Gå til innhold

Venninnene mine synes det er ekkelt at jeg handler på Finn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å giiiiiid drit i hva andre synes. Det er bra for miljøet å kjøpe brukt så slipper man å kaste. Da jeg var 20 år yngre shoppa jeg hele tiden, nå vet jeg at jeg MÅ ikke kjøpe alt som er pent eller nytt. I år har jeg brukt under 5000 på klær sammenlagt. Hvis klærne jeg har ser nye ut og er like hele så gjør det meg ingenting å bruke det i 10 år, det blir vasket og lagt bort en periode iblant. Har kastet klær før og angret noen år etterpå

Anonymkode: 3186f...ce0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er du ekstremt sær IG jeg mistenker at det sitter i hodet ditt mest

Anonymkode: 9d20a...c58

Jeg har ekstremt god luktesans. Vi er flere søsken som har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt både TVer, stuebord, skrivepult, lenestol, og spisebord på Finn. Lenestoler er jeg forsiktig med, da jeg en gang opplevde å ha kjøpt en stol som lukta død… Den havna på dynga. Uetisk å selge møbler hvor folk har dødd i.

Så senger, sofaer og lenestoler kjøper jeg ikke brukt, men lenestolen jeg kjøpte nylig, var pent brukt og vært hos en barnefamilie. 

Jeg har spart massevis på å kjøpe brukt, og ville aldri hatt råd hvis ikke. Man kan faktisk gjøre noen kupp på Finn. Klær kjøper jeg ikke. 

 

 

Anonymkode: a0246...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper faktisk utrolig mange bøker gjennom for eksempel Finn.no eller lignende. 

vanligvis mye billigere enn andre "ordentlige" nettbutikker...    

Anonymkode: 071d4...747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper svært sjelden klær eller møbler generelt, men liker ikke å handle på finn eller annet brukt pga jeg har opplevd veggedyrangrep i leiligheten en gang, og har fått helt angst for å få det igjen. Har lyst til å gjenbruke, men klarer ikke, og måtte kaste de fleste møblene pga jeg ikke klarte å oppholde meg nær dem selv etter de var sanert. Slitsomt å ikke klare å sitte ned eller sove hjemme hos deg selv!  Har ikke kjøpt nye klær utenom undertøy på flere år, og skifter ikke ut møbler nå med mindre noe blir ødelagt, så prøver å begrense forbruket på den måten. Kjøper stort sett klær med mest mulig naturfiber og bruker det til det er utslitt. Jeg liker heller ikke å reise bort og sove fremmede steder pga veggedyrfrykt heller. Glass, porselen og tilsvarende som man er sikker på at man kan vaske bort ev veggedyr fra er ok å kjøpe brukt. Folk kan ha ulike grunner til å ikke like å handle alt brukt uten å være dumme eller miljøsvin av den grunn…

Anonymkode: e99db...e79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøper svært sjelden klær eller møbler generelt, men liker ikke å handle på finn eller annet brukt pga jeg har opplevd veggedyrangrep i leiligheten en gang, og har fått helt angst for å få det igjen. Har lyst til å gjenbruke, men klarer ikke, og måtte kaste de fleste møblene pga jeg ikke klarte å oppholde meg nær dem selv etter de var sanert. Slitsomt å ikke klare å sitte ned eller sove hjemme hos deg selv!  Har ikke kjøpt nye klær utenom undertøy på flere år, og skifter ikke ut møbler nå med mindre noe blir ødelagt, så prøver å begrense forbruket på den måten. Kjøper stort sett klær med mest mulig naturfiber og bruker det til det er utslitt. Jeg liker heller ikke å reise bort og sove fremmede steder pga veggedyrfrykt heller. Glass, porselen og tilsvarende som man er sikker på at man kan vaske bort ev veggedyr fra er ok å kjøpe brukt. Folk kan ha ulike grunner til å ikke like å handle alt brukt uten å være dumme eller miljøsvin av den grunn…

Anonymkode: e99db...e79

Joda. Men venninnene mine er sånn som synes det er ekkelt å kjøpe servise osv. Mens jeg hiver til og med øredobber fra loppemarked i oppvaskmaskina 😃 

Anonymkode: 7e80b...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 15.19):

Ts her. Det kan nok stemme. De har romslig økonomi. Samtidig ser ikke jeg poenget med å bruke mer penger enn jeg må. Hvis jeg f eks kan kjøpe en ubrukt eller nesten ny jakke på Finn, eneste forskjellen er at den har vært hos noen andre. Og jeg sparer hundrelapper på det. 

