere, så dog mange utenlandske stående parkert på siden av veien snødd ned. I tilfelle valgte vi å ta med mat, tepper, varme klær og drikke skulle "katastrofen" skje en gang til. Som flere har sagt, problemet er ikke elbilene, med nok strøm så bruker disse lite på å stå stille. Kjørte en hybrid for et par ukers tid siden, valgte å skru på bilen når jeg skulle skrape is, bilen slo seg automatisk av for å spare strøm. Og så er jo det å være forbedret. Mange av disse som kjørte den dagen regnet nok heller ikke med å stå i en såpass kø. Køen begynte litt etter Arendal (ut i fra det jeg så), mao, hadde de visst hva som var i vente hadde nok mange stoppet innom Harebakken før de fortsatte. Neste bensinstasjon som jeg vet om var på Longum, avkjøringen til Krøgenes (og et lite stykke ned) eller nettopp i enden av 4-felten ved Tvedestrand. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #30 Del Skrevet 10. desember 2021 Det er godt mulig det ikke var elbilistene sin feil, det er godt mulig elbilistene ikke kan lastes for at floken ble større,, det er godt mulig. Godt mulig de fleste elbiler takler en slik situasjon helt fint. Det var allikevel beredskapssjef, politi og elbilister som sto i køen som hevder det motsatte. Har elbil selv, og er fornøyd med den til sitt bruk 😊 Når jeg skal krysse Hardangervidda vinterstid, og særlig ved fare for stengte veier og kolonnekjøring, eller omkjøringer til andre fjelloverganger faller mitt valg på fossil bil. Så får andre stå for sine valg. Anonymkode: 850dd...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 10. desember 2021 #31 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var allikevel beredskapssjef, politi og elbilister som sto i køen som hevder det motsatte Hva mener du med det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #32 Del Skrevet 10. desember 2021 39 minutter siden, Cole said: Hva mener du med det? De sier vel ikke sånt uten det er belegg for å si det? Hvilket motiv skulle de ha for det? Pleier ikke bøye meg i støvet for autoriteter, men om dette er rådene fra beredskapen så er det mer troverdig enn påstander fra tilfeldige folk på internett. Sammen holder videre med min egen erfaring, uavhengig av disse uttalelsene velger jeg bort elbil for å krysse fjelloverganger vinterstid. «It makes sense 👍» Du står selvsagt fritt til å gjøre som du måtte ønske, Anonymkode: 850dd...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #33 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er godt mulig det ikke var elbilistene sin feil, det er godt mulig elbilistene ikke kan lastes for at floken ble større,, det er godt mulig. Godt mulig de fleste elbiler takler en slik situasjon helt fint. Det var allikevel beredskapssjef, politi og elbilister som sto i køen som hevder det motsatte. Har elbil selv, og er fornøyd med den til sitt bruk 😊 Når jeg skal krysse Hardangervidda vinterstid, og særlig ved fare for stengte veier og kolonnekjøring, eller omkjøringer til andre fjelloverganger faller mitt valg på fossil bil. Så får andre stå for sine valg. Anonymkode: 850dd...ae9 De ble nevnt på NRK at både elbiler og fossilbiler ble stående fast. Men ikke at dette i seg selv forverret køen, det var det vogntogene som gjorde. Men det kan hende du har lest noe jeg ikke har, så link gjerne? Anonymkode: 5342f...b46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. desember 2021 #34 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 6.53): Så enten er dette eldre elbiler (Nissan leaf fra 2016 tilsvarende) eller nye elbiler med svært lav batteri status, dvs brukerfeil. Dvs du er enig at gamle og nye elbiler ikke holder til i den Norske vinteren. Da holder ikke fossilbiler heller, siden mange opplever å gå tom for drivstoff også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. desember 2021 #35 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 14.14): Elbil er bare ræl og oppskrytt. Kanskje om 10 år så er det verdt å vurdere elbil, men slik det er nå? Næh, Har en kompis som har kjøpt seg ny Tesla Model 3 i oktober, og siden da har han hatt bare problemer med den. En gang kunne han ikke starte den pga. lav nivå på spylervæske. Ryggekamera er allerede ubrukelig, ser omtrent ingenting. Utrolig kjedelig bil uten sjel. Modellen han har skal i teorien ha en rekkevidde på 510 km, men da vi var på tur greide den kun 300 km. Anonymkode: 105a6...e10 Hva er det du babler om? Tesla nekter ikke å starte på grunn av lavt nivå på spylervæske. Du bare dikter i vei. Merkelig nok er det bare de som aldri har prøvd eller eid Tesla som er negative. De som faktisk har eid en Tesla selv er mye mer fornøyde og lojale mot merket enn andre bileiere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 10. desember 2021 #36 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 7.32): Fosilbiler kan gå tom for drivstoff de også, men det er selvfølgelig mye morsomere å dra frem elbil. Anonymkode: 11af5...b06 Vær ærlig. Ville du gått tom for bensin/diesel eller strøm? Trenger ikke betenkningstid for å svare en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. desember 2021 #37 Del Skrevet 10. desember 2021 sicario skrev (1 minutt siden): Vær ærlig. Ville du gått tom for bensin/diesel eller strøm? Trenger ikke betenkningstid for å svare en gang. Mange har opplevd å gå tom for bensin og diesel, ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 10. desember 2021 #38 Del Skrevet 10. desember 2021 jabx skrev (Akkurat nå): Mange har opplevd å gå tom for bensin og diesel, ja. Var ikke det jeg lurte på. Om du var ute å kjørte, ville du gått tom for strøm eller drivstoff? absolutt ingen, noen gang ville valgt å stå fast tom for strøm over tom for bensin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 10. desember 2021 #39 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): De sier vel ikke sånt uten det er belegg for å si det? Hvilket motiv skulle de ha for det? Pleier ikke bøye meg i støvet for autoriteter, men om dette er rådene fra beredskapen så er det mer troverdig enn påstander fra tilfeldige folk på internett. Sammen holder videre med min egen erfaring, uavhengig av disse uttalelsene velger jeg bort elbil for å krysse fjelloverganger vinterstid. «It makes sense 👍» Du står selvsagt fritt til å gjøre som du måtte ønske, Anonymkode: 850dd...ae9 Hva er "sånt" som du mener beredskapssjef, politi og elbilister som sto i køen har sagt, egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #40 Del Skrevet 10. desember 2021 sicario skrev (2 timer siden): Var ikke det jeg lurte på. Om du var ute å kjørte, ville du gått tom for strøm eller drivstoff? absolutt ingen, noen gang ville valgt å stå fast tom for strøm over tom for bensin. Nå som elbiler kan lade hverandre, er det nok en mer behagelig opplevelse å gå tom for strøm 😂 Anonymkode: 5342f...b46 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå