Gå til innhold

Helseundersøkelse i pandemien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I snart to år nå har vi levd med en pandemi over oss som påvirker oss alle. I løpet av de to årene har jeg vært i kontakt med lege og legevakt noen ganger på grunn av ulike sykdommer og symptomer på sykdommer. På de to årene har jeg fått sykemeldinger, medisiner osv, men legene har nesten alltid overholdt meteren, noen ganger har konsultasjonen foregått over telefon med påfølgende resept og sykemelding. Dvs at de ikke har undersøkt meg fysisk, verken ved å titte, lytte, kjenne på kroppen. Det har også hendt at legen bare har sagt at hen ikke vet hva jeg feiler og sendt meg hjem, da også uten undersøkelse. 

Jeg lurer på om det er flere som har opplevd dette og kjent på en utrygghet over at man ikke blir ordentlig undersøkt?

Anonymkode: f4022...7c5

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, har opplevd dette og følt meg utrygg der og da. Har ikke opplevd feilbehandling. I ettertid kan jeg si at for meg har resultatet av behandlingen jeg har fått vært godt nok og helsen min har blitt godt ivaretatt.

Har opplevd å få behandling uten at legen har snakket med meg overhode, behandling etter telefonsamtaler, behandling hvor jeg blir fysisk undersøkt men ikke så grundig som jeg er vant til. Men også grundig fysisk undersøkelse.

Anonymkode: 87937...395

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har ikke vært så mye hos legen men var innom til en celleprøve for ikke så lenge til og den var som vanlig. Eneste var at når blodtrykket ble sjekket så hadde hun på seg munnbind, det pleier hun ikke å ha. Ellers så er ting som før. Kjenner heller ingen andre som har klaget over det du ts klager over. Alle jeg kjenner her i Norge har følt seg godt ivaretatt når de har måttet ha kontakt med helsevesenet.

Anonymkode: b0e53...2a7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ullvott

Nei, jeg har ikke kjent på noen utrygghet i forbindelse med helseundersøkelser i pandemiperioden. Jeg har opplevd helsepersonalet som svært bevisste på smittevern, og at de har valgt fysiske undersøkelser når det har vært vurdert som nødvendig. De har, slik jeg som kronisk syk opplever det, blitt mer fokusert enn før på å stille spørsmål til meg som pasient i forbindelse med undersøkelsene. Dermed har de også avklart mye gjennom samtale. Jeg har også følt meg mer aktivt deltakende i konsultasjonene, da det har vært større rom for at jeg kan kjenne og beskrive selv, avhengig av hva legene spør om.

I forbindelse med pandemien har jo videokonsultasjoner også vært brukt, og da får legen heller ikke tatt på pasienten. 

Fordelen min, i den grad det kan kalles en fordel, er at jeg er kroniker, så jeg har vært en kjent pasient for helsepersonellet, og jeg har kjente diagnoser. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Mitt legekontor har drevet nesten som normalt gjennom hele pandemien.  De har brukt munnbind/visir så klart, og ryddet bort leker og blader på venteværelset, men alle som har villet ha fysisk konsultasjon (utenom de med klare coronasymptomer) har fått kommet inn.  Min lege har vanligvis 3 konsultasjoner per time, det har hun også hatt under pandemien.  Dette i sterk kontrast til for eksempel min fars fastlege, der hver lege (to stykker på kontoret) kun har hatt 1 fysisk konsultasjon per klokketime hver).  Min svært syke far har også måttet vente utendørs i 15 minus i nesten en time fordi venteværelset var stengt.

Nå er min lege også svært smidig med e-konsultasjon og reseptbestillinger.  Jeg har opplevd mindre forsinkelser enn vanlig, dette har også gjeldt for spesialister.  

Anonymkode: 90f63...c9b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Nei, ofte er det helt greit å overholder meteren og unødvendig med fysisk kontakt for å få en diagnose og behandling. Når det trengs fysisk undersøkelse har jeg aldri opplevd at det ikke er blitt gjort pga smittevern, og jeg har vært gjennom utredning og påfølgende operasjon midt i verste nedstengingen. Min erfaring, både egen, fra familie/venner, og med pasienter i jobbtilknytning, er at man undersøker fysisk når det er nødvendig, men gjerne dropper standardundersøkelser som egentlig ikke trengs (f.eks ta blodtrykk av alle, lytte på alle ect). Må også si at jeg liker veldig godt at det nå er blitt mulig med telefonkonsultasjon hos fastlegen fremfor å komme inn, det er veldig tidsbesparende og forenkler hverdagen for meg som er kroniker og av og til må få bestilt blodprøver eller bare avklart noe rundt medisiner. 

Anonymkode: 77f9a...51d

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...