Anonymkode: 7e80b...192

Det viktigste som du gjør med brukthandling, og som det står respekt av, er at du resirkulerer og unngår forsøpling. Du begrenser co2 utslipp. Vi må tenke grønt, og da er gjenbruk supergrønt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2021 den 9.37):

Først vil jeg si at jeg handler enkelte ting brukt selv, jeg er IKKE motstander av bruktkjøp.

Men jeg må stille et spørsmål.

Mitt inntrykk er at  veldig mange av de som i størst grad kjøper brukt er folk som liker hyppige utskiftninger av ting og klær, og at bruktsalg og -kjøp er en måte å få til dette på.
(Jeg sier ikke at det er galt, det er bare en tendens jeg har lagt merke til blant dem jeg kjenner)

Stemmer dette med deres inntrykk?

 

 

Anonymkode: 6b58e...e11

Stemmer,ke, jeg kjøper klær som jeg synes ser fine ut, hender jo det er ett og annet bomkjøp hvor jeg ikke liker stoffet eller det var mer slitt enn det så ut, men generelt kjøper jeg for å ha, og jeg bruker opp klærne. Samme med møbler, jegbruker opp møbler. Synes ikke det er så gøy å pusse opp, kjøper semiklassiske eller klassiske ting. Og klær som jeg ikke synes er like fine lengre bruker jeg under om vinteren da jeg uansett bruker mange lag. 

Anonymkode: a0b3f...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 31.12.2021 den 19.25):

Det viktigste som du gjør med brukthandling, og som det står respekt av, er at du resirkulerer og unngår forsøpling. Du begrenser co2 utslipp. Vi må tenke grønt, og da er gjenbruk supergrønt.

Takk 🍀

Anonymkode: 7e80b...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 15.19):

Ts her. Det kan nok stemme. De har romslig økonomi. Samtidig ser ikke jeg poenget med å bruke mer penger enn jeg må. Hvis jeg f eks kan kjøpe en ubrukt eller nesten ny jakke på Finn, eneste forskjellen er at den har vært hos noen andre. Og jeg sparer hundrelapper på det. 

Anonymkode: 7e80b...192

Jeg har god økonomi og handler gjerne på finn. Man får jo ikke god økonomi av seg selv 😛 
Syns gjenbruk er viktig. Det meste kan vaskes av osv. Aldri blitt syk av å kjøpe noe brukt...

Meeeen...jeg låner ikke bøker på biblioteket. De har vært i så mange hender...veldig veldig mange...
Ble vel stopp på bibliotek etter vi var der med ungene en gang før vi skulle på en ferie og alle ble kjempesyke. 
Kom da på at det selvsagt er dit man drar med syke barn for å ha noe å gjøre, så holder meg iaf langt unna barnebøker med norovirus på. Og går helst ikke inn der fordi jeg vet at alle med syke unger drar dit. Får liksom nok fra mine egne barn 😛 
MYE heller finn.no!!!

 

Anonymkode: 33cd9...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 15.27):

Jeg har god økonomi og handler gjerne på finn. Man får jo ikke god økonomi av seg selv 😛 
Syns gjenbruk er viktig. Det meste kan vaskes av osv. Aldri blitt syk av å kjøpe noe brukt...

Meeeen...jeg låner ikke bøker på biblioteket. De har vært i så mange hender...veldig veldig mange...
Ble vel stopp på bibliotek etter vi var der med ungene en gang før vi skulle på en ferie og alle ble kjempesyke. 
Kom da på at det selvsagt er dit man drar med syke barn for å ha noe å gjøre, så holder meg iaf langt unna barnebøker med norovirus på. Og går helst ikke inn der fordi jeg vet at alle med syke unger drar dit. Får liksom nok fra mine egne barn 😛 
MYE heller finn.no!!!

 

Anonymkode: 33cd9...c58

Jeg har lånt noen bibliotekbøker i dag. Har lagt de i karentene på verandaen noen dager 😂 Handler nesten bare på Finn og Tise for tida…. Faktisk. Særlig hudpleie og sånt koster mye mindre bare fordi noen andre har åpna og lukta på tuben med håndkrem. 

