Gå til innhold

Elbil på vinteren…… krise! Evakuering av E18 «Sitat fra NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

«Startar evakuering på E18
Mange har stått timesvis i kø på E18 i Tvedestrand. Det vert no sett i gang evakuering.»

«I ferd med å gå tomme for straum
– Vi får telefonar frå frustrerte bilistar som har sete lenge i kø og er i ferd med å gå tomme for straum, seier politiets operasjonsleiar Knut Odde.»

«NRK har snakka med ein elbileigar i køen som seier at det aldri meir blir elbil når det snør kraftig.»

«Brøyteressursane kjem ikkje fram for å rydde når det byrjar å snø, seier han.

– Alle må tenke seg nøye om før ein legg ut på vegen med elbil i slikt vêr, når ein ser konsekvensane. Folk må tenke litt utover seg sjølv. Det får konsekvensar for andre, seier (Fylkesberedsapsjef) Årøy.»

-«Håper vi kjem fram
Vegselskapet Nye Veier er ansvarleg for deler av strekningen kor det er kø.
Driftsinspektør Dag Ødegård er ein av dei som sit i elbil i den lange køen.
Vi sit med elbil og har problem med spenninga på bilen. Vi håper vi kjem fram, seier han»

https://www.nrk.no/sorlandet/lange-koar-pa-e18.-vurderer-a-setje-inn-rode-kors-1.15762043

 

PS. Har elbil selv, men er ihuga motstander av all elbil politikk vi fører her til lands. Vil folk ha elbil skal de ikke ha noen fordeler av den grunn. Ikke skal fossilbilen bli mobber ut med avgifter heller.

Anonymkode: 850dd...ae9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ny elbil bruker minimalt med strøm når den står stille og kun bruker varme. Så enten er dette eldre elbiler (Nissan leaf fra 2016 tilsvarende) eller nye elbiler med svært lav batteri status, dvs brukerfeil. 

Jeg kjenner en som sto i køen og hen så to fossilbiler som også hadde motorstopp. Om de var tomme for drivstoff aner jeg ikke. 

Anonymkode: 5342f...b46

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-bil og norske vinterforhold går ikke i lengden. Her er det kun en dieselbil som gjelder!

Hilsen kvinne som bor flere mil unna nærmeste storby.

Anonymkode: 584a5...eb5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En ny elbil bruker minimalt med strøm når den står stille og kun bruker varme. Så enten er dette eldre elbiler (Nissan leaf fra 2016 tilsvarende) eller nye elbiler med svært lav batteri status, dvs brukerfeil. 

Jeg kjenner en som sto i køen og hen så to fossilbiler som også hadde motorstopp. Om de var tomme for drivstoff aner jeg ikke. 

Anonymkode: 5342f...b46

Hahahha ,bra mer morgen humor .

Så enten er dette eldre elbiler (Nissan leaf fra 2016 tilsvarende) eller nye elbiler med svært lav batteri status, dvs brukerfeil.

Dvs du er enig at gamle og nye elbiler ikke holder til i den Norske vinteren.

 

 

Jeg kjenner en som sto i køen og hen så to fossilbiler som også hadde motorstopp. Om de var tomme for drivstoff aner jeg ikke. 

Ja men det her er svært lav drivstofftank status ,dvs brukerfeil.

Anonymkode: 5c1d1...cee

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startinnlegget inneholder ingen spørsmål. Hva er det vi skal diskutere?

El-bilpolitikken har da ingen innvirkning på bilenes rekkevidde. Forøvrig er det bilisten selv som må sørge for tilstrekkelig full tank, uansett om det er el-bil eller bensin. En bensinbil går også tom hvis den står på tomgang for lenge.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påstandene fra beredskapssjef og andre kan diskuteres. 

Som sagt kjører elbil selv, den er grei til sitt bruk. Har flere ganger tenkt at jeg ikke ønsker å stå på stengte fjelloverganger, eller kjøre kolonne med elbil, når man plutselig må kjøre rundt, en ekstra tur på mange timer. 

Jeg håper det går bra med alle som sto fast på E18 i går.

Anonymkode: 850dd...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Køen er forårsaket av vogntog som sitter fast pga snøen, og elbiler er det som dras fram som krise på vinteren......🤷‍♀️

Vogntog uten skikkelige dekk er krise på vinteren. Elbiler klarer seg fint. Fosilbiler kan gå tom for drivstoff de også, men det er selvfølgelig mye morsomere å dra frem elbil.

Anonymkode: 11af5...b06

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hahahha ,bra mer morgen humor .

Så enten er dette eldre elbiler (Nissan leaf fra 2016 tilsvarende) eller nye elbiler med svært lav batteri status, dvs brukerfeil.

Dvs du er enig at gamle og nye elbiler ikke holder til i den Norske vinteren.

Det er alltid gøy når man blir møtt med latter på det man skriver. Det viser at vedkommende hwr sviktende argumentasjon og går på latterliggjøring. 

Om man har en gammel bil - el eller fossil, vil den håndtere slike situasjoner dårlig. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

 

Jeg kjenner en som sto i køen og hen så to fossilbiler som også hadde motorstopp. Om de var tomme for drivstoff aner jeg ikke. 

Ja men det her er svært lav drivstofftank status ,dvs brukerfeil.

