Gå til innhold

Hvorfor får designet på mokkabønner-esken stå mens Eskimonika, joikabollegutten og black boy har forsvunnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mokkabønner er ingenting i forhold til rasismen barn utsettes for i Donald Duck & co, som fritt får selges i dagligvarebutikkene, og forsvarsløse barn får lese om den blendahvite byen Andeby, eller gjenopptrykk av historier som denne:

472286&hashcode=AA40D178DE1C9CD9C2EB23DE

Anonymkode: 0df03...b07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Entern skrev (Akkurat nå):

Jeg tar ikke feil. Det er klassisk design, ergo kunst.

Din mening er irrelevant.

Du tar feil, enten du vil det eller ei. Sånn er det.

Anonymkode: eb4a4...bce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tar feil, enten du vil det eller ei. Sånn er det.

Anonymkode: eb4a4...bce

Det er klassisk Art Deco design.

Din mening om saken forblir irrelevant.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 minutt siden):

Det er klassisk Art Deco design.

Din mening om saken forblir irrelevant.

Nei. Du tar fortsatt feil. Din mening er irrelevant.

Anonymkode: eb4a4...bce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du tar feil, enten du vil det eller ei. Sånn er det.

Anonymkode: eb4a4...bce

Virker som  @Entern i likhet med undertegnede har litt peiling på dette. Du kan gjerne Google, men støtter at designet på den mørkhudete kvinnen på eska er klassisk Art Deco. I likhet med Lohengrin-sjokoladen, som om mulig henter stilluttrykket sitt fra den forutgående Jugend-epoken. 
Det hadde kanskje ikke vært innafor å lage et slikt design på en sjokoladeeske i vår tid, men det var nå sånn de valgte å gjøre det. Kvinnen er fremstilt på en respektfull måte, ser ikke noe ond tanke bak det. 
Kaffe og sjokolade ble på 30-tallet kalt Sydvarer, og å avbilde en person fra Afrika på esken var ment å øke assosiasjonen. 
Det var utbredt rasisme dengang, men akkurat dette ser jeg ikke som et utslag av det. 

Endret av Bacteria
Rettet skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Du tar fortsatt feil. Din mening er irrelevant.

Anonymkode: eb4a4...bce

1/10

Jobb hardere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (2 minutter siden):

1/10

Jobb hardere

0/10 til deg.

Anonymkode: 24c02...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om Aunt Jemima sirupen i USA. Alle haddet et "forhold" til den koselige afro-amerikanske kvinnen på flasken, men den ble fjernet? Hvorfor? Jo, var visst rasistisk. Samtidig er det rasistisk om man ikke har afro-amerikanere i alle hvite roller man har. Jaja.

Anonymkode: 8fd01...682

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mokkabønner er ingenting i forhold til rasismen barn utsettes for i Donald Duck & co, som fritt får selges i dagligvarebutikkene, og forsvarsløse barn får lese om den blendahvite byen Andeby, eller gjenopptrykk av historier som denne:

472286&hashcode=AA40D178DE1C9CD9C2EB23DE

Anonymkode: 0df03...b07

"Pris 1 krone"

Oh boy, det var tider det 🙂 

Anonymkode: a92b8...374

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mokkabønner er ingenting i forhold til rasismen barn utsettes for i Donald Duck & co, som fritt får selges i dagligvarebutikkene, og forsvarsløse barn får lese om den blendahvite byen Andeby, eller gjenopptrykk av historier som denne:

472286&hashcode=AA40D178DE1C9CD9C2EB23DE

Anonymkode: 0df03...b07

Det artigste med dette er at det er negeren som er eksotisk, ikke den snakkende musen med hvite hansker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, linsejesus said:

Det artigste med dette er at det er negeren som er eksotisk, ikke den snakkende musen med hvite hansker.

Min teori er at personer som i den blendahvite byen Andeby ikke er hvite (som Mikke, Langbein eller Svarte-Petter), likevel gjør sitt beste for å dekke over opphavet ved å nettopp bruke hvite hansker eller male seg hvite i ansiktet.

Så Mikke tror jeg er helt svart i utgangspunktet, men forsøker å fornekte hudfargen sin, slik Michael Jackson bare ble hvitere og hvitere etter hvert som årene gikk.

Noe som for øvrig er enda et rasistisk element i Andeby: Hvorfor kan ikke en svart mus få være en svart mus som er stolt av hudfargen sin, men i stedet må bruke noe så upraktisk som hvite hansker ...?

