Gå til innhold

Melde bekymring psykisk sykdom, hvordan gå fram?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vera skrev (59 minutter siden):

Ok, så du mener oppriktig at helsevesenet blir bedre av å ikke melde fra? 
Du motsier jo deg selv? 
 

Jeg er full klar over at psykisk helsevern suger - fordi det har blitt nedprioritert de siste 30 årene. Vi har store flotte reformer - som ser bra ut i teorien, men som ikke fungerer for pasientene, annet enn at de faller mellom to stoler. Jeg har lenge snakt om hvor skammelig det psykiske helsevernet er i landet..men da er det viktig at omverdenen protesterer. Gjør du det? 
 

Når man melder fra om en bekymring - tvinger man helsevesenet til reaksjon. I tilfellene jeg nevner - har det i ettertid kommet frem at helsevesenet sviktet totalt..det gir økt fokus. Blir fokuset stort nok, er aktørene snart nødt til å agere. 
Se selvmordsstatistikken..dyster lesning. Dette er liv som kunne ha vært reddet om noen gadd å bry seg, og om helsevesenet fungerte. 

Hvor skrev jeg at jeg «oppriktig mener» det du skriver? Og hvor skrev jeg det motsatte? Hvorfor påstår du (feilaktig) at jeg motsier meg selv når jeg stiller spørsmål og ikke har skrevet de tingene du (feilaktig) hevder at jeg mener? Hvorfor skiller du ikke mellom det jeg skriver og din tolkning, tror du at det er to sider av samme sak? Hvorfor tror du at man «tvinger» helsevesenet til reaksjon ved å angi folk? Kan du dokumentere den påstanden?

Anonymkode: 60523...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor skrev jeg at jeg «oppriktig mener» det du skriver? Og hvor skrev jeg det motsatte? Hvorfor påstår du (feilaktig) at jeg motsier meg selv når jeg stiller spørsmål og ikke har skrevet de tingene du (feilaktig) hevder at jeg mener? Hvorfor skiller du ikke mellom det jeg skriver og din tolkning, tror du at det er to sider av samme sak? Hvorfor tror du at man «tvinger» helsevesenet til reaksjon ved å angi folk? Kan du dokumentere den påstanden?

Anonymkode: 60523...a8d

Har du noensinne hørt om selvinnsikt? Google it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som barnevern og advokatsak. Ta vare på alle bevis og fokuser på hvordan personens omsorgsevne er. 
Les om psykopati og narsissisme og forbered dere på deres livs kamp. 

Anonymkode: dea03...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er mest sannsynlig bare tomt prat, men veldig utrivelig å høre vedkommende prate om å drepe folk, han har også sagt han vil drepe meg om jeg gjør sånn eller slik (og om han får for seg at jeg har gjort noe, hjelper det lite at det ikke stemmer

Vel om han truer med å drepe folk er vel kanskje et tips til politiet noe? 

Anonymkode: 75706...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gjort alt som har blitt anbefalt så langt i tråden: kontaktet både fastlege, politi og barnevernet.

At barnevernet har vært inne før og avsluttet gjør ingenting. Jo flere meldinger de får, jo mer sannsynlig at det vil bli tatt på alvor og jo lettere for dem å hjelpe.

Hvis du ringer til legekontoret og forklarer litt vil jeg tro de kan formidle kontakt med fastlegen.

Anonymkode: 5ec63...929

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er akutte tegn på psykose eller sterk mani vil du nok ikke komme så langt. Dersom personen har klare vrangforestillinger nå, og dette kommer frem i samtale med en lege kan han få innleggelse, og dette kan sjekkes ut ved at pårørende ringer DPS eller Akutt ambulantteam i kommunen.

Du kan ringe anonymt, men forklare at du står i nær relasjon til personen.

Det er stor sannsynlighet for at en person mister besinnelsen ved å bli oppsøkt av et team for å sjekke ut om personen er frisk. Særlig hvis personen har opplevd en innleggelse som et overgrep tidligere. 

Det beste er å snakke med personen selv og få hen med på laget.