Anonymkode: 5c1d1...cee

Ja, brukerfeil vil jeg og anta. Ingenting med bilen eller type drivstoff å gjøre. Det var hele poenget mitt, men bra du poengterte det. 

Anonymkode: 5342f...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt 7 timer i den køen🙈

Men hadde masse batteri, så det var ikke noe problem.

Nyere elbiler klarer såpass.

Anonymkode: 80175...99c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (3 timer siden):

Startinnlegget inneholder ingen spørsmål. Hva er det vi skal diskutere?

El-bilpolitikken har da ingen innvirkning på bilenes rekkevidde. Forøvrig er det bilisten selv som må sørge for tilstrekkelig full tank, uansett om det er el-bil eller bensin. En bensinbil går også tom hvis den står på tomgang for lenge.

Fossibiler som går tom har jo fordelen at det er ganske enkelt og fort gjort å fylle en kanne drivstoff så man kommer seg videre. 

Anonymkode: 7fbe9...488

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er blitt noen pingler. Hvor har det blitt av sunn fornuft? Et teppe i bilen om vinteren så kan du slå av motoren om du står stille i køen. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 29f27...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fossibiler som går tom har jo fordelen at det er ganske enkelt og fort gjort å fylle en kanne drivstoff så man kommer seg videre. 

Anonymkode: 7fbe9...488

Det er ca like mange som har dette som har reservedekk - svært få 🙂

Anonymkode: 5342f...b46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fossibiler som går tom har jo fordelen at det er ganske enkelt og fort gjort å fylle en kanne drivstoff så man kommer seg videre. 

Anonymkode: 7fbe9...488

Fordelen med elbiler fremover er at de kan lade hverandre. 

Anonymkode: 5342f...b46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig konstruert opplegg.  Eldre elbiler takler sånt helt fint om den har nok strøm

En Leaf fra 2016 har et varmeapparat på rundt 4,5 kWh og en batteripakke på 24 kWh.  Bruker  maks 1 kW for å varme kupeen opp, deretter fra 500W til 900W for å holde temperaturen, alt avhengig av hvor kaldt det er ute og hvor varmt man tillater seg å ha det inni bilen.

Å stå stille i kø i seg selv med elbil bruker ikke strøm. En fulladet Leaf fra 2016 kan stå mye lengre enn 10 timer med jakkeløs lunk inni bilen. 

Antar de som gikk tom her har kjørt langt først og møtt på køen med lite drivstoff, det er jo problem for alle typer kjøretøy.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi heller burde fokusere på hva man kan gjøre for å unngå at slike situasjoner oppstår. Det har jo ingenting med el-biler eller elbilpolitikk å gjøre. Det har med dårlig skodde vogntog å gjøre, og dårlig kompetanse på vinterføre. Det samme gjentar seg jo hvert år, så noe regelendringer må til. Evt. bedre håndheving av de reglene og sanksjonsmulighetene som allerede eksisterer.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hedda-78 skrev (40 minutter siden):

Jeg synes vi heller burde fokusere på hva man kan gjøre for å unngå at slike situasjoner oppstår. Det har jo ingenting med el-biler eller elbilpolitikk å gjøre. Det har med dårlig skodde vogntog å gjøre, og dårlig kompetanse på vinterføre. Det samme gjentar seg jo hvert år, så noe regelendringer må til. Evt. bedre håndheving av de reglene og sanksjonsmulighetene som allerede eksisterer.

Helt enig. Men etter hva jeg har hørt på radiosendinger i dag, har det vert snakk om et havarert vogntog, og ikke et som står fast. Men begge deler er jo like ille. Og om tungberger skulle komme fra den kanten det var kø, er det ikke sikkert det lot seg gjøre å få en fra motsatt kant i en fei. 
Men det med håndheve kraftigere ovenfor de som skaper lignende situasjoner, absolutt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er bare ræl og oppskrytt. Kanskje om 10 år så er det verdt å vurdere elbil, men slik det er nå? Næh,

Har en kompis som har kjøpt seg ny Tesla Model 3 i oktober, og siden da har han hatt bare problemer med den. En gang kunne han ikke starte den pga. lav nivå på spylervæske. Ryggekamera er allerede ubrukelig, ser omtrent ingenting. Utrolig kjedelig bil uten sjel. Modellen han har skal i teorien ha en rekkevidde på 510 km, men da vi var på tur greide den kun 300 km.

Anonymkode: 105a6...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte på dette utsagnet, nettopp fordi det ikke vil selges nye diesel- og bensinbiler i Norge fra -23 av. Når samfunnet legger opp til et miljøskifte i trafikken, så er det jo ganske bak mål at politiets operasjonsleder går ut med dette her og sier "at man må tenke litt utover seg selv". 

Altså, det er jo ikke slik at de fleste elsker el-biler, men nå er jo dette en vei man har bestemt å gå. 

Anonymkode: 40b7d...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 time siden):

Jeg synes vi heller burde fokusere på hva man kan gjøre for å unngå at slike situasjoner oppstår. Det har jo ingenting med el-biler eller elbilpolitikk å gjøre. Det har med dårlig skodde vogntog å gjøre, og dårlig kompetanse på vinterføre. Det samme gjentar seg jo hvert år, så noe regelendringer må til. Evt. bedre håndheving av de reglene og sanksjonsmulighetene som allerede eksisterer.

Ja, det var jo tungtransporten som skapte problemer i utgangspunktet. 

Anonymkode: 40b7d...870

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...