Anonymkode: 7e80b...192

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vise til at det er trendy å drive med gjenbruk. 

Venninnene dine er priviligerte, fisefine og utrendy (nei, dette er ikke normalt)

Anonymkode: 185e1...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler heller ikke på Finn, om det er noe jeg kan kjøpe nytt andre steder.

Jeg er veldig forsiktig med alt jeg eier, og tør rett og slett ikke å kjøpe noe andre har brukt. Kanskje de har sittet med jakka på do, hatt den med seg på fest, røyket, båret rundt på en katt, sølt noe, fått hull.. you name it.

Selv om jakka ‘fremstår som ny’ så vet man aldri hvor den har vært og det syns jeg er ekkelt å tenke på. Møbler er det verste å kjøpe brukt. Sofa og seng som man ikke får vasket ordentlig. Det eneste jeg kan kjøpe er servise / pynt det går an å vaske i oppvaskmaskin. Kall meg gjerne prippen.

Sofa, seng og lenestoler er jo direkte ekkelt å kjøpe brukt! Men flott at noen gjør det likevel, for miljøet. Har faktisk kjøpt det fineste jeg har på Finn. Hunden min 🙏🏼

Anonymkode: 069bb...7e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har faktisk kjøpt det fineste jeg har på Finn. Hunden min 🙏🏼

Anonymkode: 069bb...7e4

Ååååh ❤️

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg handler heller ikke på Finn, om det er noe jeg kan kjøpe nytt andre steder.

Jeg er veldig forsiktig med alt jeg eier, og tør rett og slett ikke å kjøpe noe andre har brukt. Kanskje de har sittet med jakka på do, hatt den med seg på fest, røyket, båret rundt på en katt, sølt noe, fått hull.. you name it.

Selv om jakka ‘fremstår som ny’ så vet man aldri hvor den har vært og det syns jeg er ekkelt å tenke på.

Møbler er det verste å kjøpe brukt. Sofa og seng som man ikke får vasket ordentlig.

Det eneste jeg kan kjøpe er servise / pynt det går an å vaske i oppvaskmaskin.

Kall meg gjerne prippen.

Anonymkode: 069bb...7e4

Ja, beklager, men jeg synes du er prippen. Akkurat som venninnene mine. 

Anonymkode: 7e80b...192

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lov å si at tanken om å eie noe som har vært eid av noen før meg, gir meg frysninger? Før noen spør, ja, jeg er minimalist.

Anonymkode: dc921...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg handler heller ikke på Finn, om det er noe jeg kan kjøpe nytt andre steder.

Jeg er veldig forsiktig med alt jeg eier, og tør rett og slett ikke å kjøpe noe andre har brukt. Kanskje de har sittet med jakka på do, hatt den med seg på fest, røyket, båret rundt på en katt, sølt noe, fått hull.. you name it.

Selv om jakka ‘fremstår som ny’ så vet man aldri hvor den har vært og det syns jeg er ekkelt å tenke på.

Møbler er det verste å kjøpe brukt. Sofa og seng som man ikke får vasket ordentlig.

Det eneste jeg kan kjøpe er servise / pynt det går an å vaske i oppvaskmaskin.

Kall meg gjerne prippen.

Anonymkode: 069bb...7e4

Så enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 15.14):

Flere av venninnene mine synes det er «ekkelt» at jeg handler på Finn. Jeg ser ikke problemet. Klær kjører jeg i vaskemaskina, det meste annet kan jeg tørke av eller sprite. 
De låner heller ikke bøker på biblioteket fordi det er «ekkelt». 
Jeg elsker Finn. Får råd til så mye som jeg ellers ikke ville kunnet kjøpe! Klær, bøker og velværeprodukter. 
Synes det vitner om en arroganse at «andre folk er så ekle at jeg kan ikke bruke noe som fremmede har brukt». 
Men er det jeg som er unormal? 

Anonymkode: 7e80b...192

Det handler egentlig bare om vane. 

Det fornuftige å gjøre er å forsøke stille dem spørsmål som kontrollerer holdningene deres. Folk flest elsker nemlig brukte ting like høyt som deg. De er bare så vant til dem at de ikke ser at de nyter dem til fulle.

Eksempler du med hell kan bruke:

Bor dine venner i nybygde hus? Dersom ikke så er vegger, gulv, vasker og toalett definitivt å anse som "brukte" ting.

