Gå til innhold

Jeg strøyk oppkjøringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 20 år gammel jente/kvinne, som ikke har hatt behov for førerkort/bil tidligere. Har alltid bodd i gangavstand til både videregående og jobb. Jeg studerte også et år i en by der jeg jeg ikke trengte bil, så har ventet med å ta lappen frem til nå.

 

 Jeg hadde oppkjøring for en stund siden, og jeg klarte å gjøre mange dumme feil. Men det som «tok» meg var at jeg plasserte meg for langt ut i veibanen på landevei. Jeg er tar 100% selvkritikk på det, da jeg nok ikke hadde godkjent meg selv om jeg var sensor. Problemet er at nå som det er vinter og glatt har jeg ikke fått øvelseskjørt noe særlig, og det er lange ventelister pga korona. Jeg lurer på om dere har tips? Burde jeg vente med oppkjøring, og takke nei til timen dersom jeg får en før jeg har fått øvd mer?

Ellers gjorde jeg noen småfeil også, tror ikke de var nok til stryk i seg selv, men selve plasseringen jeg tok var jo direkte trafikkfarlig, og aner ikke hvorfor jeg gjorde det! 

Stedet jeg bor har to aktuelle trafikkstasjoner, jeg valgte den som ligger mest landlig til, egentlig fordi de fleste har anbefalt det. Jeg kan også velge en som er plassert i en av Norges største byer, men mange sier det er enda mer stressende. Jeg er en sånn som blir veldig nervøs i slike situasjoner, så er nok derfor jeg kjørte såpass dårlig på oppkjøringen, men samtidig var det jo landevei som «tok meg». Hva hadde dere gjort?😊 (bor selv i by, og er nok mest komfortabel med bykjøring, men likevel kan jo en vurderingssituasjon være krevende uansett trafikkforhold). Hva tenker dere?

Anonymkode: bce3c...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den feilen jeg gjorde som var alvorlig var at I en svingete bakketopp på landevei plasserte jeg meg såpass langt ute i veibanen at jeg kunne ha krasja i motgående trafikk. Veien var såpass øde at det ikke skjedde, men jeg forstår godt at det var farlig. Jeg tror også at farten i den situasjonen var for høyt tilpasset, noe som gjør det enda mer alvorlig.😅

Anonymkode: bce3c...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv masse og føl deg helt klar før du tenker på oppkjøring. Ikke kult å stryke gang på gang når man ikke er klar. Jeg var kjempenervøs før oppkjøringen men når jeg satte meg inn i bilen fikk jeg en ro inni meg på at jeg er god nok til å kjøre og jeg vet hva jeg driver med. 
og nå vet du jo hva du må øve mer på og det er jo bra! 
Du må føle selv på hvilken trafikkstasjon du velger, ikke hva andre sier. Du vet jo best hvordan du kjører og hvor stressende du syns det er, men uansett så er det jo viktig å mestre begge deler

Anonymkode: 41bb2...22e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle disse småfeilene tyder også på at du må øve mer. Selv med masse småfeil og ingen store kan man stryke fordi det er summen. 

Ufattelig kjipt å bruke så mye penger og gå opp en gang til før du er klar. bør heller bruke tiden på å øvelseskjøre mer. Du vet heller ikke været så lurt å trene enda mer. Vent hvertfall over jul før du melder deg på ny oppkjøring. 

Anonymkode: 04a97...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt med læreren din om vedkommende syntes du er klar for oppkjøring. Noen ganger kan man undervurdere egne ferdigheter i frykt av å stryke. Jeg hadde bare stått på og tatt oppkjøring på nytt, men pass bare på å øve nok i forveien.

Anonymkode: 3f63e...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må øve mer og jobbe med «småfeilene». Små feil fører til død når man sitter bak rattet. 

Anonymkode: ff38b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøst deg med at jeg ikke klarte oppkjøringen før 3 forsøket. Har hatt førekort i over seks år.

Anonymkode: 2678a...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for ung til å ha sertifikat forteller dette meg. 

Anonymkode: 10834...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Du er for ung til å ha sertifikat forteller dette meg. 

Anonymkode: 10834...a44

:alice:

javel, ja, håper du har gjort DIN dagen litt bedre med denne meldingen. :scorpis:

Anonymkode: 3ab41...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er for ung til å ha sertifikat forteller dette meg. 

Anonymkode: 10834...a44

Neida. Man er gammel nok når man er 18, og mange stryker opptil flere ganger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (2 timer siden):

Neida. Man er gammel nok når man er 18, og mange stryker opptil flere ganger...

Jeg hadde null feil på både teoriprøven og oppkjøringen, og er sannsynligvis blande 100 beste sjåførene i Norge. 

Anonymkode: 10834...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde null feil på både teoriprøven og oppkjøringen, og er sannsynligvis blande 100 beste sjåførene i Norge. 

Anonymkode: 10834...a44

Det er fint. Jeg strøk på første forsøk og har hatt lappen i mange år. Det funker det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...