Ved anonyme innringninger vil personen med god grunn oppleve episoden som et overgrep, uansett om tiltaket er nødvendig. Mangel på informasjon om hvem som har tatt kontakt og ønsket han vel kan føre til stor mistillit og at hen kutter mange relasjoner.

Anonymkode: fbb15...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre personen er til fare for seg selv eller andre, altsp fare for selvmord eller drap/vold mot andre er det ingen hensikt å sende bekymringsmelding. Legen kan ikke tvinge eller overtale vedkommende til å ta i mot behandling hen ikke vil ha 

Anonymkode: 77795...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Med mindre personen er til fare for seg selv eller andre, altsp fare for selvmord eller drap/vold mot andre er det ingen hensikt å sende bekymringsmelding. Legen kan ikke tvinge eller overtale vedkommende til å ta i mot behandling hen ikke vil ha 

Anonymkode: 77795...d87

Han truer jo med å drepe både TS og andre.

Anonymkode: 5ec63...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette høres ut som barnevern og advokatsak. Ta vare på alle bevis og fokuser på hvordan personens omsorgsevne er. 
Les om psykopati og narsissisme og forbered dere på deres livs kamp. 

Anonymkode: dea03...202

Hvorfor antar man på KG at alle vanskelige personer er enten psykopater eller narsissister? 

Anonymkode: 464eb...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han truer jo med å drepe både TS og andre.

Anonymkode: 5ec63...929

Åja, stod ikke det i førsteposten. Har ikke lest resten av tråden. Da er det først og fremst politiet som skal varsles, de vil samarbeide med tvangsinnleggelse og hjelpe ts med anmeldelse av trusler 

Anonymkode: 77795...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Herregud for et uspiselig angiver-samfunn vi har skapt oss. Folk melder venninner i sorg til barnevernet og andre bekjente til helsevesenet. Leger melder pasienter til barnevernet og til fylkesmannen så de mister lappen. 

Anonymkode: 60523...a8d

Merkelig det at det er alle de andre ja. Leser alle slags innlegg med ei klypa salt.

Kjenner også til ei som sitter og dømmer folk ovenfor ned og meldt både den ene og den andre til barnevernet. Og samtidig så er det skole/helsesøster som har sendt bekymring på dem igjen. Og da setter dem både himmel og jord i bevegelse og skal ‘ta’ melderen. 

Anonymkode: 24033...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis det ikke er akutte tegn på psykose eller sterk mani vil du nok ikke komme så langt. Dersom personen har klare vrangforestillinger nå, og dette kommer frem i samtale med en lege kan han få innleggelse, og dette kan sjekkes ut ved at pårørende ringer DPS eller Akutt ambulantteam i kommunen.

Du kan ringe anonymt, men forklare at du står i nær relasjon til personen.

Det er stor sannsynlighet for at en person mister besinnelsen ved å bli oppsøkt av et team for å sjekke ut om personen er frisk. Særlig hvis personen har opplevd en innleggelse som et overgrep tidligere. 

Det beste er å snakke med personen selv og få hen med på laget.

Ved anonyme innringninger vil personen med god grunn oppleve episoden som et overgrep, uansett om tiltaket er nødvendig. Mangel på informasjon om hvem som har tatt kontakt og ønsket han vel kan føre til stor mistillit og at hen kutter mange relasjoner.

Anonymkode: fbb15...bb9

Så lenge personen ikke er umyndiggjort så får en ikke noe informasjon om andres helse. En ting er at du står nær personen men dersom du ikke er pårørende får du ikke informasjon som er taushetsbelagt. 

Anonymkode: 51e1a...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge personen ikke er umyndiggjort så får en ikke noe informasjon om andres helse. En ting er at du står nær personen men dersom du ikke er pårørende får du ikke informasjon som er taushetsbelagt. 

Anonymkode: 51e1a...b88

Jeg har ikke skrevet noe om å få informasjon om pasienten. Å melde bekymring er noe annet enn å få informasjon.

Anonymkode: fbb15...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...