En brukt bil er også omtrent som en brukt sofa. Samme risiko for at noen andre har hatt sex i den. ;)

Et opphold på hotell er en fest i godt brukte ting. Senger - gardiner - tallerkener, dusjer og stoler der tusenvis har koset seg før dem. 

Alle bussturer, kafebesøk, restaurantbesøk og opphold på skole, universitet, svømmehall, treningssenter eller spa er brukt-party. 

Faktisk er nesten alt vi anser som den ypperste luksus nettopp dette: et bruktparty. 

det handler bare om å få dem til å se den gigantiske mengden brukt som drifter samfunnet. 

Anonymkode: 069a8...6f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler egentlig bare om vane. 

Det fornuftige å gjøre er å forsøke stille dem spørsmål som kontrollerer holdningene deres. Folk flest elsker nemlig brukte ting like høyt som deg. De er bare så vant til dem at de ikke ser at de nyter dem til fulle.

Eksempler du med hell kan bruke:

Bor dine venner i nybygde hus? Dersom ikke så er vegger, gulv, vasker og toalett definitivt å anse som "brukte" ting.

En brukt bil er også omtrent som en brukt sofa. Samme risiko for at noen andre har hatt sex i den. ;)

Et opphold på hotell er en fest i godt brukte ting. Senger - gardiner - tallerkener, dusjer og stoler der tusenvis har koset seg før dem. 

Alle bussturer, kafebesøk, restaurantbesøk og opphold på skole, universitet, svømmehall, treningssenter eller spa er brukt-party. 

Faktisk er nesten alt vi anser som den ypperste luksus nettopp dette: et bruktparty. 

det handler bare om å få dem til å se den gigantiske mengden brukt som drifter samfunnet. 

Anonymkode: 069a8...6f2

En vasker hus, bil, hotellrom osv. Busser blir også vasket, bord på kafe blir rengjort. Det blir også restauranter, skoler, universitet, svømmehaller, treningssentre og spa.

Kan ikke vi som synes det er ekkelt med brukte ting kjøpt på loppemarked, bruktbutikker, Fretex og Finn få lov til å mene dette uten at dere iherdige gjenbrukere skal forsøke å overtale oss?

Jeg og familien besøkte en slektning som hadde kjøpt mesteparten av møblene på Finn og det luktet kraftig kjeller av dem og det er ikke en god lukt. Vi satt nærmest å holdt pusten mens vi var der.

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 15.52):

Opplever noe av samme "snobberi" med ei venninne som synes det er ekkelt at jeg iblant spiser mat som har utgått på dato. Får lyst til å be henne holde kjeft og "get with the programme."  Det handler ikke om noe annet for meg enn at sløsing og kasting av mat i beste fall er tankeløst, i verste fall direkte miljøsvineri. Hun skjønner ikke at hun er i totalt utakt med sin egen samtid. Hun antyder både at  mine hensikter skulle være av "gjerrige" årsaker og at det generelt er litt lurvete og smålig ikke å unne seg noe bedre. Det er provoserende. 

Anonymkode: 0ccc7...c4c

Jobber i matbutikk og der kastes det utgåtte varer i bøtter og spann. Vi prøver jo så klart å selge unna alt til 50% i dagene før det går ut på dato, likevel er det mye svinn. Når det først har gått ut på dato, så får vi ikke lov å selge det - kun dagene før. Jeg ville ikke spist noe som faktisk har gått ut.. kan være bakterier osv. En grunn til at de har satt en maksimum dato.

Anonymkode: 069bb...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Honey Dew said:

En vasker hus, bil, hotellrom osv. Busser blir også vasket, bord på kafe blir rengjort. Det blir også restauranter, skoler, universitet, svømmehaller, treningssentre og spa.

Kan ikke vi som synes det er ekkelt med brukte ting kjøpt på loppemarked, bruktbutikker, Fretex og Finn få lov til å mene dette uten at dere iherdige gjenbrukere skal forsøke å overtale oss?

Jeg og familien besøkte en slektning som hadde kjøpt mesteparten av møblene på Finn og det luktet kraftig kjeller av dem og det er ikke en god lukt. Vi satt nærmest å holdt pusten mens vi var der.

Man vasker da ting selv også?

Anonymkode: 3d1af...10c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...