Anonymkode: 0df03...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det. Lo høyt da joikabollene skifta etikett og navn. Samene, altså, verdens mest lettkrenka folk. 😅

Anonymkode: 0cb3f...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min teori er at personer som i den blendahvite byen Andeby ikke er hvite (som Mikke, Langbein eller Svarte-Petter), likevel gjør sitt beste for å dekke over opphavet ved å nettopp bruke hvite hansker eller male seg hvite i ansiktet.

Så Mikke tror jeg er helt svart i utgangspunktet, men forsøker å fornekte hudfargen sin, slik Michael Jackson bare ble hvitere og hvitere etter hvert som årene gikk.

Noe som for øvrig er enda et rasistisk element i Andeby: Hvorfor kan ikke en svart mus få være en svart mus som er stolt av hudfargen sin, men i stedet må bruke noe så upraktisk som hvite hansker ...?

Anonymkode: 0df03...b07

At Mikke Mus prøver å fornekte kroppsfargen sin, må vel bli kroppsfarge og ikke hudfarge siden han er en mus og sånn sett skulle hatt pels, blir vel å tolke alt i værste mening. Problemet er vel visst man skal tolke alt så kan alt bli rasistisk. Det blir akkurat det samme som konspirasjonsteoretikere som finner alt som passer inn i deres narrativ, og sånn klarer å lage en konspirasjon ut av det meste.

Ellers må jeg si at jeg har ingenting imot svart mus.

Anonymkode: 99845...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det er hun ikke! Jeg har tidligere laga en tråd her inne om det samme. Det er krenkende og nedverdigene med en negerdame i baris.

Anonymkode: 1a781...1fc

oh m y god,du sa N-ordet..Rasist!

Anonymkode: 6f9e0...db5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

0/10 til deg.

Anonymkode: 24c02...0ca

Fyttig grisen du er dårlig til å tulle

Anonymkode: 165f8...ac5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen var inne på så er designet uforandret, og designet skulle assosiere til noe eksotisk.

For eksempel som på pepperposen mange år tilbake i tid.

image.png.3b84a56a5b228fdf9fd07e1e13920a73.png

 

 

Endret av Kapt.Chat
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker said:

At Mikke Mus prøver å fornekte kroppsfargen sin, må vel bli kroppsfarge og ikke hudfarge siden han er en mus og sånn sett skulle hatt pels, blir vel å tolke alt i værste mening. Problemet er vel visst man skal tolke alt så kan alt bli rasistisk. Det blir akkurat det samme som konspirasjonsteoretikere som finner alt som passer inn i deres narrativ, og sånn klarer å lage en konspirasjon ut av det meste.

Ellers må jeg si at jeg har ingenting imot svart mus.

Anonymkode: 99845...a7f

Ja, har man først bestemt seg for at jorden er flat, finner man også bevis på at den er det.

Når det gjelder Donald, er det litt rart at man enda ikke har gått løs på Andeby, da det er så mye å sette fingeren på:

  • Byen er blendahvit, og lukket for nye impulser
  • Alt som er utenfor, omtales som noe eksotisk; kulturen er ikke likestilt - bare Andeby er "sivilisert"
  • Ingen grønn profil; Donalds bil går på bensin
  • Utnytting av billig arbeidskraft (Donald)
  • Emosjonell utpressing (Onkel Skrue som truer mer å gjøre Donald arveløs)
  • Usunt forhold til nakenhet; halvnakne ender
  • Usunt forhold til arbeid; Dagdriverklubben, og Fetter Anton som lever av flaksen sin
  • Usunt forhold til penger; Onkel Skrue bruker bare kontanter
  • Usunt forhold til barneoppdragelse; Ole, Dole og Doffen blir fysisk avstraffet og mishandlet
  • Mye voldsbruk

Så her er det bare å ta fatt, og begynne å føle seg riktig krenket ... :tongue:

Anonymkode: 0df03...b07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekstene til noen av Torbjørn Egners barne sanger, måtte redigeres fordi et menneske mente at, hottentott og negerhøvding

var rasistisk eller kunne oppfattes slik.

Kan ikke se noe rasistisk der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Høyeheler said:

Tekstene til noen av Torbjørn Egners barne sanger, måtte redigeres fordi et menneske mente at, hottentott og negerhøvding

var rasistisk eller kunne oppfattes slik.

Kan ikke se noe rasistisk der.

Akkurat dette synes jeg også er litt pussig; Torbjørn Egners sanger, Pippis far og Tintin er tydeligvis rasistisk.

Mens Turboneger bare er rock.

Er det liksom greit å bruke N-ordet likevel, bare det brukes i "kul" sammenheng?

Anonymkode: 0df03...b07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå nå savner jeg min avdøde bestemor. Hun hadde allrid mokkabønner liggende🥰🥰

 

 

Anonymkode: 1b63d...628

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...