Gå til innhold

Kan de med sosial angst "bare skjerpe seg" og bli friske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tvillingsjel
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.nrk.no/vestland/suksessmetoden-som-kurerer-angst-pa-fire-dagar-skal-ut-til-heile-landet-1.14003991 90% ble bedre av eksponeringsterapi - sikkert i ulik grad men det innebærer jo at man har god grunn til å pushe dette som behandlingsform.

Anonymkode: d6f88...136

Denne metoden gjelder enkle fobier, ikke sosial angst, tror jeg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

laPistola
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kan til en viss grad «skjerpe meg og ta meg sammen», så sant angsten ikke gjør meg helt paralysert.

Av og til går det greit å tvinge seg, andre ganger ender det i at tårene renner offentlig og hele kroppen rister som en narkoman med abstinenser. Sistnevnte vil jeg helst unngå siden det er så pinlig, så derfor lar jeg angsten styre.

Jeg bruker de gode dagene til å øve, såkalt eksponering, men det har for min del ingenting for seg.

En ting jeg tror er at mange misbruker ordet angst og at disse faktisk kan ta seg sammen. Men ekte angst trenger nok behandling.

Anonymkode: 0620b...80d

Nettopp, en snakker så mye om å skjerpe seg med eksponering for og føle mestringsfølelse … så hvis mye mestringsfølelse får man egentlig ved og tvinge seg til og gjøre ting som ender med at en gråter og rister eller kaster opp og blacker out på butikken eller bussen ? Funka ikke for meg. Når jeg « slo opp» med dps og deres fasitsvar og sluttet og grine og kaste opp på butikken ,ble jeg sakte bedre og så godt som frisk. Kommer aldri mer til og « skjerpe « meg inn i kjipe situasjoner , skulle jeg trenge en time out igjen, så tar jeg den. 

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

For min del ble jeg bedre av å slutte med all eksponeringen. Jeg prøvde å studere og jobbe i 20 år, men gikk alltid på trynet, hadde daglige panikkanfall og livet var helt jævlig. Til slutt ble jeg ufør, jeg kuttet ut venner og bekjente og situasjoner som bare ga meg angst og fikk endelig et ok liv. 

Nå har jeg aldri mer panikkanfall, den generaliserte angsten forsvant også. Jeg lever et mye mer begrenset liv nå, og det er selvfølgelig litt kjedelig, men endelig takler jeg det livet jeg lever, jeg mestrer de situasjonene jeg er i og opplever at jeg for første gang i mitt liv lever meningsfylt. Sånn har det vært i 5-6 år nå, så jeg satser på at det vil vare.

Jeg burde heller ha innsett mye tidligere at jeg hadde de begrensningene som jeg hadde, og så prøvd å gjøre det jeg kunne for å få et ok liv likevel. Istedenfor prøvde jeg i to tiår å klare alt det som de andre klarte og fikk bare bekreftet gang på gang at jeg ikke dugde og ikke klarte det de andre mestret. Det gir ingen personlig vekst å utsette seg for daglige panikkanfall og ydmykelser år ut og år inn.

Nå har jeg akseptert mitt "handikap" og lever greit med det. Jeg kommer aldri til å bli frisk og jeg orker aldri mer å håpe på at jeg skal bli det heller. Jeg ble bare ulykkelig av det. Istedenfor fokuserer jeg på å få et så godt liv som mulig.

Anonymkode: b46de...4c0

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Gjenferdet skrev (8 minutter siden):

Denne metoden gjelder enkle fobier, ikke sosial angst, tror jeg?

Sosial angst er en fobi. Diagnosen heter ikke sosial angst, men sosial fobi. 

Anonymkode: fa58e...58e

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tvillingsjel
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sosial angst er en fobi. Diagnosen heter ikke sosial angst, men sosial fobi. 

Anonymkode: fa58e...58e

Det vet jeg, men sosial fobi og agorafobi trodde jeg ikke gikk under 4 dagers eksponering? Den behandlingen er mer beregnet på OCD og enkle fobier. Sosial fobi og agorafobi er mer komplekse og dermed vanskeligere å behandle, slik jeg har forstått det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
laPistola
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja selvsagt. Hvis livet ditt var avhengig av det. Å sitte alene i en leilighet og få trygden inn på konto er en helt unaturlig måte for mennesker å leve på. Det hadde faktisk ikke vært mulig for bare 50 år siden. Tenk deg.. hvis du hadde levd i en tid og et land uten trygd, hva hadde du gjort da? Du hadde ikke kunnet ha «sosial angst», for da hadde du dødd. 

Anonymkode: 5079b...267

Dette er tull. For 50 år siden ble sosial angst løst med alkohol. Det fantes folk den gang som ikke fungerte i jobb, og det finnes folk i land uten trygd som ikke fungere i jobb . Hele vår livsstil er en unaturlig måte og leve på, så om du skal langt tilbake i tid er det ingen grunn til og tro at det ikke fantes sosial angst , jeg vil tro det var mindre fordi mennesker var mindre eksponert og mindre sosiale. Rusmidler og selvmord har vi alltid hatt . 

• Liker 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne tråden gjorde meg både trist og sint. Jeg jobber innen psykisk helse og jeg synes det er skremmende å lese hvor ignorante og fordomsfulle mennesker er. Mennesker med psykisk sykdom kan ikke bare skjerpe seg! Noen har lammende angst som slår ut i somatiske symptomer, noen har vrangforestillinger og andre er så dypt deprimerte at de bare vil dø. De fleste trenger behandling og medisiner for å bli bedre, og det har ingenting med motivasjon eller skjerping å gjøre! De eneste som bør skjerpe seg er trangsynte og navlebeskuende folk som ikke gidder å sette seg inn i hva psykisk sykdom egentlig er. Det påfører de som er syke enormt stor skam og fører til ytterligere belastninger. Skam dere!

Anonymkode: b72c5...c33

Har du lest tråden eller kun overskriften?

For min del hjalp ikke terapi i det hele tatt, det eneste som hjalp var gradvis eksponering over mange år.

Anonymkode: cc88f...9d0

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonymburker

Nei, absolutt ikke. Man blir ikke kvitt den helt, uansett hva man gjør. Men du kan lære deg å mestre den bedre.

Jeg har hatt en viss grad av sosial angst; har sagt nei til mange fester og diverse, og på det verste har jeg snudd i døra f.eks ved nav-kontoret da jeg var arbeidsledig og liknende. Jeg hadde også en tendens til å unngå personer jeg så på gata, eller i butikken, som jeg kjente fra før.

Dette var 8-10 år siden, men nå har jeg få problemer med de fleste settinger. Men angsten ligger der og lurer i bakgrunnen uansett.

Føler meg fremdeles som den dumme, innadvendte personen i de fleste sammenhenger. Men jeg bare takler det bedre nå og har akseptert at det er slik.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 18.24):

Tenker du at de med sosial angst bare bør skjerpe seg? At det er en tullediagnose? 

Jeg føler ofte folk tenker sånn. Men likevel, tror dere virkelig at jeg hadde vært venneløs og ute av leiligheten max 1 gang i uka om det bare hadde vært for meg å skjerpe meg? Det er så mange ting jeg ikke kan gjøre. Jeg tørr ikke gå tur i nabolaget, må handle like før stengetid, tørr ikke gå med søpla om jeg ser naboene utenfor osv

Anonymkode: 243a1...53a

Har ikke lest hele tråden. Tror ikke det er bare å skjerpe seg, dette gjelder alle typer angst. En må jobbe med problemet, sammen med en behandler som kan dette. 

Anonymkode: e1272...9a2

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 18.24):

Tenker du at de med sosial angst bare bør skjerpe seg? At det er en tullediagnose? 

Jeg føler ofte folk tenker sånn. Men likevel, tror dere virkelig at jeg hadde vært venneløs og ute av leiligheten max 1 gang i uka om det bare hadde vært for meg å skjerpe meg? Det er så mange ting jeg ikke kan gjøre. Jeg tørr ikke gå tur i nabolaget, må handle like før stengetid, tørr ikke gå med søpla om jeg ser naboene utenfor osv

Anonymkode: 243a1...53a

Jeg har en genfeil som gjør at jeg går konstant rundt med angst og sliter veldig psykisk og blir deprimert. Genet er krympet. Ingen medisin hjelper.

Sånn må jeg leve resten av livet. Har fått beskjed om å ta meg sammen i alle år, men det går jo ikke når man har genfeil. 

Tok gentesten hos dps i forbindelse med hvilken angstmedisin som var best for meg. 

Anonymkode: 8c3c4...595

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...